PDA

Vis full versjon : Modifisering av lysrele [LØST]



Morgis
13/12/10, 22:55
Kan se ut til at lysreleet i min 850 er noe underdimensjonert..
Med det mener jeg at det kan virke som det oppstår for stor "gnist" ved tenning av hella xenonballastene.
Disse er kjent for å trekke mye strøm i oppstartsfasen kontra kinaballaster.
Problemet blir da at den lille strømpulsen gir innvirkning på ABS systemet.
Av og til vil da ABS TRACS lampen tennes når xenonlysene tennes, og da vil ABS bli deaktivert.
Litt tustelig.

Så det jeg lurte på, var å lodde inn en liten kondensator i lysreleet som tar hånd om dette lille støtet.
Hvordan er det med plass og slikt inni og rundt hovedlysreleet?
Har rett og slett ikke gidda å gå ut å skru opp sikringsboksen for å se :)

mrstfu
13/12/10, 23:06
ideen høres jo veldig fin ut den, men hvis cluet er å fjerne gnisten, sliter du med en ting. for å fjerne gnisten i kontaktpunktet må jo kondensatoren stå etter kontaktpunktet, for da å levere noe av strømmen til forbrukeren, uten å belaste kontaktpunktet så mye. da må jo kondensatoren være ferdig "ladd opp" i kontaktøyeblikket, med andre ord, spenning må stå på de, hvilket betyr xenonen må stå på hele tiden:D såvidt jeg husker fra GK, mulig jeg tar feil:D

men ellers er jeg veldig for ideen, så lenge man får det til skikkelig. kan ikke si jeg har noe innsikt i lysreleet, så lykke til:D

Morgis
13/12/10, 23:11
gnisten den vil forbli slik den er som du sier..
Men når det oppstår gnist, så vil det oppstå spenninger mye høyere enn 12volt... disse burde vel kondensatoren klare å samle opp om den står plassert før rele kontaktpunktet, selv om den vil stå fulladet der? eller tenker jeg feil?

mrstfu
13/12/10, 23:18
da er jeg kanskje med... vet ikke om kondensatoren klarer å "samle" opp, den er vel lagd for kun å lade opp 12v? eller kan den fungere som en støtstrømsdemper?

men vil en lysbue resultere i økt spenning? dette går kanskje litt utover utdanninga vår, og over på teknisk fagskole, men det jeg alltid har fått høre, er at spenning kan hoppe en cm per 1000V, altså 0,12mm i 12V. aldri hørt noe om spenningsøking i hoppøyeblikket, mener altså at høy spenning er årsaken til lysbue, ikke resultatet...

kanskje jeg tar feil?

Roy
13/12/10, 23:27
Ekstra rele i motorrommet uaktuellt?

Noe ala dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Belysning/Kabelsett-for-lyskaster/
Hovedlysbryteren brukes da kun til styrestrøm for nytt lysrele.

ola normann
13/12/10, 23:30
Jeg kan heller ikke se at spenningen skal øke i forbindelse med gnisten.....

Et alternativ er å bruke original releet som styrestrøm til et "kraftigere" rele, hvis du skjønte hva jeg mente...

Morgis
13/12/10, 23:35
ved gnist, oppstår det mye spenning. blir en coil effekt av det, derfor man får startkabler med litt elektronikk for å samle opp dette så det ikke tar knerten av ømfintelig bildata.

vil ikke ha noe ekstra kabelnett i bilen. blir så mye rot :)

mrstfu
14/12/10, 01:57
da trur jeg du er det som på fagspråket heter buttfucked:D

dvs, kan jo godt hende en kondensator på nevnte plass fungerer, men å finne frem til riktig kondensator må jo være en bitch av en annen verden. den må være stor npk til å klare alt som kan oppstå, samtidig må den være kvikk nok, om dette er noe som kan spesifiseres...

lykke til hvertfall, satser på en HowTo hvis du klarer det?

Morgis
14/12/10, 16:16
Bestilte meg en 25volts 3000micro fahrad kondensator. kunne se ut til at den vil passe på målene i "tomrommet" inni lysreleet.
http://morgis.net/Bil/Volvo%20850%20t5r/850%20t-5r%20prosjekt/2010/Desember/14122010241.jpg

mrstfu
14/12/10, 16:53
spent på denne, selv om jeg ikke har værstingballaster, er det jo fint å gjøre noe lignende, sånn for sikkerhetsskyld.

ChrML
14/12/10, 17:01
Tviler på at dette vil ha noen effekt. Hvis jeg forstår det rett så oppstår det et "sjokk" idet ballastene legger inn som gjør at spenninga synker nok på resten til at diverse styrenheter kan få feilkode og lysene blinker i det øyeblikket. Det er ganske syke strømtrekk som går til dette, er ikke uvanlig med startstrøm på 20A på hver av de og litt til hvis de er skikkelig kalde. En kondensator på 3 mF har altfor liten kapasitanse til å klare å utjevne dette i noen grad som er verdt å nevne i heletatt...

Den eneste måten å løse dette på er å bruke den originale lyskretsen som styrestrøm til et relee i motorrommet. Som går rett fra batteri, gjennom en sikring, relee og til gods. Da slipper du at det syke strømtrekket lager spenningsfall i kabelen inn til sikringsboksen i kupeen som gjør at alt annet mister spenninga si. Tviler på at den indre motstanden i batteriet er problemet her, strømtrekket er ikke så heftig.

mrstfu
14/12/10, 17:07
liten sak sånn of the top of my head:

hvis problemet som ChrMl sier er spenningsfall i tilførsel til sikringsboksen, hva med en kondensator av litt størrelse rett før sikringsboksen?

den vil jo da kunne ta av for andre sjokk og, ikke at jeg kan nevne det i fleng.

ChrML
14/12/10, 17:14
liten sak sånn of the top of my head:

hvis problemet som ChrMl sier er spenningsfall i tilførsel til sikringsboksen, hva med en kondensator av litt størrelse rett før sikringsboksen?

den vil jo da kunne ta av for andre sjokk og, ikke at jeg kan nevne det i fleng.
Skal veldig store kondensatorer til for at det skal være av betydning. Hvertfall når det er snakk om store strømmer. Kondensatorer er mest egnet til å ta veldig kortvarige "ripler" i spenningen, ikke et buffer som kan jevne ut spenningsfallet store laster fører med seg.

Morgis
14/12/10, 17:16
er ikke strøm tap jeg skal rette. Det er å ta unna spenningen fra gnisten som oppstår. Den spenningen spiser også lysdiodene mine i bilen tror jeg

ChrML
14/12/10, 17:36
er ikke strøm tap jeg skal rette. Det er å ta unna spenningen fra gnisten som oppstår. Den spenningen spiser også lysdiodene mine i bilen tror jeg
Hvem "gnist" er det du prater om? Den som oppstår i releet idet det legger inn?

TeamBørnOut
14/12/10, 18:41
denne "gnisten" trur jeg ikke har noe å si på abs greiene dine. heller spenningsfall / forstyrrelser.
At dioder i bil dør av og til er jo ikke helt uvanlig... mye forskjellig V.
Det du kan prøve er å ta en kondensator fra noe stereogreier (0.5f ellerno :D) å montere i mellom for å se om det hjelper.
Men jeg ville jo heller gått over alt av jordpunkter og sånt i bilen?
har ikke hørt at andre har problemer med dette

Morgis
14/12/10, 20:08
når releet legger inn ja.
Samme som når man kobler på startkabler og elektronikken i bilen grilles grunnet sveising i tilkoblings perioden grunnet høy last fra den andre kilden

Ang diodene, så ser jeg at enkelte av de deffekte begynner å blinke et par sekunder hver gang jeg slår på fjernlysene.
Da ser jeg for meg at det er det lille støtet som trykker litt liv i dem igjen..

Dere vet at ei lysbue inneholder ei svært høy spenning.
Samme skjer med denne lille gnisten.

Er ikke store kondensatoren som skal til for å spise unna det lille spenningshoppet.

Nå får vi se når jeg får loddet den inn.
Fungerer det ikke, så fungerer det ikke :) 50kroner tapt ;)

TeamBørnOut
14/12/10, 20:15
men original lyktene trekker jo mer strøm en xenon lyktene. hvorfor skjedde det ikke før? :P
slår absn din seg av hvis du prøver å "lade" et tomt batteri også?

ChrML
14/12/10, 22:29
Ser ikke helt hvor du får denne svært høye spenninga di ifra. Når du legger inn releet så kommer det bare en liten gnist idet det legger inn. Det du merker på bilen er at spenninga synker idet ballastene drar en høy startstrøm og drar seg raskt opp igjen til normalt. Det oppstår aldri noen høy spenning idet det legger inn som forplanter seg ut på resten av nettet.

Den store gnisten/lysbuen kommer når en krets det går høy strøm i skal brytes. Det er fortsatt ingen høy spenning som oppstår, men strømmen klarer fint å gå igjennom lufta fordi lysbuen allerede er opprettet idet bryteren legger ut. Og selve lysbuen leder strøm godt, det er bare for å opprette en lysbue mellom 2 punkt fra hverandre man trenger en ekstremt høy spenning. Når lysbuen er opprettet kan strømmen fint passere med en mye lavere spenning.

Morgis
14/12/10, 22:45
men original lyktene trekker jo mer strøm en xenon lyktene. hvorfor skjedde det ikke før? :P
slår absn din seg av hvis du prøver å "lade" et tomt batteri også?

ved varm pære ja. Men i oppstarten under oppvarming trekker den fort 15ampere. Omregnet til watt blir det 180watt pr ballast ;)

TeamBørnOut
14/12/10, 22:49
Tror problemet bare er 850ns dårlige løsning på å levere strøm til pærene dine som gir noen forstyrrelser.. Det å vri på startern trekker masse strøm men du får jo ikke problemet da?
850n har jo alltid slitt med dårlig leverangse av strøm til lamper etc. et rele gir jo stor forskjell på original lampene bare

Morgis
14/12/10, 22:54
er ikke problem å få fram strøm... men ser dere ikke helt forstår hva jeg vil fram til.
:) vi ser når jeg har prøvd kondensatortrikset. så kanskje det fungerer mot forstyrrelsen :)

ChrML
14/12/10, 22:57
er ikke problem å få fram strøm... men ser dere ikke helt forstår hva jeg vil fram til.
:) vi ser når jeg har prøvd kondensatortrikset. så kanskje det fungerer mot forstyrrelsen :)
Sikker på at det ikke er når du bryter strømmen at problemet oppstår? Det problemet skjer jo helst på motorer og andre ting med spoler på, men skal jo ikke se bortifra at det er noe induktivt i ballastene.

Da kan man risikere at man får høye spenningspeaker ut på anlegget idet man bryter det, og det kan kødde til. Spesiellt hvis du bryter på minussia sånn at peaken havner på pluss siden. Da er en kondensator en løsning som du sier, trenger ikke å være så stor.

Morgis
14/12/10, 23:00
spenningspeaker ja. der har du ordet jeg leter etter. disse jeg satser på en liten kondensator kan ta hånd om

Roffy
17/12/10, 13:10
røsk ut xenon dritten ;-) eller få deg en bil med xenon orginalt

BESTE løsningen må jo være å legge opp ekstra relèer etter org relèet... må jo gå ann å få mont. de sjult for en nevenyttig mann som deg ;-)

Morgis
17/12/10, 13:28
xenon er jo som natt og dag i forhold til halogen dritten ;)
Skal jeg ha bil med xenon originalt må jeg enten ha moderne volvo, eller annet bilmerke..
Så det ble ikke aktuelt ;)

Er ikke noe kjempeproblem dette. Skjer av og til, spes når det er skikkelig kaldt.
Satse på kondensatoren fikser biffen her :)

TeamBørnOut
17/12/10, 20:33
Skikkelig kaldt og batteriet ikke leverer spess bra strøm ja? :P

Espen69
17/12/10, 22:41
Kan det være ballastene som produserer støy som igjen påvirker ABS'n..? På forrige bilen min kunne jeg drite i å høre på radioen når jeg hadde på Xenon-lysene... Så hvem vet..?

TeamBørnOut
18/12/10, 02:10
alarmen på bilen til dama går bananas hvis hu har lite strøm og slår på xenon lysa. men merker ikke noe på radioen

Morgis
18/12/10, 02:13
ballastene kjører opp spenninga til 20000volt, så støy kan nok forekomme om dem ikke er godt nok isolert.. hari kke merket noe til dette, men jeg kjører skikkelige hella ballaster som spiser strøm til frokost under oppstart.. til gjengjeld har jeg full effekt på lysene 10ganger fortere enn kina-drittene.

TeamBørnOut
18/12/10, 02:16
55W kina starter like fort, + at jeg har absn i behold :P
35W greiene tar sin tid :P

Morgis
18/12/10, 02:22
veldig skeptisk... har vurdert (og gjør det fortsatt) 50watt xenon kittene..
men når man sammenlikner trafoen i dem, ås er dem mindre enn hellas 35wattere..
altså strømsvake..
men det hjelper nok på støyproblemer... men ødelegger for oppvarmingstid da dem ikke kan trekke så mye strøm...

35watterene er enda mindre.. imponerende små... da snakkeer jeg om vvme kittene..


lurer på om 100watts kittene hadde vært flotte greier :)

TeamBørnOut
18/12/10, 02:25
Men hvor kjøper du ballastene dine i fra? Tenkte få tak i noen skikkelig 35W saker til muttern. hu kjører crv og TRENGER det lyset hu kan få :P
Hu har vv greier nå. men er jo 3 sekunder vent før det blir lys hvis de er kalde

Morgis
18/12/10, 02:27
de fleste kjøper jeg fra statene, men har vært heldig å fått grei pris på ebay også på et par..
har hella på bmwen, gamle volvoen og 850a, så det har blitt noen lapper i ballaster :)

Morgis
24/12/10, 13:01
Da har jeg montert kondensator og kjørt 2 mørke kvelder med testing.
Resultat:
http://comedymeltdown.com/wp-content/uploads/2009/05/borat_great_success-450x337.jpg
0 ABS feil, 0 "knatt" i radioen.. :)

mrstfu
24/12/10, 13:10
hvor sitter kondensatoren? ser den ikke i det hele tatt jeg:D

så bra at det løste seg, kanskje en ide til HowTo seksjonen?

Morgis
24/12/10, 16:20
Du ser den store i høyre side.

mrstfu
25/12/10, 16:41
det var noe ironisk/sarkastisk ment, da den virker VELDIG stor i forhold til resten av releet:D

Morgis
25/12/10, 17:22
haha, hadde jeg vist det var deg når jeg svarte så hadde jeg forstått det :P mobilvisninga av forumet er ikke så god alltid

TeamBørnOut
25/12/10, 17:25
Men uansett så burde du jo dra et rele til resterende lykter så de får bedre strøm.. Det er som natt og dag i forskjell på 850.

Morgis
25/12/10, 18:30
Har ikke noe å si med spenningsfall på xenonlys. De opererer fra 9-16volt og oppnår samme lysstyke uansett. Trekker bare mer strøm ved lavere spenning. :)

mrstfu
26/12/10, 05:04
haha, hadde jeg vist det var deg når jeg svarte så hadde jeg forstått det :P mobilvisninga av forumet er ikke så god alltid


er dette å tolke som at du synes jeg kommer med mye tull?



:D