PDA

Vis full versjon : Ladeproblemer ! Haster



Borstad
31/01/10, 13:52
Hei.

For 2 dager siden satte jeg igang med en iherdig transformasjon av 740'en min, hehe, byttet 2 lykter bak til nytypen med hvit blink, satte i kretskortet til de nye lampene og alt var fryd og bare gammen ! Men etter å ha kjørt ca. 5 kilometer starter oljelampa, batterilampa, jordingsfeil lampa og noen til og "pulsere". Etter dette startet også belysningen å dimme helt ut, cd spilleren skrudde seg av og bilen stoppet til slutt..

Trodde først det var børstene i dynamoen, så jeg tok av de, de var helt fine, litt bøyde, men de fungerer, sett værre som har fungert :)

Satte også voltmeter på batteriet mens bilen sto å gikk, og skrudde på alt av varmeapparat, setevarme, langlys også videre... Det kikk fort nedover med verdiene i batteriet.. Er det da dynamoen som er gåen?

Kodja
31/01/10, 14:11
sannsynligvis...

Borstad
31/01/10, 14:37
sannsynligvis...

noen forklaring på hvorfor den døde? :s hehe.. eller bare uheldig ? :p

JørgenT
31/01/10, 15:26
Sånt skjer:)

Borstad
31/01/10, 16:25
okei, trodde kansje det var noe jeg gjorde:(

Shaiko
31/01/10, 17:25
Du har knekt en diode i dynamoen. dette kan skje ved sveisig el i karross!

Volvo-Power
31/01/10, 17:25
prøv å kakke på dynamoen mens bilen er i gang.. skjedde det samme med min 745.. rekna med dynamoen hadde tatt kveld, men fikk tips om å slå på den med hammer.

tenkte at jeg hadde ikke noe å tape på det uansett, så prøvde forslaget. jammen begynnte ladinga forst som F, og har ikke hatt et eneste problem etter dette. (ca 3mnd siden)

så skal du bytte dynamo, så kan du jo prøve:)

Borstad
31/01/10, 22:44
prøv å kakke på dynamoen mens bilen er i gang.. skjedde det samme med min 745.. rekna med dynamoen hadde tatt kveld, men fikk tips om å slå på den med hammer.

tenkte at jeg hadde ikke noe å tape på det uansett, så prøvde forslaget. jammen begynnte ladinga forst som F, og har ikke hatt et eneste problem etter dette. (ca 3mnd siden)

så skal du bytte dynamo, så kan du jo prøve:)

Fikk skiftet til ny dynamo på 110A idag :) Svirrer og fungerer som bare det nå :D

ChrML
31/01/10, 23:09
prøv å kakke på dynamoen mens bilen er i gang.. skjedde det samme med min 745.. rekna med dynamoen hadde tatt kveld, men fikk tips om å slå på den med hammer.

tenkte at jeg hadde ikke noe å tape på det uansett, så prøvde forslaget. jammen begynnte ladinga forst som F, og har ikke hatt et eneste problem etter dette. (ca 3mnd siden)

så skal du bytte dynamo, så kan du jo prøve:)
Yep, det funker faktisk. Grunnen er at børstene blir presset med fjærer mot det roterende i dynamoen for at de skal følge med nedover når de slites. Med tiden kan disse ruste/sette seg og da etterhvert helt eller delvis miste kontakten. Når du banker til dynamoen litt med en hammer så løsner du børstene igjen.

Gammelt triks, funker somregel hvis det er børstene som er problemet :). Gjordt det selv på en kamerat sin 740 og problemet løste seg.

Ola Hagen
01/02/10, 20:07
du kan jo bytte dioden til dynamoen, koster ikke mye, enkel å bytte, hvis du kontakter bosch verksted eller lign, så får du en for billig penge hvis dynamoen er forsatt brukbar.

Borstad
01/02/10, 20:32
du kan jo bytte dioden til dynamoen, koster ikke mye, enkel å bytte, hvis du kontakter bosch verksted eller lign, så får du en for billig penge hvis dynamoen er forsatt brukbar.

Skaffet meg ny dynamo, den gammle vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre meg av med..

Ola Hagen
01/02/10, 22:30
du kan jo f eks spare på dynamoen til senere hvis du vil fikse den oppatt, eller så kan du kaste den i metall skrap innsamleren, hvis du har en søppel innsamlingsstasjon i nærheten så har de vel egen container for metall :)

Bønder får faktisk ikke så mye penger som de fleste trur sia, problemet er at flere og flere bønder slutter med yrket siden det er svært kostbart å være bonde nå til dags grunnet billig import.

Men kast den i riktig søppel innsamling du, for hyggens skyld ;)

Borstad
01/02/10, 22:42
skal jeg gjøre :)

flarssen
02/02/10, 06:32
En dynamo er vel elektrisk/elektronisk avfall og skal leveres inn til ett eller annet mottak (elkjøp e.l.).

kermitt
02/02/10, 20:56
du får faktisk en del rabatt på innbytte dynamoer ;) om du skal ha deg en ny dynamo senere.