PDA

Vis full versjon : Senk på 740. [LØST]



Madice
13/12/10, 15:39
Er det mulig å bare bytte fjærene, eller MÅ man bytte dempere i tillegg?
Og hvordan får man egentlig av fjærbeinet foran?
Sleit med det i sommer når demperen slo seg igjennom den "skålen" på toppen, eller hva jeg skal kalle det.
Da fikk jeg den ikke av i det hele tatt, og bilen måtte på verksted.. Trodde det bare var å løsne mutterne på toppen, og trekke ned, men så enkelt var det visst ikke..:confused:

Vegardb92
13/12/10, 16:00
Lesjøfors 40mm kan man bytte fjærer uten å bytte dempere å likevel få det godtkjent.

Sikker på at fjærskåla di ikke var jævlig rustskadet elns da?

Madice
13/12/10, 16:02
Lesjøfors 40mm kan man bytte fjærer uten å bytte dempere å likevel få det godtkjent.

Sikker på at fjærskåla di ikke var jævlig rustskadet elns da?

Jo, demperen var jo slått igjennom, men jeg fikk den liksom ikke ned, og igjennom fjærskålen. Hvordan får man av fjærbeinet da?

Madice
13/12/10, 19:22
Noen må jo vite dette vel...

Torra
13/12/10, 19:55
På 240 (regner med det er likedan på 740)
Løsne de 3 mutterne i toppen, still deg på bremseskiva og jokk en gang :p
Du bør vel ta det helt av, og da må stabstag, styrestag og bremseslanger/kalipter kobles fra

Madice
13/12/10, 20:53
Må det helt av da, får man ikke nok klaring til å få på ny fjær ellers?

kermitt
13/12/10, 20:59
man får mer enn nok klaring om man bare skrur av bærekula.

Madice
13/12/10, 21:01
Og man skal klare "å trakke" ned fjæren fra fjærskålen?
Og hva gjør man bak? Tusen takk for raskt svar, forresten:D

kermitt
13/12/10, 21:06
husker ikke helt 100% men mener at det skal være bare å skrur du på ei fjør tvinge og skru av den store mutteren på toppen. så tar du av fjørskåla og løser forsiktig ut fjør tvinga.

Madice
13/12/10, 21:13
Hvor finner jeg den store mutteren bak? Har skjønt at den ligger i bagasjerommet et eller annet sted? Og kanskje et dumt spørsmål, men må man på hjulstillingskontroll etterpå?

R.G
13/12/10, 21:49
ingen stor mutter for fjør bak. sitter en bolt/mutter i senter på fjør opp i rammevang. mulig du må løsne demper for bytte av fjører. eller bruke fjørklemmer, men feste for demper er en gjennomgående bolt nede på bærearm, og evt andre bolten kommer du til å vippe ut en gummi plugg i innerskjermen. ser du hvis du titter inni. kan være dekt av tectyl. så da vet du det:)

Madice
13/12/10, 22:18
Takk for svar da folkens. Har bestilt senkesett nå, så får vel se hvordan det går til helgen:)

Madice
15/12/10, 17:25
En liten ting til: Hvordan er det med godkjenning av dette? MÅ bilen på firejulskontroll? Og må det godkjennes hos BT for å få dette i vognkort?

mcnugget
15/12/10, 17:49
Ja og ja :D

turb00le
15/12/10, 18:41
Du kan gjøre det uten fjærklemmer, men ikke å anbefale. Koster så lite at det ikke er verdt å ofte liv og lem for det.
Det letteste er å bruke muttertrekker for å få av mutteren på toppen.
På 7/9 serie slipper en heldigvis å koble fra bremsekalipper for å ta ut fjørbenet.

Madice
15/12/10, 20:22
Du kan gjøre det uten fjærklemmer, men ikke å anbefale. Koster så lite at det ikke er verdt å ofte liv og lem for det.
Det letteste er å bruke muttertrekker for å få av mutteren på toppen.
På 7/9 serie slipper en heldigvis å koble fra bremsekalipper for å ta ut fjørbenet.

Har fjærklemmer, så det kommer til å bli brukt! Men hvilken mutter snakker vi om? Den på toppen??

kermitt
15/12/10, 21:17
den store på toppen, den som holder demper.

Madice
15/12/10, 21:32
Foran eller bak? Foran klarte jeg å skralle opp begge i sommer hvertfall;)

kermitt
15/12/10, 22:03
begge ender. bruker å sitte noe jævlig.

metrakit
16/12/10, 00:02
hayenes bok er til stor hjelp når du klør deg i skallen og står litt fast..den boken har hjelpt meg mange ganger så anbefales:P

men er null stress og bytte fjerer bare og følge det dei skriv over her ...du bør neste få med deg en medhjelper da går alt lettere og tryggere (ei fjør under spenn kan gjøre mye skade)

så får du ha lykke til:P

Madice
16/12/10, 18:33
Jo takk, har Haynes-bok også, men kan ikke si den er så mye til hjelp noen ganger...;)

Madice
19/12/10, 19:20
Da er man ferdig med å bytte fjærer. Gikk bra det. Bak var det bare en mutter øverst inni fjæren, på med fjærklemmer, ut med fjær og inn med ny!
Foran løsnet jeg bare de tre mutrene (2 små og 1 stor), komprimerte fjæren, og tråkket til, slik at jeg fikk fjærbeinet utenfor hjulbuen. Værre var det ikke!
Så tusen takk for all hjelp, folkens:D:D
Kanskje dette kan hjelpe noen andre også;)