PDA

Vis full versjon : Beregning av avgifter ved bruktimport



hgnubel
10/12/10, 12:38
Prøver å flytte diskusjonen fra Godbiter fra bilannonsesidene (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=6&page=62) hit... og kanskje få til en litt generell tråd om emnet? :)

Anders
10/12/10, 13:10
www.toll.no er et sted å begynne :)

hgnubel
10/12/10, 13:11
Absolutt, men det er en liten jungel av alternative beregningsmåter der ute...

Anders
11/12/10, 01:31
Det er toll.no som gjelder, så da trenger du ikke tenke på alle andre måter og luringer, med sine måter. ;)

hgnubel
11/12/10, 13:27
Det blir litt lett å si at det er toll.no som gjelder når det er så mange alternativer der :p

Betyr ikke så mye hvis man har gode marginer og ender med en rimeligere handel enn forventet, men hvis man ønsker å få så mye som mulig for bilbudsjettet og nærmer seg grensen så kan 40k pluss eller minus i avgift bety en hel del.

Lurer på om det ikke er greiere å bruke et firma til jobben. Skal ikke mange timene med lesing av lover til før det kan lønne seg nå når alle sitter fast i "tidsklemma" :p

Anders
11/12/10, 23:38
Jeg skjønner virkelig ikke at det er så vanskelig, du fyller inn tallene i denne kalkulatoren, og vips, så er svaret på statens penger gitt.
http://toll.no/templates_TAD/RegistrationTax.aspx?id=79&epslanguage=no

jonass
11/12/10, 23:45
Jeg tok og ringte til tolla her en dag og hørte litt ang toyota supra, var en alternativ beregnings måte som gjorde at man bare må betale ca halvparten i avgift eller til og med enda mindre.

Dette gjelder alle biler som var jævlig dyre når de var nye, men har sunket mye i bruktverdi.

Anders
12/12/10, 00:04
Det er jo nettopp dette kalkulatoren tar høyde for.
+ gamle biler = større bruksfradrag.

Sebbe
12/12/10, 00:23
Jeg tok og ringte til tolla her en dag og hørte litt ang toyota supra, var en alternativ beregnings måte som gjorde at man bare må betale ca halvparten i avgift eller til og med enda mindre.

Dette gjelder alle biler som var jævlig dyre når de var nye, men har sunket mye i bruktverdi.
denne kansje? http://toll.no/templates_TAD/RegistrationTaxAlt.aspx?id=117403&epslanguage=no

volvoRsport
12/12/10, 11:42
Det er jo nettopp dette kalkulatoren tar høyde for.
+ gamle biler = større bruksfradrag.

Er ikke så enkelt som så da det også finnes en alternativ beregningsmetode som "jonass" nevner. Her regner man ut bruksfradraget ved hjelp av historisk nybilpris, gjeldende brukbilpris og km-stand på bil og gjennomsnittet av bruktbilene som ligger tilsalgs. Å bruke denne metoden forutsetter at man tar inn og registrerer bilen på vanlig grunnlag, for så å søke om alternativ beregning og få tilbakebetalt penger i etterkant.

Nero
12/12/10, 15:06
Et lite spørsmål: Er man garantert å få godkjent søknad om alternativ beregning? Dumt om man blir sittende med en bil man har betalt en del avgifter for å få innført, for i etterkant å ikke få tilbake summen man hadde forespeilt seg:o

Kan det hjelpe eller være lettere å få godkjent om man søker på alternativ beregning, viss bilen er en spesiell eller sjelden modell? Som f.eks T5R, R osv.

Terje1
25/12/10, 10:56
Et lite spørsmål: Er man garantert å få godkjent søknad om alternativ beregning? Dumt om man blir sittende med en bil man har betalt en del avgifter for å få innført, for i etterkant å ikke få tilbake summen man hadde forespeilt seg:o

Kan det hjelpe eller være lettere å få godkjent om man søker på alternativ beregning, viss bilen er en spesiell eller sjelden modell? Som f.eks T5R, R osv.


Nå har jeg ikke importert noen bil på alternativ beregning men,tror ikke det er slik som du nevner at det handler å få godkjent søknaden eller ikke

alternativ beregning kan man vel venge uansett,men om du gjør det så bli de avgiftene som bli satt da de som en må betale.
en kan ikke velge vanlig måte etterpå.
I verste fall kan en alternativ beregning ende med at man må betale mer avgifter enn ved vanlig beregning.

Nero
28/12/10, 23:03
Ja jeg vet ikke, gikk bare utifra det volvoRsport skrev lenger opp.


Å bruke denne metoden forutsetter at man tar inn og registrerer bilen på vanlig grunnlag, for så å søke om alternativ beregning og få tilbakebetalt penger i etterkant.

volvoRsport
29/12/10, 22:08
Ja jeg vet ikke, gikk bare utifra det volvoRsport skrev lenger opp.

Må søke ja, ligger søknadsskjema ute på tollvesenet sin nettside. Men om man er garantert godkjenning av denne eller ikke vet jeg ikke noe om.