PDA

Vis full versjon : Oljecatchtank, et par spm...



Kodja
13/12/10, 17:53
originalt på FK så går jo oljeåndinga opp fra blokka og igjennom der for så å ende opp bortme filter\turbo.

hvor bør jeg legge den og koble for å kjøre den i en tank og samle opp oljen som ev. "fordampes"\åndes ut på motorn i 242n?

skal jeg fremdeles bruke orginale oljeåndinga og kjøre den fra toppen der i en tank og så bort til turbon igjen eller rett i toppen f.eks? eller bare kjøre den rett i en tank og med lufting i toppen på tanken uten videre hit og dit?

tenker for å gjøre det greiest og best. for som jeg har fått med meg så gjør oljeåndingen det som det står originalt at "oktantallet senkes" pga oljedampen inn i turbon og gjennom cooler og så til innsuget?

VolvoR-Sport
13/12/10, 18:08
jeg ville kjørt en slange fra org veivhus vent til egen tank, og et fra toppen og til tank, ikke noe mer..

kermitt
13/12/10, 18:11
en fra veivhus vent til tank, en fra toppen til tank og utlufting i friluft.

volvobrage
13/12/10, 18:25
http://www.turbophile.com/technical/diy_cc/catch_can_diagram.gif

noko slikt kjem eg til og lage meg også kjøre ein slange ut frå der den orginale boksen står og ett uttak frå toppen..men blir det mykje gris ut av filteret på toppen?

og bør ein fjerne den orginale boksen eller dra frå den også inn i cathtanken?

Kodja
13/12/10, 23:05
det der så ikke dumt ut!? :)

bare å lage sånn kanskje da, noe anbefalt volum? eller trenger den ikke være så stor kanskje? får laget etter mål...

noen som husker slange diameter fra original oljeånding så jeg får laget inn\utløp ut fra den dimensjonen som skal være?

jonass
13/12/10, 23:17
er 16mm innvendig på slangen som er der orginalt

Kodja
13/12/10, 23:42
takker for det :)

TvilsomRacing
14/12/10, 12:16
Slik har jeg gjort det på min catch tank.
Inn fra veivhus vent på ene siden av toppen, og inn forran turbo på den andre
for å få vacuum på bunndelen.
Og retur olje ned i bunnpannen igjen:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1456.jpg

TeamBørnOut
14/12/10, 13:36
jo mer / større lufting jo bedre :)

volvobrage
16/12/10, 09:00
men bør den orginale tanken fjernast eller beholdast?:)

Kodja
18/12/10, 21:08
Tvilsom Racing: hvorfor skal det være under trykk\vacum da? :)
så man bør ikke ha et luftfilter på topp for å ånde ut eller noe?
vil gjerne ha det mest mulig optimalt uten å få oljerester og slikt inn på\før turbo og inni cooler slik det har blitt på 945n enten pga oljesøl direkte fra turbo eller fra halvtett ånding via vanlig plassering på dette i den bilen...

kermitt
18/12/10, 21:53
man bør ha vakum der fordi det er da motoren jobber mest effektivt, du får unna mest oljedamp og du er helt sikker på at du ikke bygger overtrykk som sprenger pakninger og simringer.
med en catch tank i mellom turbo og veivhus vent får du ett minimum med olje inn igjen i systemet. det er derfor den er der ;)

Kodja
18/12/10, 22:04
aaaah. da bør det altså bare bli en slage fra org. veivhusvent til et reservoar med ev. skillevegg der så det går ned og rundt en vegg mot bunn\midten av beholderen og ut med dampen på andre sida mot en slange som går til turbosida? ikke inn i selve toppen ved oljepåfyllinga?

Frigstad Racing
17/01/11, 22:12
Bumper denne... Skal til med catch tank jeg og nå.
En slange fra veiv hus vent til catchtank.
Retur slange fra catchtank til bunnpanne.
Men må ha en slange til inn på catchtanken? Dere sier "fra foran turbo".. hva mener dere?
Takker for svar. Mvh

TeamBørnOut
17/01/11, 22:14
for at bilen skal suge inn dampen så isbjørnene får litt lengre tid på seg før de må flytte :)

Frigstad Racing
17/01/11, 22:20
?? :p

TeamBørnOut
17/01/11, 22:36
er for at motoren skal dra inn oljedamne og brenne den opp.. men det gir noe lavere oktan. så det er bedre å ha stor lufting fra motoren og ut til en boks som er godt ventilert :)

Frigstad Racing
17/01/11, 22:43
Skal bruke 2 L catchtank med åndingsfilter på.
Men er 2 koblinger inn - en fra veivhusvent? og den andre da?
Så setter jeg på en slange ned til bunnpanna fra "bunnpluggen" på tanken? :)

Frigstad Racing
18/01/11, 17:57
En i toppen av catch tank på slangen fra veivhusvent.
En i toppen av catch tank med slange på en nippel ved oljepåfyllinga til motor ?
Og en i bunnen av catch tank ned i bunnpanne med en nippel.

Riktig?

TeamBørnOut
19/01/11, 09:24
Ja, å ha en til topplokket er ikke dumt :)

TeamBørnOut
19/01/11, 09:32
Men jeg ville egentlig ikke latt den olja renne tilbake i bunnpanna igjen... for den olja har egentlig gjort sitt når den har kommet opp der :P
Kjører du på E85 etc så vil du bare produsere et HB apparat. spriten og vannet vil komme opp i tanken, kjøles og renne tilbake igjen.. bedre å tømme tanken i ny og ne.
(regner med du tar med dette til nærmeste miljøstasjon :D)
Mange drar også et rør ned til eksosanlegget og bruker dette for å suge ut oljedampen. Når eksosen går forbi røret så blir det vakum og du tjener faktisk HK på dette. Men da bør man ikke kjøre rundt med original eksos anlegg :))
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1185.jpg

Ottoturbo
19/01/11, 11:49
Ideelt burde den originale kondensasjonsboksen fjernes hvis du lager en ekstern tank med samme funksjon. Åndingen består for det meste av vann- og fueldamp. Dette vil du helst ikke ha i oljen din, men i en ekstern tank som kan tømmes. Lag en slik tank med innvendinge flater som dampen treffer og kondenseres. Da slipper du at disse går ut igjennom luftingen på tanken og lager søl i motorrommet. Noe vil alltid slippe ut igjennom filteret.

http://lh6.ggpht.com/_x5NyhiDjs-E/S564liRp0uI/AAAAAAAAAyg/jl1zjdDykiQ/s640/11032010-001%5B1%5D.jpg

Itillegg har jeg laget en skrå flate som overlapper denne igjen. Du kan også fylle den med grov stålspon. Det gjelder og ha stor overflate som dampen treffer.

volvobrage
19/01/11, 19:52
gode tips og forklaringar her tbo og ottoturbo:)dampar det mykje ut av filteret?litt surt og fylle ett "show" motorrom opp med oljedamp:p

TeamBørnOut
20/01/11, 00:55
derfor jeg anbefaler å legge et rør i eksosen som vist på bildet ;) da suger du ut dampen og kan tjene litt effekt :)

The Sven
20/01/11, 01:11
Er det så mye olje som går i innsuget hvis man har en catchtank mellom veivhus og innsug da? Man slipper iallfall trykk i veivhuset... Det gjør man ikke med catchtank og ventilasjon til friskluft.

TeamBørnOut
20/01/11, 05:31
Når man kjører "åpen" løsning så får man ikke mye trykk heller. men da er det viktig å ha nok lufting. derfor mange kjører med lufting fra "bensinpumpa", "fordeleren" og veivhusventilasjonen. da har man 3 steder som lufter godt.

Er ikke så mye olje som går i innsuget nei. men dampen / varmen / gassene = ekkelt... bedre at eksosen drar ut disse :)

The Sven
20/01/11, 10:02
Ser iallfall nok av biler som kjører med veivhusventilasjonen til catchtank med filter til friluft, og svetter fra simringer, oljepåfylling og gud vet hva... Så er sikkert lurt å la eksosen dra det ut evt ja.. Men som du sier kan det jo ikke være allverdens trykk i eksosen heller da så er nok greit å ikke gjøre det på original eksos.!

TeamBørnOut
20/01/11, 14:36
hvis motoren svetter med åpen veivhus bør man sjekke over motoren eller få større slanger fra veivhusen. jeg vet at folk med mye effekt tar utlufting der de kan på motoren og så i en tank. tankene har ofte store filtere. en av 402 gutta på savar kjørte med 2x 30mm åpne filtere.

The Sven
20/01/11, 14:48
Blir jo uansett litt trykk i veivhuset selv på en frisk motor, og sug "fjerner" jo trykket bedre enn bare utjevning til atmosfæretrykk. Men god veivhusventilasjon til friskluft kan sikkert være godt nok. Ser bare ikke for meg at med 2 bar ladetrykk og 6-7000 omdreininger at du heeelt blir kvitt problemet uten vakum på veivhusvent :)

EDIT: må tillegge at jeg ikke har prøvd annet enn forskjellen på original veivhusvent til friskluft og til innsug før turbo. Det merkes iallfall :) Uten vakum fikk jeg svetting med enkel pakning på oljepåfyllingslokket, med vakum er problemet helt borte :) Med dobbel pakning på lokket slapp man forøvrig svetting uansett så noe vanvittig trykk var det ikke i min motor men tar med eksempelet bare for å vise misjonen :)

TeamBørnOut
20/01/11, 14:53
Hvis motoren din svetter når du kjører veivhuset oppe og ikke når du kobler til vakum bør du bytte luftfilter ;)

K.Østlund
20/01/11, 19:16
vil bare advare folk med å bruke retur til bunnpanne..det som blir igjen i tanken er ikkeno heldig å slippe ned igjen i bunnpanna,blir endel kondens i disse vinter tider og vann vil man ikke ha i olja. har sett skrekk eksempler med hjemme lagde ihvertfall at di fyller seg opp med is pga kondens og det blir endel vann når det tiner : o så monter heller tappeplugg istedet for retur.

TeamBørnOut
20/01/11, 19:24
Er normalt at det blir kondens og is ja. er derfor volvo har varmetråd på sine til turbo bruk :)
Tappeplugg er ikke BT spesielt glad i. de tror vi heller dette på bakke :P
Men de sier ikke noe på å dra det inn i eksosen

Kodja
15/05/11, 10:53
Er normalt at det blir kondens og is ja. er derfor volvo har varmetråd på sine til turbo bruk :)
Tappeplugg er ikke BT spesielt glad i. de tror vi heller dette på bakke :P
Men de sier ikke noe på å dra det inn i eksosen

skal sikkert få laget meg en slik en nå. men tenkte litt på å få koblet opp varmetråder der for å ha mot turbosiden ved innløpet av slangen slik som originalt. men åssen i alle dager skal jeg få til det når jeg ikke får ut den varmekoblingen på noe vis fra originalslangen mot turbon i hel stand tro...

smygen
27/07/11, 20:58
Kan du ikke få overtrykk i veivhuset visst ikke oljedampen går til vakuum? Har problemer med lekkasje fra simmering i bakkant av veiv (mot girkasse). Har selv bare oljedampen ut i fri luft fra den svarte boksen. Dette er 2. simmering det lekker fra, og ble fortalt at det kanskje hadde med overtrykk i veivhuset, pga at åndinga ikke gikk til vakuum? Noen her som har efaring med det samme?

Ekren
28/07/11, 15:32
Nei, går fint oss meg.

har tatt ut fra orginal boksen på blokka + der mekanisk bensinpumpe sitter :)
kjører det rett i catchtank.

Kodja
28/07/11, 23:02
ser ingen lekasje fra bakkant eller framkant av motor hos meg. der går slange fra veivhusvent. originalt og mot en tett catchtank og derrifra og inn til rør på sugesiden til turbo, altså slik det er originalt egentlig, bare med en oppsamlingstank imellom for oljen :)

smygen
29/07/11, 01:58
Jeg får bare prøve å legge opp en slange fra venten og inn på sugesiden til turbo så får jeg se om det blir noe bedring, blir vel en catchtank med tiden. Noen som vet hvor jeg kan få tak en slik slange? :)

Kodja
31/07/11, 23:13
Tess :)

smygen
01/08/11, 00:24
Ikke dumt ;)

Frigstad Racing
02/03/12, 14:41
Etterlyser flere bilder av forskjellige catch tanker innvendig! stål ull? skillevegger? tegninger?