PDA

Vis full versjon : Det lukter bikkje av varmeapparatet



knetrom
09/12/10, 21:56
Det lukter bikkje i bilen, og jeg har aldri hatt en bikkje der. Det lukter ikke når bilen er av, og det kom først da jeg kjørte over fjellet i -23 grader for noen uker siden, så jeg mistenker at varmeapparatet måtte jobbe litt og fikk blåst liv i noe.. Det lukter ikke hele tiden heller, kommer akkurat som noen pust med dårlig lukt. Er dette noe som sannsynligvis forsvinner ved å bytte et pollenfilter eller noe? Doningen skal på service så snart julen er over :)

mhane
09/12/10, 22:18
Det kan ofte danne seg lukt i forrurensede filter, så du kan jo håpe på at et filterbytte ordner sakene.

Kryss fingrene for at du ikke ender opp som en bekjent av meg med Opel Vectra. Musebol i ventilasjonen!

angerman
09/12/10, 23:06
vill da kostet på meg en rens av klima. billig å ta med det sammen med service og pollenfilterbytte. dreper bakterien som dannes i klimaanlegget.

morrun
10/12/10, 04:17
Det luktet fjøs i s60`n min da jeg kjøpte den. Byttet kupèfilter og kjøpte en bakteriedrepende "mirakelbehandlingsspray" på Bilextra. Det lukter ikke blomster nå lenger, men fjøslukta har ikke kommet tilbake.
Kanskje denne fjøslukta er en option på xc60/70/90 modellene, som hadde havnet i feil bil?

aarnes
10/12/10, 10:40
Morrun: Fjøslukta kommer fordi du bor på landet :p

Men det er jo kjent at når kupefilteret er godt brukt så lukter det rett og slett dritt.

om du bytter det selv; påse at du får riktig filter. (avhengig av om du har IAQS eller ikke)
Koster 6-700kr for et nytt.

TeamBørnOut
10/12/10, 10:43
Dere skal ikke klage før dere kjenner lukta i min bil.. Hvis jeg setter på "resirk" greia så må jeg faktisk stoppe bilen og lufte litt.... Den gikk på automatisk inne i en tunnel når jeg prøvde bilen en gang. Det er helt sykt å jævlig det lukter. dro rett på biltema og kjøpte nytt filter. kom hjem å tok ut det helt svarte filteret... For å så måtte putte det i igjen fordi biltema ikke solgte riktig filter :(
Flaks for meg så har ikke resirken gått på igjen senere. men bør kanskje komme meg til volvo å få bestilt nytt filter uansett :)

AndersE88
10/12/10, 22:03
Bytt filter og rens anlegget med denne: http://www.nanowebshop.no/catalog/product_info.php?products_id=166

Den frisker opp ganske bra :)

Roy
10/12/10, 22:44
Var slik i min også da jeg kjøpte den.
Pollenfilter hadde ikke blitt byttet på service, så det tok jeg selv + AC rens fra Biltema.
Det gjorde jobben, og luktet godt lenge etterpå, stanken har ikke kommet tilbake nå etter 3-4 måneder.

mhane
11/12/10, 13:01
Jeg er NAF medlem og fikk nettopp tilbud i posten om;

MIST aircondition rens hos Dekkmann.

Koster 398 som NAF medlemm og 598 uten medlemskap.
Uansett ikke store kostnaden hvis det fungerer.

Lurer på å ta en rens selv, har ikke noe lukt, men det skader vel ikke å være litt føre var.

TeamBørnOut
11/12/10, 13:03
Bytt filteret før du drar bort dit :)

locked
12/12/10, 21:57
Dere skal ikke klage før dere kjenner lukta i min bil.. Hvis jeg setter på "resirk" greia så må jeg faktisk stoppe bilen og lufte litt.... Den gikk på automatisk inne i en tunnel når jeg prøvde bilen en gang. Det er helt sykt å jævlig det lukter. dro rett på biltema og kjøpte nytt filter. kom hjem å tok ut det helt svarte filteret... For å så måtte putte det i igjen fordi biltema ikke solgte riktig filter :(
Flaks for meg så har ikke resirken gått på igjen senere. men bør kanskje komme meg til volvo å få bestilt nytt filter uansett :)
min slår over på resirk støtt og stadig, merka det godt viss vifta jobba på litt høgt turtall då høyrest det godt...

Sjakalen
13/12/10, 10:36
Jeg betalte rundt 440 for Klimarens hos Bilia i fjor på den forrige kjerra. Det kan godt hende det bare var et kortvarig tilbud.

Luktet blomstereng så lenge jeg hadde bilen etterpå.

gromførti
17/12/10, 22:17
Rens anlegget til en volvoforhandler. Har renset mange anlegg på jobb. Volvo har eget utstyr til dette, å renser UTEN at filteret er i. når det er ferdigrenset skal nytt filter inn. Lukter litt sterkt når du får tilbake bilen, men det blir bedre. ingen har kommet tilbake til meg pga lukt har kommet tilbake. Etter noen år vil det uansett bli en lukt fra anlegget..

knetrom
19/12/10, 18:55
Har tenkt tanken at det kommer når bilen slår over på resirk ja.. Nå er det straks tid for service, må jeg be spesifikt om å få nytt filter? Skal på 240kkm service over jul, noen som vet hva den "inneholder"? Skal høre om pris på service hos noen andre enn Frydenbø, bilen er godt innkjørt så jeg ser ikke poenget med å betale dyrt for å få "finere" stempel i serviceboken ;) Men hvis anlegget blir bedre renset hos Frydenbø får jeg ta den en gang hos dem før det blir alternative verksteder, kan ikke ha den drittlukten!

TeamBørnOut
19/12/10, 18:58
Kjøpte dette hos volvo i helgen. 3-400kr for filteret. det byttes vanligvis ikke før 300k service. Men som han sa . bør byttes vært år :)
hvis lukten ikke forsvinner så tetter de igjen hele bilen og "presser" noe pepermynte lukt i bilen

gromførti
20/12/10, 21:19
skifter kupefilter på hver service! lukten presses ikke inn. det er damp. som renser.