PDA

Vis full versjon : Ekspansjonslokk 850 etc



jorg1
12/12/10, 12:43
Hei, Kjører 850 2.5 20v. Også har jeg fått tips om å se på ekspansjons lokket mitt om hvor mye kpa det står på det. Min står det 150 kpa på. Og det jeg har fått beskjed om å gjøre da, er å ta vekk noen runder på fjøra inni lokket. For å få mindre trykk i vannet, for at da toppakningen ikke skal ryke så lett.

Noen som har noen formeninger om dette?
gjort det samme på en v90, for der hadde toppakningen ryki uten noen spesiell grunn.

Turbo-HF
12/12/10, 13:43
Hei, Kjører 850 2.5 20v. Også har jeg fått tips om å se på ekspansjons lokket mitt om hvor mye kpa det står på det. Min står det 150 kpa på. Og det jeg har fått beskjed om å gjøre da, er å ta vekk noen runder på fjøra inni lokket. For å få mindre trykk i vannet, for at da toppakningen ikke skal ryke så lett.

Noen som har noen formeninger om dette?
gjort det samme på en v90, for der hadde toppakningen ryki uten noen spesiell grunn.

Hmm, det var ukjent for min del, men.. Tja, fjærbelastningen og trykket / spensten i fjæren blir kanskje mindre? Hjalp det på V90'en eller?

Morgis
12/12/10, 15:15
for noe tull..
systemet skal ha dette trykket for å jobbe optimalt.
Er da ikke vannet som tar toppakningen. toppakningen ryker grunnet slittasje eller andre feil.
det er jo termostaten du må skifte i såfall, til en kaldere. men det tror jeg ikke finnes til hvitmotorene..
de skal ha normaltemp over kokepunkt.

istedet for å fjerne noe av fjøra i lokket kan du isåfall heller sette på et lokk fra en eldre volvo som har mindre trykk..
resultatet blir uansett steaming fra ekspansjonstanken...

jorg1
12/12/10, 20:03
det var en motor mann som sa det til med c. veit ikke om det hjalp på v90'n enda da den ikke har blitt tatt i bruk enda.
men da fikk jeg jo svar på det jeg spørte om. :) har bytta til et som det står 75 kpa nå på min.

Morgis
12/12/10, 23:17
bare få bytta tilbake om du skal ha et stabilt system. Spes til sommeren vil du få problemer med det lokket

jorg1
13/12/10, 19:05
ok. takk for all help :)