PDA

Vis full versjon : For høy co.. 1,52. Hva som er gale?



KillerFly
10/12/10, 22:42
Katalysatoren som et røke da?

jonass
10/12/10, 23:57
det er maks 0,4 (% er det det?)

The Sven
11/12/10, 00:07
0,5 % er maks når den står i en 940, men står motoren i en annen bil er det avgasskravene til bilen som gjelder.

jonass
11/12/10, 00:09
Da gjorde de feil på siste eu kontroll jeg var på, der sa de 0,4

KillerFly
11/12/10, 01:03
Så pass. Min hva på 1,52.. Katalysatoren som er gåen da?

jan_m
11/12/10, 18:20
tja det eller lamda... lyser lamda? eller har du sett den lyser? skal vere mulig og ohme den...

KillerFly
12/12/10, 03:08
tja det eller lamda... lyser lamda? eller har du sett den lyser? skal vere mulig og ohme den...

Ja når du sier det, så lyste den en periode da jeg hadde en del lekasjer på eksosen.. Men etter jeg fikset det. Så forsvant lyset..

Espen-K
12/12/10, 04:25
Høy CO = Fet blanding. Det optimale blandingsforholdet mellom luft og bensin er omtrent 14,7:1, og det gir en CO-verdi på 1.

Så det kan tyde på at den får for mye drivstoff, bruker den mye bensin eller soter mye ?

Njål Nilssen
12/12/10, 10:55
Høy CO = Fet blanding. Det optimale blandingsforholdet mellom luft og bensin er omtrent 14,7:1, og det gir en CO-verdi på 1.

Så det kan tyde på at den får for mye drivstoff, bruker den mye bensin eller soter mye ?
Gir lambdaverdi 1 mener du vel?... Teoretisk sett skulle ei stoichometrisk forbrenning gi CO 0,00 ;)

K.Østlund
12/12/10, 11:39
å ikke godkjenne en volvo med litt over 0,4 i CO er nesten å være drittsekk synes jeg,må ha litt CO for å gå skikkelig.740 turboen min med lh2,4 og 230Et motor har 1,62 i CO på tomgang og Lamda verdi på 1 altså 14,7:1

Njål Nilssen
12/12/10, 11:43
å ikke godkjenne en volvo med litt over 0,4 i CO er nesten å være drittsekk synes jeg,må ha litt CO for å gå skikkelig.740 turboen min med lh2,4 og 230Et motor har 1,62 i CO på tomgang og Lamda verdi på 1 altså 14,7:1

Jupp... lav komp er årsaken til det, samt det elendige badekarformede forbrenningsrommet ;)

KillerFly
12/12/10, 12:38
Høy CO = Fet blanding. Det optimale blandingsforholdet mellom luft og bensin er omtrent 14,7:1, og det gir en CO-verdi på 1.

Så det kan tyde på at den får for mye drivstoff, bruker den mye bensin eller soter mye ?

Litt usikker, Men har lagt merke til at det av og til kan lukte litt bensin når jeg kjører. Så vil tro den bruker litt mye ja.

Espen-K
12/12/10, 16:58
Om den bruker mye bensin så er det vel dysene som gir for mye, eventuelt trykket som er for høyt slik at det kommer mere enn nødvendig når de åpner.

Det kan vel også være kaldstarts funksjonen som gir for mye bensin hele tiden.

KillerFly
13/12/10, 02:03
Om den bruker mye bensin så er det vel dysene som gir for mye, eventuelt trykket som er for høyt slik at det kommer mere enn nødvendig når de åpner.

Hvordan kan det ha oppstått da? Defekte dyser? Trykket blir vel justert av hjernen på bilen?



Det kan vel også være kaldstarts funksjonen som gir for mye bensin hele tiden.
Dette blir vel og styrt av samme hjernen?

jonass
13/12/10, 06:57
Tennings deler og atter tenningsdeler, har man ikke fullverdig gnist så får man ikke forbrent alt.
i tillegg til en gammel lambda sonde, og kanskje dårlig katalysator så blir det mye co

mcnugget
13/12/10, 10:16
Hvordan kan det ha oppstått da? Defekte dyser? Trykket blir vel justert av hjernen på bilen?



Dette blir vel og styrt av samme hjernen?

Trykket blir justert av btr, ikkje hjernen... Men åpne- og lukketider blir justert av hjernen.. Finn lambdaverdien, om denne er veldig feil vil heller ikkje katalysator fungere som den skal..

KillerFly
13/12/10, 20:29
Trykket blir justert av btr, ikkje hjernen... Men åpne- og lukketider blir justert av hjernen.. Finn lambdaverdien, om denne er veldig feil vil heller ikkje katalysator fungere som den skal..

Ja, selvfølgelig. Tenkte ikke meg helt om der :P hehe. Men den er vel ikke justerbar orginalt på disse motorene vel? Det er vel bare sånne mann får kjøpt på pedersen?

Hvordan måler man verdiene på labdaen da? Bare med et vanlig voltometer?

mcnugget
14/12/10, 09:09
Ja, selvfølgelig. Tenkte ikke meg helt om der :P hehe. Men den er vel ikke justerbar orginalt på disse motorene vel? Det er vel bare sånne mann får kjøpt på pedersen?

Hvordan måler man verdiene på labdaen da? Bare med et vanlig voltometer?

Får kjøpt justerbar btr ja, men ofte de som lager trøbbel.. :p Visst du har orginale dyser skal jo den orginale btr`en gi det trykket som dysene er beregna for.. :) Lambda kan ein lese av med afr måler for å få ei nøyaktig avlesing.. altså ein breibåndslambda..

KillerFly
14/12/10, 21:30
Får kjøpt justerbar btr ja, men ofte de som lager trøbbel.. :p Visst du har orginale dyser skal jo den orginale btr`en gi det trykket som dysene er beregna for.. :) Lambda kan ein lese av med afr måler for å få ei nøyaktig avlesing.. altså ein breibåndslambda..

Ja, har lurt på å kjøpe en sånn hvis jeg må bytte lambda uansett.. Har sett litt på noen ifra Innovate.. Men vet ikke om di er noe brukanes eller hva som anbefales til volvo?

http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16235&cat=262&page=1


Men hvordan måler man den gamle for å fastlå om den er gåen eller ikke?

s4nd3r
15/12/10, 08:26
så iriterende att folk er så pirkete. cOn på chevyn min er på 0,01 den... :) sjølom den ryk svart av og til...

volvoRsport
15/12/10, 22:23
Chippet bensinhjerne?

KillerFly
16/12/10, 17:39
Chippet bensinhjerne?

Nei, tror ikke det. Mener allt skal være orginalt :)

jan_m
17/12/10, 13:18
vurdert og ta eter kontrol på et anet verksted som er vant med gammal volvo? finnes jo di som har co utstyr men ikke bruker vis det ikke lokter no serlig...`? vert på eu med en gammel gnager gamlingen sto bakk bilen og "hmmm 0,34" så er jo håpp men hadde vurdert og bytte tening deller og sett om den var chipa...

KillerFly
19/12/10, 08:58
vurdert og ta eter kontrol på et anet verksted som er vant med gammal volvo? finnes jo di som har co utstyr men ikke bruker vis det ikke lokter no serlig...`? vert på eu med en gammel gnager gamlingen sto bakk bilen og "hmmm 0,34" så er jo håpp men hadde vurdert og bytte tening deller og sett om den var chipa...

Ja, har vurdert det.. Men det som er drit er at den må inn til bt, på grunn av motorbytte.. Og da tar di vel ny co test der? Så må sikkert bytte en del tennings deler.. Men tviler sterkt på at det står noe chip i den.. Men tror jeg skal undersøke det uansett.