PDA

Vis full versjon : Flushing av automat



neris
31/01/10, 17:38
Er det noen som har flushet girkassen v70 02 mod?
Har sett en guide hvor det var fine bilder, delenr på det man trenger. Vet ikke helt hvordan alt skal gjøres.

Shaiko
31/01/10, 17:42
ta av røret som går fra oljekjørern som er inn til oljepumpa (converteren)

Sett slangen/røret ned i en dunk med ren atf olje. sett en bakk der hvor du har delt røret som nå er åpent som kommer fra oljepumpa, dett bilen i drive, og la den pumpe olja igjennom selv, når det kommer fin rød olje så kan du bare stoppe bilen, skru på røret. kjøre kassa lunkent og igjenom alle gira, peil olja når kassa blir varm mens den står i p på tomgang, og etterfyll om nødvendig.

neris
31/01/10, 17:52
syns d hørtes litt for lettvindt ut... var jo snakk om o ring.
Også var d jo bare litt olje om gangen`? stopp- start osv...

Shaiko
31/01/10, 18:03
alle har vel sine måter og gjøre det på. så lenge du har slangen nedi olje mens kassa står i D og motoren går så suger converteren olja ut av kanna som du har slangen i. og da kommer den gamle olja ut av den enden du ikke har noe på. Rein logikk. etter og ha gjort dette trenger du i teorien ikke peile olja engang, fordi converteren har bare sugd inn den nye olja og dytta den gamle ut. Funker for meg værgang og slipper etterfylle.

neris
31/01/10, 22:31
okei.

Da får jeg prøve på det :=)

TeamBørnOut
01/02/10, 07:23
jeg laget meg en fin løsning til dette. 2 gammle brannslukkningsapparat. det ene fyller jeg fult (har rør i mellom på toppen) og det andre er tomt. gammel olje går ut og ny olje går inn.
Laget denne fordi det ikke er alle automat biler som orker å "suge" opp ny olje.. noen spytter bare ut den gammle..

Sjakalen
01/02/10, 10:50
Ifølge det jeg myset rask på i Vadis så er det rimelig mange trinn man må følge. Husker ikke alt her nå men...

gaupe
01/02/10, 11:31
Desse kassene må også rekalibrerast etter ny olje, uvisst om du kan gjere dette utanom å bruke VIDA.

Soulair
01/02/10, 12:30
Jeg bruker ei trakt og fyller på gjennom peilepinnen, mens kassen pumper ut oljen. Fungerer hver gang hos meg:)

neris
01/02/10, 14:45
okei.. snakket med verksmesteren på volvo. Han sa de brukte 8L olje.. Så hvis jeg kjøper 10L bør det holde i massevis...?

Så jeg kan bare fylle på med en trakt, mens den gamle renner ut?

TeamBørnOut
01/02/10, 14:54
da blander man bare mye av olja... det beste er å gjøre som Shaiko og jeg sier

neris
01/02/10, 18:59
ja, skal handle olje imårra.. så da blir d oljeskift uttpå dagen! :)

Morgis
01/02/10, 19:19
Du kan hente litt tips herifra 850-x70 serien.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=23

neris
01/02/10, 19:22
her brukes det 15L... er ikke d veldig mye?

TeamBørnOut
01/02/10, 19:42
jo :s 8liter (litt mindre) er vanlig

Morgis
01/02/10, 19:56
7liter alene til flushing (som blander seg med gammel olje og spyler gjennom system), så fylles systemet etterpå med helt god olje.
Du kan sikkert strekke deg til 4liter til flush (12liter totalt). men noe mindre enn det tviler jeg på.
Da blir vel jobben fort halvgjort. Kassen tar alene 8liter?

neris
01/02/10, 21:10
volvo bruker som sagt 8L....

Morgis
02/02/10, 08:26
kan umulig bli bra med 8liter...
Har flushet kasser selv et par ganger, og det går tålig mange liter gjennom systemet før det kun er ren,ny,frisk olje som pippler ut i andre enden.

TeamBørnOut
02/02/10, 09:39
jeg pumper ny olje inn sammtidig som den gammle kommer ut. kan sikkert lønne seg å ta 4 liter til. men det har kommet ny frisk olje når jeg har gjort dette hvertfall ( men jeg bytter olje på automatbiler ganske ofte... orker ikke at de slurer mere en de skal)

Soulair
02/02/10, 16:31
Brukte ca 12 liter på flushing av ZF-4HP22 kassa. Er litt usikker på hvor mange liter den skal ha..

Texascom
03/02/10, 20:52
Jeg bruker aldri mindre enn 10-12 liter da jeg flusher kasser!
Oljen ved siste flushing skal være rød og ren, da er det i orden.

RuZleBiFf
12/03/13, 15:34
Hallo, beklager å dra opp en så gammel tråd, men jeg har noen kjappe spørsmål:

1: guiden til morgis sier at slangen inn på kjøleren er olje UT, mens Shaiko sier at dette er olje INN. Kan noen verifisere hva som er riktig på en 2001 V70N?

2: på V70N må man bytte noen deler? I guiden står det o-ring, tetningsring og klips. Trenger man disse nye på V70N også?

3: Er det noen fordel å resette adopsjon med en gang man har gjort dette, eller går det greit å kjøre en liten stund?

cortinaterje
12/03/13, 21:29
Hallo, beklager å dra opp en så gammel tråd, men jeg har noen kjappe spørsmål:

1: guiden til morgis sier at slangen inn på kjøleren er olje UT, mens Shaiko sier at dette er olje INN. Kan noen verifisere hva som er riktig på en 2001 V70N?

2: på V70N må man bytte noen deler? I guiden står det o-ring, tetningsring og klips. Trenger man disse nye på V70N også?

3: Er det noen fordel å resette adopsjon med en gang man har gjort dette, eller går det greit å kjøre en liten stund?


Jeg har gjort dette på min V70N D5 -02 med automat AW55-50SN

1: Regner med du har samme kassa, men sjekk for å være sikker. Jeg tok av slangen i den enden som går inn på kassa. Det er den øverste slangen på kassa du skal løsne. Den slangen som har en mutter rundt slangen. Nøkkelvidden er 18 eller 19mm.

Gå på TESS/HYDROSCAN el tilsv. og kjøp en ermeto rørskjøt til 12mm lett serie. Denne heter G12L. Kjøp også en slangekopling til denne som passer til en 3/8" slange. Denne heter P86-06-12L. På Biltema kjøper du en slange 15-314 og en slangeklemme som passer (dette får du også dyrere på tess) Monter de to koplingene i den ene enden av slangen og skjøt dette inn på slangen du har løsnet fra kassa. Strekk slangen under bilen og kutt den på lengden slik at du kan sitte i førersete og holde i enden av slangen. I tillegg trenger du trenger et litermål som tåler varm olje. f.eks i metall fra IKEA.

På denne måten kan du sitte i førersete og flushe uten hjelp av noen andre.

2: Du trenger ikke dette om du gjør som beskrevet over. Men skal du ha av slangen i den enden mot kjøleren er det lett å ødelegge det grønne klipset og lurt å ha dette i bakhånd før du begynner. o-ring og pakning også.

3: Det går fint å starte å kjøre. prøv det og se hvordan det går. Jeg nullstillte ingenting. Dette er vel kansje avhengig av om du gjør flushen fordi du har problemer, eller om det kun er forebyggende service.

Børge Vikebø
12/03/13, 23:53
Jeg koplet av øvre på radiator med hell, stappet en 10 mm bensinslange inn og stripset fast og lot enden komme ut under bil oppi et tappekar. Tappet ca 2,5 ltr før jeg fylte opp igjen via slange/trakt i peilerøret uten spill og gris. Brukte ca 20 ltr olje for å være helt sikker.

gswede
13/03/13, 12:13
Hvorfor ikke bara ta av bunnpluggen på kassa, da får du ut ca 3,8 liter. Fyll på samme volum gjennom peilepinne.
Superenkelt. I tillegg så slipper du å kuke med tetningene på slangene til radiator. Pluss at du ikke bruker en formue i olje.
Plenty godt nok, gjør det igjen om noen tusen km.
Koster deg 20 minutter hver gang.

turb00le
13/03/13, 13:16
Litt av poenget er vel å skifte ut all gammal olje og ikke halvblande med ny.

Not sent using Tapatalk

FroBe
13/03/13, 13:54
Uansett hvordan man gjør det må man ikke løsne feil bolt for å fylle på olje, da fungerer girkassen ikke etterpå.
Skrekkhistorie her (http://www.volvoxc.com/forums/showthread.php?15297-2002-XC70-Transmission-Nightmare-EVERYONE-PLEASE-READ!&p=107173#post107173).

cortinaterje
13/03/13, 14:51
Hvorfor ikke bara ta av bunnpluggen på kassa, da får du ut ca 3,8 liter. Fyll på samme volum gjennom peilepinne.
Superenkelt. I tillegg så slipper du å kuke med tetningene på slangene til radiator. Pluss at du ikke bruker en formue i olje.
Plenty godt nok, gjør det igjen om noen tusen km.
Koster deg 20 minutter hver gang.

Jeg begynte selvfølgelig med denne operasjonen før jeg flushet opp til 12ltr.

Olje MÅ fylles gjennom peilepinnen.

gswede
14/03/13, 00:22
halvblander du annenhver service er du sikkert på at olja er i orden..

GMV
17/03/13, 19:06
Interessant lesning. Kommer en XC med variomatic her på gården iløpet av uka :P

Shaiko
17/03/13, 20:13
halvblander du annenhver service er du sikkert på at olja er i orden..

Poenget med flushing er jo i utgangspungtet for og få ut gammel olje med lamellstøv og drit som oftes skyldes av dårlig service tidligere i bilens liv. Om du bare halvblander olja så får du ikke ut nok til at den blir bra. Da blander du ut den gamle driten i den nye olja. Det er ganske mye olje i kjøleren, converteren og oljekanalene i kasse som du ikke får tappet ut..

Svirre
17/03/13, 22:37
Greia med å flushe er å skifte ut ALL olja. Blander man 50/50 med ny/gammel olje så er man like langt. Det koster deg noen kroner med, kanskje 1t ekstra for å gjøre det skikkelig som kan spare deg for et girkasseskift! Det finns ingen snarveier til gode løsninger ;)

Svirre
17/03/13, 22:38
Greia med å flushe er å skifte ut ALL olja. Blander man 50/50 med ny/gammel olje så er man like langt. Det koster deg noen kroner med, kanskje 1t ekstra for å gjøre det skikkelig som kan spare deg for et girkasseskift! Det finns ingen snarveier til gode løsninger ;)

EDIT: Var visst en side til :p

gswede
18/03/13, 13:04
Halvblanding er gjort på automatkasser siden de så dagens lys.
Om dere tror det er så mye gugge at kassa tar skade om det ikke byttes 100% så er kassa di kjørt uansett.

Å fraråde tapp og fyll på kassen er i beste fall naivt.
Det er ganske nøyaktig 100% bedre enn å ikke gjøre noe som helst

Svirre
18/03/13, 20:49
Halvblanding er gjort på automatkasser siden de så dagens lys.
Om dere tror det er så mye gugge at kassa tar skade om det ikke byttes 100% så er kassa di kjørt uansett.

Å fraråde tapp og fyll på kassen er i beste fall naivt.
Det er ganske nøyaktig 100% bedre enn å ikke gjøre noe som helst

Selfølgelig så hjelper det mye å bytte 50/50 med olje. Men jeg ville ha ofra på meg den ene timen ektra for å slippe unødvendig hodebry :)

Shaiko
22/03/13, 17:43
Halvblanding er gjort på automatkasser siden de så dagens lys.
Om dere tror det er så mye gugge at kassa tar skade om det ikke byttes 100% så er kassa di kjørt uansett.

Å fraråde tapp og fyll på kassen er i beste fall naivt.
Det er ganske nøyaktig 100% bedre enn å ikke gjøre noe som helst

Hallo? Trur du virkelig det er "gugga" som er poenget her? Er olja di som leire er kasse gåen for lenge siden..

Men siden du tydlighvis ikke er klar over det så sitter det clutcher i kassa. Uten olje så brenner dem opp med dårlig olje gjør du det samme, pga sluring. Det er oljepumpa som skal slure ikke clutchene. alle væsker er hygroskopiske til en viss grad. Og med klimaet vi har her i norge så er det allt fra -30 til 100grader, varmt-kaldt++ mange andre faktorer som også hjelper til med og tilføyer vann i oljer. Vann smører ikke disse clutchene. Itilleg så har du et planetgir bakerst i kassen om lett kan kavitere ved dårlig olje når det først er blitt utsatt for kavitasjon så blir kassa full av spon. Du har ikke ett fullverdig automatolje skift før du har flushet kassa. Bytt olje 50/50 og flush kassa etterpå så kan du se hvordan olja som tappes ut ser ut.