PDA

Vis full versjon : turbo ombygging på 2,3 f motor



melby
12/12/10, 11:35
har kjøpt en b21et motor nå som jeg skal overhale men vet ikke helt når :P

planen var å bare sette b21et turbo'n over på f motoren i første omgang

og da er dette spørsmåla jeg har:
blir dette holdbart med tanke på høy komp. på f motor'n?
må vell også kjøre på 98 oktan?
og hvor høyt ladetrykk kan jeg i tilfelle ha med tanke på at dette skal være holdbart ?

Njål Nilssen
12/12/10, 11:40
har kjøpt en b21et motor nå som jeg skal overhale men vet ikke helt når :P

planen var å bare sette b21et turbo'n over på f motoren i første omgang

og da er dette spørsmåla jeg har:
blir dette holdbart med tanke på høy komp. på f motor'n?
må vell også kjøre på 98 oktan?
og hvor høyt ladetrykk kan jeg i tilfelle ha med tanke på at dette skal være holdbart ?

Fyller du 98 og kjører med maks 0,2 i overtrykk skulle det vel gå greit... Må ha intercooler og slikt selvfølgelig...

Må borre hull til oljetur og retur til turboen i blokka også...

locked
12/12/10, 11:51
Fyller du 98 og kjører med maks 0,2 i overtrykk skulle det vel gå greit... Må ha intercooler og slikt selvfølgelig...

Må borre hull til oljetur og retur til turboen i blokka også...

0,2?

1bar null stress :D

Arrnty90
12/12/10, 12:47
0.5\0.6 burde gå fint viss du har hjerner fra ft\fk..

EivindG
12/12/10, 19:42
ja 0.2 er ihvertfall ganske så sikkert da. Altså det viktige er jo at alt står i stil med hverandre, intercooler bør mann ha for at bilen ikkje skal spise toppakninger vis du vil ha høyest mulig trykk.. større eksos så du blir kvitt den VIKTIG!!! skal du ha mer luft må du spe på med drivstoff og da må mer eksos ut. Vis du hiver på en indikator på lamdasonden så får du en indikasjon om den går feit eller mager. vis ladetrykket kommer litt tidlig ( den går magert tidlig på turtallet ) så kan du forlenge slangen mellom turbo og aktuatoren, det vil forsinke oppspolingen alt etter som. evt hive på noen andre dyser vis du har vi den går alt for magert osv. så det er jo litt å prøve seg fram. se at den får nok suppe, kald luft og ligge unna tenningsbank :D
kommer litt ann på om du skal ha en hverdagsbil eller enn morro bil også da :D

men vis du skal overhale en ET motor er det motronik eller 2.4 nett du har? er med tanke på chip og hjerne ..

melby
12/12/10, 23:16
ET motor'n skal bygges om med lh2.4
har 3 toms eksos fra downpipe og justerbar BTR kan jeg få tak i

planen er bare å har turbo'n på f motor'n til jeg får gått over ET'n

TeamBørnOut
13/12/10, 09:50
Bedre grenrør og større turbo en originalt så har du det mye morsommere med F motoren en hva du har med en 2.1 liters motor.
er veldig lav komp i F motoren originalt. så med litt vettig oppsett så får du ut mer hk av Fmotoren og en mye mer kjørbar motor.
Skal du lade masse med original turbo og original grenrør så bør du gå for ET motoren. den tåler mer tortur av det slaget...

EivindG
13/12/10, 19:45
ET motor'n skal bygges om med lh2.4
har 3 toms eksos fra downpipe og justerbar BTR kan jeg få tak i

planen er bare å har turbo'n på f motor'n til jeg får gått over ET'n

bruk heller penger på F-motoren ;) stempler, staker osv...

Lundberg Performance
14/12/10, 19:47
Fyller du 98 og kjører med maks 0,2 i overtrykk skulle det vel gå greit... Må ha intercooler og slikt selvfølgelig...

Må borre hull til oljetur og retur til turboen i blokka også...

er noen gjenga hull i fra før i framkant av blokka, er ikke så veldig lurt og borre på trykkside i blokka mtp fjerning av spon.. vis ikke blokka skal dyppes da..

Njål Nilssen
16/12/10, 17:04
Bedre grenrør og større turbo en originalt så har du det mye morsommere med F motoren en hva du har med en 2.1 liters motor.
er veldig lav komp i F motoren originalt. så med litt vettig oppsett så får du ut mer hk av Fmotoren og en mye mer kjørbar motor.
Skal du lade masse med original turbo og original grenrør så bør du gå for ET motoren. den tåler mer tortur av det slaget...

Lite komp? Sto i dataen på motoren min at den skulle ha 9,8:1 i komp :confused:

Kan ikke kjøre mye trykk da :p

Eller spørs vel litt, std. topp med kam strømmer jo ELENDIG :p Ei bestemor med kols klarer å dra inn mere luft enn en 530 topp med M kam xD