PDA

Vis full versjon : Maks uflaks..! Kasko, hva nå?



V70T5
11/12/10, 14:46
Hei..

Hadde tidenes uflaks her om dagen.. kort om det som skjedde, bilder av skadene skal eg legge ut senere i dag.. Parkerte hjemme i oppkjørselen min. Satt bilen i gir, å på med håndbrekk, veien min er en slak oppoverbakke som leder ned til en flat vei, på andre siden av den veien er det en bratt skråning ned til naboen min.

Satt inne i 10 minutter før eg hurte et smell. Tittet ut stovevinduet å ser fronten på t5`en titte opp fra hagen til naboen...!! dama bare " hmm akkuratt den lyden hørte eg før i dag også.. " Eg bare, det TVILER eg på.. se ut! før eg gikk ut for å se ringte eg å bestilte veihjelp.. dette var sånn i 22.30 tiden.. Kom ut å joda.. der står bilen.. midt inni muren til naboen.. han har en mur som er løyd opp av gampe stener, bilen hadde trillet med baken først, gjennom muren å stoppet da den hang på understellet på stenene.. Eg kom ikke inn i bilen siden den sto midt inni muren, men såg fra vinduet at håndbrekke fortsatt sto på men girspaken var flyttet til nøytral.. Når Falck kom å dro den opp gjen kunne dem også stadfeste at håndbrekke var på å bilen måtte draes ut av muren før vi fikk tatt av brekke. Dette hadde mest sannsynlig skjedd fordi dekka var varme etter en lang kjøretur når eg parkerte den. Så har den rett å slett slippet taket bak å begynt å skli.. Han fra falck sa at om bilen sto i første gir, ville den kun dra hjula et lite stykke før den hoppet i fri siden bilen gikk bakover.. stemmer dette?

Uansett, bilen har fått en god del skader rundt om.. Bakfangeren er UTROLIG nok hel, bare lakkskader.. å det er utrolig.. bare vent til bildene kommer.. ellers er det småbulker å riper hele veien på begge sider, kanalen under på høyreside har fått seg en solid smell, noe i understellet er skadet som gjør at det luktet bensin, enten filteret eller tanken.. Sideskjørtet på førersiden under døren er noe trykt inn å veldig skrapet.. den har rett å slett fått litt bank.. Bilen står til taksering nå, kunne vente svar torsdag neste uke.. Men hva tror dere? pengene selv å fikse svart?

Det mest ironiske i denne historen er jo at når eg fikk bilen var høyresiden helt sarvet etter en tur i et autovern.. så eg var jo nett ferdig å montere ny lakkerte dører på den siden, å omlakkering av bakfanger å front fanger.... er for j...... VELDIG fin begynnelse på julen..... :(

Bilder kommer..

mr hansen
11/12/10, 15:05
Uff føler med deg:(hadde en smell med bilen min i går eg og.Sprukken frontfanger og greier,Sklei i en mur på et byggefelt:(.Tror ikkje eg ville brukt kasko på dette,må vel ut med egenandellen pluss at du og mister bonus og.Mener det er sånn det funker.Forbanna surt når sånt skjer,kostnaden på skaden er vel sikkert mindre enn egenandellen din er på.

Turbo-HF
11/12/10, 15:10
Føler meget med deg, men ikke mist motet, alt ordner seg.. Flax i uflaksen kan man jo si.. :eeek:

metrakit
11/12/10, 15:11
dte er spørs hvilket selskap du er forsikret i f.ex i sparebank 1 er det slik at har du køyrt skadefritt i 3 år mister du ikkje bonus ved første krash og trygg vesta har ven noe lignende :P

Espen69
11/12/10, 15:14
Står en bil i 1.gir og kassa er i orden, skal den ikke hoppe ut verken ved belastning forover eller bakover. Dette kan du prøve. Sett den i 1 gir og få med noen kompiser til å dytte. Sprettern ut er noe feil. Sprettern ikke ut, har du før du parkerte ikke fått satt den skikkelig i gir, eller glemt det. Verden er brutal noen ganger... Men plast, blekk og lakk lar seg reparere. Surt, ja.

mrstfu
11/12/10, 15:40
leit å høre, kjenner jeg gruer meg til å se bilder...

om det lønner seg å ta dette på kasko kommer anpå egenandelen din, kombinert med hvor mye bonus du evt mister og hvor mange folk du kjenner som kan reparere sånt litt billig. hør deg en runde rundt før du ringer forsikringsselskapet, egenandel er vel på 8000 i de fleste tilfeller?

Nilsebu
11/12/10, 15:40
Føler meg deg jeg også.. kjipe greier.

Ville ventet på taksering, sjekket hvor mye det koster å fiske selv i deler osv.. + sjekket med forsikringselskapet angående bonustap etc.

Du får vertfall ha lykke til!

Men giren skal ikke håppe ut av gir ved belastning.

Tenk hvis du feks står i en bakke med bilen i 1. giret, uten håndbrekk og en unge står bak.

Tror ikke bilprodusentene vil at bilen renner over barnet.

mrstfu
11/12/10, 15:48
slitasje skjer jo den beste bilen, og det er ikke alltid man legger merke til feilen. kan jo faktisk være at girkassa hans er moden for utbytting, og at dette er første symptomet?

låner tråden din litt:

har noe av samme på min, ettersom jeg ikke stoler på håndbrekket på disse bilene, parkerer jeg bilen alltid i nedover bakke, i 1 gir (M56H kasse). forrige gang jeg glemte å sette på brekket, kom jeg tilbake til bilen etter et kvarter, da hadde bilen flyttet seg ca en halvmeter forover. ble stående og fundere på hva dette kunne være, da bilen rullet ca 5 cm forover, og stoppet og gynget litt. et minutt seinere ruller den 5 cm til

har fått høre dette er utløserlageret i clutchen, innspill? om noen vet AKKURAT hva som må byttes, kanskje dette er relativt til trådstarter og, ettersom han har manuell?

locked
11/12/10, 16:06
forrige gang jeg glemte å sette på brekket, kom jeg tilbake til bilen etter et kvarter, da hadde bilen flyttet seg ca en halvmeter forover. ble stående og fundere på hva dette kunne være, da bilen rullet ca 5 cm forover, og stoppet og gynget litt. et minutt seinere ruller den 5 cm til
Det er derfor det er park.brems på biler, det du beskriver her er kompresjonstap i motoren. Det tar litt tid, men etter en stund hopper den over kompresjonstakt og da ruller den litt til neste sylinder kommer på kompresjonstakt. Så sive de ut litt mellom stempelringa og etter ei stund rulla den fram litt til.

V70T5
11/12/10, 16:20
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/664.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/665.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/666.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/667.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/668.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/669.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/670.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/671.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/672.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/673.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/674.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/675.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/676.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/677.jpg

Den nederste er en gammel skade, det sa verkstedet i første omgang at den ville eg ikke få dekket på kasko.. teit..

V70T5
11/12/10, 16:23
Egenandelen min er på 4.000 kr.. grunnen til at eg hadde lyst å ta det på kasko er at eg hater å ha småplukk på bilen.. bulker her å der.. å om eg skal ta det selv eller privat så er eg redd eg ikke er fornøyd med resultatet.. når du tar det på kasko har du vell garanti på at det skal bli like bra som det var?

Nå har eg ikke fått sjekket understellet noe særlig.. kan vær mer skade der. Bakdekket punkterte også når di drog opp bilen..

locked
11/12/10, 16:29
dette trur eg du bør ta på kasko. det kjem litt an på kor mykje bonus du har fra før, kor gammal du er og kor mykje bilen er verdt.

Det eg ser i første omgang er jo

- rette/bytte bakluke + lakk
- nye kanalskjørt + lakk
- retting av minst to dører + lakk
- retting, grunning, lakkering og understellsbehandling
- evt. bytting av saker og ting under bilen, bensintank, bremserør osv..
- to nye dekk (skifte begge på same aksling)

så dukker det alltid opp noke meir etterkvart.

Nilsebu
11/12/10, 16:34
Enig med Locked her. Dette ville jeg tatt på kasko. Blir fort mye små puttel som må gjøres utenom det som locked sa.

mr hansen
11/12/10, 16:37
Så veldig dramatisk ut.Blir nok dyrere en 4000 detta tenker eg,men eg ville undersøkt med forsikrings selskapet ang bonus osv...Ja det er irriterende med småplukk:(Så eg skjønner du vil ha det fikset:)
Egenandelen min er på 4.000 kr.. grunnen til at eg hadde lyst å ta det på kasko er at eg hater å ha småplukk på bilen.. bulker her å der.. å om eg skal ta det selv eller privat så er eg redd eg ikke er fornøyd med resultatet.. når du tar det på kasko har du vell garanti på at det skal bli like bra som det var?

Nå har eg ikke fått sjekket understellet noe særlig.. kan vær mer skade der. Bakdekket punkterte også når di drog opp bilen..

V70T5
11/12/10, 16:40
Med tanke på at det luktet bensin så må det være enten filter eller tanken.. Visker dekselet på bakruta ble også knust, en del av det sitter kilt i mellom bakruta å resten av bakluken.. Kanalen på førersiden, ser litt merkelig ut der, ser ut som om kanal skjøret bøyer seg inn under døra å gliper litt helt i front.. skjev kanal?? :( Bilen er en 1998 Modell. eg har 70% bonus, er 26 år å har kjørt skadefritt til nå. Skiftet til Storebrand forsikring tidligere i år. Fremtil det har eg hatt gjensidige.. Hva en 1998 V70 2.0 T5 er verdt er eg usikker på.. kjapt listepris søk sier rundt 100.000 men aldri stolt på slike tjenester..

MrX
11/12/10, 18:13
angående listepris fikk jeg beskjed fra IF etter en kollisjon for noen mnd siden at om min V70 2.0LT ble kondemnert ville vi fått utbetalt ca 120 000. Syns det var mye men heldigvis blir min opprettet da taksten på skaden "bare" var på 79 000,-

Kjetil Krømcke
11/12/10, 19:59
uflaks.

The Sven
11/12/10, 22:13
Uff det der var trist :(

THolandsli
11/12/10, 22:23
Så veldig dramatisk ut.Blir nok dyrere en 4000 detta tenker eg,men eg ville undersøkt med forsikrings selskapet ang bonus osv...Ja det er irriterende med småplukk:(Så eg skjønner du vil ha det fikset:)

Vil tro skaden kommer på nærmere 40000kr, så dette ville jeg nok tatt på forsikringa ja.

V70T5
11/12/10, 22:25
Det er trist.. å kjipt.. håper bare at jobben blir 100 % bra utført.. vil ha den bilen lenge.. Spent på hvor mye taksten blir på.. noen som våger å tippe en sum?

V70T5
11/12/10, 22:26
Vil tro skaden kommer på nærmere 40000kr, så dette ville jeg nok tatt på forsikringa ja.

Summen er notert.. gjøre det til noe posetivt.. se hvem som kommer nærmest når eg får svar fra takstmann.. Vinneren vinner en "thanks" ;)

R-M-I
11/12/10, 22:28
Da gjetter jeg 46474,50kr..
Meget kjip førjulsoverraskelse dette her kan jeg tenke meg :/

V70T5
11/12/10, 23:12
Jepp.. uten bil hele jula.. rekner ikke med at det skjer noe mer før i januar.. tidligst.... :/ bittert at eg ikke krysset av for leiebil!

ola normann
12/12/10, 02:55
Kjipt... Men det er tros alt "bare" stål og plast, hadde vært verre hvis det lekte en to åring bak bilen. Når du får fikset gliset ville jeg anbefale å sjekke at håndbrekket har god effekt bakover, er en del 850/x70 som sliter med det (der i blant min).

Til konkuransen kommer jeg med forslag på 48900,-

Fatt godt mot, og kos deg i julen....

bullxo
12/12/10, 07:05
60000,- :p

Nilsebu
12/12/10, 11:53
52000,-

locked
12/12/10, 11:54
bilen blir kondemnert :p

940pearl
12/12/10, 12:08
Kjipt... Men det er tros alt "bare" stål og plast, hadde vært verre hvis det lekte en to åring bak bilen. Når du får fikset gliset ville jeg anbefale å sjekke at håndbrekket har god effekt bakover, er en del 850/x70 som sliter med det (der i blant min).

Til konkuransen kommer jeg med forslag på 48900,-

Fatt godt mot, og kos deg i julen....

Min og!

Nilsebu
12/12/10, 12:27
Vanlig problem på 850 x70 ene dette. Har samme problem selv.

R-M-I
12/12/10, 14:12
Vi kan vel i grunn konkludere med at brekket på 850\x70 er fantastisk dårlige saker... FEILkonstruksjon kan man vel muligens også kalle det..

Dalaræcing
12/12/10, 14:17
Detta er surt, ihvertfall hvis du akk har fiksa dører og div:( gjetter forresten 56000,- mye små ting som koster vettu:)

THolandsli
12/12/10, 14:19
bilen blir kondemnert :p

Et ikke helt usansynlig alternativ faktisk. Vet ikke hvilken stand bilen er i fra før, men sånne ting som den gamle skaden på bakskjermen skjærer nok de som vurderer verdien litt i øynene.

V70T5
12/12/10, 14:20
bilen blir kondemnert :p


Hysj! ikke skremme meg sånn! Håper virkelig ikke det....

V70T5
12/12/10, 14:23
Et ikke helt usansynlig alternativ faktisk. Vet ikke hvilken stand bilen er i fra før, men sånne ting som den gamle skaden på bakskjermen skjærer nok de som vurderer verdien litt i øynene.

Teknisk er den veldig bra, kosmetisk også...kun den biten av hjulbuen bak som ikke ser bra ut... Håper IKKE kondemnering blir aktuelt.. =)

Turbo-HF
12/12/10, 15:30
Jeg betviler kondemnering, men kan tro at en takst på 45k er sannsynlig etter det som må utbedres. Lykke til, keep us posted! :)

V70T5
12/12/10, 20:29
Det skal eg!

Men forresten, bilen lagde jo et fint hull i muren til naboen.. muren er løyd opp av steiner, ikke noe støypt.. Men rekner jo med at eg fint blir nødt til å få tak i en gravemaskin å legge det sånn noen lunde på plass i gjen.. Men, er dette noe forsikrings selskapet burde dekke? skade på annen manns eiendom?

locked
12/12/10, 20:32
ja det går på ansvarsforsikring. du må skrive skademelding, bilder har du jo allerede.

Ola Hagen
12/12/10, 20:43
Jeg trur nok ikke bilen din blir kondemnert. Jeg fekk beskjed om at 945'n min som var 940GL, 1994modell, skulle vrakes. Den klarte jeg å plante inn i en audi, og ødela: skjerm, støtfanger, lykter, grill, og selve inneskjermen (metallskjermen innvendig) og mye av frontrammen.


Men to dager etterpå så ringer de igjen og sier at den blir retta opp allikevel...

Så din bil, tenker jeg blir rettet oppatt, og attpåtil så er den en T5 og det øker verdien i mine øyner.

mrstfu
12/12/10, 22:56
trådstarter: leit å se, føler med deg på sterkeste vis:D og for ordens skyld slenger jeg inn et bud på 73000, sånn i tilfelle det blir mer:D

litt OT: locked, det du beskrev med kompresjonstap i motor, kan det løses ved feks bytte av toppakning? noen gjengående syndere?

V70T5
14/12/10, 17:52
Fy Faan.. er så J... forbanna.. ringte verkstedet i dag. Fikk høre at verkstedet selv skulle ta bilder av skadene å sende til en viss Tore Hekneby, som i gjen skulle se på bildene å gi takst av det.... Han hadde ikke godtatt bakluken som en del av skaden!? hva faen, er det mulig? Bilen har godt gjennom en mur, med bakenden først å han finner det mulig at bakluken var skadet fra før!? det er HELT utrolig...

The Sven
14/12/10, 18:06
Er takstmannen ansatt på verkstedet eller i forsikringsselskapet da? Er kanskje ikke vanlig at karosseriverksteder får lov til å taksere selv lenger.

TeamBørnOut
14/12/10, 18:10
Det har lite å si. for de kjenner hverandre godt uansett :D
Har du en pen bil som noen der har lyst på så mister du den uansett (som oftest :P).
Ofte verkstedene takserer selv også. de gjorde ihvertfall dette på bilen til mor mi når noen laget en 50cm og 5cm lang "sprekk" i døra hennes.
Det eneste jeg "vet" de er litt gjerrige på er å si at bilen er "skjev" hvis den ikke er skjev... Men som oftest løser de dette ved å påpeke andre ting isteden..

The Sven
14/12/10, 18:12
Jeg jobba en del på et karosseriverksted for en del år sia og der takserte vi skader selv (ikke jeg da, var jo bare smurfen).

Skulle iallfall tro det var fordelaktig i forhold til at forsikringsselskapet takserer, i forhold til at det også er de som betaler....

V70T5
14/12/10, 18:17
har nett sendt en hissig mail til en viss Tore.. så får vi se i morgen.. sendte bilder av selve hendelsen å lurte på hvordan det var mulig å komme gjennom den muren UTEN å bulke bakluken... Hva muligheter har eg ? kan eg kreve ny takstmann?

THolandsli
14/12/10, 18:18
Ta takst hos NAF.

Superior
14/12/10, 18:52
Ta takst hos NAF.

Ein kan også få eit verksted til å ta taksten og la NAF godkjenne den. Var iallefall slik før, eg gjorde det for nokre år sidan.

V70T5
14/12/10, 20:31
Kan en bare ta bilen ut fra det verkstedet den ble satt innpå å få den til taksering hos naf? Selv om en ikke er naf medlem?

Nilsebu
15/12/10, 00:06
Kan en bare ta bilen ut fra det verkstedet den ble satt innpå å få den til taksering hos naf? Selv om en ikke er naf medlem?

Det skal ikke være noe problem. Eneste er at du må betale litt mer siden du ikke er naf medlem, så kommer dem til å mase litt om at du må melde deg inn :)

V70T5
17/12/10, 13:37
Fikk mail fra takstmann i dag. Han hadde ikke fått beskjed om at bilen hadde rullet ned en bakke å gjennom en mur.. I hans papier sto det, rygget på en høy mur... :P Så da forstår eg veldig godt at han ikke ville dekke bakluke sånn i første omgang. Etter å ha fått sett bildene var han enig i at bakluke selvfølgelig var en del av skaden... så lønner seg å ta bilde folkens! Uansett, føler verkstedet som har tatt å sett på bilen har gjort veldig dårlig arbeid... Har fortsatt ikke fått den endelige summen, er forespeilet rundt 40.000.. Det syns eg virker lavt.. men men..

Det har selvfølgelig skjedd en liten katastrofe til.. Eg solgte en Subaru forester når eg byttet til meg Volvoen. Så har eg klart å blande kilometer stand på dei to bilene når volvoen ble registrert hos Storebrand. slik at denne hendselen intraff nå som bilen har kjørt forlangt... :/ Så spørs hva som skjer..får vell ingenting gjen.. typisk min flaks..

V70T5
17/12/10, 14:13
Endelig takst 42396 kr... Men, godtar eg den summen sånn med engang hva ville dere gjort? :P skal ut å hente taksten nå, der skal det stå oversikt.. Thanks`en gikk til THolandsli =) med summen " Nærmere 40.000 " =)

Sjakalen
17/12/10, 14:18
Kjipe greier!

Jeg hadde en del mindre enn det der og det ble kjapt 25000!

THolandsli
17/12/10, 14:41
Endelig takst 42396 kr... Men, godtar eg den summen sånn med engang hva ville dere gjort? :P skal ut å hente taksten nå, der skal det stå oversikt.. Thanks`en gikk til THolandsli =) med summen " Nærmere 40.000 " =)


Jippi! Selve summen er ikke så viktig for deg, men gå gjennom taksten og forsikre deg om at alt er med. Når du setter bilen på verksted er det som regel ikke noe problem om noe er glemt, men for å være sikker på at det ikke blir noe krøll så kan det være greit å sjekke taksten før de begynner å klø på den.

V70T5
17/12/10, 17:22
Det eg ikke helt forstår, fått taksten nå.. eller en bunt med papirer der det står mye om Perioder :P

Men på forsiden står det:

Karosseriarbeid - De-Mo / Skifte : 5051Kr
Karroseriarbeid - Flaterette : 6642Kr
Mekanisk Arbeid: 475 Kr
Plastreprasjon : 1484kr
UB Arbeid: 328kr
Sum Arbeid: 13981Kr
Reservedeler: 1784 Kr
Reservedeler ( Manuelt Prissatt ) : 1500 Kr
UB Matriell: 50 kr
Verkstedmatriell: 874 kr
Sum Matriell: 4208 kr
Lakkering Matriale Lakktype 2: 4543 Kr
Lakkering Arbeid : 10921 Kr

Sum eks avgift. 33.654
MVA 25% 8.413

Sum inkl Avgift : 42.067

MEN, om eg rekner sammen får eg noe helt annet.. 51000 og noe.. ?

Kjetil Krømcke
18/12/10, 13:27
Sum inkl Avgift : 42.067

MEN, om eg rekner sammen får eg noe helt annet.. 51000 og noe.. ?

jeg fikk 42 067,- når jeg regna sammen:P om det er riktig det som står der.

V70T5
18/12/10, 19:12
WHAT? suger matten min såpass mye? =D Regner sammen alle summene og får Kr 51841 hvor er det eg regner feil? :D

The Sven
18/12/10, 19:53
Det som er regna sammen er følgende:

Sum Arbeid: 13981Kr
Sum Matriell: 4208 kr
Lakkering Matriale Lakktype 2: 4543 Kr
Lakkering Arbeid : 10921 Kr

Janus
18/12/10, 19:56
WHAT? suger matten min såpass mye? =D Regner sammen alle summene og får Kr 51841 hvor er det eg regner feil? :D

Hvordan i huleste har du kommet frem til det? :p

V70T5
18/12/10, 20:49
Hvordan i huleste har du kommet frem til det? :p

hehe.. ser det nå! :D reknet med SUM også.. plusset alt som var.. =)

V70T5
19/12/10, 09:36
Fant noe greier på en nettside, for å se om taksten stemmer noenlunde skulle du vistnok se i markede, hva bilen er verdt uten skaden, å så hva bilen er verdt med skaden, at du legger sammen prisen bilen er verdt MED skade + takst. Da skal summen bli lik det en bil uten skade er verdt... :P noen som er enige/uenige i det ? i mitt tilfelle da, så hadde eg tenkt rundt en 100.000 før skade om eg skulle solgt bilen. Fått 42.000 i takst.. så da ville det jo bli en 60-70.000 for bilen slik den er nå.. ?

The Sven
19/12/10, 09:42
Tror 100 000 er nokså optimistisk om bilen ikke er helt strøken og har superlav km, iallfall med tanke på den skaden på hjulbuen.

V70T5
19/12/10, 10:18
Den skaden på hjulbuen hørte eg med et karroseri verksted om for ikke så lenge siden, mellom 3-5000 kr så skulle den vert ordnet.. Uten om den så var bilen relativt strøken for alderen. Prisene på finn.no tatt i betraktning så tror eg ikke 100.000 hadde vert for høyt nei. Ser jo 2.0 LT med samme km stand som min til 90-115.. Så ville nå vertfall prøvd på det før om den skulle bli solgt.