PDA

Vis full versjon : Digital lmm



TeamBørnOut
14/12/10, 14:27
Husker ikke hvor men tror det var i anledning at jeg "justerte" litt på en camaro med tpi system (noe alla Lh.2.4).
Leste da at en av gutta anbefalte å bygge om LMM til digital isteden for analog.. var vist raskere respons og holdbar... man slapp trådene...
Jeg mins denne var sendt til tyskland for å bygges om ellerno..
Tenkte ikke så mye over dette da.. men så var det snakk om en som skulle bytte ut spjellsensoren på sin v70 ellerno. han sendte denne til samme sted som LMM ble bygget om. (fikk da også bygget den om så den ble bedre en originalt) (kjente igjen navnet på urln).
Seff husker jeg ikke hvilken side dette var nå, eller hva som ble gjort.


Er det noen som har hørt om lignende?
Som jeg forstod det, så sendte fortsatt lmmn "samme volt" til styrevboksen. Så man slapp å gjøre om noe der. men den målte "digitalt".

(fikk noe flashback nå at det var mulig at noe australsk firma også kunne bygge om til "digital" lmm)

ChrML
14/12/10, 16:01
Bare det ikke er samme som de kina LMM-ene jeg prøvde en gang. Der var det heller ikke tråder, men en liten firkantet sak midt i som målte lufta isteden. Den funka veldig dårlig på min hvertfall, gikk ureint og fusket i hele registeret, spesiellt ved lav belastning. Kan såklart være fordi lufta var for turbulent til at det vesle området i røret den målte ga noen nøyaktig representasjon av hvor mye luft som passerte i resten av røret. Trådene er jo mye mer stabile sånn sett.

Ingenting måles digitalt. Du veit ikke åssen måleprinsipp de bruker? Riktignok så kan måleresultatene konverteres til digitale signaler for å behandles og korrigeres av en liten CPU i LMM-en for å så gjøres om tilbake til analogt igjen før signalet går til hjernen. Det kan jo ha sine fordeler da LMM-en teoretisk kan "lære seg" signalene den pleier å få, korrigere og sende bedre og mer stabile og riktige verdier videre. Den kan også ta andre sensorer med i beregningen.

Men det blir bare spekulering. Hvis noen veit om noen som lager en bedre LMM enn originalt, spytt ut :).

TeamBørnOut
14/12/10, 16:06
Hvis det var biltema saken du siktet til så må vi ikke regne med dette i denne tråden. biltema er søppel på 99% av tingene sine. :P
Men mulig det var en digital sak da? Disse er nok mye billigere å produsere. + at de vistnok leser av ting kjappere.

Mange lmm typer går jo omhverandre (har jeg funnet ut den siste tiden :D). de fleste gir jo opptil 5v signal til hjernen (også lh2.4 tror jeg?) . Så jeg prøvde med div volvo lmmer på en camaro. fungerte fint. men den skulle ha 3" originalt så vi måtte finne en i 3". husker ikke hva vi tok ifra men noe vag greier. fungerte ypperlig :D
Så kan jo hende at det fungerer å ta "digital" lmm fra noe å prøve på lh2.4?

ChrML
14/12/10, 16:15
Var ikke noe Biltema LMM. Var noe som ble produsert i Kina på bestilling :p. Innmaten var bare et lite rektangel med noe greier inni. Ingen tråder.

Sålenge spenningsverdien den gir ut er i samme område og luftmengden spenninga representerer stemmer (måleområdet), så skal det ikke være noe i veien for det, nei.