PDA

Vis full versjon : LØST! Ettermontere kjørecomp - samme km?



Nilsebu
09/12/10, 23:37
Hvis du ettermontere en kjørecomputer, vil km standen bli den samme? Eller begynner den på nytt hvis du kjøper en ny, og fortsetter på den gamle bilen hvis du kjøper brukt?

Har lyst på dette, men er ikke aktuelt hvis km-standen blir forandret.

Takker for svar :)

locked
09/12/10, 23:38
såklart får du samme km.stand

den følge bilen og ikkje instrumentet ;)

mrstfu
09/12/10, 23:46
litt OT:
på x70 ligger altså KMstand i kjørecomputeren, og ikke som analog teller i instrumentet?

Nilsebu
09/12/10, 23:48
litt OT:
på x70 ligger altså KMstand i kjørecomputeren, og ikke som analog teller i instrumentet?

Er ikke noen analoge tellere.. km-standen og den km standen du kan resette er digitale.

Takker for svar Locked :)

locked
09/12/10, 23:48
nei, det ligg i motorstyreenhet m.fl.

mrstfu
09/12/10, 23:55
hmm... så kjipt.

på min går det FINT ann å... justere litt på kilometer.

ikke at jeg gjør slikt.



lenger.

locked
09/12/10, 23:56
hmm... så kjipt.

på min går det FINT ann å... justere litt på kilometer.

ikke at jeg gjør slikt.



lenger.

ja, du kan justere tallrekka men den virkelige km.standen ligg fortsatt i motorstyreenheten og kan lesast ut ved hjelp av blinkediagnosen i motorrommet....

mrstfu
09/12/10, 23:58
det var nok en spøk, locked:D

satt i fjor vinter og vurderte, av forsikringsmessige hensyn, å gjøre det, men tenkte for meg selv at det sikkert er en måte å avsløre slikt på:D

locked
10/12/10, 00:02
eg innrømme lett at eg skrur/skrudde då eg har/hadde 240 men berre pga. forsikringa, men slutta me de når eg kjøpte bil me digitalt telleverk :p

mrstfu
10/12/10, 19:04
blir litt vanskelig å skru på binærkode:D

Nilsebu
11/12/10, 16:37
Var oppom Volvo og hørte. Km standen ligger i motorstyringen. Bytter du instrument så følger den videre på det instrumentet du byttet til.

Kjøper du ny kjørecomp så starter den på 0, men ettersom den er ny så kan den skrus opp til bilens nåværende km-stand.

Med andre ord. Kjøper jeg en brukt som har gått 240 tusen, så fortsett den på det, selv om bilen min har gått 244 tusen.

locked
11/12/10, 16:40
km.stand vise jo ikkje i køyrekomputeren? km.standen vise jo i displayet ovanfor...

Nilsebu
11/12/10, 17:31
Vist faen gjør det det. Er jeg som har tenkt helt feil her :p men er det bare til å koble på kjørecompen eller må den aktiveres?

MrX
11/12/10, 17:36
Den må aktiveres, så må man ha knappen, ledninger bruker og ligge klart.

Nilsebu
11/12/10, 17:47
Ok. Angående aktivering. Må jeg ha noe nummer fra bilen det kommer fra eller trenger jeg bare noe data fra volvo?

MrX
11/12/10, 18:16
Koster latterlig mye og aktivere computeren, anbefaler deg og lete litt etter ett brukt kombiinstrument med ferdig aktivert computer med omtrent riktig km.

Nilsebu
11/12/10, 18:37
Hvor mye er latterlig mye? 2-3 tusen eller mer? De pleier som regel og være greie på volvo når det gjelder å finne koder og å aktivere ting.

THolandsli
11/12/10, 18:47
Aktivering av kjørekomputeren koster vell ca. 3000 kr +bryter til 3-400kr. Om du tar et instrument fra en ennen bil som har denne funksjonene aktivert får du med km.stand fra denne bilen. Km.stand følger altså instrumentet på disse bilene.

MrX
11/12/10, 19:15
Fikk pris på 3600 pluss knapp på 400 fra Bil i Nord på finnsnes. Syns det ble litt drøyt, jeg leiter etter ett brukt R instrument. De kunne justere kilometerstanden for ca 600kr på BIN

Nilsebu
11/12/10, 20:38
Du verden!! Hva er det som gjør aktiviseringen så dyrt? Noe mer enn å koble obd2en til en data å skrive inn noen koder?

way_
17/12/10, 21:59
Jeg etterinstallerte kjørecomputer på min gamle V70 '98. Først trodde jeg at man måtte skifte hele displayet nederst i instrumentpanelet slik som man måpå 850, men dette er helt unødvendig.

Det er to ting man trenger for å aktivere kjørekomputeren: Bryter og en 4-sifra PIN-kode. Kabel ligger ferdig bak blinddeksel på høyre side av rattet. Denne bilen justeres ikke ved å laste opp forskjellige typer av software slik som på nyere biler, men ved at man endrer parameter med den kontrollenheten Volvo kan koble til i OBD2-uttaket. Det er også med dette enheten at teknikeren legger inn PIN-koden for å aktivere kjørekomputeren.

Kundebehandleren hos Bilia Økern som jeg var hos kontaktet Volvo Norge og fikk oversendt denne PIN-koden på mail kostnadsfritt. Dette begynner å bli noen år siden så det er faktisk en mulighet at han fant denne dypt inne i ett eller annet system, men jeg mener at det var via mail denne kom.

Uansett så synes kundebendleren at det var litt vel drøyt å ta betalt flere tusen koder for en kode han fikk gratis, så det endte med at jeg fikk betale for en halv times arbeid.

Du kan jo begynne med å spørre hva ditt lokale verksted betaler for denne PIN-koden, eller om de får den gratis fra Volvo Norge.

way_

Nilsebu
19/12/10, 14:24
Takker for det :) Skal sjekke dette.

Langedal
19/12/10, 23:56
Nilsebu: Gi tilbakemelding når du har sjekket det way_ sa. I såfall er jo det kjempeaktuelt!

Nilsebu
20/12/10, 00:14
Jeg etterinstallerte kjørecomputer på min gamle V70 '98. Først trodde jeg at man måtte skifte hele displayet nederst i instrumentpanelet slik som man måpå 850, men dette er helt unødvendig.

Det er to ting man trenger for å aktivere kjørekomputeren: Bryter og en 4-sifra PIN-kode. Kabel ligger ferdig bak blinddeksel på høyre side av rattet. Denne bilen justeres ikke ved å laste opp forskjellige typer av software slik som på nyere biler, men ved at man endrer parameter med den kontrollenheten Volvo kan koble til i OBD2-uttaket. Det er også med dette enheten at teknikeren legger inn PIN-koden for å aktivere kjørekomputeren.

Kundebehandleren hos Bilia Økern som jeg var hos kontaktet Volvo Norge og fikk oversendt denne PIN-koden på mail kostnadsfritt. Dette begynner å bli noen år siden så det er faktisk en mulighet at han fant denne dypt inne i ett eller annet system, men jeg mener at det var via mail denne kom.

Uansett så synes kundebendleren at det var litt vel drøyt å ta betalt flere tusen koder for en kode han fikk gratis, så det endte med at jeg fikk betale for en halv times arbeid.

Du kan jo begynne med å spørre hva ditt lokale verksted betaler for denne PIN-koden, eller om de får den gratis fra Volvo Norge.

way_

Må dobbeltsjekke her. Du sier at på en bil som ikke har kjørecomputer så skal det bare bryteren / infoknappen monteres. MAO det er ikke nødvendig å ta opp dashbordet å bytte skjerm?

Nilsebu
20/12/10, 00:15
Nilsebu: Gi tilbakemelding når du har sjekket det way_ sa. I såfall er jo det kjempeaktuelt!

Skal svinge oppom Volvo imorgen :)

way_
20/12/10, 00:48
Må dobbeltsjekke her. Du sier at på en bil som ikke har kjørecomputer så skal det bare bryteren / infoknappen monteres. MAO det er ikke nødvendig å ta opp dashbordet å bytte skjerm?

Helt korrekt. Om du titter nøye med godt lys så ser du at alt "ligger klart" i LCD-displayet. Du trenger to ting: bryter og pin-kode.

Lykke til. :)

way_

Nilsebu
21/12/10, 12:09
Hmm. Har kikket nøye på begge å alt ser likt ut. Angående pin koden, så sendte bare volvoverkstedet en mail til volvo norge med chassienret mitt og at de trengte aktiveringskode for kjørecompen. De sendte koden i retur, helt gratis.

Robert H.
21/12/10, 12:44
Hmm. Har kikket nøye på begge å alt ser likt ut. Angående pin koden, så sendte bare volvoverkstedet en mail til volvo norge med chassienret mitt og at de trengte aktiveringskode for kjørecompen. De sendte koden i retur, helt gratis.

Fikk du aktivisert den gratis?

Nilsebu
22/12/10, 12:50
Fikk du aktivisert den gratis?

Det vet jeg ikke enda. Men regner med å måtte betale rundt 400 kr for det.

Robert H.
22/12/10, 18:19
Det vet jeg ikke enda. Men regner med å måtte betale rundt 400 kr for det.

Ok.
Får sjekke med Frydenbø hva de skal ha..

degocostly
01/01/11, 14:36
Hvordan gikk det?

Nilsebu
01/01/11, 14:41
Bilen skal inn for å bytte multireim på torsdag, så de aktiverer kjørecomputeren samtidig.

degocostly
01/01/11, 15:18
Ok. Og prisen?
Da trenger man altså bare bryter og pin-kode og aktivering.

Nilsebu
01/01/11, 16:02
Ok. Og prisen?
Da trenger man altså bare bryter og pin-kode og aktivering.

Regner med de tar ca 400 for aktiveringen. Får vente og se.

Bryter, pinkode og aktivering stemmer det ja.

Nilsebu
06/01/11, 17:43
Tok Volvo akkurat 3 min å aktivere kjørecomputeren. Inkludert feilkodeavlesning og det var en lærling som gjorde det.

Kommer tilbake med pris når jeg får fakturaen.

Nilsebu
14/01/11, 15:28
Prisen kom på rett over 500 kr :eek: for 3 minutters arbeid.

Utenom så fungerer kjørecomputeren veldig fint.

Så en liten oppfriskning for hva du trenger for å ettermontere kjørecomputer.

1. Infobryter (ledninger ligger klart ved siden av varmetråd knappen)
2. Pin kode. Koster flesk (men hvis du kjenner de på delelageret, så kan de sende mail å kanskje gjøre det billigere)
3. Koble til OBDII kontaken å aktivere.

For å slippe alt tullet med pinkode, kan du bytte ut hele instrumentet, men da vil KM-standen på bilen bli forandret.

Stig
14/01/11, 20:02
Hvordan info får du i kjørecomputern?

Robert H.
14/01/11, 22:16
Hvordan info får du i kjørecomputern?

Skal vi se, det er vel gjennomsnittsforbruk, gjennomsnittsfart, øyeblikksforbruk, utetemperatur, gjenstående km til tom tank og en til jeg ikke husker i farta.

MrX
14/01/11, 23:12
Er ikke det en ekstra tripteller?

Robert H.
14/01/11, 23:17
Er ikke det en ekstra tripteller?
Jo, det stemmer:D
http://cache.finn.no/mmo/2011/1/13/3/262/889/43_-706877694.jpg

degocostly
14/01/11, 23:25
Var innom 2 volvoforhandlere i trondheim i uka her, ingen av dem hadde peiling på hvordan jeg skulle klare å få kjørecomputer i bilen min, uansett hvor mye jeg forklarte.....

Nilsebu
14/01/11, 23:28
Var innom 2 volvoforhandlere i trondheim i uka her, ingen av dem hadde peiling på hvordan jeg skulle klare å få kjørecomputer i bilen min, uansett hvor mye jeg forklarte.....

Skaff pin-koden og knappen. Be de koble til datamaskinen. Velg hvilken type du har. Feks motronic eller hva det heter, så har du 2 valg. Søke etter feilkode eller atkivere kjørecomputer (står på svensk).

Edit: På kjørecomputeren har du 6 valg. Gj fart, momentanforbruk, Gj forbruk, utetemp, trip teller og antall km til tom tank.

kist1984
09/03/11, 17:08
Hei

Godt og se at det er flere som sliter med denne kjørecomputeren!

Jeg har vært i kontakt med Volvo Norge, Bil I Nord (Der bilen ble solgt ny) og Bilia på Lillehammer, og INGEN klarer og skaffe meg denne PIN koden. Jeg har forklart NØYE hvordan det er, men de vil bare ikke skjønne det..

Så er det noen som kan hjelpe meg med å få tak i PIN koden??

:-D

degocostly
09/03/11, 17:11
Hei

Godt og se at det er flere som sliter med denne kjørecomputeren!

Jeg har vært i kontakt med Volvo Norge, Bil I Nord (Der bilen ble solgt ny) og Bilia på Lillehammer, og INGEN klarer og skaffe meg denne PIN koden. Jeg har forklart NØYE hvordan det er, men de vil bare ikke skjønne det..

Så er det noen som kan hjelpe meg med å få tak i PIN koden??

:-D

Samme her, de nekter på at jeg trenger noen kode.. :P

kist1984
09/03/11, 17:18
Jeg får heller prøve og ta en tur til Sverige, selv om det er en del mil og kjøre.. Ser jo ikke ut til at de har greie på det her i Norge så..

Men kommer jeg på verkstedet så skjønner det de sikkert med en gang, det virker som om de bare gjør seg dumme.. :-P

Tollan
09/03/11, 22:52
Dette skal jeg undersøke med volvo her. har fått tak i en bryter gratis, så da er det vel kun kostnaden for pin-koden og aktiveringen for min del da? :)

kist1984
17/03/11, 21:25
Nå er endelig PIN koden i mine hender..

Ringte til Bilia Lillehammer for 3. gang, og tømte meg skikkelig, DA, skjønte de hva jeg mente, og skaffet meg koden gratis :-D Så i dag var jeg på et verksted, (ikke merke) for og aktivere den, men de fikk det ikke til med utstyret de hadde, så jeg kontaktet et VOLVO verksted som plutselig hadde vært borti dette før :-P

Så da fikk jeg time der på Onsdag så da får vi se :-D

Man må noen ganger bli hissig når man snakker med bedrevitere.. ;-)

degocostly
17/03/11, 22:18
Nå har jeg tatt en utskrift av denne tråden her, å tar den med meg på kvernland bil imorgen.. Så får se hva dem sier da ;)

Nilsebu
18/03/11, 13:39
Hva skjer med folka som jobber på Volvo? Er jo bare til å slå opp i delekatalogen, og der har du alle delenumrene.

Gjør vertfall det i Haugesund hvis de ikke finner det på VIDA.

degocostly
18/03/11, 15:05
De skjønte det når de fikk se tråden her :P Men de skulle absolutt ha 2500kr for den, så da ble det uaktuelt..

Tollan
18/03/11, 15:22
Jeg har fått fikset min nå ;) det var gjort på 1 min det :) men dere som synes det er dyrt med 2500 for en pin kode (noe jeg også selvsagt gjør) gjør litt reasearch på noen amerikanske volvo-forum. jeg fant ut mye nyttig der ang. dette :)

Nilsebu
18/03/11, 16:55
De skjønte det når de fikk se tråden her :P Men de skulle absolutt ha 2500kr for den, så da ble det uaktuelt..

be de legge ned bestillingsgreiene, og bede om å sende mail til volvo via vida.. Da skal det ikke koste noe.

degocostly
18/03/11, 17:03
"Well one way around it is if you can have them run it(Cars history) on Volvo's system and print it out for you they will not realize they gave it to you. "

fant jeg på et forum her.. skal prøve det nilsebu, + høre med nardo bil

Tollan
18/03/11, 17:05
"Well one way around it is if you can have them run it(Cars history) on Volvo's system and print it out for you they will not realize they gave it to you. "

fant jeg på et forum her.. skal prøve det nilsebu, + høre med nardo bil

Da fant du akkurat den jeg mente ja ;) den jeg leste på også :)

kist1984
18/03/11, 18:11
Jeg måtte ikke gi noe for PIN-koden min, den fikk jeg via Bilia på Lillehammer. Ringte på en Fredag, så han sa han skulle ringe meg opp igjen, og det gjorde han på Mandag, og kunne da fortelle meg koden, UTEN kostnad :-)

Tollan
18/03/11, 18:15
det er forskjell fra forhandler til forhandler rundt om skjønner jeg :P

kist1984
18/03/11, 18:22
Ja det virker slik :-P Bilia Lillehammer ga ivertfall ikke opp å snakke med meg de da :-) Men da jeg ringte til Volvo Norge, og Bil I Nord, ble jeg bare møtt av sure mennesker.. :-(

Volvo Norge har noen UTRIVELIGE mennesker i telefonen!!!! :-(

Tollan
18/03/11, 18:39
Det er dårlige greier. burde kunne høre etter, hvertfall når man kan fortelle at andre folk har gjort det, og det funker :P

Ivar Hestø
18/03/11, 18:46
Jeg måtte ikke gi noe for PIN-koden min, den fikk jeg via Bilia på Lillehammer. Ringte på en Fredag, så han sa han skulle ringe meg opp igjen, og det gjorde han på Mandag, og kunne da fortelle meg koden, UTEN kostnad :-)

Hvis han fortalte deg koden, hvordan fikk du lagt den inn? Trodde man måtte ha et apparat for å legge den inn ?

Tollan
18/03/11, 18:50
Må ha en OBDII leser som kan legge inn pin koder :)

andreas y.
18/03/11, 19:04
Må ha en OBDII leser som kan legge inn pin koder :)

hvor får du tak i sånt?

THolandsli
18/03/11, 19:14
En vanlig OBD leser er ikke nok. Du må ha Volvos eget verktøy.

Tollan
18/03/11, 19:31
Ja må nok reise til volvoverksted ;)

kist1984
19/03/11, 11:42
Hvis han fortalte deg koden, hvordan fikk du lagt den inn? Trodde man måtte ha et apparat for å legge den inn ?

Jeg har ikke lagt den inn enda, skal til Volvo og få gjort det på Onsdag :-)

Rekner med at de vil koste rundt 4-500,- å få lagt den inn, men jeg fikk jo koden gratis, og det er da den som er så svindyr..

Nilsebu
19/03/11, 12:55
Koster rundt 500,- for å aktivere pin koden, går vel under software oppdatering hos Volvo.

The Sven
19/03/11, 13:01
Du mener at den ikke er et dyr? Det er vel koden eller pakka med bryter og kode og montering som koster?

kist1984
19/03/11, 14:24
Du mener at den ikke er et dyr? Det er vel koden eller pakka med bryter og kode og montering som koster?

Bryteren har jeg fått tak i på huggeri for 200,-

Koden fikk jeg hos Bilia Lillehammer gratis.

Oppdateringen koster sikkert like mye som en vanlig feilsøking, men det får jeg jo svar på om Onsdagen..

Men om man skulle kjøpt dette som komplett pakke hos Volvo, så hadde det nok blitt 4-5.000,-
Var ivertfall det når jeg ringte og hørte hva prisen kom på om jeg skulle ettermontere kjørecomp i 2007..

Og i Sverige kom prisen på rundt 2.000,- men det ble aldri til at jeg dro dit..

Så jeg fant en annonse på nett, der det skulle selges en kjørecomp til 200,- så jeg tok kontakt og forhørte meg litt, og de sa at jeg bare behøvde infobryteren og en kode, så var alt i orden..

Så jeg kjøpte bryteren og tenkte at resten skal jeg vel klare og ordne for et slikk og ingenting for og få det i orden.

Og sålangt har jeg bare betalt 200,- + frakt for bryteren, og ingenting for koden, så hele prisen på komplett kjørecomp får jeg etter jeg har oppgratert bilen, noe som ikke kan koste så veldig mye..

Skal si ifra på Onsdag jeg om hvordan det gikk..

The Sven
19/03/11, 14:35
Komplett pakke koster ca 2800 inkludert bryter og kode mener jeg. Koden er ikke i utgangspunktet gratis, at noen har fått denne utlevert vederlagsfritt er en annen sak :)

kist1984
23/03/11, 13:39
Hei!

Nå har jeg vært på Volvo og oppgradert programvare og lagt inn kode, og det kostet bare 316 kr! "Bare" :-P

Så da har den komplette sum blitt for meg:

INFO bryter 200,- + frakt 330,-
Kode (Fra Bilia Lillehammer 0,-
Oppgradering (Volvo Otta) 316,-
Alt i alt 646,- For ferdig installert computer :-D

degocostly
29/11/11, 13:11
Samme erfaring med begge volvo forhandlerne i trondheim.. så ingen kjørecomputer på meg enda..

Nilsebu
30/11/11, 00:57
Har dere møtt opp å bedt Volvo folkene om å sende en henvendelse via Vadis ? Var det de gjorde hos meg i Haugesund.

degocostly
30/11/11, 08:53
Sende en forespørsel til Volvonorge etter koden mener du?

De ville ikke gjøre det for meg :p Jeg tok utskrift av tråden her og viste han i skranken som straks ble positiv til dette, men så hadde han snakket med en høyere opp i systemet, å da måtte jeg visst betale..

v790
04/02/14, 14:16
Tråden her er gammel, men bruker den likevel. Er det noen nå i ettertid som har greidd skaffe pinkode for kjørecomputer og cruisekontroll til fornuftig pris hos Volvo ?

850GLTsilver
04/02/14, 14:38
Hør med kist1984

Han har visst fått løst det greit