PDA

Vis full versjon : Dobbel eksos over bakakselen



Sebbe
10/12/10, 20:28
skal til å bygge eksos til 240en og har kjøpt 2.5" rustfri eksos fra usa med to lyddempere, x-pipe og litt rør. Det jeg sliter litt med er å få eksosen over bakakselen på høyre sida, det er jo ikke laget plass til eksos der. Er det noen som har gjort dette før?

Jeg satt å kikka litt på dette i stad, og kom fram til to mulige løsninger, enten å tilpasse bensintanken slik at jeg får eksosen over panhardstaget eller tilpassa panhardstaget for å få eksosen mellom det og akselen. Eller så må jeg lage eksosen en annen plass, tror det blir ut forran bakhjulet da, men blir vanskelig å få plass til lyddemperen, eller så kunne jeg lagt begge rørene over på venstre sida, men vil helst unngå det, føler det blir litt feil da det ene røret er mye lenger enn det andre, også blir det mye jobb. Eller så kunne jeg lagt eksosen under akselen, men jeg føler den kommer for nærme bakken da, kommer jo ikke like lavt som på andre siden på grunn av krengehemmeren.

Det beste hadde vært om jeg kunne sveist inn en bøy på panhardstaget, er det veldig store påkjenninger på dette eller burde det gå fint? blir en bøy på litt mindre enn en halvsirkel med en diameter på 10 cm cirka. Burde dette gå bra tror dere? har igrunnen ikke lyst til å begynne å kødde med bensintanken.

tok litt bilder, jeg får jo røret gjennom nå, men det ble litt for lite klaring synes jeg.
http://img41.imageshack.us/img41/8755/download1ee.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/4674/phpeh7dgxam1.jpg


blir bra med to sånne bak :D
http://img821.imageshack.us/img821/5071/phpmebimkam1.jpg

Kodja
10/12/10, 23:06
jojo ikke dumt med to stusser bak :)
men har du fulgt med hva jeg har funnet av muligheter til 242n min? eller i twinpipe tråden?

svendsen eksos har en twinpipelyddemper du bare setter der den originale står bak der og sveiser på to stusser slik du skal ha. og så legger du eksosen rett bakover under akseln på høyre sida som 240 turbo har. se tegning av den på en av de siste sidene i tråden min :)

HAS
10/12/10, 23:07
Kjøp kortere dempere og kjøp deg et uorginalt stabstag å legg ett rør under bakakselen på hver side.
Stabstaga fra f.eks ipd har en helt annen form en det orginale.

Martin.S
10/12/10, 23:12
Ville aldri begynt å modifisere panhardstaget. Det er jo det staget som tar opp alle sideveis kreftene på bakakselen og holder den "sentrert" under bilen.

Gjør som HAS sier, prøv å få tak i et stabbstag med annen utforming. Eller ta det vekk om eksosen er viktigerer enn veiholdet.

HAS
10/12/10, 23:17
Enkelte av de første 240 bilene ble vel levert orginalt med eksosen under akselen. Er bilde av det i haynesboka mi.

jonass
10/12/10, 23:24
Er det bil med v8 eller? siden du snakker om x-rør og slikt.

Sebbe
10/12/10, 23:36
er V8 ja

så jo greit ut med det ipd staget. det blir jo den enkleste løsningen, men liker ikke helt tanken på å ha eksosen under akselen, føler det blir så lett at eksosen tar borti ting, er jo norske veier jeg kjører på :p og jeg skal ikke ha bilen som ren banebil.

fant ikke noe bilder i 242 tråden din kodja, men jeg forstod det sånn at du mener jeg skal ha ett rør over akselen på venstresiden og splitte det? var ikke helt det som var planen, skal ha dobbel eksos :p

fant dette bildet i twinpipe tråden din
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/2000.jpg
det så jo ikke så galt ut igrunnen, noen som vet sånn cirka hvor langt ned bakakselen kommer med clubsport dempere bak?

gaupe
10/12/10, 23:41
Eg har 3" eksos under bakakslingen med bilstein clubsport/lesjöfors og ipd stabstag, er ingen problem med at det tek i, men dersom du løftar opp bilen, vil bakakslingen kvile på eksosen.

Sebbe
10/12/10, 23:55
må se litt mer på det i morgen, men jeg har orginale dempere nå, og tenkte å montere lesjøfors, også kjøpe clubsport til våren en gang når jeg får råd. men jeg ser mange som kjører offroad bruker en "stropp" for å hindre at akselen går for langt ned? kunne det vært en grei løsning for å hindre at akselen treffer eksosen? har hatt eksosanlegg før som hele tiden ramla ned, og skal ikke ha noe av det igjen :p