PDA

Vis full versjon : 1998 V70 AWD som fjusker ved gasspådrag



Tore
31/01/10, 19:19
Har i det siste merket at bilen min, en 1998 modell V70 AWD 2.5T med automat har fjusket under fullt gasspådrag.

Det er som skjer er noe ala dette:

Jeg gir full gass og bilen akselerer men ikke like mye som før. Etter en stund (noen sekunder med akselerasjon) kan den plutslig komme og bli seg selv igjen... (Om den fikk for lite bensin burde den vel ikke komme etter en tid med akselerasjon, snarere tvert om?)

Er det bare ett kulderelatert problem (oppdaget i det siste, og det har jo vært ganske så kaldt i det siste) eller bør jeg bli bekymret, alternativt en bagatell?

Bilen har gått 215.000 km.

Siste service tok jeg selv for ett års tid siden. Den skal ha service igjen nå. Jeg byttet ikke bensinfilter ved siste service og rengjorde heller ikke K&N-filteret.

Bensinpumpa ble byttet på ca 142.000 km.

Tips på hva jeg skal begynne å lete etter (stifter, tennplugger, pluggkabler, sensorer etc)?

Når det blir skru-temperaturer ute skal jeg ta en tur i garasjen med diagnoseutstyret å se om jeg kan lese noe der. Noen tips om hva jeg evt bør se etter på livedata?

Per Turbo
31/01/10, 19:24
Om det er lenge siden plugger, fordeler og slikt er byttet, kan det være lurt å gjøre dette uansett.

Ellers kan jo bensinfilter være en ting å tenke på.

Tore
31/01/10, 20:11
Ja, får vel bytte bensinfilteret, rense K&N filteret og ta en service på tennings-siden... (Hadde jo egentlig håpet å få til svar at jeg også måtte sikre meg om at eksosanlegget ikke var tett og at jeg umiddelbart burde prøve 2-utløpsanlegg før jeg gjorde noe som helst annet :-) )...

En annen ting; det kommer mye olje rundt pluggene på toppen under toppdekselet. Har byttet pakning rundt oljepåfyllingslokket uten at det hjalp på problemet. Ser ingen sprekker på veivhus-ventilasjons-røret som går inn på toppen, men garanterer ikke at det ikke er det; kan det være andre ting som forårsaker denne oljen? Har vært slik i årevis og Volvo har aldri fikset det på service selv om jeg har bedt om det, kun betalt litt ekstra og fått ny pakning på oljelokket uten at det har hjulpet...) Oljen renner jo uansett ned på eksosmaifolien vad akselerasjon eller inn i registerreim-huset ved venstresving så borte blir den uansett, men det er vel uansett ikke bra for tenningssystemet at pluggene står i hull fulle av olje...

Per Turbo
31/01/10, 20:35
Prøv å bøy litt på de to tappene på oljelokket, evt. invester i ett nytt.

Bytte bensinfilteret er litt jobb på AWD kontra FWD, men full mulig om man kan skru litt. Må ta det fra innsiden i bagasjerommet..

Straydog
31/01/10, 20:48
Jeg har også et lignende problem, dette kommer som oftest ved kickdown ned i andregiret. Bilen akselererer, men kommer ikke med full juice før etter noen sekunder. Veldig irriterende i forbikjøringer blant annet, når man trenger kraften. Har prøvd å sette automaten i L ved hastigheter under 70, for så å gire videre i 3. giret, og da er ikke problemet like merkbart, så kanskje det har noe med automaten å gjøre?

TeamBørnOut
01/02/10, 07:27
Masse olje ved plugga fører jo til mye rart. er nok der feilen til "fjuskinga" ligger også.. toppen er nok ikke sprekt. men du har tett veivhus (fordi du aldri tar service på bilen din) og da blir det overtrykk i blokka som presser olja ut der den kommer ut.
ta en skikkelig service på motoren og gi den litt fin ny olje (ikke biltema)

Tore
01/02/10, 08:04
Service? Jeg har hatt bilen siden 2004/135.000km og den har fulgt ALLE servicer på merkeverksted så nær som servicen i fjor. Den har aldri hatt biltemaolje heller. Kun Castrol. Tidligere eiere har også fulgt opp service på merkeverksted.

Siden merkeverkstedet ikke har klart å fikse problemet med olja på toppen, samt at de heller ikke fikset en eksoslekasje jeg klaget på, begynte jeg å ta servicene selv i fjor. Eksoslekasjen var at downpipen fra turboen bare hang i en skrue mot normalt tre. At merkeverkstedet ikke kunne finne denne lekasjen og heller ikke hørte den synes jeg grunn god nok til å slutte å øse ut penger til.

Så svar på tiltale: Beskyldningene du gir om service er bunnløse; du får heller sparke i retning Volvos lokale merkeforhandler i så fall... Jeg har tatt service på bilen min hos Volvo; men har jeg fått det jeg det jeg har betalt for?

Bensinpumpebyttet på 142.000 km servicen kostet forøvrig ca 70.000 fordi det var mye feilsøking og bytting av komponenter (bl.a. en frisk bensinpumpe ble byttet). Problemet den gangen var manglende bensintrykk som vistnok skyldtes en returdyse til tanken som stod åpen konstant...

TeamBørnOut
01/02/10, 08:11
Siste service tok jeg selv for ett års tid siden. Den skal ha service igjen nå. Jeg byttet ikke bensinfilter ved siste service og rengjorde heller ikke K&N-filteret.


Var det noe å hisse seg opp over så tidlig om morran?
Hjelper ikke med ny olje rett fra shumachers bil om den ikke byttes ofte...
Og da får man slike problemer..
problemet med olje "overalt" kommer OFTE på disse bilene, selv volvomekanikere vet ikke om dette (ja, det er tragisk). tilogmed folk som jobber på volvo her på dette forumet som for noen få år siden "aldri hadde hørt om dette" (det kom også frem at han faktisk jobbet på verkstedet og ikke vasket toalettene der)...
hvis det faktisk er ET år siden du tok forgje service (og du er seriøs) så syns jeg skikkelig synd på motoren din. får håpe den kan reddes...

DanSteffen
01/02/10, 09:45
Heisann..

Mulig jeg har samme problem på min Volvo 850 2.0l Turbo..

Jeg merker at den fjusker å smeller litt ved skikkelig pådrag. (forbikjøringer etc)
Og den er ikke helt seg selv, men når den fjuskinga å slik er over da går bilen opptimalt igjen!

Jeg merket at når det ikke var så kaldt i været så var den ikke riktig så ille. Merka rett og slett ikke noe! Så det kan jo være kulden som gjør dette også!

Men som det blir sagt over her. Plugger, fordeler osv kan jo være en grunn også. Å hvis du har mye olje søl så er jo ikke dette heldig heller da!

Tore
01/02/10, 14:52
hvis det faktisk er ET år siden du tok forgje service (og du er seriøs) så syns jeg skikkelig synd på motoren din. får håpe den kan reddes...

Hva er galt med et serviceintervall på 12 mnd/12.000km? Volvo anbefaler jo service en gang pr år eller 15.000km avhengig av hva som kommer først - for meg blir det årlig siden bilen kun går ca 12.000 km pr år.

Veivhus ventilasjonen skal rengjøres på 90.000 km servicen, 135.000 km servicen, 180.000 km servicen, og 225.000 km servicen.

Jeg kjøpte bilen på 135.000km. Den hadde da akkurat vært hos volvo på service. alle etterfølgende servicer har jeg kjørt på volvo, inkl 180.000km servicen. Man må derfor anta at veivhusventilasjonen er rengjort ihht volvos serviceinstruksjoner? Bilen har nå gått 212.000 km og skal ha service om en måneds tid...

TeamBørnOut
01/02/10, 15:05
Sånne som deg som gjør at man ikke kan kjøpe AWD biler uten at det er store problemer med dem. desverre... volvo sier man heller ALDRI behøver å bytte olje på girkassene sine. syns du det høres smart ut? (det er ikke det....)
Veivhusventilasjons som rengjøres hver 90.000 = rast motor hvis man kjører med litt pedal. Håper du begynner å ha oftere oljeservice på bilen din. da slipper du problemer med olja som du har nå! for det skjer ikke hvis man har hyppige oljeskift. Det fungerer kanskje hvis bestemor puttrer frem og tilbake til butikken. men det er heller ikke bra! begynn å bytt olja di oftere så kunne du vært spart for disse problemene!
Ikke anta noe når det gjelder volvo verksteder! Tror du de har bytta bremseveska di? smurt alle hengsler og glidere som de skal (i følge manualen? ). bytter de bensinfilter hver 10000km? nei. de bryr seg ikke en gang. da hadde du ikke hatt problemene du har nå! renser du veivhusventilasjonen din så kanskje du slipper å gjøre noe med toppen / motoren din. men bytt olje også i samme slengen. bytt olje hver 5000km. Ikke dritt olje. du vil oppleve bilen som friskere og bilen din har det bedre.

Tore
01/02/10, 15:21
Takker for svar.

Automatoljen har jeg byttet :-) Likeså kjølevæske og bremsevæske...

Motorolje bruker jeg Castrol Edge Sport.

Finnes det noen enkel og korrekt beskrivelse på rengjøring av veivhus-ventilasjonen? (Vadis sier trykkluft i slangen til ventilasjonen og så bytte motorolje olje?)

Bytte av drivstoff-filter var i følge VADIS litt styr (ta av trykket, tappe av bensin osv), men går det å bare bytte filteret uten mye styr først og så la det bare søle litt bensin? Det fordamper jo i en fei... ?

TeamBørnOut
01/02/10, 15:36
Bra å se at noen FAKTISK bytter olja på girkassa og bremseveska! jeg har vært med venner å sett på biler. dratt opp peilepinner til girkassa og bedt de se etter en annen bil :P )

Men uansett. castrol sier selv olja børr bytes ca 5000km og filter også ( de som selger castrol til butikker og båter etc. Long life = shortlife ... Hvis man liker å gasse på litt i ny å ne!)
Rengjøring av veivhus vet de fleste "850 v70" gutta på forumet her hvordan man gjør. Det er VELDIG viktig på motorer som er fra din tid. jeg vet om mange som har fått herpa sine motorer. Og som du selv sa. volvo renser de (kanskje) når de har gått 90.000. noen gjør det ikke i det heletatt!
Jeg har maaange fine historier om volvos hvitmotor veivhus :) Stikker du på volvo så får du bare " det har vi aldri hørt om". det svaret fikk jeg mens mors bil var inne for å bytte motor på garrantien pga av dette :P "alle" som trimmer disse motorene freser opp så motoren puster lettere :) det trengs :)

Ja filteret bytter du kjapt. du har en "sykkelventil" på bensinslangen ved filteret eller i motorrommet du "fjerner trykket" med. husk at det er "mye" bensin i bensinfiltret ditt også. bruk den på å "vask" koblingene til bensinfiltret. vet ikke om det er den nye typen med trykk koblinger på bilen din eller om det er skruer med kobber ringer. men hvis det er det så bytt de :)
Å kjøp ikke filter på biltema. innmaten løsner etter noen få mil og alt som egentlig skal inn i filtret havner i dysene :D

Morgis
01/02/10, 15:42
veileder til veivhus rens
http://volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

service hvert år / 12000km går greit om du har "norsk kjørestil". Altså, snilekjøring og angst ved snøføre =)

Tore
01/02/10, 15:50
Takker igjen for svar :-) Har orginalt bensinfilter liggende, bare ikke byttet det ennå (Man setter ikke på deler fra Biltema på en bil vel?)

Veivhusventilasjon: Har lest denne:
http://www.volvoforum.no/tips_triks/850-veivhusventilasjon.htm

Har da noen spørsmål: Vadis sier man skal ta av dysene før man tar av innsugsmannifoilen, mens linken over sier ikke noe om dette?

Er det noe spesielt å tenke på, eller er det grei match å få av innsugsmanifoilen? (Fare for at gjengene river seg i toppen?) Artikkelen over sier heller intet om pakningen ( delenr 9146266) men denne må vel også byttes når man er av med manifoilen?

Bensinfiler: Kan ikke se noe om skruer på koblingene til bensinfilteret på VADIS; ser ut til at bensinslangene skal trykkes på plass.

Morgis
01/02/10, 16:02
dysene må bort ja. 2 skruer på fuelrail, og muligens et par på bensinrørene over blokka, så drar du hele fuelrailen opp.
Innsugsmanifold pakningen bør byttes ja.

Tore
01/02/10, 16:12
Takker igjen :-)

Trenger man å bytte o-ringer på dysene når man har ut fuelrailen? VADIS sier man skal bruke 5 holdere (999 5533) for å holde dysene på plass i fuelrailen mens man demonterer. Er det nødvendig med noe mikkmakk her eller kan man trekke rett ut og bare være litt forsiktig?

Morgis
01/02/10, 16:21
nei, jeg har aldri byttet o-ringer der. Bare smøre litt forsiktig med vaselin på dem når du monterer dem igjen så :)

trenger ikke noen holdere heller.
Bare å dra dem forsiktig og gjevnlig rett opp. så være forsiktig med "dysehodene" da de er ømfintelige mot støt og smuss.

gaupe
01/02/10, 16:26
Bytt o-ringane uansett, er desse frå 98, så har dei sannsynlegvis mista ein del elastisistet. Kostar jo ikkje mange kronene.

Morgis
01/02/10, 16:36
er ikke de o-ringene laget av silikon ? eller husker jeg feil ?

TeamBørnOut
01/02/10, 16:37
+ at du slipper å drepe folk i nærheten når du skal få de gammle nedi igjen, nye glir rett på plass!

gaupe
01/02/10, 16:37
er ikke de o-ringene laget av silikon ? eller husker jeg feil ?

Kan hende det, kosta vel ei formue på Volvo, men dei gjer ikkje det om ein handlar dei på ebay.

Morgis
01/02/10, 19:14
+ at du slipper å drepe folk i nærheten når du skal få de gammle nedi igjen, nye glir rett på plass!

som nevnt, en liten vaselinflekk på ringene, så trenger man bare å lukte litt på aggressiviteten innen dem smetter nedi. ;)

Tore
03/02/10, 08:23
Har tatt noen bilder som viser griseriet på toppen av motoren; disse finner dere her:

http://home.no/toremann/VOLVO/

Som dere ser er det ikke så mye olje heller - det er minst ett halvt år siden sis jeg fjernet oljen der. Tipper det er nærmere ett år.

Slangen som går fra toppen og ned til oljefella på veivhusventilasjonen sitter ganske løst, prøvde å stramme slangeklemma der men det ble ikke mye bedre. På andre siden av cylinder nr 3 (altså mellom cyl 3 og 4) er det ett hull som det alltid står olje i. Skal det være slik som det er på bildene, eller skal det sitte noen propp her?

Siden det er ganske reint rundt oljepåfyllingslokket tviler jeg på at oljen kommer derfra.

Kan også se ut som at øvre motorfeste/støtte er defekt? Noen som har noen link til hvordan bytte denne på disse? Trenger man presse etc eller er det grei "hjemmeskuring" for en som ikke er hverken brutal eller mekanikker?

Ka dokk trur?

Tore
03/02/10, 08:54
Kan fjuskinga være relatert til at jeg strammet staget til wastegaten med en runde i sommer og at det nå er kald luft slik at motoren får for mye luft i forhold til det den skal ha, og at elektronikken kutter litt pga dette?

TeamBørnOut
03/02/10, 08:59
ja. hvis du lader på litt så får du tenningsbank... men sånt er ofte lurt å opplyse om i tråden..
Men jeg håper jo ikke en som aldri bytter olje gjorde sånne ting.. denne motoren er ikke pen innvendig lengre hvertfall. desverre :(

Tore
03/02/10, 09:07
Som jeg sa tidligere så bytter jeg olje en gang i året; ca hver 12.000 km. Bilen kjøres dessuten veldig pent. Den får kun full gass ved forbikjøringer som trenger det. Oljeskift står for tur nå - og den som er der er fortsatt gylden og fin i fargen samt gjennomsiktig.

Å stramme wastegatestaget med en runde gir vel heller ikke så mye ekstra ladetrykk at det burde gi noe problem?

TeamBørnOut
03/02/10, 09:20
trodde ikke disse bilene hadde justerbare stag egentlig.
kan ha kilt seg fast ellerno. de gjør ofte det hvis de blir presset litt lengre en hva de er vandt til

Tore
03/02/10, 09:25
Joda; staget er justerbart. Helmekaniske greier her også. Kan ikke lese av manifoiltrykket med ODBII heller så her er det enkle simple saker.

Staget har ikke kilt seg - det går lett og fint slik det skal. Får muligens henge på en turbotrykk-måler å lese av trykket (det var knapt merkbar endring på trykket ved en runde inn på staget, ei heller noe merkbar subjektiv effekt, så derfor ble den aldri skrudd tilbake når jeg prøvde dette - da det for meg ikke virket å være noen endring med en runde inn på wastegatestaget.

Morgis
03/02/10, 09:33
Ville prøvd å fylle 98oktan et par tanker. se om det hjelper :)

Det hullet på toppen har jeg også. Antar det er noe overtrykks greier..
Så at det kommer olje opp der hos deg, tyder på noe høyt trykk i oljesystemet ditt.

Tore
03/02/10, 09:46
I følge VADIS skal veivhusventilasjonen rengjøres ved hjelp av trykkluft inn på slangen som går til innsugs-slangen før man tar oljeskift. Er dette en metode som fungerer, eller er det bare en vits?

Hvor lang tid antas det å ta å ta av innsuget og alt det der for å rengjøre veivhusventilasjonen "skikkelig" som beskrevet på tips og triks siden her? Er det noe mulighet for at boltene som hodler innsuget i blokka sitter og gjengene river seg etc? (generelt skeptisk siden jeg har hatt opel tidligere og der var det alltid trøbbel om man rørte en jomfruelig skrue etter 10 år, dog ingen slike erfaringer mer Volvo så langt)

Morgis
03/02/10, 13:50
Har ikke merket noe problem med skruene sålangt, så det hadde jeg ikke fryktet :)
Bare stramme dem med riktig moment, og gjerne noe fett, så er man sikret til neste gang.
Sjekk også vakuumslangene på undersiden. svært ofte dem morkner og sprekker der pga varme og slikt med alderen

hgnubel
23/03/10, 10:01
Har ikke merket noe problem med skruene sålangt, så det hadde jeg ikke fryktet :)
Bare stramme dem med riktig moment, og gjerne noe fett, så er man sikret til neste gang.
Sjekk også vakuumslangene på undersiden. svært ofte dem morkner og sprekker der pga varme og slikt med alderen

For de av oss som bare har en bil og må skru til de kan kjøre hjem... hvilke vakuumslanger er dette? Mistenker at det er mye likt 850en min. Har hørt flere steder at dette blir litt skralt med årene, så det er gjerne greit å bytte de uansett?

Per Turbo
23/03/10, 10:11
Jeg vil si det var overraskende enkelt å få av innsug og slikt. Det var ikke vrient å komme til og ikke satt skruene spesielt godt heller. Regner med at de ikke overstrammes så veldig siden det er alublokk.
Hadde helt klart investert i ett nytt sett til veivhusventilasjonen enn å rense det når du først gjør jobben. Det er det verdt!

Kjøpte noen meter med 0,3 og 0,5 vakuumslanger i silikon, så nå har jeg byttet ut alle slangene som var porøse og morkne, ja til og med noen som var sprukket og avbrutt. Håper det gjør susen..
Ingen biler av disse årgangene har vondt av litt nye biter og deler.. ;)

gaupe
23/03/10, 10:15
Jeg vil si det var overraskende enkelt å få av innsug og slikt. Det var ikke vrient å komme til og ikke satt skruene spesielt godt heller. Regner med at de ikke overstrammes så veldig siden det er alublokk.
Hadde helt klart investert i ett nytt sett til veivhusventilasjonen enn å rense det når du først gjør jobben. Det er det verdt!

Kjøpte noen meter med 0,3 og 0,5 vakuumslanger i silikon, så nå har jeg byttet ut alle slangene som var porøse og morkne, ja til og med noen som var sprukket og avbrutt. Håper det gjør susen..
Ingen biler av disse årgangene har vondt av litt nye biter og deler.. ;)

På dei av desse turbobilane eg har sett på av desse motorane, 94-98, så har ofte gummien vorte klissete og ekkel. Då syg gjerne slangane seg saman når det vert vakuum. Så det er på høg tid å bytte ut alt som er, om ein først startar på jobben.

Per Turbo
23/03/10, 10:17
Ja, har vært mye vasking av deler til både luftslanger, turboslanger og veivhus. Samler seg mye skit over tid, og når lekkasjene trekker inn skit så blir det snadder.

Ikke dumt å sette av noen timer en helg til å bytte ut litt ting nei..

Nilsebu
23/03/10, 11:49
Kan fjuskinga være relatert til at jeg strammet staget til wastegaten med en runde i sommer og at det nå er kald luft slik at motoren får for mye luft i forhold til det den skal ha, og at elektronikken kutter litt pga dette?

Når du strammer wgen = mer trykk. Mer trykk = mer luft. Mer luft = mer hk. Kaldt vær = enda mer hk :D Kan godt hende bilen din får for lite bensin.

Per Turbo
23/03/10, 12:09
Har justert jeg også, men opplever ingen fusking av den grunn..

Tore
23/03/10, 13:44
Når du strammer wgen = mer trykk. Mer trykk = mer luft. Mer luft = mer hk. Kaldt vær = enda mer hk :D Kan godt hende bilen din får for lite bensin.

Snittforbruk på langkjøring er rundt 1.0-1.1 ltr/mil og i daglig til/fra jobb ligger snittet på ca 1.6 ltr/mil så jeg tror ikke den får for lite suppe... Har også hengt på diagnose og sett på livedata under kjøring og jeg ser mer rich enn lean når det kommer til blanding :-)

Får vel bytte bensinfilter og gå over tenningsdelene selv om jeg føler (Ja - problemet er ikke mer enn at jeg er på synse-stadiet) at problemet er forsvunnet sammen med kulden.

Per Turbo
23/03/10, 14:18
Jeg har min nede i 0,85-0,90 på motorvei, men lett opp i 1,20-1,60 på litt blyfotkjøring..

Nå har jeg ikke kjørt min bil denne vinteren, så har ikke fått sett da. Men dette er det jeg har lagt merke til over tid...

Tore
23/03/10, 14:32
Jeg har min nede i 0,85-0,90 på motorvei, men lett opp i 1,20-1,60 på litt blyfotkjøring..

Nå har jeg ikke kjørt min bil denne vinteren, så har ikke fått sett da. Men dette er det jeg har lagt merke til over tid...

Jeg har målt min på fin langkjøring på sommeren nede i 0.8 men det krever fin vei som kan gi kjedelig rolig jevn fart rundt 90 uten særlig stopping og akselerasjon og ei heller mange forbikjøringer eller annen morro... Men normal langkjøring ligger på 1 liter+ og daglig bruk på 1.6 (snittmåleren viser faktisk 1.7 nå da - men det er kun Start - 1.7 km til barnehage - stopp - start - 1 km til jobb og så samme ruta hjem - da blir det jo bare gass og brems....).

Morgis
23/03/10, 17:06
1.7 på daglig kjøring :O
sikker på motoren din går optimalt? eller er det tålig hard pedal hele tiden?

Tore
23/03/10, 21:46
1.7 på daglig kjøring :O
sikker på motoren din går optimalt? eller er det tålig hard pedal hele tiden?

Tja; den har alltid vært slik - Starter hjemme med kald motor, triller ned gjennom boligfeltet (bare nedoverbakke en 7-800 meter mens moroten er kald og går rikt, så 7-800 meter flat vei med 60 sone så fort ut på E6 - smette inn mellom noen biler og av igjen inn til barnehagen etter 5-600 meter, så ut på E6 igjen mellom noen biler fra barnehagen og så av igjen etter 5-600 meter, så noen hundre meter med "lokal vei" før jeg er på jobb. Hjem igjen er samme rute motsatt -muligens med en ekstra stopp pga handling på den lokale kiwi'n. Slikt blir det fort litt forbruk av - en hel tank med slikt gir gjerne 1.7 i snitt... Men bare bilen får en liten bytur eller to til Trondheim i løpet av tanken så ramler snittet fort ned til 1.3 l/mil :-) Kan ikke tro det er noe galt i det på en stor bil med automat og AWD... Dama har en BMW 320 DAT som hun kjører på ca 0.6l/mil til fra jobb (3-4 mil hver vei) mens jeg kjører den på drøyt literen om jeg bruker låner den på jobb noen dager, så tror bare det er "ekstrem småkjøring" som gir slike høye forbrukstall. Det som er stas med volvoen er at den er god å varm til jeg er i barnehagen, mens om jeg kjører BMW'en så vises det knapt utslag på tempnåla når jeg er i barnehagen...

hgnubel
23/03/10, 21:49
Hehe, hvis du anskaffet en sånn bil bevisst til dette kjøremønsteret her så må jeg innrømme jeg ikke synes synd på deg pga bensinforbruket :)

Tore
23/03/10, 21:59
Hehe, hvis du anskaffet en sånn bil bevisst til dette kjøremønsteret her så må jeg innrømme jeg ikke synes synd på deg pga bensinforbruket :)
Har jeg klaget på forbruket? Kjører stadig med ett salig glis jeg:D
Med denne kjøringen holder tanken omtrent en måned - dersom jeg har litt annen kjøring i tillegg detter forbruket fort ned til 1.2-1.3 pr mil...

Tore
24/03/10, 08:32
I dag var det fjuskings igjen; lå i ca 70 på E6 og det ble liksom ikke reaksjon i det heletatt ved gasspådrag (litt usikker men synes på en måte heller ikke at momentanforbruket i kjørekomputeren så ut til å øke). Svingte av E6 og inn mot jobben og da virket alt normalt igjen. Kjørte derfor en ekstra tur og bilen virket helt frisk. I dag er det ikke veldig kaldt heller.

Pleier egentlig ikke å ha kjørekomputeren slik at den viser momentanforbruket, men da jeg kjøpte bilen for 6 år siden så erindrer jeg at det var veldig lett å få denne indikatoren opp i max (50.0 liter/100km) mens når jeg har sjekket dette nå synes jeg nesten det er vanskelig å se maksimal-verdien. Ved 90 viser den kanskje rundt 10 og så gir jeg full gass så spretter den opp til kanskje 25-26 og øker etterhvert som bilen akselerer - men når den passerer 40 har jeg gjerne fått den farten jeg ønsker uten at jeg har sett forbruksmåleren vise 50.0...?

Uansett; fjuskingen kan være der og så plutselig bli helt borte... Nytt bensinfilter ble satt inn i går sa det er utelukket. Bensinpumpa ble byttet for ca 80.000 km siden. (produsert 08.2004 i følge merkelappene på kablene).

Det er ingen feilkoder i bilen så heller ingen hjelp der... Problemet har aldri vært at den har gått bra og så plutselig dødd - det er liksom når jeg skal gi ekstra gass (første gangen) at det kan være at det skjer lite - holder jeg gassen inne så kan den plutselig komme (etter noen sekunder) - Mens når det først har vært litt fres over den så virker det hver gang - altså den kan liksom fjuske første gangen jeg prøver, for så å virke bra når den først har kommet... Dårlige plugger som er helt på grensa og ikke klarer å yte noe før de har fått blåst seg rein?

Neste er vel å bytte plugger, pluggledninger, fordeler osv... Samt sjekke alle vakuumslanger etc for evt lekkasje?

Når det gjelder oljen på toppen som ble nevnt tidligere i denne tråden så har jeg sjekket og det er ikke trykk fra oljepåfyllingslokket eller peilepinnen, så veivhusventilasjonen antas å være i orden. Bien har fått en oljerens (Tunap 327) og nytt oljefilter og Castrol Edge Sport olje. Har også kjørt en tank med Tunap 173 (systemvirkestoff for bensinmotorer) som skal bl.a. rense dyser og bensinsystemet og redusere kondensproblemer.

gaupe
24/03/10, 09:31
Jeg har målt min på fin langkjøring på sommeren nede i 0.8 men det krever fin vei som kan gi kjedelig rolig jevn fart rundt 90 uten særlig stopping og akselerasjon og ei heller mange forbikjøringer eller annen morro... Men normal langkjøring ligger på 1 liter+ og daglig bruk på 1.6 (snittmåleren viser faktisk 1.7 nå da - men det er kun Start - 1.7 km til barnehage - stopp - start - 1 km til jobb og så samme ruta hjem - da blir det jo bare gass og brems....).

Er forbruk som er heilt som venta dette, hadde ikkje reagert på det før det er på over 2l/mila. Stopp/start og småkøyring på automat dreg fort 2l/mila, slik har det igrunnen vore på alle mine volvoar. 2000 Rane mine, som har anna kasse, delvis ny motor og nyare motorstyring har brukt å ligge på 1,3-1,6 på bykøyring, med ca 20 min køyring. Per i dag ser eg 1,16 på 06 Ren, med nokre mil på E6en i 120 (hysj), 9 km med riksveg og ein del i kø.

Til trøst, så brukar 05 BMW 525Den til kompisen over 1,1 l diesel per mil, dette er også automat.

Tore
25/03/10, 14:31
Kjøpte noen meter med 0,3 og 0,5 vakuumslanger i silikon, så nå har jeg byttet ut alle slangene som var porøse og morkne, ja til og med noen som var sprukket og avbrutt. Håper det gjør susen..
Ingen biler av disse årgangene har vondt av litt nye biter og deler.. ;)

For å være litt lat og heller spørre fremfor å sjekke på bilen; vil disse to dimmensjonene (3 og 5 mm innvendig diameter) dekke det meste av trykk og vakuumslanger i motorrummet på disse bilene? Greit å bare bestille dette først som sist og gjøre seg klar til jobben...

Per Turbo
25/03/10, 14:40
Ja det er det jeg har gjort så.. :)

Tore
28/03/10, 21:26
Når vi er inne på forbruk kan jeg jo nevne at jeg i kveld har kjørt ca 23 mil - Computeren ble nullstillt på Alvdal da jeg fylte tanken - nå når bilen står i garasjen på Stjørdal viser komputeren en snittfart på 84 km/t og ett forbruk på 0.83 liter/mil. Lite trafikk og jevn pen kjøring uten skistativ/skiboks på taket og ei heller særlig bagasje - kun 2 voksne i bilen. Det er jo ikke ille...

julen
31/03/10, 17:24
når jeg har bytta motorfestet har jeg brukt makt for å få ut det gammle. for å få inn det nye har jeg tak i ei stor hylse og en platebit med hull i senter + jengestål mellom for å presse motorfestet inn hvis du sjønner.

Tore
06/04/10, 13:14
Fjuskina har vært borte lenge nå :)

Fant dette på Matthews Volvo Blog (http://www.matthewsvolvosite.com/tips.php) som kanskje kan være ett hint?
"Freezing Intercooler Limits RPM
Steve

3/10/04

Had same problem - key thing is that it occurs only in very cold weather. Turned out that the intercooler was freezing. This restricts airflow to the engine as all air flow goes through intercooler after air filter and into intake manifold. So, if it is restricted then you can't get enough air through to the engine. This naturally limits rpm.

Key diagnostic is to have somebody get the car to as high rpm as it will go will you have the hood open and look at the air hoses going to intercooler (this is around radiator at front of engine) If restricted airflow is the problem, then the hose collapses. You can visually see that happening on that big hose going to intercooler.

The tricky part is why did the intercooler freeze? Well... that means you have a lot of moisture in the system. I had blocked crankcase ventilation system that caused oil and moisture to be introduced into the airflow stream.

Had to fix this problem in the end and since then fine. Runs better in all conditions now.

So, your problem is probably intercooler freezing. This can be something that will go away and is due to normal moisture in the system or could be due to like me something causing extra moisture in the system. "

Vi får se om jeg ikke shopper ny pakning til inntaksmanifoilen og bryter meg løs på "veivhusventilasjonsrens" en dag...

Tore
21/05/10, 07:49
Har ikke lagt merke til fjuskinen på bilen i det siste, så det kan fortsatt være at jeg heller mot at det kan være noe relatert til kulden. Men mye har blitt diskutert her; blandt annet evt manglende tilgang på bensin, veivhusventilasjon, dårlige plugger/tenningsdeler etc.

Byttet plugger, rotor og fordeler i går, og i mine øyne så iallefall pluggene ok ut - så langt jeg kan se så er det ingen tegn på feil i forbrenningen her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1230.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1231.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1232.jpg

Rotor og fordelerlokk så kanskje ikke helt bra ut, men burde ikke være kilde til noe stort problem:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1233.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1234.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1235.jpg

Så har det vært nevnt veivhusventilasjon siden jeg har hatt litt olje som kommer oppå toppen, Også i går var det litt olje der - ser ut som at det som kommer blir presset opp gjennom hullet mellom tennplugg nr 3 og 4; kan dette være tegn på tett veivhusventilasjon? Det er så langt jeg kan registrere hverken trykk i peilepinnehullet eller oljepåfyllingshullet når bilen går på tomgang.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1236.jpg

Og ett generelt bilde av motorrommet "midt i" arbeidet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1237.jpg

TeamBørnOut
21/05/10, 09:05
Rotor og fordeler lokket der så jo ikke pent ut i det heletatt. Må være helt rent. dannes gasser der som ikke liker oljesøl etc

Tore
21/05/10, 09:19
Rotor og fordeler lokket der så jo ikke pent ut i det heletatt. Må være helt rent. dannes gasser der som ikke liker oljesøl etc

Nå er det nytt og helt rent :-)

Er i grunn mest bekymret for den oljen som kommer opp fra hullet mellom cyl 3 og 4. Noe som kan bedres med å rense veivhusventilasjonen? Har alltid kommet litt olje der helt siden jeg kjøpte bilen for over 6 år siden. Har nevnt det når bilen har vært på service og de har byttet pakningen til oljepåfyllingslokket men det er jo ikke der problemet er - bilde viser jo helt tydelig at oljen kommer fra rundt nevnte hull (kan etterhvert som det blir mye olje selvsagt være vanskelig å lokalisere kilden, men siden det bare er to måneder siden jeg gjorde reint der sist så ser man jo tydelig at det er fra hullet mellom cyl 3 og 4 oljen kommer fra)

TeamBørnOut
21/05/10, 09:23
Har du aldri renset veivhuset på 6år? Da er det ihvertfall på tide :P
Rengjør det og vask å se om problemet blir borte

Tore
21/05/10, 09:35
Har du aldri renset veivhuset på 6år? Da er det ihvertfall på tide :P
Rengjør det og vask å se om problemet blir borte

Jeg har ikke gjort det men bilen har vært på regelmessig service på merkeverksted frem til for 2 år isiden - fra da har jeg gjordt servicene selv - og i følge volvos service-oversikt så skal jo veivhusventilasjonen rengjøres med gjevne mellomrom (dog ikke på de to serviene jeg selv har foretatt) gjennom å blåse inn trykkluft i en slange som går til innsuget. Hvor effektivt dette er, samt om merkeverkstedet faktisk har orket å gjøre dette vet jeg heller ikke, men skal selv i nær fremtid se å få byttet alle slangene og oljefellen som har med veivhusventilasjonen å gjøre, tenkte bare å vente litt siden bilen har tilnærmet ny olje nå og denne vistnok må byttes i forbindelse med "veivhusventilasjons-servicen" :)