PDA

Vis full versjon : Antispinn 2006 D5



TeamBørnOut
11/12/10, 10:49
Hvis man river i brekket så kutter RWD drivninga helt på 2006 AWD bilene.
Men man kan også ligge ganske så sidelengs da. Kutter "antiskrens" systemet helt ut også?
for så fort man slipper brekket så drar bremsene på jobb igjen.
Er det ikke er lite "snev" av håp om å da kunne finne ut hvilken av boksene som får signal om "at brekket er oppe"?
hadde jo vært fint å latt antiskrens systemet tro at brekket var på vedhjelp av en bryter. men samtidig kunne bruke brekket på samme måte som nå (legge ut bilen i skrens, for å så slå på bakhjula igjen)
?

locked
11/12/10, 11:07
DEM, styreenheten til haldex får signal via CANbus at handbremsen er på/bremsepedalen trykt inn.

Du blir kvitt antihitler ved å koble fra ABS giveren på høgre side i motorrommet. Då sluttar ABS og DSTC å virke. Fungerar når du koblar sammen igjen.

Men, overnevnte gjer og at AWD sluttar å fungere :/ (det fungerar delvis, men svært begrensa og så dårleg at bilen blir som en FWD bil å køyre og vanskelig å få ut ræva)

gaupe
11/12/10, 11:39
Merkeleg, dette problemet slit eg ikkje med på min 06 AWD ;)

TeamBørnOut
11/12/10, 11:45
Så du får koblet ut antiskrensen HELT Gaupe?
Å ta abs sensoren er jo litt kjedelig hvis man mister en del av drivninga bak.. litt av vitsen blir borte :/

gaupe
11/12/10, 11:48
Så du får koblet ut antiskrensen HELT Gaupe?
Å ta abs sensoren er jo litt kjedelig hvis man mister en del av drivninga bak.. litt av vitsen blir borte :/

Nei, men nesten heilt, skal ha veldig stygg vinkel før den koblar inn. Eg har tre nivå, i motsetning til den vanlege som har to nivå. Det står "Anti-sladd deaktiverad", men det er litt igjen.

Texascom kjørte jo med rykande bremser etter kvart på Gardermoen, men eg har litt nyare software enn han hadde på bilen din då.

TeamBørnOut
11/12/10, 11:52
Stygg vinkel kommer an på øyet som ser ;D
Så du har samme problem som meg ;)
Det med rykende bremser er kjent sak ja. hvis jeg skal ha det veldig gøy så må jeg holde på til den gammle bremseveska koker. da får jeg sladda "bra" men igjen så har jeg jo nesten ikke noe bremser...

gaupe
11/12/10, 11:55
Stygg vinkel kommer an på øyet som ser ;D
Så du har samme problem som meg ;)
Det med rykende bremser er kjent sak ja. hvis jeg skal ha det veldig gøy så må jeg holde på til den gammle bremseveska koker. da får jeg sladda "bra" men igjen så har jeg jo nesten ikke noe bremser...

Nei, det du får kobla ut til, er mitt andre nivå, så må eg til med ein besvergelse for å få komt meg ned på siste nivå, dette er berre mogleg på R-modellen.

Men, skulle ikkje du ha dette som bruksbil då?

TeamBørnOut
11/12/10, 12:04
Bruksbil jo. men bilen er jo farlig å kjøre med så "rett frem" som den går. er steder jeg må ligge godt under fartsgrensa for å ikke skli ut.
Selv om jeg bruker mer tid gjennom is og snø med 960n så er ikke tiden spart inn på vei til jobb med xc70n :/ (ikke snakk om grisekjøring. men å kunne ligge i minimum fartsgrensen uten å miste kontrollen på bilen fordi noen på volvo seriøst ikke kan kjøre bil :P)
Har prøvd R biler på vintern og samme problemet er jo der. husker ikke i farta nå om jeg kan merke stor forskjell mellom R bilen med alt "avslått" eller min. men hvis det er flere nivåer som du sier så var den sikkert bittelitt mer villig til å ligge i sladd med.
Hadde det ikke vært for det skrense systemet så kunne jo bilen vært seriøst MYE morsommere å kjørt med. for den drar jo så mye bak at det ikke er problem å ligge å sladde på store fine veier. å uansett hvor bruksbil det er så syns jeg at det er litt moro å kjøre litt sidelengs.. Men vil aldri degradere meg selv til noe VAG eller japansk..

gaupe
11/12/10, 12:43
For å kome til det siste nivået, må du trykke inn knappen fem gangar på rad i lik hastigheit, så.det er ikkje heilt noko du gjer utan å vite om det.

Morgis
11/12/10, 12:43
jeg tror fortsatt at å finne triggersignalet bak ved haldexen, feks til en ventil som holder maks trykk på kløtsjen der, samt koble ut en abs sensor er så langt en nogenlunde enkel løsning. bedre hadde det såklart vært om man kunne omprogramere systemet slik at trinn 2 eller 3, var helt utkoblet antihitler på alle måter, samt en helt låst haldex.

C.Erstad
11/12/10, 12:53
Bruksbil jo. men bilen er jo farlig å kjøre med så "rett frem" som den går. er steder jeg må ligge godt under fartsgrensa for å ikke skli ut.
Selv om jeg bruker mer tid gjennom is og snø med 960n så er ikke tiden spart inn på vei til jobb med xc70n :/ (ikke snakk om grisekjøring. men å kunne ligge i minimum fartsgrensen uten å miste kontrollen på bilen fordi noen på volvo seriøst ikke kan kjøre bil :P)
Har prøvd R biler på vintern og samme problemet er jo der. husker ikke i farta nå om jeg kan merke stor forskjell mellom R bilen med alt "avslått" eller min. men hvis det er flere nivåer som du sier så var den sikkert bittelitt mer villig til å ligge i sladd med.
Hadde det ikke vært for det skrense systemet så kunne jo bilen vært seriøst MYE morsommere å kjørt med. for den drar jo så mye bak at det ikke er problem å ligge å sladde på store fine veier. å uansett hvor bruksbil det er så syns jeg at det er litt moro å kjøre litt sidelengs.. Men vil aldri degradere meg selv til noe VAG eller japansk..
Er en form for esp som kobler inn!
Hvis bakhjulene er låst, så kan du sladde med du vil!
Men med engang du får omdreininger på bakhjulene så kobler systemet innigjen og vil rette opp bilen!

Ingen problem med håndbrekksladd på min!

TeamBørnOut
11/12/10, 12:57
håndbrekksladding er jo ikke det som er problemet. Merka fort den bare dro forran første gang jeg tok litt i brekket. men man vil jo gjerne ha bakhjula i gang mens man sladder :P

TeamBørnOut
11/12/10, 12:59
For å kome til det siste nivået, må du trykke inn knappen fem gangar på rad i lik hastigheit, så.det er ikkje heilt noko du gjer utan å vite om det.

Den var nok helt i siste nivået som du sier da. for husker han trykket en del ganger. vi prøvde dette på min også men da skjer det ikke en dritt.

Morgan, ja, hadde man funnet ut hvordan den holdt i gang der så kan man jo koble ut absn ved hjelp av en bryter ellerno.

Jeg kan prøve å sende mail til haldex å høre om de har noen tips :)

locked
11/12/10, 14:42
Det beste er nok å koble ut abs.

Få tak i en brukt styreenhet til haldex, åpne denne, fjerne all elektronikken og lodde på kabler der det trengs sånn at en kan styre AWD AV/PÅ inni bilen med en brytar. Du treng å forsyne matepumpa med strøm samt å kontrollere overtrykksventilen (den som gjer at awd ikkje virkar når det er feil på systemet) Om denne ventilen virkar slik vi vil når den ikkje har strøm eller om den må strømsettast for å virke, evt om den treng et PWM signal for å virke skikkelig/ikkje brenne opp..

Morgis
13/12/10, 10:53
får vel feilkode om man fjerner hele haldex elektronikken om jeg tenker meg om.
Går vel på canbus

TeamBørnOut
13/12/10, 14:09
Jeg vet at gutta på volvos "testlabb" har lekt seg mye med dette. Men det er jo det å komme i kontakt med noen sånne da.
En på svxc forumet har faktisk klart å komme inn på "volvos system", han kan styre mye av elektrokikken i bilen. som beltevarsler + + +. Men dessverre er han interessert i "feil" ting :(
Går mest i girspaker og ekstra utstyr....

gaupe
13/12/10, 15:28
Evolve utvikla jo egen software til Haldexen til S60R 2004 modellen, så ting har vorte gjort, men det har nok vore lite aktivitet likevel på Volvofronten. På VAG får ein jo kjøpt forskjellig software til Haldexen.