PDA

Vis full versjon : Sugemotortråden!

Sider : 1 2 [3] 4 5 6 7

Rabben
04/09/11, 14:11
Hei og hallo om et år skal jeg kjøpe min 1. bil og vil da ha Volvo og vil ha en gasser motor med rundt 160-180hk. Noen som vet om noen billige tips? Vil gjerne ha 16v bare for utseende.

Wrasko
04/09/11, 14:44
skyter i det ene hølet eller kammer eller va det heter, på mine to dobble dellorto 40 dhla,. tro om dette bare er justering har prøvd meg litt fram men ja ikke noe hell altså...

Uten å kunne stort, så ville jeg tro at det er tenninga som er noe feiljustert. Ihvertfall vært det på bilene jeg har drevet med som skyter

Ola Moen
04/09/11, 15:06
Hei og hallo om et år skal jeg kjøpe min 1. bil og vil da ha Volvo og vil ha en gasser motor med rundt 160-180hk. Noen som vet om noen billige tips? Vil gjerne ha 16v bare for utseende.
Tips er det sikkert nok av, men billig er det ikke :) Om du klarer deg med rundt 140Hk, så bruk en B23E fra mellom 79'-83' som er i godt hold.

Rabben
04/09/11, 17:26
Billig og billig 10-12 tusen kan gå litt høyere menmen. Den skal klare og burne på 2nd gir helst og klare og slippe på våt asfalt uten om å måtte satse og komme i 100km/t.

Eller skal jeg bare finne en 240 med original motor og spørre dere om litt små trim til den blir sikkert 240GL eller noe.

Ola Moen
04/09/11, 21:07
for 10-12K så får du ikke all verden i sugemotor. med mindre du får kjøpt en som allerede er fiksa litt på, og som går bra.

Rabben
04/09/11, 21:32
Ikke for å ødelegge tråden helt men hvor mye hester kan jeg få for 10 tusen hvis jeg går for turbo? Jeg vet jo ikke hva man trenger men f.eks grenrør 2000kr og turbo 3000kr og eksos 3000kr. Da har man vel noe eller? Kanskje intercooler også. Motor har man jo i bilen fra før.

Krissmp
04/09/11, 21:54
http://www.timosmotor.com/projekt/75-dyno-test-koncept-motor-steg-1-volvo-b230-lh-24-530-topp-1974-bhp

Her har du en sugemotor med greit med effekt. Noe liggnende trenger vel ikke bli alt for dyrt. Er jo trossalt orginal bunndel, men koster litt a få portet og slikt.

Sebbe
04/09/11, 22:19
http://www.timosmotor.com/projekt/75-dyno-test-koncept-motor-steg-1-volvo-b230-lh-24-530-topp-1974-bhp

Her har du en sugemotor med greit med effekt. Noe liggnende trenger vel ikke bli alt for dyrt. Er jo trossalt orginal bunndel, men koster litt a få portet og slikt.
ganske imponerende tall, men er dette noe som er holdbart over lengre tid? har lyst å prøve å bygge meg en budsjett B230 sugis

Daruu
04/09/11, 22:28
Det der er vel omtrent samme tall som bilcrosshop har med toppen sin?

Mener jeg så de hadde en pakkepris der for ei lita stund tilbake, da fikk du topp med kam osv, grenrør og chip'er for litt over 10 lapper

Larsgunnar
05/09/11, 00:44
Vil jeg hente inn noe moment og HK på chipper til hjernene mine? B230FD med 531-topp, K-kam, grenrør og 2.5" eksos. Er en '93 240 det er snakk om. :)

Krissmp
05/09/11, 09:48
ganske imponerende tall, men er dette noe som er holdbart over lengre tid? har lyst å prøve å bygge meg en budsjett B230 sugis

Det kjører jo med 300hk med turbo pa omtrent samme motorene, så det bør vel vera noe holdbart.

Njål Nilssen
05/09/11, 20:04
Skal du ha sugis som er billig å trimme må det bli 16v med riktig grenrør... den har jo 155 sugiser originalt... så med nye kammer ala 8k og deler av eksos og et grenrør som passer 90% ala 4k er man på ala 12k...

Hvor kjørbart dette blir i det daglige kan vel diskuteres...

Den timosmotoren ser jo ikke for ille ut, men de starter bremsepapiret på 3000rpm, så noe sier meg at den ikke er serlig kjørbar under der, samt de hadde en rar "dipp" rett etter 3000 også...

Rabben
05/09/11, 20:41
Kan du prøve og finne det du nevnte for meg er litt ny innen denne verdenen men lærer litt hverdag. Vil helst ikke hente så må kunne bli sendt noenlunde rimelig med post.

Njål Nilssen
05/09/11, 20:58
Kan du prøve og finne det du nevnte for meg er litt ny innen denne verdenen men lærer litt hverdag. Vil helst ikke hente så må kunne bli sendt noenlunde rimelig med post.

Skal vel godt gjøres å få et grenrør heskinnet frem i posten :( Men det er jo lov til å prøve da...

Hvis du skaffer deg kammer til 16v'n med ala 270 grader dur. (lobe sep. ala 109-111 grader) og et grenrør med ca. 43cm primærer med ID 35mm som går i sekundærer som er ca. 72cm med ID 51mm og en siste kollektor med "trakt" (og helst en 2,5" eksos) så bør vel det hjelpe på...

Du får seff ikke det helt store uten innsugstrakter som er avstemte (det er sånnt du henter mest på) hvis de er i duren 24-25cm fra ventilhatt til traktkant så bør ikke det blir for feil, (uten å ha gjort noen skikkelige utregninger og simuleringer)

kan ikke garantere noe, og det avhenger jo av hvor nøyaktig du er også men å komme opp i rundt 170-hk (uten innsugstraktene og uten omprogramering av ecu) bør vel gå an...

Det bør ikke bli for ukjørbart heller...

Baserer du deg på å bruke en god slump penger, så kan den 2,3 16v'n gi 230 VELDIG kjørbare hester, men det krever "litt" mere jobb :p

Rabben
06/09/11, 06:41
Dette skal jo kanskje inn i en 24* så, er poenget at det skal være enkelt og billig.
Men jeg skal prøve å få tak i en bil som har lav km og lite rust, også slenge på senk og eksos og motor. Men hvilken av motorene snakker du om FK/FT/K/E/B
bare nevnte noen da jeg ikke har peiling. Må vel kanskje ha LH 2.4 greia også husker ikke hva det er men vet at flere her inne har det i 240en.

Larsgunnar
06/09/11, 12:07
LH2.4 er motorens ledningsnett. :)

Njål Nilssen
06/09/11, 15:56
Dette skal jo kanskje inn i en 24* så, er poenget at det skal være enkelt og billig.
Men jeg skal prøve å få tak i en bil som har lav km og lite rust, også slenge på senk og eksos og motor. Men hvilken av motorene snakker du om FK/FT/K/E/B
bare nevnte noen da jeg ikke har peiling. Må vel kanskje ha LH 2.4 greia også husker ikke hva det er men vet at flere her inne har det i 240en.

Snakker om B234F... altså 16v'n...

Rabben
06/09/11, 16:12
Oki har sett folk her med 16v topp jeg da eller? Men trenger man LH 2.4 ledningsnett for å sette inn b234f? Og hvor mye koster en b234f?

Njål Nilssen
06/09/11, 17:31
Oki har sett folk her med 16v topp jeg da eller? Men trenger man LH 2.4 ledningsnett for å sette inn b234f? Og hvor mye koster en b234f?

Kan hende du har sett folk som har montert 16v topp på std. B230 blokk, dette krever endel modifikasjoner, så er du ute etter noe "hurtig og lettvindt" dropp ombygginga... B234F ble kun levert med LH2.4, og ble aldri levert i 200 serie (så vidt jeg vet, ikke skyt meg om jeg tar feil) men LH2.4 harva til 200 bør gå ant å bruke...

I Norge er B234F en smule overprisa (spess toppen), men på andre siden av grensa er de betraktelig billigere ;)

Rabben
06/09/11, 18:32
Sjekka blocket i sta og var 5500 svenske for komplett motor. Og ledningsnett fant jeg ikke.

Dan Bay-Johansen
06/09/11, 20:08
Må lages custom fordelerlokk om ikke jeg tar helt feil, eller bruke et fra en Saab ?? Tar i torpedoen da det sitter i bakkant av kammen på B234`en, er heller ikke hull i blokk for blokkmontert fordeler.

Mulig man kan massere torpedoen litt så det passer, det er det sikkert noen andre her som kan svare på ;)

Ola Moen
07/09/11, 00:11
Kan hende du har sett folk som har montert 16v topp på std. B230 blokk, dette krever endel modifikasjoner, så er du ute etter noe "hurtig og lettvindt" dropp ombygginga... B234F ble kun levert med LH2.4, og ble aldri levert i 200 serie (så vidt jeg vet, ikke skyt meg om jeg tar feil) men LH2.4 harva til 200 bør gå ant å bruke...

I Norge er B234F en smule overprisa (spess toppen), men på andre siden av grensa er de betraktelig billigere ;)

LH 2.4 til 240 kan brukes. Null stress.

Må lages custom fordelerlokk om ikke jeg tar helt feil, eller bruke et fra en Saab ?? Tar i torpedoen da det sitter i bakkant av kammen på B234`en, er heller ikke hull i blokk for blokkmontert fordeler.

Mulig man kan massere torpedoen litt så det passer, det er det sikkert noen andre her som kan svare på ;)

Ikke noe poeng i å massere torpedoen..
Riktignok ikke helt ferdig montert her.
Men sånn ble det gjort da jeg testet 16V motoren i 242'n før demontering.
Her brukte jeg orginale 16V styreenheter og LH 2.4 nett til 240.
http://i645.photobucket.com/albums/uu179/V20Turbo/16V/DSC02082.jpg

kf25
08/09/11, 16:42
Uten å kunne stort, så ville jeg tro at det er tenninga som er noe feiljustert. Ihvertfall vært det på bilene jeg har drevet med som skyter

hehe., ikke jeg heller men fant ut at lavfartsdysene i gassera var for små hehe., men takk for svar:D

Krissmp
11/09/11, 18:43
Har ingenting med volvo å gjøre, men er jo noe intresse for chevy motorer her så prøver:P Har en bremsekurver på en bil. Lurte på om noen kan fortelle meg noe utifra denne bremsekurven? Er en 6,3l chevy motor med forgasser.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/958.jpg

Wrasko
11/09/11, 18:50
Er det bare meg, eller hadde den motoren uvanlig lang kurve til å være 8'er? Over 500hk fra 5750 til 7000 er jo bare sykt..

Må være en morsom motor å kjøre med :)

Sebbe
11/09/11, 18:55
Er det bare meg, eller hadde den motoren uvanlig lang kurve til å være 8'er? Over 500hk fra 5750 til 7000 er jo bare sykt..

Må være en morsom motor å kjøre med :)

uvanlig lang kurve til å være 8er? de er vel kjent for å ha fin kurve, men synes den kurven så veldig ujevn ut

Wrasko
11/09/11, 19:01
uvanlig lang kurve til å være 8er? de er vel kjent for å ha fin kurve, men synes den kurven så veldig ujevn ut

Okey.. Jeg er ikke vandt til v8'ere som varver 7000...

Krissmp
11/09/11, 20:30
Har ikke veldig greie på v8, men syns 7000 virket noe langt. Ser noe ujevn ut, men det har vel kanskje noe med att den er "forsørra"?. Går jo bare fra 4000 til 7000. Hadde en fått kurven fra 1000 til 7000 så hadde den vel mulg sett jevnere ut?

Sebbe
11/09/11, 22:15
det finnes mange v8ere som går langt forbi 7000, men chevy v8ere er vel ikke mest kjent for å være turtallsvilige :)

Njål Nilssen
13/09/11, 22:16
Ser helt OK ut den. ca. 80hk/L.

Kurven er nok ikke så lang som det ser ut til. Veldig utstrakt kurvediagram, samt den starter jo på 4000... Enten er det gjort for å undersøke den delen av registeret, eller så er det for å få kurvene til å se finere ut. Kan være at den er heller lite skryteverdig under 4000 også (hvem vet)

Angående den spiken og dippen, så kan det være av resonanstuning (eller bakdelene av det lettere sagt, dvs. kontraresonanser feks)

Njål Nilssen
13/09/11, 22:18
det finnes mange v8ere som går langt forbi 7000, men chevy v8ere er vel ikke mest kjent for å være turtallsvilige :) Eller fordi man får et "takras" i alle de støtstengene og vippearmene som av en eller annen grunn amerikanere forguder...

v0lv0 Aksar
14/09/11, 20:14
Steg 3 eller 4 kanskje. Ta å mål diameteren på eksos og innsugs ventila. Har toppakninga blest ut på alle så er nok det en hoved årsak ja. Nei b21 har 92mm borring. Toppakning koster 600 kr hos pedersen racing.

ventilane er, 46/38,5.

eg målte feil, det var 92mm borring.

spørsmål om kam: er lobevinkel og nock vinkel det samma?

tarb3rg
24/12/11, 18:15
Hei!
har en b230fb med flatstempel, 531topp som er plana 1.2mm, sterkere og avbalansert innmat, MPRE hjerner, grenrør fra SAM, H-kam, modifisert oljepumpe aksel, enkelmassesvinghjul...
har hatt registerhavari å lurer på litt div siden det ikke var jeg som bygde motoren.
hvilken regreim burde jeg bruke? hør hørt om en fra sierra 2.0 och kan det stemme?
siden den er plana så pass må det gjøres noe me vannpumpa? planes eller smi av litt av pakningen kansje?
å hvilken toppakning burde jeg bruke?

takker på forhand for svar!

Larsgunnar
24/12/11, 19:02
Kan da vel bruke Volvo reg.reim? Er vel en fordel med justerbart kamdrev siden toppen er planet såpass.
3-lags LMS pakning er å anbefale. :)

Njål Nilssen
24/12/11, 20:30
ventilane er, 46/38,5.

eg målte feil, det var 92mm borring.

spørsmål om kam: er lobevinkel og nock vinkel det samma? nock og lobevinkel er det samme ja... minst forrvirrende er det å bruke den engelske besktivelsen; "Lobe separation angle" nesten umulig å ta feil der ;)

Njål Nilssen
24/12/11, 20:36
Hei!
har en b230fb med flatstempel, 531topp som er plana 1.2mm, sterkere og avbalansert innmat, MPRE hjerner, grenrør fra SAM, H-kam, modifisert oljepumpe aksel, enkelmassesvinghjul...
har hatt registerhavari å lurer på litt div siden det ikke var jeg som bygde motoren.
hvilken regreim burde jeg bruke? hør hørt om en fra sierra 2.0 och kan det stemme?
siden den er plana så pass må det gjøres noe me vannpumpa? planes eller smi av litt av pakningen kansje?
å hvilken toppakning burde jeg bruke?

takker på forhand for svar!

Bruk rundtagg reim fra Volvo den funker bra i massevis :) Dog fabrikks intervaller på en hvilken som helst modda topp, med feks stivere fjærer osv er ALDRI lurt... bytt hvertfall 3 ganger så ofte... Ei reim koster ikke mange kronene, så verdt hvert øre, spess hvis et havari pga slitt reim skulle vise seg å bli dyrt (litt mindre skummelt på 530 og 531)

tarb3rg
24/12/11, 20:59
denne foreksempel?

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1558&Category2ID=1643&List=1&Level=2&ProductID=20048

eller denne for planet topp?

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1558&Category2ID=1643&List=1&Level=2&ProductID=19393

Njål Nilssen
24/12/11, 21:17
denne foreksempel?

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1558&Category2ID=1643&List=1&Level=2&ProductID=20048

eller denne for planet topp?

http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1558&Category2ID=1643&List=1&Level=2&ProductID=19393

Har den nederste runde tenner så gå for den (økonomisk). Skal du bruke runde tenner på reima, MÅ du ha nye drev også som passer. de sitter på motorer fra 93 og utover, evt. selger kg trimning og kl-racing drevsatser.

kan også bruke justerbart drev hvis du velger original 123 tagg reim fra Volvo. Justerbart anbefales uansett :)

tarb3rg
24/12/11, 21:26
ok, tror jeg fatta det meste men siden jeg har orginale reimhjul så må jeg ha "firkanta" tenner på reima men du anbefales justerbart drev å runde tenner?
å foresten så er de den toppakninga, hva anbefaler du der?

Truckdriver
25/12/11, 14:27
Hei!

Ohc reima har like tenner som b230 reima med firkanta tenner, bare at ohc reima er litt kortere ja. Det er en mye brukt løsning i f.eks bilcross, og fungerer helt fint :) Om du da f.eks går for ei forsterka reim til ohc så bør det holde. Selv om runde tenner nok er enda bedre.

Texascom
26/12/11, 21:50
Fem syl på 7000 rpm, spare de siste 2000 rpm til den får motstand ;)

http://www.youtube.com/watch?v=9jK4OvThPOc&feature=g-upl&context=G282b101AUAAAAAAAAAA

Eviltoy
26/12/11, 21:56
Jeg har en orginal b230k motor som er allt for slapp, hva kan jeg gjøre for att den skal bli noe mer responsvillig og hva trenger jeg og hvilken pris må jeg ut med? :)

-Aleksander

Njål Nilssen
27/12/11, 10:27
ok, tror jeg fatta det meste men siden jeg har orginale reimhjul så må jeg ha "firkanta" tenner på reima men du anbefales justerbart drev å runde tenner?
å foresten så er de den toppakninga, hva anbefaler du der?

Original pakning tåler de fleste sugetrimminger, men vil du ha ei bedre erstattning kan du jo bruke 3-lags metallpakning, feks. mls-pakning.

Njål Nilssen
27/12/11, 10:32
Jeg har en orginal b230k motor som er allt for slapp, hva kan jeg gjøre for att den skal bli noe mer responsvillig og hva trenger jeg og hvilken pris må jeg ut med? :)

-Aleksander Letteste å gjøre på på en K-motor (halvkvasi vakuumstyrt forgasser motor, med flat topp og brennkammera nedi stempelet) er vel å hive på en litt mindre restriktiv eksos og en grenrør...

Texascom
27/12/11, 11:21
Tok ut 218 hk i min gamle K-motor :)
To doble +++

Batland
27/12/11, 12:02
-Aleksander
Hvis du vil ha litt mer futt:
Hovedproblemet med K-motoren er elendige ventilfjærer og T-kam. Vanlige ventilfjærer og en D,K eller H-kam bør vurderes.
Neste problem er svinghjulet som veier hele 13,6 kg. En svinghjulsvekt på 8 kg er MER enn nok.
Eksosanlegget bør byttes til TURBO utgaven eller lignende 2,5".
Avslutningsvis bør du investere i ett lamdameter slik at du kan dyse forgasseren korrekt.

Hvis du vil ha myye mer futt:
Kjøp en Volvo AT sats og nye 149 mm lange H-råder av StenParnerMotor.

Eviltoy
27/12/11, 12:19
Hvis du vil ha litt mer futt:
Hovedproblemet med K-motoren er elendige ventilfjærer og T-kam. Vanlige ventilfjærer og en D,K eller H-kam bør vurderes.
Neste problem er svinghjulet som veier hele 13,6 kg. En svinghjulsvekt på 8 kg er MER enn nok.
Eksosanlegget bør byttes til TURBO utgaven eller lignende 2,5".
Avslutningsvis bør du investere i ett lamdameter slik at du kan dyse forgasseren korrekt.

Hvis du vil ha myye mer futt:
Kjøp en Volvo AT sats og nye 149 mm lange H-råder av StenParnerMotor.

Okay, da skal jeg prøve å finne frem noen priser ovs :)
Takk så mye for svar ;D

olesyvertsen
03/01/12, 22:07
Lurte på om jeg ville fått noe bedre drag i min K motor med en V kam i ? :)

Berg Performance
04/01/12, 15:39
Har ikke prøvd kammen selv, men i følge spec vil du få bedre toppdrag med V :) Ventilfjærene er også fryktelig slappe på B230K motoren, disse bør byttes til en litt sterkere type..

Her får andre komme med innspill om hva som passer nedi, men om fjærene fra F\A passer vil disse holde litt lengre enn originalfjærene..

Marius Skau
05/01/12, 03:58
Heihei

Vurderer og bygge sugemotor i min 142a og lurer litt på oppsettet jeg har kommet frem til!
Vil dette funke? Noe deler dere mener kunna vært brukt noe annet av?

B230a motor som utgangspunkt.

2.5L Spm Veiv
Ft/K Råder og Stempel
Planet og portet 530 Topp. Plane hvor mye? 1.5mm eller 2mm?
2st Weber 45 DCOE
Grenrør
2.5" Eksos
Kam? Forslag mottas.

Så riv laus med meininger og tips folkens :)

Mvh

Batland
05/01/12, 11:51
Heihei

Vurderer og bygge sugemotor i min 142a og lurer litt på oppsettet jeg har kommet frem til!

2.5L Spm Veiv
Ft/K Råder og Stempel
2st Weber 45 DCOE
Grenrør
2.5" Eksos
Kam? Forslag mottas.

Mvh
Det avhenger av hva du mener med "funke" og hvordan du bearbeider div. deler. Slik det fremstår nå er det klare mismatch i oppsettet.
For det første vil stemplene treffe toppen og kompforholdet ligger an til 12,6:1.

Selv om jeg er motstander av 405 og 531 toppen så er den ok til sitt bruk - og med sitt bruk mener jeg 2,5 L og større motorer. Du nærmest MÅ sette i 48/40 ventiler og få den portet skikkelig. En kam som KG8 vil være passende. En slik oppsatt 2,5 L motor bør ha 48 mm forgassere. Grenrør og eksospotte som fløder minst 500 CFM er fordelaktig.

Batland
05/01/12, 11:54
Lurte på om jeg ville fått noe bedre drag i min K motor med en V kam i ? :)
K-innsuget er som nevnt veldig mye bedre enn A-innsuget som brukes med både A og V-kam.
Forutsatt at du bytter ventilfjærer og ser til at forgasseren gir motoren korrekt AFR, så kan du forventer en klar forbedring av resultatet nå du oppgraderer til V eller VX-kam, ja.

Batland
05/01/12, 11:57
Har ikke prøvd kammen selv, men i følge spec vil du få bedre toppdrag med V :) Ventilfjærene er også fryktelig slappe på B230K motoren, disse bør byttes til en litt sterkere type..

Her får andre komme med innspill om hva som passer nedi, men om fjærene fra F\A passer vil disse holde litt lengre enn originalfjærene..
Ventilfjærene på K-motoren har også mindre diameter slik at man trenger både fjærene, underlagsbrikkene og fjærtallerkene fra en motor som går med annen kam.

Marius Skau
05/01/12, 16:01
Det avhenger av hva du mener med "funke" og hvordan du bearbeider div. deler. Slik det fremstår nå er det klare mismatch i oppsettet.
For det første vil stemplene treffe toppen og kompforholdet ligger an til 12,6:1.

Selv om jeg er motstander av 405 og 531 toppen så er den ok til sitt bruk - og med sitt bruk mener jeg 2,5 L og større motorer. Du nærmest MÅ sette i 48/40 ventiler og få den portet skikkelig. En kam som KG8 vil være passende. En slik oppsatt 2,5 L motor bør ha 48 mm forgassere. Grenrør og eksospotte som fløder minst 500 CFM er fordelaktig.

Sånn og førstå. Sugetrimm er heilt nytt før meg så må begynne en plass ^^

Så hva om jeg skipper 2.5L veiv og beholder den orginale veiva som står i A ev K? Hvordan råder og stempel anbefales da?
Ser før meg en 530 med 48/40 ventiler og max porting. En kam som passer oppsette best mulig også dobble weber 45er.

Høres det mere OK ut? :)

SWR
05/01/12, 16:57
Hvis du skal ha 40mm rustfri eksosventiler til den, har jeg et sett mener jeg... du kan få de rimelig, for jeg har enda ikke sett en rødblokk som trenger den størrelsen.

Larsgunnar
05/01/12, 17:47
40mm eksosventiler? Var da jævlig stort! :p
Med mine kommende 170-180HK ble jeg anbefalt originale eksosventiler og 48mm innsugsventiler.

Batland
05/01/12, 19:37

Så hva om jeg skipper 2.5L veiv og beholder den orginale veiva som står i A ev K? Hvordan råder og stempel anbefales da?
Ser før meg en 530 med 48/40 ventiler og max porting. En kam som passer oppsette best mulig også dobble weber 45er.

Høres det mere OK ut? :)

Det viktigste for etthvert motorbygg er det totale budsjettet.
Til en lavbudsjett gatemotor ville jeg personlig brukt originale stempler og råder fra 1989.
Det er sløseri å bruke 48/40 ventiler i en 530 topp. Det blir bare dyrere, men ikke mye bedre enn 46/38 ventiler som kan brukes på originale seteringer og funker godt hvis toppen portes korrekt. Det er bedre å bruke pengene på 37 mm ventiltrykkere og tilhørende høyløft kam i stedet.
Til trykkere i original størrelse er det kammer som KG7 og KG8 som bør vurderes brukt og det samme gjelder 2 x doble 45 mm forgassere.

Batland
05/01/12, 19:41
Hvis du skal ha 40mm rustfri eksosventiler til den, har jeg et sett mener jeg... du kan få de rimelig, for jeg har enda ikke sett en rødblokk som trenger den størrelsen.
Hmm!
Ved tid og anledning ønsker jeg å prøve en 530 topp med 46/42 ventiler på en B21 blokk. ;)
Nye styringer og rustfrie 44 mm ventiler er innkjøpt og skal dreies ned til 42 mm før eller siden.

Njål Nilssen
05/01/12, 23:55

Høres det mere OK ut? :) Og hva mener du med "max" porting? Håper for guds skyld du ikke mener gjøre høla så store som mulig for da har du nettopp laga deg en topp som ser VELDIG bra ut i en flowenk.. men som bokstavelig aldri klarer å trekke pusten i praksis... Og hva i all verden skal du med 40mm eksosventiler? Da begynner du i feil ende der også... prøv heller å la eksosventilen være som den er, og heller putt i en større innsugsventil... Bygger du riktig (ikke vanskelig) så er motoren såppas ferdig forbrennt at du ikke har behov for en så stor ventil (som er nødvendig hvis du har planer om å kaste bort verdigfull energi rett ut eksosen, ved feks lavkomp)

Det du bør gjøre:

Bunndel:

Original A-bunn bør funke fint det... bare vektjuster delene innafor 1 gram...

Topp:

Tar utgangspunkt i en K-kam (KG004 er erstattning, noe mere høyløftdurasjon ift til std.) Den har setedurasjon på 270 grader... Kjør noen grader forskudd fra senterlinje...

Bruk bare 530 topp du... det som er viktigst er å holde litt styr på arealene i innsugskanalene og få gjort en god setejobb, de originale er ikke for ille (unntaket er eksos-setet!!!) men noen flere vinkler skader ikke (så den blir mere lik en fin bue). Ikke forstørr innsugskanalen NOE SOM HELST! (med mindre det blir nødvendig...TVILSOMT...) Trangeste punkt skal være downstream i kanalen (ommentrent der den er trang fra før...) altså FØR ventilsetet (tenk medfarts i strømmen) Er arealet der (trangeste punkt) ala 50% av ventilens areal eller mindre er det greit, er det ikke putt i større innsugsventil til du kommer så nære så mulig... helst faktisk litt mindre enn 50% ettersom det blir begrenset med løft om det skal være billig-bygg... Større innsugsventil er å anbefale uansett om du kan ta deg råd... MERE bruk for det, enn større eksos... For det meste blir det vel å dreie seg om å fjærne skarpe kanter... spess i innerbøyen rett før setet...

Eksosventilen lar du være som den er... men FÅ FIKSA SETET! Det har horrible vinkler... Gjøres det fløder den mer enn nokk i haugevis ift. mengden som skal ut...

Med K-kam legger du dynamisk komp på 9:1 dvs. 11:1 i grunnkomp med denne kammen... Dette bør gå fint selv med de brennkammera som disse har, noe vidunderlig over 100% VE kommer du nok kanskje ikke med busjett så... Til sammenligning vil en "pentroof-topp" (4v/syll) takkle ala 9,2:1 dynamisk med nesten 120% VE... Så 9:1 med "bathtub-topp" og en ala 100% VE bør gå fint :)

Siden du skal bruke DCOE så har du jo noen innsug å velge mellom... ta de som gjør at samlet lengde fra ventiltallerken til traktkanten på weberen blir nærmest mulig 250mm...

På 4-2-1 eksosen bruker du 38mm (innv. diam.) primærer som er ala 43cm lange... så blir sekundærene i duren 45mm innvendig og 120cm lange... før de sammles til slutt gjennom et 50mm hull, så en diffusor opp til whatever dimmensjon du ønsker (maks 15* kon), dog 2,5" bør holde det... bandasjer...

Bruker du en form for digital tenning (MS feks) så skal du se at det ikke blir så ille bare du får dysa Webern riktig... har du ikke erfaring selv med bestykking av gasser få noen som har peil til å hjelpe deg... Gi motoren det den trenger og ikke bare gå etter WBO2 (den kan bli noe missvisende på gassere)

Dette trenger ikke bli dyrt i det heletatt, og tror den blir en ganske så potent motor...

OG IKKE GJØR samme feil som meg første gang... som var å gjøre kanalen større ;)...

Njål Nilssen
05/01/12, 23:58
40mm eksosventiler? Var da jævlig stort! :p
Med mine kommende 170-180HK ble jeg anbefalt originale eksosventiler og 48mm innsugsventiler. Må du ikke ta for hardt i... avhenger mest om hvor bra motorstyriga de går overens med sakene... viser den seg å bli trøblete skal jeg være med å sponse litt på en VEMS til deg ;)

SWR
06/01/12, 00:21
Hmm!
Ved tid og anledning ønsker jeg å prøve en 530 topp med 46/42 ventiler på en B21 blokk. ;)
Nye styringer og rustfrie 44 mm ventiler er innkjøpt og skal dreies ned til 42 mm før eller siden. Det kan virke helt greit siden det åpner for mye fløde på eksos ved de løft som det teller, men jeg vil anta (les: håpe) at du da neppe kjører en hyllevarekam... :)

Batland
06/01/12, 08:22
Det kan virke helt greit siden det åpner for mye fløde på eksos ved de løft som det teller, men jeg vil anta (les: håpe) at du da neppe kjører en hyllevarekam... :)
Det stemmer ja.

Ola Moen
07/01/12, 12:55
Er det noen her som har erfaring med GT6 kammen fra Volvo/KG Trimmning?
Hva slags endringer bør gjøres på topp for at denne skal fungere?
Og nesten anta at den vil fungere dårlig med et LH 2.4 system.

Løft: 12,5mm
Dur: 312 inn. 306 ut
IVO: 49
IVC: 83
EVO:82
EVC:44
LSA:107

Batland
07/01/12, 13:57
Er det noen her som har erfaring med GT6 kammen fra Volvo/KG Trimmning?
Hva slags endringer bør gjøres på topp for at denne skal fungere?
Og nesten anta at den vil fungere dårlig med et LH 2.4 system.

Løft: 12,5mm
Dur: 312 inn. 306 ut
IVO: 49
IVC: 83
EVO:82
EVC:44
LSA:107
Ja det er det.

For mange år siden skulle en kammerat bygge seg en bilcross motor og spurte om å få ett oppsett. Etter å forhørt seg litt rundt om kring så ble det klart at han kunne få en vill trimkam nesten gratis. Grunnen var det denne kammen hadde gått fra ene eieren til den andre og hadde alltid gitt elendige resultater.

Det var imidlertid én kar som derfor anbefalte denne kammen på det sterkeste. I beste "man tager det man haver" stil så ble det plukket frem en b230K motor med 9 mm staker, en B21A fordeler, 2 stk gamle Strømberg forgassere og så ble det laget enn innsug til disse.
Toppen ble massert med porting i innsugskanalene og oppgraderte ventilfjærer ble montert.
Selv om B230K motoren har 10,5:1 i komp.forhold så er dette IKKE tilstrekkelig til en Volvo GT6 kam. Kompforholdet ble i første omgang økt noe, men etterhvert økt enda mer når Strømbergforgasserene ble ombygget til bruk med E85.

Dette oppsettet har vært en suksess. Motorblokken har pga slitasje blitt byttet flere ganger, bilcrossbilen har blitt solgt og kjøpt tilbake ett par ganger, men oppsettet har nå gått i nærmere 10 år med opp mot 7500 o/min og den går godt enda. ;)

Jeg mener at problemet med ville kammer og sprut IKKE er sprutet sin feil, men innsugsmanifolden. Jeg ser ingen problemer med å kjøre hverken K-jet eller andre sprut på ett slik oppsett, men.... og det er ett STORT men, et KREVER en helt spesiell innsugsmanifold.

GT-6 kammen er en original Volvo Rallykam og som du sikkert forstår, jeg har sansen for denne selv om den er betydelig mer krevende å få til å funke enn Volvo sine andre originale kammer.

Kappkjøring mot en annen kammerat sin 240 med B230 motor trimmet med lett portet 531 topp, H-kam, 2 x doble 45mm Weber forgassere, grenrør og effektanlegg viste tydelig at Bilcrossbilen var KLART raskest, men husk at den også er endel lavere egenvekt.

Den har ikke blitt bremset så det er fritt frem å tippe på effekt, men med grenrør, effektanlegg og en skikkelig massering av forgasserene så vil jeg tippe at man hadde lurt ut ytterligere en 10 - 15 hk fordi originale 2 x urørte originale forgassere er tilpasset B18 - B21 og ikke B23 - B250.
Velger da å nevne at jeg holder på med ett innsug for bruk med 3 stk Strømberg til skråstilt rødmotor og dette har forhåpentligvis tilstrekkelig fløde til motorer med større motorvolum.

Rabben
07/01/12, 14:52
Hallo gutter og jenter, ser at det er flere av dere som har god peiling.

Men hvis dere fikk utdelt en b230f motor, hva ville dere gjort med budsjett på 5000kr? Høvling og planing av topp osv blir gratis, da jeg skal bygge motoren på skola nesteår.
Men trenger vel kanskje grenrør, kam og litt til?

Men hva og hvordan?

SWR
07/01/12, 15:34
Få ting som gir mer "bang for the buck" enn en bedre kamaksel...

Ola Moen
07/01/12, 17:02
Ja det er det.

For mange år siden skulle en kammerat bygge seg en bilcross motor og spurte om å få ett oppsett. Etter å forhørt seg litt rundt om kring så ble det klart at han kunne få en vill trimkam nesten gratis. Grunnen var det denne kammen hadde gått fra ene eieren til den andre og hadde alltid gitt elendige resultater.

Det var imidlertid én kar som derfor anbefalte denne kammen på det sterkeste. I beste "man tager det man haver" stil så ble det plukket frem en b230K motor med 9 mm staker, en B21A fordeler, 2 stk gamle Strømberg forgassere og så ble det laget enn innsug til disse.
Toppen ble massert med porting i innsugskanalene og oppgraderte ventilfjærer ble montert.
Selv om B230K motoren har 10,5:1 i komp.forhold så er dette IKKE tilstrekkelig til en Volvo GT6 kam. Kompforholdet ble i første omgang økt noe, men etterhvert økt enda mer når Strømbergforgasserene ble ombygget til bruk med E85.

Dette oppsettet har vært en suksess. Motorblokken har pga slitasje blitt byttet flere ganger, bilcrossbilen har blitt solgt og kjøpt tilbake ett par ganger, men oppsettet har nå gått i nærmere 10 år med opp mot 7500 o/min og den går godt enda. ;)

Jeg mener at problemet med ville kammer og sprut IKKE er sprutet sin feil, men innsugsmanifolden. Jeg ser ingen problemer med å kjøre hverken K-jet eller andre sprut på ett slik oppsett, men.... og det er ett STORT men, et KREVER en helt spesiell innsugsmanifold.

GT-6 kammen er en original Volvo Rallykam og som du sikkert forstår, jeg har sansen for denne selv om den er betydelig mer krevende å få til å funke enn Volvo sine andre originale kammer.

Kappkjøring mot en annen kammerat sin 240 med B230 motor trimmet med lett portet 531 topp, H-kam, 2 x doble 45mm Weber forgassere, grenrør og effektanlegg viste tydelig at Bilcrossbilen var KLART raskest, men husk at den også er endel lavere egenvekt.

Den har ikke blitt bremset så det er fritt frem å tippe på effekt, men med grenrør, effektanlegg og en skikkelig massering av forgasserene så vil jeg tippe at man hadde lurt ut ytterligere en 10 - 15 hk fordi originale 2 x urørte originale forgassere er tilpasset B18 - B21 og ikke B23 - B250.
Velger da å nevne at jeg holder på med ett innsug for bruk med 3 stk Strømberg til skråstilt rødmotor og dette har forhåpentligvis tilstrekkelig fløde til motorer med større motorvolum.

Om en da kombinerer denne kammen med 4 stk 45mm spjeldhus, så får den vel i seg nok luft?

Tenkte igrunn jeg skulle gjøre noe som kanskje vil virke litt motsatt for mange.
At jeg bygger motor etter kammen istedenfor å velge kam etter hvordan motoren er.

Jeg har lurt en stund på hva slags kam dette er. Har hatt den liggende en stund, og ikke tenkt så mye på den.
Den har ikke noe bokstaver slått inn i bakkant. kun et nummer. "552497"
Etter å ha undersøkt litt, så fant jeg ut at dette er en GT6 kam.

Da må den jo såklart brukes :)

Lufter litt i beste forumstil her nå, og prøver meg på å legge fram en tenkt oppskrift som jeg har sett flere har gjort før meg.
Og da er jeg klar for litt innspill fra ekspertene her :)

Tenkt tanke:

-B23 bunndel. (Ikke B230)
planfrese toppdekke så ventiler ligger 0.2mm over topp på blokk.
Vektjusterte orginalstempler, vektjusterte og polerte orginalråder. typ M, smidd Bofors.
balansert veivaksel, inkl.svinghjul og clutch.

-530 eller531 topp.
Her er jeg ikke så sikker på valg av topp.
Kommer kanskje et stykke med 46/38 ventiler. Radiefreste seter, mirafreste seter og ventiler for å flytte anlegget helt ut. Pynte overgang mellom sete og kanal, samt massere kanten over innerradien litt på innsugskanal.
Det samme på eksos-siden, men der ville jeg tatt litt på begge sider mot vegg på innerradien.
forbrenningsrom vil jeg jevne ut kanter, og blankpolere så godt det lar seg gjøre. Jeg har fått for meg at det vil bli litt mindre sjanse for tenningsbank da. planfrese så jeg ender opp med rundt 11-11.5:1 i kompresjonsforhold.
Stivere ventilfjærer sier seg igrunn selv.
Men toppen virker jo som en utfordring for Flyfaen ;)

Ang innsug, så ville det jo kunne fungert med 4X40mm eller 4X45mm spjellhus.
Bensin og tenning kan styres med et datasprut. Det dukker stadig opp et og annet sprut som noen har gitt opp.
F.eks kan en jo bruke tenning til B23E, og et tidlig Megasquirt til å styre bensin. (Selvom jeg egentlig ikke er no glad i Megasquirt.)

Alternativt 2 doble 45 gassere og ei tenning alá Electromotive Tec2 eller noe slikt:)

4-2-1 rør og 2,5" eksos. 3" er nok kanskje i drøyeste laget
Budsjettet trenger ikke bli så veldig høyt ettersom jeg har det meste liggende å slenge en plass.

Blokk, topp, kam, eksos, spjellhus, DTA S60 sprut, dyser, sensorer, dobbelcoil og det meste ligger borti her, så kan jo få satt sammen noe som fungerer greit. Utgifter vil bli på ventiler, pakninger, og jobb på topp.

Hva tror ekspertene? :)

Batland
07/01/12, 17:35
Om en da kombinerer denne kammen med 4 stk 45mm spjeldhus, så får den vel i seg nok luft?

Tenkte igrunn jeg skulle gjøre noe som kanskje vil virke litt motsatt for mange.
At jeg bygger motor etter kammen istedenfor å velge kam etter hvordan motoren er.

Jeg har lurt en stund på hva slags kam dette er. Har hatt den liggende en stund, og ikke tenkt så mye på den.
Den har ikke noe bokstaver slått inn i bakkant. kun et nummer. "552497"
Etter å ha undersøkt litt, så fant jeg ut at dette er en GT6 kam.

Da må den jo såklart brukes :)

Lufter litt i beste forumstil her nå, og prøver meg på å legge fram en tenkt oppskrift som jeg har sett flere har gjort før meg.
Og da er jeg klar for litt innspill fra ekspertene her :)

Tenkt tanke:

-B23 bunndel. (Ikke B230)
planfrese toppdekke så ventiler ligger 0.2mm over topp på blokk.
Vektjusterte orginalstempler, vektjusterte og polerte orginalråder. typ M, smidd Bofors.
balansert veivaksel, inkl.svinghjul og clutch.

-531 topp.
Her er jeg ikke så sikker, men kommer kanskje et stykke med 46/38 ventiler. Radiefreste seter, mirafreste seter og ventiler for å flytte anlegget helt ut. Pynte overgang mellom sete og kanal, samt massere kanten over innerradien litt på innsugskanal.
Det samme på eksos-siden, men der ville jeg tatt litt på begge sider mot vegg på innerradien.
forbrenningsrom vil jeg jevne ut kanter, og blankpolere så godt det lar seg gjøre. Jeg har fått for meg at det vil bli litt mindre sjanse for tenningsbank da. planfrese så jeg ender opp med rundt 11-11.5:1 i kompresjonsforhold.

Bensin og tenning kan styres med et datasprut. Det dukker stadig opp et og annet sprut som noen har gitt opp.
F.eks kan en jo bruke tenning til B23E, og et tidlig Megasquirt til å styre bensin. (Selvom jeg egentlig ikke er no glad i Megasquirt.)

Alternativt 2 doble 45 gassere og ei tenning alá Electromotive Tec2 eller noe slikt:)

4-2-1 rør og 2,5" eksos. 3" er nok kanskje i drøyeste laget
Budsjettet trenger ikke bli så veldig høyt ettersom jeg har det meste liggende å slenge en plass.

Blokk, topp, kam, eksos, spjellhus, DTA S60 sprut, dyser, sensorer, dobbelcoil og det meste ligger borti her, så kan jo få satt sammen noe som fungerer greit. Utgifter vil bli på ventiler, pakninger, og jobb på topp.

Hva tror ekspertene? :)
Med 1,2 mm tykk toppakning synes jeg at stempler 0,2 mm over er for lite. Jeg har selv stemplene 0,4 over på min B21AT. :confused:
4 x 45 mm gasspjeld og Elektromotive sitt presise og nøyaktige tenningssystem høres direkte glimrende ut.
Mange rimelige datasprut har altfor dårlig nøyaktighet på tenningsdelen og dette lar seg vanskelig avsløre da en vanlig tenningspistol er det samme. Man har derfor delvis gått tilbake til de tradisjonelle fordelerene når motorene skal brukes i motorsport fordi dette fungerer bedre i praksis.

Anbefaler ett lett og fint svinghjul, 215 mm lamell og selvsagt 4,10:1 diff.
Originale stempler, kryssbolter og råder er latterlig unødvendig tunge til en sugemotor så her kan du spare mye vekt hvis du gidder.

Batland
07/01/12, 17:46
Hallo gutter og jenter, ser at det er flere av dere som har god peiling.

Men hvis dere fikk utdelt en b230f motor, hva ville dere gjort med budsjett på 5000kr? Høvling og planing av topp osv blir gratis, da jeg skal bygge motoren på skola nesteår.
Men trenger vel kanskje grenrør, kam og litt til?

Men hva og hvordan?
Det avhenger av hvilken bil det er og hva den skal brukes til. Motormessig er jeg enig med SWR, forutsatt at motoren er klar for en slik oppgradering, men slik som Volvoene er så mener jeg at man får best sluttresultat, størst forbedring og mest morro hvis man begynner med korreket diff. utveksling og ett lett svinghjul.

SWR
07/01/12, 20:45
-530 eller531 topp.
Her er jeg ikke så sikker på valg av topp.
Kommer kanskje et stykke med 46/38 ventiler. Radiefreste seter, mirafreste seter og ventiler for å flytte anlegget helt ut. Pynte overgang mellom sete og kanal, samt massere kanten over innerradien litt på innsugskanal.
Men toppen virker jo som en utfordring for Flyfaen ;)

Er ingen ekspert, men jeg ville nok ikke hatt radiesete på innsugssiden... ihvertfall ikke hvis du har tenkt å ha polert innsugskanal.

Blanke flater i forbrenningskammeret reflekterer noe varme, men med "kaldere" innsugsside med blankt alt så risikerer du dårlig forstøvning og derved økt risk for bank..

Njål Nilssen
07/01/12, 21:57
Er ingen ekspert, men jeg ville nok ikke hatt radiesete på innsugssiden... ihvertfall ikke hvis du har tenkt å ha polert innsugskanal.

Blanke flater i forbrenningskammeret reflekterer noe varme, men med "kaldere" innsugsside med blankt alt så risikerer du dårlig forstøvning og derved økt risk for bank..

Han tenkte vel kun på polert brennkammer... innsugskanalen blir (i vertfall om jeg skal fikse den) rimelig "ru"... 80-100 korn sliperull bør gi en fin finish tenker jeg ;) Litt plastik i innsugsporten for litt isolasjon skader vel ikke... bør få finere form også da :D

SWR
07/01/12, 22:13
Han tenkte vel kun på polert brennkammer... innsugskanalen blir (i vertfall om jeg skal fikse den) rimelig "ru"... 80-100 korn sliperull bør gi en fin finish tenker jeg ;) Litt plastik i innsugsporten for litt isolasjon skader vel ikke... bør få finere form også da :D

Jeg har aldri noensinne brukt noe finere enn 60-korning siden vi senka tomgangen på en bil med over 1000 rpm med 40-korning.. men så bruker ikke jeg vanlig slipelerret heller. Så det er 50-korn til siste finpuss på høy hastighet og 60-korn til presisjonsarbeide på lavere hastighet. Da gir begge identisk finish og ser ut som en million dollar... Selv om portfinish generelt er et salgstriks a la CFM. :)

Njål Nilssen
07/01/12, 22:16
Jeg har aldri noensinne brukt noe finere enn 60-korning siden vi senka tomgangen på en bil med over 1000 rpm med 40-korning.. men så bruker ikke jeg vanlig slipelerret heller. Så det er 50-korn til siste finpuss på høy hastighet og 60-korn til presisjonsarbeide på lavere hastighet. Da gir begge identisk finish og ser ut som en million dollar... Selv om portfinish generelt er et salgstriks a la CFM. :) poenget var at det skulle blir rimelig "ru" IKKE glatt :p

SWR
07/01/12, 22:21
poenget var at det skulle blir rimelig "ru" IKKE glatt :p

Vet, men sist jeg brukte et 80-papir så ble det slitt...og slitt 80-papir er som en ny 120-korn. Og da begynner vi å finne masse små områder som ser ut som begynnelsen til speil... :p

Truckdriver
08/01/12, 00:07
Heihei

2.5L Spm Veiv
Ft/K Råder og Stempel
2st Weber 45 DCOE
Grenrør
2.5" Eksos
Kam? Forslag mottas.

Mvh

Heihei Marius :) Eieren av denne motoren har lekt med tanken på å selge til fordel for en 2rotors motor:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2220.jpg
http://s276.photobucket.com/albums/kk8/Espenschjelderup/MS3/?action=view&current=IMG_00491.mp4
http://s276.photobucket.com/albums/kk8/Espenschjelderup/MS3/?action=view&current=MOV00121.mp4
2,4 EVO motor med alt av nødvendinge modifikasjoner av topp og ting rundt. Den har tidligere vært bremset på rulle til 239hk med fjuskende og dårlig datasprut. Med ny sprutet går den mye bedre enn noengang før, så vi forventer ett par hk mer når den skal bremses igjen rundt påsketider :)
Om budet er rett får du kanskje kjøpt den :P En ledetråd er at bare toppjobben koster over 40K svenske kr hos en svensk toppguru :)
Tomgangen er nesten like pen og ryddig som du kan klare å få en standardmotor til å gå, og godt arbeidsregister fra ca 2500-7000rpm.

Marius Skau
08/01/12, 00:16
Og hva mener du med "max" porting? Håper for guds skyld du ikke mener gjøre høla så store som mulig for da har du nettopp laga deg en topp som ser VELDIG bra ut i en flowenk.. men som bokstavelig aldri klarer å trekke pusten i praksis... Og hva i all verden skal du med 40mm eksosventiler? Da begynner du i feil ende der også... prøv heller å la eksosventilen være som den er, og heller putt i en større innsugsventil... Bygger du riktig (ikke vanskelig) så er motoren såppas ferdig forbrennt at du ikke har behov for en så stor ventil (som er nødvendig hvis du har planer om å kaste bort verdigfull energi rett ut eksosen, ved feks lavkomp)

Det du bør gjøre:

Bunndel:

Original A-bunn bør funke fint det... bare vektjuster delene innafor 1 gram...

Topp:

Tar utgangspunkt i en K-kam (KG004 er erstattning, noe mere høyløftdurasjon ift til std.) Den har setedurasjon på 270 grader... Kjør noen grader forskudd fra senterlinje...

Bruk bare 530 topp du... det som er viktigst er å holde litt styr på arealene i innsugskanalene og få gjort en god setejobb, de originale er ikke for ille (unntaket er eksos-setet!!!) men noen flere vinkler skader ikke (så den blir mere lik en fin bue). Ikke forstørr innsugskanalen NOE SOM HELST! (med mindre det blir nødvendig...TVILSOMT...) Trangeste punkt skal være downstream i kanalen (ommentrent der den er trang fra før...) altså FØR ventilsetet (tenk medfarts i strømmen) Er arealet der (trangeste punkt) ala 50% av ventilens areal eller mindre er det greit, er det ikke putt i større innsugsventil til du kommer så nære så mulig... helst faktisk litt mindre enn 50% ettersom det blir begrenset med løft om det skal være billig-bygg... Større innsugsventil er å anbefale uansett om du kan ta deg råd... MERE bruk for det, enn større eksos... For det meste blir det vel å dreie seg om å fjærne skarpe kanter... spess i innerbøyen rett før setet...

Eksosventilen lar du være som den er... men FÅ FIKSA SETET! Det har horrible vinkler... Gjøres det fløder den mer enn nokk i haugevis ift. mengden som skal ut...

Med K-kam legger du dynamisk komp på 9:1 dvs. 11:1 i grunnkomp med denne kammen... Dette bør gå fint selv med de brennkammera som disse har, noe vidunderlig over 100% VE kommer du nok kanskje ikke med busjett så... Til sammenligning vil en "pentroof-topp" (4v/syll) takkle ala 9,2:1 dynamisk med nesten 120% VE... Så 9:1 med "bathtub-topp" og en ala 100% VE bør gå fint :)

Siden du skal bruke DCOE så har du jo noen innsug å velge mellom... ta de som gjør at samlet lengde fra ventiltallerken til traktkanten på weberen blir nærmest mulig 250mm...

På 4-2-1 eksosen bruker du 38mm (innv. diam.) primærer som er ala 43cm lange... så blir sekundærene i duren 45mm innvendig og 120cm lange... før de sammles til slutt gjennom et 50mm hull, så en diffusor opp til whatever dimmensjon du ønsker (maks 15* kon), dog 2,5" bør holde det... bandasjer...

Bruker du en form for digital tenning (MS feks) så skal du se at det ikke blir så ille bare du får dysa Webern riktig... har du ikke erfaring selv med bestykking av gasser få noen som har peil til å hjelpe deg... Gi motoren det den trenger og ikke bare gå etter WBO2 (den kan bli noe missvisende på gassere)

Dette trenger ikke bli dyrt i det heletatt, og tror den blir en ganske så potent motor...

OG IKKE GJØR samme feil som meg første gang... som var å gjøre kanalen større ;)...

Planen var og få noen med en del mere erfaring ta seg av jobben med toppen. Noen og anbefale nordpå? Prøver og lese meg opp på kamer etc som vil passe best til ønsket resultat. Vil ha en turtalsvillig maskin men vil samtidli ha bunndraget som finner i sugemaskiner.
Bunn:
Kjører bare en A blokk med vektjusterte deler jeg da :) Viss ikke noen har nå anna tips og komme med?

Insug:
Har 2 jeg ser en del på. Heita så mye som langetypen og korte typen. Men viss jeg har så mange og velge mellom hvilken vill du/dokker anbefalt? :)

Grenrør/Eksos:
4.2.1 grenrør trur jeg at jeg kjøper ferdig. Regner med man ikke klarer og lage det så mye bedre sjelv uansett? Så blir det hjemme laga 2.5" eksos med 2 potter.

Tenning/Bensin:
Her har Ms sprut vart tanken fra dag 1. Før og styre tenning og bensin. Elektrisk Bosch 044 pumpe vil jeg mene ska levere mere en nokk. Msd tenning med 4 seperate coiler va også plan. Leser meg enda opp på dette da jeg er rimeli grønn på motor :P

Så pin meg, kjæft på meg eller gi meg tips. Jeg vil lære :)

Truckdriver
08/01/12, 01:58
Jeg vil faktisk utrolig nok fraråde deg et tidlig Megasquirt til å styre bensin, da dette i alle fall vil være en MS1, og antakelig ett av de gamle prinkotene, pcb c2.2 eller gamlere. MS1 har uansett hvilken kode/firmware en fordelerbasert tenningsalgoritme, og beste nøyaktigheten på tenning får man faktisk med en fordeler.
Referansepungt kunn hver 180 veivgrad synest jeg er litt lite på en slik krevende motor det er snakk om her. På full gass her så kan det skje rent mye på 180 veivgrader! Om man har muligheten å bruke begge kantene på signalet kan det selvsagt hjelpe litt.
Men jeg mener en slik motor fortjener triggerhjul montert på veiva med minimum 36-1 tenner, og ett sprut som har algoritme som utnytter alle tennene for å få mest mulig nøyaktig tenning. Dette har faktisk ikke rent lite å si for responsen og effekten når motorer akselererer veldig hurtig. Jeg har sett filmklipp av dynoforsøk der eneste forskjellen var overgang fra tenninsingal fra fordeler til triggerhjul. Bensin og tenningstabell var ellers uforandret, og ved hurtige pull var forskjellen stor.
Jeg mener også en slik krevende motor fortjener sekvensiell innsprøytning der man kan justere timinga om man først skal ha datasprut. Som du sikkert vet har dette mye å si for gangen og responsen ifra kjellern av.
om du finner tak i en gammel, litt nyere, avlagt MS2 og oppgraderer den til nyeste extra kode så har du mulighet for full sekvenseiell innsprøytning, og du har en tenningsalgoritme som utnytter hver tann på et mangetanna triggerhjul :)
Addon kort fins å få kjøpt, så du slipper å lage nye kretser til de ekstra funksjonene.
Om du finner en "gammel" avlagt MS3(tvilsomt) så vil du mest sansynlig klare å justere motoren etter map sensor om det er ønskelig.
Litt synd jeg ikke har opptak av gangen før og etter på motoren jeg viser til over her.

Ola Moen
08/01/12, 07:30
Mye fine svar :) Da skal jeg se hva jeg gjør når jeg begynner å nærme meg ferdig med noe av det andre her. Dette er nok ingen motor å bruke til normal kjøring, så kan være jeg setter sammen en sånn motor til å bruke i "spesielle anledninger" sånn for gøy :)

Truckdriver:
Ang MS jeg nevnte, så er det av de gamle pcb c2.2 ja. har to slike som ligger å støver ned et sted. (om jeg finner de igjen vel og merke) Men å bruke penger på noe annen MS er uaktuelt for min del. Da bruker jeg heller penger på et Vi-Pec, Autronic, Motec, DTA, el.lignende.
Det er nok dyrere, men det får så være:)

SWR:
Innsugskanal skal ikke poleres :p Jeg kan ikke så mye, men det tror jeg var noe det første jeg noengang lærte om kanaler :) Jeg gjorde det så godt som mulig på innsug-siden i en mopedsylinder, og det fungerte fryktelig dårlig. Måtte jo som en sta 14-15 åring prøve, til tross for at Per Guldbransen sa jeg ikke skulle gjøre det. Etterpå forklarte han hvorfor :) Det jeg mener med å blankslipe forbrenningskammer, er å bli kvitt den ruglete overflaten.
Nå kan en jo lettere kontrollere det med et skikkelig sprut, mens på eldre forgassermotorer som gjerne gikk både fett og magert ble det et belegg som satt seg fast i den ruglete overflaten, og gjerne kunne gløde litt, og gi antenning før gnist. Det var litt den effekten jeg vil prøve å unngå. Om det hørtes fornuftig ut.

En annen ting som jeg ikke har testet, men som jeg fikk et tips om av en eldre luring som drev med rally seint på 70-tallet, var at på forgasser motorer man til tider kjører hardt, så kunne man med fordel sette en tynn slange fra før spjeld, og inn til en liten vanntank/flaske, hvor man brukte en 0,5mm dyse i enden av slangen. I tanken/ flaska, kunne en ha en blanding med 50/50 vann og rødsprit som ble sugd inn sammen med luft og bensin.
Både for å kjøle forbrenningskamre, ventiler slik at en ikke fikk så fort tenningsbank, og for å skape en slags overlading, siden vann ekspanderer veldig da det skifter form fra væske til damp.
Det er vel en relativt enkel utgave av type vanninnsprut som er blitt brukt i andre sammenhenger.

Batland:
0,4mm over toppdekke, og med 0.8mm squish? Blir det noe tilnærmet samme som var på B20E? Tar jeg feil når jeg antar at trangere squish vil gi en rappere respons?

Batland
08/01/12, 13:52
Batland:
1. 0,4mm over toppdekke, og med 0.8mm squish?
2. Blir det noe tilnærmet samme som var på B20E?
3. Tar jeg feil når jeg antar at trangere squish vil gi en rappere respons?
1. Presis.
2. Det stemmer.
3. Absolutt IKKE. ;) ALT blir bedre med trangere squish og enkelte bilfabrikanter har selv blitt tvunget til å gå denne veien.
Eks.
Selv om Ford V6 er en gammel motor med støpejernstopper så klarte likevel 2,9 motoren å henge med på katalysatorkrav og 95 blyfri bensin til tross for 9,0:1 i komp.
På disse motorene stikker stemplene forbausende langt over blokken og pga at de har turtallsperre på 5750 o/min så er squishklaringen hyggelige 0,7 mm.

Njål Nilssen
08/01/12, 14:37
1. Presis.
2. Det stemmer.
3. Absolutt IKKE. ;) ALT blir bedre med trangere squish og enkelte bilfabrikanter har selv blitt tvunget til å gå denne veien.
Eks.
Selv om Ford V6 er en gammel motor med støpejernstopper så klarte likevel 2,9 motoren å henge med på katalysatorkrav og 95 blyfri bensin til tross for 9,0:1 i komp.
På disse motorene stikker stemplene forbausende langt over blokken og pga at de har turtallsperre på 5750 o/min så er squishklaringen hyggelige 0,7 mm.

Egentlig imponert over deg nå :p

Trang squish er et must ja... men ikke så trang at gassene ikke rekker å rømme ut glippa... jo større området som er "squishet" er jo større må nødvendigvis glippa bli... for trang så rekker ikke gassene å rømem ut før det bygger seg trykk og temp nok til at gassene detonerer i squish-glippa :p

LITE problem på en hvilken som helst rødblokka da... siden alle originalstempler stempler er søkk i... så kun i praksis den ringen som danner ytterkanen av stempelet som danner squishområde (der kammeret er like flatt som resten av toppen) så ikke store området egentlig... kan vel fint gå det til en 0,5mm om man er sikker på at råden ikke strekekr seg og at stempla ikke "bikker" ...

Hvorfor skulle en "høy" komp være dårlig for avgass? Ser ikke helt hvordan ei forbrenning som forlater sylinderen mer komplett forbrennt, skulle være værre enn ei hvor mesteparten brenner i eksosen under lavere trykk? En grunn til (gamle) Wankelens horrible avgass er nettopp at forbrenninga fortsetter nesten like mye i eksosen som i kammeret... på den nye "renesis" motoren unngikk Mazda det med å øke kompresjon, og nye eksosporter som utnytta forbrenninga INNI motoren lengre...

SWR
08/01/12, 14:50
Jaggu... da er det forskjell på noen av de 2.9'ene, jeg målte en til -0.3 i deck og med 1.6 mm pakning så er det et stykke fra 0.7mm..

Njål Nilssen
08/01/12, 15:04
Planen var og få noen med en del mere erfaring ta seg av jobben med toppen. Noen og anbefale nordpå? Prøver og lese meg opp på kamer etc som vil passe best til ønsket resultat. Vil ha en turtalsvillig maskin men vil samtidli ha bunndraget som finner i sugemaskiner.
Bunn:
Kjører bare en A blokk med vektjusterte deler jeg da :) Viss ikke noen har nå anna tips og komme med?

Insug:
Har 2 jeg ser en del på. Heita så mye som langetypen og korte typen. Men viss jeg har så mange og velge mellom hvilken vill du/dokker anbefalt? :)

Grenrør/Eksos:
4.2.1 grenrør trur jeg at jeg kjøper ferdig. Regner med man ikke klarer og lage det så mye bedre sjelv uansett? Så blir det hjemme laga 2.5" eksos med 2 potter.

Tenning/Bensin:
Her har Ms sprut vart tanken fra dag 1. Før og styre tenning og bensin. Elektrisk Bosch 044 pumpe vil jeg mene ska levere mere en nokk. Msd tenning med 4 seperate coiler va også plan. Leser meg enda opp på dette da jeg er rimeli grønn på motor :P

Så pin meg, kjæft på meg eller gi meg tips. Jeg vil lære :)

Nå viste jo Truckdriver til en fin motor som kanskje er like grei å kjøpe om du får en grei pris :)

Men om du vil gjøre mesteparten selv og ikke vil gjøre toppen selv, så finn en porter som IKKE sier han skal gjøre hølet stort og som kun viser til jævlig bra CFM... det trenger ABSOLUTT ikke være en god topp... Vet strengt talt heller ikke om så mange her nord som driver med sånnt... De jeg har snakket med som sier de kan porte for en (snakk om vanlige motoroverhalnings firma feks), lever fortsatt i trua om at store høl er veien å gå...

Jeg kan om så fikse kanalene for deg og sveise i brennkammeret. Om ikke annet vet jeg av folk (men ikke nordpå) som kan det. Jeg har ikke noe utstyr som kan frese seter... så det må du i tillfelle sette bort til noen andre om jeg skal gjøre sveising og kanalomforming. Nå har ikke jeg noe firma heller, så gjør slikt kun på "kompis basis"...

Er i alle fall få av slike spesialiserte firma her nord i alle fall :( (enda :p) Jeg får i alle fall plana mine topper med benådning til å låne fresen til hjelpeverkstedet på flystasjonen... når jeg gjør mine egne topper. Så kan vel bli vanskelig å si at jeg da freser andres topper også... setejobb osv. må jeg sette bort til utvalgte folk... Kan sende deg en PM om du ønsker...

Men hvis du skal styre både tenning bensin med dataskvætt, hva skal du med DCOE's da? i tilfelle kan du jo bare kjøpe DCOE "moke-up" med dyseholdere... Blir lettere å få justert AFR med en PC da, enn som å drive med bestykkning, som kan ta lang tid og som er vanskelig om du ikke har erfaring med det... men det finens jo sikekrt folk også her nord som kan slikt.

Og for all dels skyld... IKKE bruk et sprut med oppløsning på 180 grader!!! Bruk et som kan ombestemme seg midt i en sylus! i alle fall sprut som utnytter feks. et 60-2 triggerhul osv kan det... rask prosessor (om du finner info om det) er også somregel en god pekepinn på god oppløsning...

PS Og ikke finn en kam som bare "passer deg"... kammen er hjertet i motoren og bestemmer i grunnlaget så å si alt... bedre å velge en tilgjengelig kam og så bygge motoren rundt den til å passe den kammen...

Evt. endten kjøp deg, eller få "låne" en god simulator... så finner du fort ut hilken kam som vil funke best med det gitte volum, ønsket register med den aktuelle borring og slag, så former du eksos innsug osv rundt det ;)

Ola Moen
08/01/12, 17:40
LITE problem på en hvilken som helst rødblokka da... siden alle originalstempler stempler er søkk i...
Ikke ta dette som kverulering, men B19/21/23 motorene har flate stempeltopper. med unntak av ET motorene.
B230E har også flate stempeltopper. Nå henviser jeg til de jeg har åpnet og inspisert. Jeg har skrudd opp og sammen igjen omtrent samtlige standard rødmotorer som er levert i 100-200-700 serien. med unntak av B17 (B19 med kortere slag) og B204E. De som har en dome, eller et søkk i stemplene såvidt jeg kan huske, er i hovedsak B230 motorene med unntak av E-versjonen, og turbomotorene:)

Batland:
Nå husker jeg ikke så godt hvordan V6 motorene til Ford er lenger. Det er sikkert 6-7 år siden jeg hadde opp en sånn 2.9 for å skifte topp-pakninger:) Men joda. et par av V6'ene fungerer jo. 2.4 og 2.9 klarer vel avgasskravene, men syns de til gjengjeld går som ei bøtte møkk i forhold til slagvolum og oppgitt effekt.

Et par V6 jeg har hatt i Granada'ene som har fungert. 2.8l PRC med 38/38 Weber, Wolf-topper, 2x 2-1 grenrør. Jeg aner ikke hva slags kamaksel det var, eller hva annet som var blitt med den motoren, men har aldri kjørt noe Ford V6 motor som har gått tilsvarende godt. Fantes ikke en orginal Granada 2.8i heromkring som holdt følge med den. En kompis kjørte med en orginal 204Hk Cosworth-firer i en Granada, og den hadde også store problemer med å henge på den gamle forgassermotoren. Godt gikk den :) Den var det aldri noe tull med, unntatt at dysene på sidene av gasser'n måtte skrus ut iblant da den begynte å jage på tomgang. Det er vel den eneste Ford-motoren jeg med hånda på hjertet kan si har imponert meg med holdbarhet.:) Har den motoren stående på låven hos fatter'n enda, og kunne tenke meg å gi den en overhaling og sette den i Consul'n når jeg får tid og lyst :)

Berg Performance
08/01/12, 18:05
Kjapt spm, når man snakker om radiefresing, er dette fresing av 3 vinkler på ventilsetet ?

SWR
08/01/12, 20:50
Radiefresing er ventilsete med en sammenhengende kurve, altså ikke vinkler, frem til setet...

Batland
08/01/12, 21:51
Jaggu... da er det forskjell på noen av de 2.9'ene, jeg målte en til -0.3 i deck og med 1.6 mm pakning så er det et stykke fra 0.7mm..
Skal ikke skryte på meg allverdens erfaring, men mine 3 stk. 2,9 motorer har alle hatt stemplene 0,35 - 0,4 mm over.
I forhold til volumet i gropen på stempelet m.v. har dette vært nødvendig for å nå det oppgitte originale komp. forholdet.

Batland
08/01/12, 21:56
Batland:
Nå husker jeg ikke så godt hvordan V6 motorene til Ford er lenger. Det er sikkert 6-7 år siden jeg hadde opp en sånn 2.9 for å skifte topp-pakninger:) Men joda. et par av V6'ene fungerer jo. 2.4 og 2.9 klarer vel avgasskravene, men syns de til gjengjeld går som ei bøtte møkk i forhold til slagvolum og oppgitt effekt.

Et par V6 jeg har hatt i Granada'ene som har fungert. 2.8l PRC med 38/38 Weber, Wolf-topper, 2x 2-1 grenrør. Jeg aner ikke hva slags kamaksel det var, eller hva annet som var blitt med den motoren, men har aldri kjørt noe Ford V6 motor som har gått tilsvarende godt. Fantes ikke en orginal Granada 2.8i heromkring som holdt følge med den. En kompis kjørte med en orginal 204Hk Cosworth-firer i en Granada, og den hadde også store problemer med å henge på den gamle forgassermotoren. Godt gikk den :) Den var det aldri noe tull med, unntatt at dysene på sidene av gasser'n måtte skrus ut iblant da den begynte å jage på tomgang. Det er vel den eneste Ford-motoren jeg med hånda på hjertet kan si har imponert meg med holdbarhet.:) Har den motoren stående på låven hos fatter'n enda, og kunne tenke meg å gi den en overhaling og sette den i Consul'n når jeg får tid og lyst :)
Ford sine gamle V6 er helt ok, men Ford har valgt å levere disse med omfattende blomberinger for å sabotere effektuttaket. Hvis man fjerner mesteparten av det originale fjaset så får man sett litt av potensialet. Se bare på hvor bra de gamle Saab 96 med V4 Ford motorer gikk. Absolutt ALT er MYYE bedre på 2,9 motoren enn på disse gamle ultrakortslag V4 morsomhetene.
Hvis du planer 2,9 toppene, tilpasser og setter ett 2,8 forgasserinnsug på en 2,9 motor og følger opp med grenrør og effektanlegg - så skal du nok få se litt av hvert tenker jeg. ;)

Njål Nilssen
08/01/12, 23:23
Ikke ta dette som kverulering, men B19/21/23 motorene har flate stempeltopper. med unntak av ET motorene.
B230E har også flate stempeltopper. Nå henviser jeg til de jeg har åpnet og inspisert. Jeg har skrudd opp og sammen igjen omtrent samtlige standard rødmotorer som er levert i 100-200-700 serien. med unntak av B17 (B19 med kortere slag) og B204E. De som har en dome, eller et søkk i stemplene såvidt jeg kan huske, er i hovedsak B230 motorene med unntak av E-versjonen, og turbomotorene:)

Batland:

Alle B230 jeg har plukka sund har rimelig med grop midt på stempelet... har ikke skrudd så mye på de gammle rødblokkene kunn fra A og utover (er for ung til å ha brydd meg om de eldre :p)... Fant fort ut at jeg ville ha Hvitmotor, men så ble jeg jo skuffa over både borring/slagforhold og råde/slagforhold... menmen de funker jo ok tross alt... Dog en rødblokk med 16v (om så egenprodusert topp) kan bli ganske så interessant :)

Er en grunn til at jeg sikter på egendesign på galskap nr.1 prosjektet mitt... jeg rett og slett HATER kompromiss :p (dog må overleve med noe kompromiss feks. på 940--->960II prosjektet)

SWR
08/01/12, 23:42
Da skilte det ikke mye der... -0.3 i deck er jo bare 0.05-0.1mm fra..

v0lv07
09/01/12, 00:07
Hvor får man tak i gassere med innsug? ;) weber ell Solex? :)

også Eksos, 2,5" hele veien? grenrøs osv? ;) any one knows? :P

Batland
09/01/12, 09:18
Hvor får man tak i gassere med innsug? ;) weber ell Solex? :)

også Eksos, 2,5" hele veien? grenrøs osv? ;) any one knows? :P
Her er én mulighet: http://www.pedersens-racing.no/bil/weber/

Ola Moen
09/01/12, 17:47
Alle B230 jeg har plukka sund har rimelig med grop midt på stempelet... har ikke skrudd så mye på de gammle rødblokkene kunn fra A og utover (er for ung til å ha brydd meg om de eldre :p)... Fant fort ut at jeg ville ha Hvitmotor, men så ble jeg jo skuffa over både borring/slagforhold og råde/slagforhold... menmen de funker jo ok tross alt... Dog en rødblokk med 16v (om så egenprodusert topp) kan bli ganske så interessant :)

Er en grunn til at jeg sikter på egendesign på galskap nr.1 prosjektet mitt... jeg rett og slett HATER kompromiss :p (dog må overleve med noe kompromiss feks. på 940--->960II prosjektet)Du hadde absolutt hatt stor glede av å prøvekjøre en riktig justert 79'-80' B23E motor:) De kan ikke sammenlignes med 230 motorene. Selv som orginalmotorer er de rappe og morsomme:)

Njål Nilssen
09/01/12, 18:25
Du hadde absolutt hatt stor glede av å prøvekjøre en riktig justert 79'-80' B23E motor:) De kan ikke sammenlignes med 230 motorene. Selv som orginalmotorer er de rappe og morsomme:) De med mek. sprut? :)

Berg Performance
09/01/12, 22:30
B23E har mekanisk sprut ja ! :) Har kjørt B21E, og denne var mye mere underholdende enn B230A\K !

Njål Nilssen
09/01/12, 23:22
B23E har mekanisk sprut ja ! :) Har kjørt B21E, og denne var mye mere underholdende enn B230A\K ! Tror jeg har sittet på med en sånn (for lenge siden, da jeg var liten... Altså E motor) Hverken A/K/F eller noen av de tilsvarende kan vel kalles for "rocket ship"... Syns B6304F med 204Hk og er døll også... Men tror ALT for tunge (typ bestemor til butikken i 5. gir i 20km/t opp trollstigen) svinghjul har noe med det å gjøre :p Dog KG004, 11:1, !Feil! porting og 4-2-1 2,5" og FB hjerne gjorde faktisk F'en i A-til-B-mobilen ganske rapp :) til tross for tungt svinghjul... Hadde jeg virkelig visst hva jeg holdt på med når den ble mildt sagt "lappa" sammen kunne det blir en betraktelig bedre motor :p benka nå 113hjul(136 veiv)hk @ 150km/t i 200(og noe)moh, så ble jo ikke for gælig tross alt xD... Men ser mere fram til B6304"N" jeg holder på med nå skal testes :D

Ola Moen
10/01/12, 11:41
B23E har K-jetronic ;) Og betraktelig bedre tenningskurve enn de slappe A/K/F motorene. Det hjelper mye med 3kg lettere svinghjul, et par kg lettere reimhjul foran. Flate stempeltopper, og et triveligere innsug enn på A/F motorene:) Litt justering på de, så er de fort på 140Hk som orginalmotor. :)

Njål Nilssen
10/01/12, 20:57
B23E har K-jetronic ;) Og betraktelig bedre tenningskurve enn de slappe A/K/F motorene. Det hjelper mye med 3kg lettere svinghjul, et par kg lettere reimhjul foran. Flate stempeltopper, og et triveligere innsug enn på A/F motorene:) Litt justering på de, så er de fort på 140Hk som orginalmotor. :) 130hk eller 136hk som var originalt på de?

Ola Moen
10/01/12, 21:11
136Hk på de med K-kam, og 140Hk på den typen med H-kam. Om man sammenligner de gamle B23E med 230FX og 230FB, så er de sistnevnte veldig late, til tross for at de er oppgit til å ha samme effekt. Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg liker godt den gamle E motoren :) Der kan man trikse litt med å shimse styretrykk, evt skifte til 020 dyser fra B21ET motor, 4-2-1 38mm-44mm-51mm grenrør, 2" eksos, og radiefrese seter, samt litt finpuss på kanaler, så har man en rapp og morsom "orginalmotor" som fint tar rotta på B21ET'n et godt stykke opp i fart :) Dette blir kanskje litt for tamt i en sugemotortråd, men tenkte det er verdt å nevne ettersom det er den motoren som er basis i GT og VOC. :)

Njål Nilssen
10/01/12, 23:08
136Hk på de med K-kam, og 140Hk på den typen med H-kam. Om man sammenligner de gamle B23E med 230FX og 230FB, så er de sistnevnte veldig late, til tross for at de er oppgit til å ha samme effekt. Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg liker godt den gamle E motoren :) Der kan man trikse litt med å shimse styretrykk, evt skifte til 020 dyser fra B21ET motor, 4-2-1 38mm-44mm-51mm grenrør, 2" eksos, og radiefrese seter, samt litt finpuss på kanaler, så har man en rapp og morsom "orginalmotor" som fint tar rotta på B21ET'n et godt stykke opp i fart :) Dette blir kanskje litt for tamt i en sugemotortråd, men tenkte det er verdt å nevne ettersom det er den motoren som er basis i GT og VOC. :)
Den er vel rappere ja da den ikke har et "halvt tonn" svinghjul å dra opp i fart FØR den kan begynne å overføre kraft til hjul... men vi tippe de mere moderene utgavene egner seg bedre til å trekke henger med... Vet iaffal FB'n er en seig jævel. merker nesten ikke at man har henger på :p

BTW...

De siste av K-jet motorene hadde vel "digital" tenning? iaffal en viss form for styrt tennkurve (annet en sentrifugal og vakuum)

Batland
10/01/12, 23:12
Alle disse "hestene" er egentlig kun dreiemomentet på ett eneste turtall. På alle andre turtall enn på akkurat dette turtallet betyr maks hk tallet INGENTING! Det er derfor disse eldre motorene funker bedre. I tillegg har eldre biler vanligvis mer korrekt sluttutveksling enn de nyere som har tragiske differ for å klare miljø, utslipp og støy"krav". I tillegg hiver ungdommen på 17" eller større hjul og gjør vondt værre.

I Volvo originalcup må og skal man bruke originale deler og det er ikke tillatt å fjerne eller legge til materiale på motoren. De klarer likevel å lure ut 160 hk fra disse B23E motorene med en tilhørende fin dreiemomentkurve.

Ola Moen
11/01/12, 01:17
Ja :) 166 Hk er det vel de har fått ut på de orginalmotorene.
De VOC bilene er artig å kjøre med rett utveksling vel og merke. liker godt 3.73 og 3.91 utvekslingene. :) 4.30 utveksling og AW71 kasse er fin til bilcross.

Ola Moen
11/01/12, 01:24
BTW...

De siste av K-jet motorene hadde vel "digital" tenning? iaffal en viss form for styrt tennkurve (annet en sentrifugal og vakuum) Det var vel stort sett samme type tenning på de fleste typer med K-Jet. B21E/B23E. Vakum, vekter, og VR- i fordeler. B230E hadde EZK med Hallgiver sånn som B230A. Var ikke noe styrt tenningskurve på K-jet såvidt jeg vet. :) Om ikke på motorer for andre markeder da. :)

Christian
11/01/12, 01:27
230e i 740 hadde hvertfall hallgiver å hele pakka på tenninga.

A.B Boss
11/01/12, 07:27
kanskje jeg skulle lete frem min b23e da, den er gådd 550k og stått de siste 6 årene, så er kanskje moden for overhaling :p

Batland
11/01/12, 09:10
kanskje jeg skulle lete frem min b23e da, den er gådd 550k og stått de siste 6 årene, så er kanskje moden for overhaling :p
Det er en god idé og hvis budsjettet tillater SPM sine 142 mm råder og veiv omslipt til 85 mm slag, så vil sluttresultatet overraske de fleste.

Batland
11/01/12, 09:11
Ja :) 166 Hk er det vel de har fått ut på de orginalmotorene.
De VOC bilene er artig å kjøre med rett utveksling vel og merke. liker godt 3.73 og 3.91 utvekslingene. :) 4.30 utveksling og AW71 kasse er fin til bilcross.
Det tror jeg på. :D

Arne94
11/01/12, 12:21
Har en B230FB som jeg synes er død, motoren har 531 topp og VX/VX3 kam
Forslag til å få litt mere futt i den?

A.B Boss
11/01/12, 12:23
Det er en god idé og hvis budsjettet tillater SPM sine 142 mm råder og veiv omslipt til 85 mm slag, så vil sluttresultatet overraske de fleste.

regner med det er såpass med slitekant at det er lite lurt å få lengre slaglengde uten å borre først, evt. fått tak i ei annen blokk

Ola Moen
11/01/12, 13:28
Har en B230FB som jeg synes er død, motoren har 531 topp og VX/VX3 kam
Forslag til å få litt mere futt i den?
K-kam, planfrese topp 1.4 mm, finpusse kanaler. Nye tenningsdeler og filtre hjelper gjerne litt.

Arne94
17/01/12, 08:30
Hvordan er svinghjulene på FB? Hadde det utgjort mye og byttet til enkeltmasse svinghjul?
K-kam og planfresing + pussing av kanaler er veldig aktuellt.

ArneR
17/01/12, 10:20
Du har vel en 940, og om du ikke har M90 kasse har du enkelmassesvinghjul fra før.

Men om du har M90 har du dobbelmasse ja, og om du merker noe gjør du sikkert, men enkelmassehjulet veier jo 12,5kg(!) det også + trykkplate, så noen vanvittig forskjell blir det nok ikke.

Arne94
17/01/12, 10:49
Har 940 GL med B230FB og M47 kasse
Er det noen lettere svinghjul å få tak i? og er det verdt og bytte? :p

ArneR
17/01/12, 11:24
Da har du enkelmasse ja.

Joda, det finnes da dem som selger lettere svinghjul, men problemet er tellehullene rundt ved siden av startkransen som du er avhengig av med LH2.4, er ikke mange som leverer svinghjul som maskinerer dem.

Under tips og triks ligger det en guide fra en som har tatt et "skjelettsvinghjul" og sveist på telleringen fra en flexplate fra automat, men du har også svinghjulene som er nevnt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?29025-Tips-Produksjon-av-svinghjul-i-st%C3%A5l&highlight=svinghjul

Disse er helt nye i skikkelig stål, og ikke støpejern som de originale er laget av, og her får du dem maskinert med tellering.

Du får følge linken til turbobricksforumet i tråden om du er interessert i et, og høre om han har solgt alle eller om han har fler liggende.

Jeg får mitt laget for BMW trykkplate, den som heter TP-618. Men han kan lage det for de fleste populære trykkplater.

Arne94
17/01/12, 14:11
Hvis det allerede er enkeltmasse svinghjul på FB'n så er vel Planing, porting og kambytte aktuellt.

ellingsøyern
18/01/12, 21:53
skal sette i en b23e motor fra 240 gle i 740en min, hva bør jeg gjøre for å få litt mer futt i den? har 2,5 eksos og sportsluftfilter(jalla, kjøpt på ebay;).. kan jeg bruke opp igjen noe fra min forrige motor, en b230a ? eller skal jeg sette over deler fra b23e motoren og bygge opp a motoren?

Ola Moen
19/01/12, 01:06
Bruk B23E'n som den er i første omgang. Om den kommer fra en 240 GLE, så sitter det "sannsynligvis" A-kam og 398 topp på den. Skift til K-kammen.
Bruk orginale luftfilteret isteden for jallafilteret.
Bruk svinghjulet til B23E'n også. ikke det fra B230A motoren. Det er 3 kg tyngre.

ellingsøyern
19/01/12, 08:25
da må jeg sikkert skaffe ett nytt svinghjul, for b23e motoren hadde automatkasse, og jeg har manuell i min bil.

Ola Moen
19/01/12, 08:56
Jepp. Passer fra B19/21/23 motorer. tar mye av brodden på E motoren med det store svinghjulet.

AndreasO
19/01/12, 11:13
da må jeg sikkert skaffe ett nytt svinghjul, for b23e motoren hadde automatkasse, og jeg har manuell i min bil.
Har letta svinghjul om det er interesse for det.

ellingsøyern
19/01/12, 14:39
pris? kan det fraktes?

Tarell
19/01/12, 18:28
Mer turtallsvillig motor ja.
Men man taper jo dreiemoment med lettet svnghjul..............
Hårfin balanse det der ;)

Njål Nilssen
19/01/12, 18:32
Mer turtallsvillig motor ja.
Men man taper jo dreiemoment med lettet svnghjul..............
Hårfin balanse det der ;)

VIKTIG Å FÅ MED!!!:

Mindre moment ved statisk turtall ja så lenge motoren ikke har tenningsoverlapp. MINDRE moment ved akselerasjon med tungt svinghjul... Dessuten det inneholder ikke SÅ mye energi... nok energi til å drive motoren den tiden det tar fra du er er på rødstreken, slipper gassen og tråkker inn clutchen, til den er på tomgang igjen ;) Og det tar ikke så himla lang tid :p

er ikke BARE pga respons race-biler ikke har svinghjul på et 1/2 tonn ;)

Tunge svinghjul er BARE til for bestemor, så ikke hun skal kvele bilen i hvert bidige kryss...dessuten hva har man ikke tomgangsventil for? ;) Det holder at det er akkuratt nok masse til å glatte ut kraftpulsene på biler med lite overlapp og dryle stempla gjennom komp. takta i samem tilfelle. Ergo trenger egentlig ikke 5 cyl. og oppover svinghjul sånnsett ;) Kjekt for å få litt mere stabil tomgang. 3.5kg + clutch = total mase på 7,5kg holder i ukevis på sekseren :D

Tarell
19/01/12, 18:35
Sant så sant flyfaen, men kan slå begge veier det der, må ikke være for lett heller ;)

Njål Nilssen
19/01/12, 18:42
Sant så sant flyfaen, men kan slå begge veier det der, må ikke være for lett heller ;) Bør være akkuratt tungt nok til å ha litt overskudd ved tomgang på 750rpm ;)

Tarell
19/01/12, 18:43
Bør være akkuratt tungt nok til å ha litt overskudd ved tomgang på 750rpm ;)

Akkurat ;)

Ola Moen
21/01/12, 00:19
Jeg tror ser poenget ditt :) Du mener blandingen ikke komme inn med nok turbulens for å skape en god forstøvning, ettersom gassen vil gli lett over radien, og slynge drivstoffet ut i sylinderveggene?

Tarell
21/01/12, 09:12
Kan jo gjøre som endel farbikker gjør for tiden, vri innsugskanalen.
Da skaper man en syklon effekt som forstøver drivstoffet meget fint ;)

Njål Nilssen
21/01/12, 10:31
Kan jo gjøre som endel farbikker gjør for tiden, vri innsugskanalen.
Da skaper man en syklon effekt som forstøver drivstoffet meget fint ;) OG som suger bort mye energi av den som potensielt kunne pakke luft inn i motoren ;)

Njål Nilssen
21/01/12, 10:32
OG som suger bort mye energi av den som potensielt kunne pakke luft inn i motoren ;) Derfor er det bedre med diffusorer i kammeret som styrer lufta dit man vil i kammeret isteden slik at det blir swirl allikevel ;)

Tarell
21/01/12, 10:52
Derfor er det bedre med diffusorer i kammeret som styrer lufta dit man vil i kammeret isteden slik at det blir swirl allikevel ;)

Sa ingenting om det, sa bare hva noen fabrikker gjør ;)
Beste stedet å lete etter gode oppskrifter e i motorsporten.
Der må man finne løsninger for å gi mest mulig effekt, men likevel holde seg innenfor FiA regelementet.
Er utrolig hva de får til :D

SWR
21/01/12, 12:28
Jeg tror ser poenget ditt :) Du mener blandingen ikke komme inn med nok turbulens for å skape en god forstøvning, ettersom gassen vil gli lett over radien, og slynge drivstoffet ut i sylinderveggene?

Har en en polert kanal så dråper fuelen seg i grenselagene og hvis det er bare glatte flater over alt så er det ingenting som sparker fuelen ut i den aktive luftstrømmen... får ikke nødvendigvis bløte vegger av den grunn, men kan ende med å måtte kjøre 10 grader mer fortenning enn en normalt må.. Og halve jobben med porting på 2V er å senke fortenninga.

Ola Moen
24/01/12, 03:07
Ser den :) Blankpolere kanaler blir ikke så aktuelt hos meg. "Bling-Bling" og polish kan "Bimmer-gutta fra Grefsen" drive med :) Jeg har brukt 40-60 korning på de jeg har tatt clean-up i kanalene på.

Njål Nilssen
28/01/12, 23:04
Ser den :) Blankpolere kanaler blir ikke så aktuelt hos meg. "Bling-Bling" og polish kan "Bimmer-gutta fra Grefsen" drive med :) Jeg har brukt 40-60 korning på de jeg har tatt clean-up i kanalene på. bruk gjerne begrenset hastighet på rondellen også...

Ola Moen
29/01/12, 15:33
bruk gjerne begrenset hastighet på rondellen også... Testa sånn god gammeldags hånddreven drill med slipestein. ca 800Rpm. Ikke å anbefale om en har antydning til senebetennelse i skuldra.

SWR
29/01/12, 15:52
Testa sånn god gammeldags hånddreven drill med slipestein. ca 800Rpm. Ikke å anbefale om en har antydning til senebetennelse i skuldra.

Luftsliper, smergelpapir med myk backing med 60-korn rulla opp på ei stang og tapet i enden og 1500-2000 rpm.. det liker både kroppen og toppen bedre.. :)

Wangen
02/02/12, 22:05
Driver å vurderer 16v sugemotor isteden for turbomotor til å begynne med i prosjektbilen. Noen som har noen tips? Vipec v44 sprut og E85. Hva kreves for 250hk? Ser for meg langslagsveiv på smidde mahle stempler, h-råder og 12:1 i komp. Porta 16v topp med mekaniske løftere og doble ventilfjører samt få slipt om kammene. Noen som har noen tips?

SWR
02/02/12, 22:24
Hvis du skal kjøre den religiøst på E85 og ikke vingle frem og tilbake mellom drivstoffa hadde jeg bygget den som en dedikert alkis.. skal du først ha E85 og harde kammer så kunne du hatt 13:1 i statisk komp uten problemer, spes hvis du skal varve over 7000 rpm og ha kammer til det... :)

Njål Nilssen
03/02/12, 03:53
Jupp, han må vel helst litt over 7000rpm også for å få 250 sugiser, iaffal som 2,3L. Om han ikke får så å si alt til å klaffe... 253Nm av en 2,3 sugis begynner å bli litt tricky på under 7000 :p Hvis motoren skal kunne kjøres normalt og ha noe som kalles en "kurve" :p

Wangen
03/02/12, 08:59
Hva med stroket b23 veiv så jeg får ca. 2,5L?

SWR
03/02/12, 11:18
Aldri feil med volum, med langveiv er flere over 300 hk, men da snakker vi ikke spesielt gatevennlig... :)

Wangen
03/02/12, 11:40
Nei nettopp, tenker en "start" motor for å få bilen opp å gå med nytt understell, bremser, sprut, e85 og alt som hører til. Så får vi se hva som skjer siden. Har en b234f, nytt regreimkit, doble ventilfjører og nye ventiler jeg kanskje tenkte å bruke, men rådelagrene er vell ikke allverden? Hvordan holder oljepumpa? 200 hjulhester hadde vært morro. :)

SWR
03/02/12, 12:03
200 hk er nesten bare en lett porting og noen kammer unna på en 16V med litt volum på sprit... :)

Wangen
03/02/12, 12:22
200 hk er nesten bare en lett porting og noen kammer unna på en 16V med litt volum på sprit... :)

Hva med stempler og kompresjon?

Christian
03/02/12, 13:42
Går det å kjøre sprit på gasser?

Batland
03/02/12, 14:00
Går det å kjøre sprit på gasser?
Ja.
Jeg konverterte to A-forgassere til E85 for bruk i brilcross. Dette virket godt og fint lenge. Faktisk helt til bilen ble solgt på bud og nye eieren fylte vanlig drivstoff.

Ola Moen
03/02/12, 14:21
Du trenger igrunn å øke dysestørrelsen med 40-42%, høyere komp, og/eller høyere fortenning.

Batland
03/02/12, 14:39
Du trenger igrunn å øke dysestørrelsen med 40-42%, høyere komp, og/eller høyere fortenning.
Ønsket var selvsagt å kjøre med lambdameter og videokamera i bilen slik at forgasseren kunne modifiseres til å gi en noenlunde bra fuelkurve, men dette var dessverre utenfor budsjettet. Fuelflowet ble derfor bare enkelt og greit økt med 41% ja.
Mener å huske at kompforholdet ble lagt på 13,2:1 med en Volvo GT6 kam.

SWR
03/02/12, 15:05
Hva med stempler og kompresjon?

Samme stempler + kortere råder og mer slag = mer komp automatisk..

Tarell
03/02/12, 19:12
E85 for the win :D

Tror jeg stort sett skal kjøre E85 på alle mine ;)

Njål Nilssen
03/02/12, 19:56
E85 for the win :D

Tror jeg stort sett skal kjøre E85 på alle mine ;)

Skulel glatt gjort det på mine biler og... MEN mangelvare dilux på spritsuppe her nord :'( Og dra en gang i mnd til Bodø for å tømme tanken til statoil gidder jeg ikke altså...

Tarell
03/02/12, 19:58
Heldigvis har de pumpe her i Bergen ;)

Ola Moen
03/02/12, 23:18
De har pumpe i Drammen også :) Jeg har lekt med tanken om å lage til en B200 motor som går på E85, og som igrunn kun skal være billig i drift og momentsterk. Toppefekt over 4500Rpm osv i den sammenheng, er uvesentlig. kunne tenke meg en momenkurve som ligger høyest mellom 1200-4000Rpm. Rett og slett en sliter. :)

SWR
03/02/12, 23:36
Stutte kammer, masse plast og innsug på 40 cm... værsågod. Hvor sender jeg regninga? :D

Ola Moen
03/02/12, 23:37
Skriv fakturaen i snøen, så kommer sola og kvitterer ;) hehe :)

SWR
03/02/12, 23:43
Beng. Printeren er ræva, funker ikke på snø... :(

Ola Moen
03/02/12, 23:44
Bruk verdens eldste blekk ;)

SWR
03/02/12, 23:50
Det er usynlig når det tørker.. :p

Ola Moen
03/02/12, 23:59
Thats my point Bjørn :p Hehe :)

Njål Nilssen
04/02/12, 04:27
Stutte kammer, masse plast og innsug på 40 cm... værsågod. Hvor sender jeg regninga? :D Volkswagen automotive group? høres ut som en viss 4 sylindra 20v på 1,8L...

Tarell
04/02/12, 08:02
E85 er morro :D
Bare se på de som har bygget bilen til å gå på E85, går som fy ;)

Godt eksempel,
Königsegg, på blyfri i statene har den 870Hk, blyfri her i Europa, 960Hk, på E85 1'005 Hk ;)

Marius Skau
04/02/12, 08:07
E85 er arti ja. Og lukten av avgasserne blir rett og slett himmelsk :D

kjellt
04/02/12, 17:31
Hallo!

Jeg har lyst til å "hobby" trimme B200-F`en i 360`n :)

Noen som har noen tips som jeg kan STARTE med, sånn lette triks for å få den litt gvassere?

Grenrør? Kam? Porte toppen? :)

Har litt lyst til å jazze den opp litt, men vet ikke helt hvor jeg skal starte uten om at det blir veldig dyrt! :)

Njål Nilssen
04/02/12, 19:20
Hallo!

Noen som har noen tips som jeg kan STARTE med, sånn lette triks for å få den litt gvassere?

Har litt lyst til å jazze den opp litt, men vet ikke helt hvor jeg skal starte uten om at det blir veldig dyrt! :) Kjøp deg en skvett epoxy og krymp innsugskanalene og putt i en K-kam :)

SWR
04/02/12, 21:08
Hadde vel ikke startet med epoxyen uten tilgang til å teste litt hvor den skal sitte... heller startet med en noe friskere kam enn std. Volvo-uansett-type og begynt derfra.. :)

Ola Moen
04/02/12, 21:41
Kjell.. Du kan gjøre som vi snakket om her om kvelden da vi satte inn VX kammen.
Noe annet jeg tenkte på på vei hjem, er om du evt hadde skiftet ut det sprutet som sitter der med et LH 2.4 system fra en 240. Er vel no sånn L-Jetronic greier som sitter der nå. Den Tenninga og bensinstyreenheten vil ikke væra så glad i at det blir gjort endringer på motoren ettersom den jobber ut fra mer faste verdier. LH 2.4 er ikke det mest optimale det heller, men det vil fungere endel bedre enn det som er der nå.
I den lille 360'n ville jeg faktisk vært mer drastisk, og skifta hele motoren til en 230F, LH 2.4 og K eller H kam. pynte litt på toppen, og øke til 11:1 i komp. Vil tippe 135-140Hk på veiv uten å sikte for høyt. Eller for dyrt. K- kam til en 1000 lapp, og en 230 F til et par lapper.

Njål Nilssen
04/02/12, 21:46
Hadde vel ikke startet med epoxyen uten tilgang til å teste litt hvor den skal sitte... heller startet med en noe friskere kam enn std. Volvo-uansett-type og begynt derfra.. :) Helst litt bakom den stygge knekken.. i duren 45-50mm fra ventilen, sånn at amn også får en finere innerradie... sånn den er originalt er den GRUSOM :p men ja han bør kanskje vente litt til :) Je gog Ola holder på med noen eksperiment på akkurat dette :)

Tarell
04/02/12, 21:57
Hvordan går det med eksperimentene da?

Ola Moen
04/02/12, 22:28
Hvordan går det med eksperimentene da?
Det går litt framover :) Støpt silikonmaler av orginalkanaler, handlet inn varme og tempresistent epoxy, regnet litt på størelser her og der :) Ikke no lynraskt prosjekt, også er det hobby, og ikke heltidsjobb. :)

Njål Nilssen
05/02/12, 00:07
Det går litt framover :) Støpt silikonmaler av orginalkanaler, handlet inn varme og tempresistent epoxy, regnet litt på størelser her og der :) Ikke no lynraskt prosjekt, også er det hobby, og ikke heltidsjobb. :) Kan godt tenkes at vi kan gå opp noe på halsinga om vi gjør som Bjørn foreslo... dvs slakker av kanalen litt :) men ikke for mye, vi skal jo ikke sveise inn bedre diffusor i veggene på kammeret på den første toppen, og da må man flytte mere av diffusoren litt lengre inn i kanalen :) BTW lagt ut et bilde i tråden din Ola ;)

Batland
05/02/12, 13:02
Hallo!

Har litt lyst til å jazze den opp litt, men vet ikke helt hvor jeg skal starte uten om at det blir veldig dyrt! :)
Hvor høyt budsjett har du?
Som motor i en bruksbil/gatebil mener jeg at det er meningsløst og bortkastet å legge ut penger på å suge trimme en B200. Nesten uasett hva du gjør så vil all merkbar effektøkning av betydning skje på turtall fra 4000 o/min og oppover.
Jeg mener at hvis du ser på resultat/kr. så er det å bytte motorblokk til en B230 det som gir suverent best resultat og mest kjøre og eierglede.
Hvis du vil beholde den originale B200 blokken, da er det strokerveiv som gjelder.

Tarell
05/02/12, 14:38
Hvor høyt budsjett har du?
Som motor i en bruksbil/gatebil mener jeg at det er meningsløst og bortkastet å legge ut penger på å suge trimme en B200. Nesten uasett hva du gjør så vil all merkbar effektøkning av betydning skje på turtall fra 4000 o/min og oppover.
Jeg mener at hvis du ser på resultat/kr. så er det å bytte motorblokk til en B230 det som gir suverent best resultat og mest kjøre og eierglede.
Hvis du vil beholde den originale B200 blokken, da er det strokerveiv som gjelder.

Som du sier, budsjettet bestemmer utrolig mye.

Foe
07/02/12, 00:23
Hei.

Bare en fundering..
Har en b230 med 16v topp, standard 2,3 volum og komp, glt kammer, b204 innsug, timos 4-2-1 trim grenrør.
Motorstyringen er også original b234 bokser (lh2.4)

Vil det ha noe for seg å gjøre som mange gjør med turbo motorene sine å øke til 3" spjeldhus og LMM og i tillegg øke dysestørrelsen prosentvis like mye?

MVH Frode

Ola Moen
07/02/12, 00:58
Ville nesten tru det burde være positivt :) Akkurat samme som jeg har gjort selv faktisk :) 315cc dyser vil passe deg bra.
Ulempen er at det skal lite utslag til på spjeldet for å gi mer luft, så du må venne deg til at den vil oppføre seg litt annerledes enn før. jo større spjeldet blir, dess mindre trenger man å åpne det for å gi motoren det den vil ha av luft. Kan bli litt kjedelig i køkjøring og treg trafikk, og når man skal ta pent igang :)

Foe
07/02/12, 01:15
Hvordan villle dette påvirke effekten i forhold til kjørbarheten? Verdt det??
Regner med at oppsettet som sitter på motorn i dag ikke har så mye mer enn orginaleffekten på b234??

MVH Frode

Njål Nilssen
07/02/12, 04:32
Hvordan villle dette påvirke effekten i forhold til kjørbarheten? Verdt det??
Regner med at oppsettet som sitter på motorn i dag ikke har så mye mer enn orginaleffekten på b234??

MVH Frode

Er du heldig får du noen hk mere type 1 eller 2 elns... Dog responsen blir morsommere :) Det som faktisk ville gitt en forandring er nye kammer... De gjør MYE...

Tarell
07/02/12, 05:42
Jepp, for du får mere luft på mindre bevegelse i spjeldet, men effekten endres lite, da motoren fortsatt kun løfter ventilene på original høyde og tid.
Så nye kammer vil endre disse verdiene, som gjør at motoren tar inn mere luft ;)

Njål Nilssen
07/02/12, 06:04
Jepp, for du får mere luft på mindre bevegelse i spjeldet, men effekten endres lite, da motoren fortsatt kun løfter ventilene på original høyde og tid.
Så nye kammer vil endre disse verdiene, som gjør at motoren tar inn mere luft ;) Det er helt korrekt :) Også finnes det måter å forbedrekammen både på de dårlige og gode områdene den i utgangspunktet har, gjennom smarte arealer og korrekt innsugs og eksostuning ;)

Tarell
07/02/12, 06:06
Det er helt korrekt :) Også finnes det måter å forbedrekammen både på de dårlige og gode områdene den i utgangspunktet har, gjennom smarte arealer og korrekt innsugs og eksostuning ;)

Det er kun fantasien (og lommeboken) som setter grenser ;)

Njål Nilssen
07/02/12, 06:42
Det er kun fantasien (og lommeboken) som setter grenser ;) Helst den i parantes :p Dog er lov til å drømme :) Tror jeg begynner med CAD-filene til en viss V10 screamer i morra... den kan kanskje bli en virkelighet, men er kun på grunndesign stadiet ennå, men kan bli morsomt etterhvert om man skulle finne noen som er villige å hive seg med på galskapet :)

Christian
07/02/12, 22:40
Jeg har tenkt å bygge om litt på bensinsystemet på V8 Volvoen.
Hvis vi sier jeg har en 400hk sugemotor, kan jeg koble to Facet Red Top's i parallell, og holder det til denne?

Wangen
10/02/12, 16:35
Handla meg en 405 topp igår. Porta av Alf Eng. Tatt mye på innsugsside og noe på eksos. Slipt kam med 312 grader durasjon. Ford ventiler og doble ventilfjører. Tenkte meg å få en 2,5L B23 og styre dette med et vipec sprut jeg har handla på e85. Tips til innsugsmanifold, hva mer jeg bør gjøre med topp, bunndel og grenrør?

Ola Moen
10/02/12, 17:16
Veldig greit å vite ventilstørrelser, løft, kanaldimensjoner før en kan si noe om hva som passer sammen med den. Men... Utfra hvordan jeg ser tegninga, så ville det vært på sin plass med 4X45mm eller 4X48mm spjellhus med korte trakter. ca. 250-300mm fra ventilsete til traktkant.

Wangen
10/02/12, 23:07
Veldig greit å vite ventilstørrelser, løft, kanaldimensjoner før en kan si noe om hva som passer sammen med den. Men... Utfra hvordan jeg ser tegninga, så ville det vært på sin plass med 4X45mm eller 4X48mm spjellhus med korte trakter. ca. 250-300mm fra ventilsete til traktkant.

36/44 hvertfall, løft skal jeg sjekke opp. Fått tilbud om en b23a som er frest ned så stemplene vender 0,4mm over blokka. Får også med ET stempler som evt. kan maskineres. Er stemplene for tunge?

KMcams skriver "Duration 312°. Løft 12.5mm / Nockvinkel 106° Går på std 33mm shims." Veit ikke om det er det løftet, men hvis han har bestilt dette Steg 4 så er det 12,5mm løft. Selger sjekker det opp nå.

Ola Moen
10/02/12, 23:09
Mål diameter på ventilene du. Tviler igrunn på at du har 36/44 ;)

Wangen
10/02/12, 23:21
Mål diameter på ventilene du. Tviler igrunn på at du har 36/44 ;)

Var nå det jeg gjorde, og det sto 36mm og 44mm på skyvelæret :)

Er blitt benka 201hk med den toppen forresten

Ola Moen
10/02/12, 23:27
Da henger jeg med . Eksosventilene er fra Ford. Ser ikke helt vitsen med at de her gjort det sånn, men ok. Finn noe mer info på kammen da. Løft inn og ut, durasjon inn og ut.

Wangen
10/02/12, 23:30
Da henger jeg med . Eksosventilene er fra Ford. Ser ikke helt vitsen med at de her gjort det sånn, men ok. Finn noe mer info på kammen da. Løft inn og ut, durasjon inn og ut.

Stemmer det. Står ford på de så, he he. Ja skal sjekke det opp.

Ola Moen
10/02/12, 23:37
Ta gjerne bilde inn i innsugskanal og legg opp. Sånn at en ser form på kanalen. Gromt og grovt porta pleier som regel å være en luring som har gått amok med fres og åpna kanalen så mye det går :)

roffenn
10/02/12, 23:58
Vil en b230f lønne seg og suge trimme? Tenker bare på litt småtteri :P

- Frese toppen
- Dreie av Svinghjul
- Eksos
- Luftfilter

Går på skole hvor jeg mest sannsynligvis vis kan klare og gjøre det meste selv, men har aldri gjort noe slikt før :) Å lette svinghjulet er vell en enkel oppgave i seg selv, men er mest bekymret over toppen. Er ikke ute etter mye hester, men kunne tenkt meg litt ekstra, da jeg er litt lei av turbo.

Njål Nilssen
11/02/12, 04:04
Vil en b230f lønne seg og suge trimme? Tenker bare på litt småtteri :P

- Frese toppen
- Dreie av Svinghjul
- Eksos
- Luftfilter

Går på skole hvor jeg mest sannsynligvis vis kan klare og gjøre det meste selv, men har aldri gjort noe slikt før :) Å lette svinghjulet er vell en enkel oppgave i seg selv, men er mest bekymret over toppen. Er ikke ute etter mye hester, men kunne tenkt meg litt ekstra, da jeg er litt lei av turbo. tror du får mest av å bytte kam gitt... gir ikke så mye det du har listet opp :p Luftfilter kan du spare deg for... det som sitter der strømmer til mere enn 200 sugiser... nei bytt kam, og hev kompen. Får du letta svinghjulet blir den mere spennstig, dog motorstyringene på disse motorene er rævva, så tomgangen blir som så... Å fylle litt epoxy i innsugskanelene er ikke dyrt og absolutt ikke feil. Ta deg en titt på denne tråden: Jeg bla og en gjeng andre "tullinger" har lagt ut div. nyttig der :) http://forum.vccn.no/showthread.php?28529-Pedersen-og-Moen-s-diverse-galskap

roffenn
11/02/12, 11:29
tror du får mest av å bytte kam gitt... gir ikke så mye det du har listet opp :p Luftfilter kan du spare deg for... det som sitter der strømmer til mere enn 200 sugiser... nei bytt kam, og hev kompen. Får du letta svinghjulet blir den mere spennstig, dog motorstyringene på disse motorene er rævva, så tomgangen blir som så... Å fylle litt epoxy i innsugskanelene er ikke dyrt og absolutt ikke feil. Ta deg en titt på denne tråden: Jeg bla og en gjeng andre "tullinger" har lagt ut div. nyttig der :) http://forum.vccn.no/showthread.php?28529-Pedersen-og-Moen-s-diverse-galskap

Hvordan kam anbefaler du da? tenkte på å ikke bruke så mye penger men vet ikke hva kam kan koste :p Og hvordan hever man kopmen, og til hvor mye? :D

Larsgunnar
11/02/12, 17:05
VX, VX3 og A kam er greie kammer til "husmortrimming". :)
Heving av kompresjon gjør man ved å plane toppen. :)

Flyfaen får seg en jobb på min motor til sommeren, hvor det er planlagt å ligge på 11:1.

Knallert
11/02/12, 17:29
K,D,H er også kammer som kan brukes.
Siden du uansett må av med toppen for å få den planet, så ville jeg også finpusset toppen etter maskineringen fra Volvo,spes. under ventilsetet. Det er noe som "alle" klarer siden man bare glatter til kanter og ujevnheter.
Videre porting bør man ikke kaste seg ut i uten å vite hva man driver med og det er vel heller ikke aktuelt i dette tilfellet siden det dreier seg om husmortrim :)
Så kan man jo om man vil og har råd plusse til justerbart kamdrev,lettere svinghjul og grenrør.
Har ikke drevet så mye med Volvo sine elektroniske innsprøytninger så mye mulig jeg tramper i baret nå,men fins vel noen voc chipper og er vel også mulig å øke tenningen 3 grader ved å polvende veivposisjonsgiveren.

Larsgunnar
11/02/12, 19:07
K kan også være et bra alternativ siden du har FB motorstyring. Værre for oss med FD motorstyring, hehe. :)

Njål Nilssen
11/02/12, 19:44
K,D,H er også kammer som kan brukes.
Siden du uansett må av med toppen for å få den planet, så ville jeg også finpusset toppen etter maskineringen fra Volvo,spes. under ventilsetet. Det er noe som "alle" klarer siden man bare glatter til kanter og ujevnheter.
Videre porting bør man ikke kaste seg ut i uten å vite hva man driver med og det er vel heller ikke aktuelt i dette tilfellet siden det dreier seg om husmortrim :)
Så kan man jo om man vil og har råd plusse til justerbart kamdrev,lettere svinghjul og grenrør.
Har ikke drevet så mye med Volvo sine elektroniske innsprøytninger så mye mulig jeg tramper i baret nå,men fins vel noen voc chipper og er vel også mulig å øke tenningen 3 grader ved å polvende veivposisjonsgiveren.

Skal man ikke begynne å sjonglere med epoxy osv. Så er nok det å runde av alle hjørner og kanter det beste til å begynne med på originale ventiler ja. Å sende den til et motorfirma som "kan" porte er ingen god løsning det heller nødvendigvis, da mange av de er gammle gubber som fortsatt mener at et større hull og høy CFM ved 0,07 Bar trykkforskjell er veien å gå...

Vet desværre ikke om suge-chipper som passer, og forskuddtere tenninga enda mere betyr bare mere pumpetap og økt fare for bank :p Det beste er å gi motoren den kurven den vil ha, men det mest lettvindte er nok å bruke motorstyring fra en bil som har VX kam originalt, den er den innsprutkammen som ligger nærmest disse gammle litt villere kammene. ettermarkeds ECU er vel på det sterkeste å anbefale, men til husmortrimm vil ei styring fra en motor med VX bli den oppnåelige løsningen... helt enig blir de ikke med kammene uansett de LH 2.4'ene, de er for "fastsatt" til det.

En av hovedmålene i seg selv på en 2v er å få redusert tendensen til at den vil ha mye fortenning, mye fortenning gir betraktelig pumpetap. Beste måten å gjøre det på er å gjøre kammeret så kompakt som mulig, som også gjør at høyere komp kan brukes. Alle de tinga bærer bare fordeler med seg.

Njål Nilssen
11/02/12, 19:47
Hvordan kam anbefaler du da? tenkte på å ikke bruke så mye penger men vet ikke hva kam kan koste :p Og hvordan hever man kopmen, og til hvor mye? :D

K-kam vil vel være lurest mtp motorstyringer du har tilgjegelig for billig penge. K-kam og motorstyring fra en bil med VX/VX3 kam (feks. de med B230FX/FB)

Knallert
11/02/12, 21:18
Skal man ikke begynne å sjonglere med epoxy osv. Så er nok det å runde av alle hjørner og kanter det beste til å begynne med på originale ventiler ja. Å sende den til et motorfirma som "kan" porte er ingen god løsning det heller nødvendigvis, da mange av de er gammle gubber som fortsatt mener at et større hull og høy CFM ved 0,07 Bar trykkforskjell er veien å gå...

Vet desværre ikke om suge-chipper som passer, og forskuddtere tenninga enda mere betyr bare mere pumpetap og økt fare for bank :p Det beste er å gi motoren den kurven den vil ha, men det mest lettvindte er nok å bruke motorstyring fra en bil som har VX kam originalt, den er den innsprutkammen som ligger nærmest disse gammle litt villere kammene. ettermarkeds ECU er vel på det sterkeste å anbefale, men til husmortrimm vil ei styring fra en motor med VX bli den oppnåelige løsningen... helt enig blir de ikke med kammene uansett de LH 2.4'ene, de er for "fastsatt" til det.

En av hovedmålene i seg selv på en 2v er å få redusert tendensen til at den vil ha mye fortenning, mye fortenning gir betraktelig pumpetap. Beste måten å gjøre det på er å gjøre kammeret så kompakt som mulig, som også gjør at høyere komp kan brukes. Alle de tinga bærer bare fordeler med seg.

Nå har ikke jeg anbefalt porting av useriøse motorbyggere. :)
Og å finpusse toppen og dermed avslutte jobben Volvo og andre bilmerker ikke koster på seg vil jo selvfølgelig bare forbedre egenskapene til kanalen.

Toppen på en 230f er heller ikke utstyrt med svære høl av noen innsugskanaler,så man kommer langt uten å begynne å surre med epoxy.
Noen ganger må man bare stole på at de som faktisk konstruerte motoren ikke har driti seg loddrett ut.
Hvertfall når det kommer til lettere trim.

Gikk ut fra det skulle brukes tenning fra f motoren og da skader det ikke å prøve med 3 grader mer fortenning til den nye kammen.
Er jo ikke sånn at kurven er optimalisert til hver enkelt bil og klima.
Og om det skulle vært ønskelig med et annet forbrenningsrom så går nok ikke det å forandre for de fleste av oss.

Christian
11/02/12, 21:22
Jeg har tenkt å bygge om litt på bensinsystemet på V8 Volvoen.
Hvis vi sier jeg har en 400hk sugemotor, kan jeg koble to Facet Red Top's i parallell, og holder det til denne?

Noen som vet noe om dette? :p

Knallert
11/02/12, 21:39
To stykker til 400 burde holde ja.

150l/timen pr. stykk.

Kan også bruke en enkelt pumpe for innsprøytning og en tilpasset btr. for dette.

Njål Nilssen
11/02/12, 21:54
Nå har ikke jeg anbefalt porting av useriøse motorbyggere. :)
Og å finpusse toppen og dermed avslutte jobben Volvo og andre bilmerker ikke koster på seg vil jo selvfølgelig bare forbedre egenskapene til kanalen.

Toppen på en 230f er heller ikke utstyrt med svære høl av noen innsugskanaler,så man kommer langt uten å begynne å surre med epoxy.
Noen ganger må man bare stole på at de som faktisk konstruerte motoren ikke har driti seg loddrett ut.
Hvertfall når det kommer til lettere trim.

Gikk ut fra det skulle brukes tenning fra f motoren og da skader det ikke å prøve med 3 grader mer fortenning til den nye kammen.
Er jo ikke sånn at kurven er optimalisert til hver enkelt bil og klima.
Og om det skulle vært ønskelig med et annet forbrenningsrom så går nok ikke det å forandre for de fleste av oss.

Nei-nei klart. Men vet bare at det finns mange firma rundt om som lever av overhaling av motor, og som "kan" porte :p

Med Tenning fra F skader det ikke med 3 grader mere flatt over, hvertfall lavere i registeret, men da kan tenningen bli litt hard igjen på topp ettersom M-kammen i B230F får VE'n til å stupe etter 4000rpm. Det krever nødvendigvis mere forskudd, og det kan bli for mye med K-kam... Men han finner sikkert en hjerne fra en FB/FX på en hugger en plass... de koster ikke mye uansett...

530 er ikke den værste siden de har trangere kanal, men den stygge vinkelforandringen i "bowlen" er mildt sagt ikke bare å drite seg, det er å gni det utover også... luft i 400+km/t liker ikke brå rettningsforandringer, det visste de på 60-tallet også så hvorfor må gudene vite, for bra funker det IKKE... Men det går fint å fikse da, med epoxy og minimalt med fresing. Og med de VE som kan forventes av disse, og det faktum at de IKKE har diffusor i kammeret, så kan kanalen med fordel gjøres enda trangere enn den er originalt. med 44mm std. ventiler ;)

Knallert
11/02/12, 22:08
Nei-nei klart. Men vet bare at det finns mange firma rundt om som lever av overhaling av motor, og som "kan" porte :p

Med Tenning fra F skader det ikke med 3 grader mere flatt over, hvertfall lavere i registeret, men da kan tenningen bli litt hard igjen på topp ettersom M-kammen i B230F får VE'n til å stupe etter 4000rpm. Det krever nødvendigvis mere forskudd, og det kan bli for mye med K-kam... Men han finner sikkert en hjerne fra en FB/FX på en hugger en plass... de koster ikke mye uansett...

530 er ikke den værste siden de har trangere kanal, men den stygge vinkelforandringen i "bowlen" er mildt sagt ikke bare å drite seg, det er å gni det utover også... luft i 400+km/t liker ikke brå rettningsforandringer, det visste de på 60-tallet også så hvorfor må gudene vite, for bra funker det IKKE... Men det går fint å fikse da, med epoxy og minimalt med fresing. Og med de VE som kan forventes av disse, og det faktum at de IKKE har diffusor i kammeret, så kan kanalen med fordel gjøres enda trangere enn den er originalt. med 44mm std. ventiler ;)

Nei det er klart at bra er det ikke, men det jeg mente var at det fungerer sånn passe. Og hvertfall til husmortrim.
Enda godt at luften blir stoppet opp av ventilen X ganger i sekundet/minuttet ;p

Men mangt å ta tak i for de som livnærer seg med trimming og de burde være veldig takknemlige for resultatet levert fra fabrikk. :)
Når det er sagt så dreier det seg om husmortrim som skal utføres av noen jeg antar ikke har kjempepeiling.
Så for å ikke gjøre vondt verre så er det best ta det forsiktig.

SWR
12/02/12, 00:49
Nei det er klart at bra er det ikke, men det jeg mente var at det fungerer sånn passe. Og hvertfall til husmortrim.
Enda godt at luften blir stoppet opp av ventilen X ganger i sekundet/minuttet ;p

Men mangt å ta tak i for de som livnærer seg med trimming og de burde være veldig takknemlige for resultatet levert fra fabrikk. :)
Når det er sagt så dreier det seg om husmortrim som skal utføres av noen jeg antar ikke har kjempepeiling.
Så for å ikke gjøre vondt verre så er det best ta det forsiktig.

Mange som syter på originalmotorer tenker ikke over at motorer er laget for å holde til akkurat det de skal yte originalt og all finpuss er penger som økonomene ikke vil sløse. De bygger jo biler for å tjene penger, ikke for at de skal vare evig og yte 4 ganger mer enn salgsverdien de kan ta for den.. :)

Og ja, ventilen stopper opp lufta ofte. Derfor er det enda viktigere at porten håndterer både raskt fløde og tilstrekkelig mye fløde så effektivt som mulig når det er snakk om trimming... :)

Ola Moen
12/02/12, 01:05
Jeg kan opplyse om at hjerne fra FX har samme nr som på F. 561 på ECU og 169 på EZK. Med bytte til f.eks K-kam, så lønner det seg å koble fra batteriet, og nullstille ECU ved kamskifte :) så går det et par timers kjøring før ECU blir så kompis med den kammen som det lar seg gjøre :) Blir litt så som så tomgang med K-kam, men for eller er det triveligere å kjøre :)

Knallert
12/02/12, 09:10
Mange som syter på originalmotorer tenker ikke over at motorer er laget for å holde til akkurat det de skal yte originalt og all finpuss er penger som økonomene ikke vil sløse. De bygger jo biler for å tjene penger, ikke for at de skal vare evig og yte 4 ganger mer enn salgsverdien de kan ta for den.. :)

Og ja, ventilen stopper opp lufta ofte. Derfor er det enda viktigere at porten håndterer både raskt fløde og tilstrekkelig mye fløde så effektivt som mulig når det er snakk om trimming... :)

Nettopp derfor jeg mente det var en god ide å finpusse produktet bilfabrikkene leverer.
Siden det koster mer enn det smaker å finpusse alle topper og blueprinte motorer som blir levert i standard matpakkebiler så er kompromisset en fornuftig priset bil som uansett varer lenge. :)

Og skulle alle med bil som hobby bygge alle motorer uten å inngå kompromiss så hadde det ikke blitt kjørt så mye, for da hadde det ikke vært mange som hadde blitt ferdige med motorbygget.

Så til husmortrim så får man inngå mange kompromiss.
Så å bytte kam,finpusse maskinering,plane til rett komp + noenlunde rett tenning og blandingsforhold gir jo en effektøkning.
Ikke minst er det ting som de fleste klarer å gjøre selv (bortsett fra planing)

Trodde det var dette husmortrim dreide seg om, få litt for minimalt med penger.

Har man kunnskaper eller tykk lommebok så er det jo bare å kjøre på,men da er det jo ikke husmortrim lenger. :D

Njål Nilssen
12/02/12, 19:33
Nettopp derfor jeg mente det var en god ide å finpusse produktet bilfabrikkene leverer.
Siden det koster mer enn det smaker å finpusse alle topper og blueprinte motorer som blir levert i standard matpakkebiler så er kompromisset en fornuftig priset bil som uansett varer lenge. :)

Og skulle alle med bil som hobby bygge alle motorer uten å inngå kompromiss så hadde det ikke blitt kjørt så mye, for da hadde det ikke vært mange som hadde blitt ferdige med motorbygget.

Så til husmortrim så får man inngå mange kompromiss.
Så å bytte kam,finpusse maskinering,plane til rett komp + noenlunde rett tenning og blandingsforhold gir jo en effektøkning.
Ikke minst er det ting som de fleste klarer å gjøre selv (bortsett fra planing)

Trodde det var dette husmortrim dreide seg om, få litt for minimalt med penger.

Har man kunnskaper eller tykk lommebok så er det jo bare å kjøre på,men da er det jo ikke husmortrim lenger. :D

Så en 300kr i epoxy er veldig dyrt? :p Tror det smaker betydelig bedre enn hva det koster å bli kvitt den grusomme bøyen... Ofte er det langt mindre endringer som skal til en folk tror ;)

SWR
13/02/12, 02:03
Så en 300kr i epoxy er veldig dyrt? :p Tror det smaker betydelig bedre enn hva det koster å bli kvitt den grusomme bøyen... Ofte er det langt mindre endringer som skal til en folk tror ;)

Epoxyen er ikke dyr (bortsett fra visse 2200 kr /0.4 kg-typer).. men betale for kunnskapen om hvor, hvor mye og hvordan så den ikke blir med inn, det er det som oftest svir på seg litt...

Njål Nilssen
13/02/12, 02:05
Epoxyen er ikke dyr (bortsett fra visse 2200 kr /0.4 kg-typer).. men betale for kunnskapen om hvor, hvor mye og hvordan så den ikke blir med inn, det er det som oftest svir på seg litt... Jo det er klart. Nytter iaffal ikke å gå i kassa på epoxyforhandleren å høre hvor man skal fylle i innsugskanalen for å få bilen til å gå bedre xD

SWR
13/02/12, 02:20
Jo det er klart. Nytter iaffal ikke å gå i kassa på epoxyforhandleren å høre hvor man skal fylle i innsugskanalen for å få bilen til å gå bedre xD

Sant nok.. og ang. en viss 2JZ med storinnsug hos Garrett med 250ºC innsugstemp, så er svaret: Metanol. :)

A.B Boss
13/02/12, 03:48
har et spm. ang. epoxy, har ikke lest alt som står her men om jeg har forstått det rett så er målet å lufta til å gå så fort at den fortsetter og fylle seg etter vacumet gir seg, eller er jeg helt på bærtur? fungerer det like bra på turbo? eller er det beste med mest mulig flow siden det er trykk og ikke sug. og hva bør gjøres i eksosporten? bare heve taket i porten så mye som mulig?

SWR
13/02/12, 12:55
har et spm. ang. epoxy, har ikke lest alt som står her men om jeg har forstått det rett så er målet å lufta til å gå så fort at den fortsetter og fylle seg etter vacumet gir seg, eller er jeg helt på bærtur? Målet er å forme porten sånn at den ikke har "døde" områder, forme den mer optimalt altså, og øke hastigheten noe, men også gjøre pulsingen sterkere.

fungerer det like bra på turbo? Hvis en turbomotor har ALT for stor port i forhold til innsugsventilen/løftet, så funker det ja.. har gjort det på Porsche 944 turbo flere ganger, siden den er det ikke mulig å løfte mer enn knappe millimeteren mer enn originalt. Da funker plasting helt fint til å forbedre forholdet mellom port-fløde og ventilvindus-fløde..

eller er det beste med mest mulig flow siden det er trykk og ikke sug. ingen forskjell. Det er ikke sug på sugemotorer heller, motoren lager et vakuum og atmosfæren trykker seg inn for å fylle det. Turboer bare gjør MER av det.. :)

og hva bør gjøres i eksosporten? bare heve taket i porten så mye som mulig? Minst mulig. De er oftest for store som de er, og grave ut masse i taket er definitivt ikke det jeg ville gjort som en "fix-all".. Ihvertfall ikke uten å vite om arealet er for smått der fra før..

Berg Performance
13/02/12, 13:07
Hvilken epoxy er mest brukt\best ? :) Er vel best å pusse med 40\60 papir før pålegging av epoxy, så den får skikkelig fotfeste ?

SWR
13/02/12, 16:01
Hvilken epoxy er mest brukt\best ? :) Er vel best å pusse med 40\60 papir før pålegging av epoxy, så den får skikkelig fotfeste ?

JB Weld er mest brukt. Men den tåler ikke store mengder alkohol... så E85 er ikke sunt å bruke på topp med det.

Beste er å ta en grov karbidfres og HOGGE ut en masse grove "NACA-ducts" der hvor limet skal være... da har det aldri sluppet på noe jeg har bygget ihvertfall.. bortsett fra en topp som luringen målte portvolumet på etterpå. Med tynner som målevæske...

Sebbe
13/02/12, 16:42
vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.

og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret :p og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på :)

Ola Moen
13/02/12, 19:31
vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.

og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret :p og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på :)

Everything is bigger over there;)
Det lille jeg kan om Chevymotorer, er at de svarer godt på et annen kam og innsug.
Evt kan du skaffe det et TPi eller TBi innsug, og kjøre et datasprut.
Da er det fordel å velge et sprut som klarer å gå med 2 lambdasensorer (en på hver side) blant annet, sånn at du kan ha bedre kontroll over blandingen.
Det er ikke noe must, men man får et bedre helhetsbilde :)

Sebbe
13/02/12, 19:43
planen er ett holley stealthram innsug og vems datasprut, som har to innebygde lambdakontrollere :) tenkte også sekvensiell innsprøytning for mindre forbruk på lav belastning.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/744.jpg

Njål Nilssen
13/02/12, 21:23
planen er ett holley stealthram innsug og vems datasprut, som har to innebygde lambdakontrollere :) tenkte også sekvensiell innsprøytning for mindre forbruk på lav belastning.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/744.jpg

Ikke ha innsug som det i metall... innsugslufta blir dritvarm! Finn deg et i plast. Om ikke annet lag selv, så kan du få akkuratt den lengden du vil ha på innsugsrunnere ;)

Wangen
13/02/12, 21:46
Ta gjerne bilde inn i innsugskanal og legg opp. Sånn at en ser form på kanalen. Gromt og grovt porta pleier som regel å være en luring som har gått amok med fres og åpna kanalen så mye det går :)

http://kmcams.com/product_info.php?cPath=22&products_id=238

Alf Eng som har porta så skal være skikkelig jobb det, men kan få lagt opp et bilde så dere ser.

Sebbe
13/02/12, 21:56
fant ett innsug, det koster cirka 2000 kroner mer enn ett i alu, og det er til forgasser, så jeg måtte enten ha brukt TBI eller modda det for å f i dyser og fuelrail. er det virkelig så mye forskjell at det er verdt det?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/755.jpg
men å lage selv hørtes innteresant ut, har vært inne på tanken om å sveise selv i alu, eller støpe i glassfiber/kevlar. hadde vært gøy å prøve.

SWR
13/02/12, 21:57
vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt. Greit innsug og en frisk kam sammen med en porting, så kommer en langt... de svarer godt på løft, men det er det av en eller annen grunn ingen som bruker... det er litt løft og ei bøtte ekstra durasjon som er normen. Når det skulle vært motsatt...

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk. Da ser den for seg et pingleløft tenker jeg, som de fleste andre kalkiser på nett gjør.. de kjører 1.8" og 2.1" ventiler i 500"³ Top Fuel med 8000 hk, så regner du ned til ditt volum og ventilstørrelser, så er proposjonene ganske like. Dog er nok 5000 hk litt drøyt i en Volvo... ;) Men, fra spøk til alvor: Satser du på å bruke penger på ventilmekanismen så den håndterer mer løft, og koster på de en god portejobb og riktig avstemt innsug, så holder de størrelsene der sikkert til minst 70 hk / liter om ikke mer...

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret :p og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på :) 6500 er ikke noe høyt tall, så det burde ikke være noe problem. Det som holder igjen V8'ere er ofest ventilmekanismen,, mye tunge deler og turtall = ikke bra. Men koster en som sagt på ventilmekanismen for å kunne bruke en riktig spec'et kamaksel trygt så kan en fort varve borti 7500 på kjøpet.. :) Men, IKKE BRUK et TPI innsug. Det gir en momenttopp som skyter rett til himmels og kommer like fort ned igjen, vi har hatt det i en Volvo her og den var helt ubrukelig... spant tvert, og med en gang den begynte å flytte seg så en fikk effekten i bakken så var det tomt..

Sebbe
13/02/12, 22:10
takk for noen veldig fornuftige svar, er greit å høre at jeg kan bruke de ventilene, men det er veldig billig for brukte topper med for eksempel 49,2mm ventiler, cirka 1000 kroner for en nyoverhalt topp. vil det gjøre det lettere å hente ut effekt? eller kan man få for store ventiler også?

SWR
13/02/12, 22:13
takk for noen veldig fornuftige svar, er greit å høre at jeg kan bruke de ventilene, men det er veldig billig for brukte topper med for eksempel 49,2mm ventiler, cirka 1000 kroner for en nyoverhalt topp. vil det gjøre det lettere å hente ut effekt? eller kan man få for store ventiler også?

Bare å handle, så sant de ikke har slengt inn større eksosventiler.. :)

Njål Nilssen
13/02/12, 22:40
70hk/L bør jo gå høvelig greit? Jeg har 64hk/L i B230'n min og der vil jeg påstå at jeg har gjort MYE feil, bygd på "fingern i lufta" prinsippet, Har veldig lyst å fikse på den nå som jeg vet en "smule" mere om hvordan greiene henger i hopens :p

Njål Nilssen
13/02/12, 22:42
fant ett innsug, det koster cirka 2000 kroner mer enn ett i alu, og det er til forgasser, så jeg måtte enten ha brukt TBI eller modda det for å f i dyser og fuelrail. er det virkelig så mye forskjell at det er verdt det?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/755.jpg
men å lage selv hørtes innteresant ut, har vært inne på tanken om å sveise selv i alu, eller støpe i glassfiber/kevlar. hadde vært gøy å prøve.

Da lager du selv enkelt og greit ;) Får noen til å vannskjære en flens til deg, sveise/få noen til å sveise på dyseinnganger, så lager du traktene og plenum selv i glassfiber...

Sebbe
13/02/12, 22:43
var like store eksosventiler :) hvor mye effekt/liter kan jeg satse på med de ventilene, porta topper, bra, avstemt innsug, kammer med endel løft og ventilmekanisme som tåler det?

leste også litt mer og det plast innsuget, virka som det funka veldig bra, fikk ut 29 hk mer av en motor som allerede hadde ett bra aluminium innsug, pluss at det veier cirka 15-20 kg mindre enn innsuget jeg har nå :) men jeg liker ikke tanken på tbi innsprøytning, ikke vertikalt montert spjeld sammen med dyser på hver sylinder heller, ser så gammeldags ut :p

Njål Nilssen
13/02/12, 22:44
Da lager du selv enkelt og greit ;) Får noen til å vannskjære en flens til deg, sveise/få noen til å sveise på dyseinnganger, så lager du traktene og plenum selv i glassfiber... Husk å stive det av.. så det ikke kollapser under vakuum... (hvis du feks. skal ha forranmontert spjeld)

Sebbe
13/02/12, 22:49
men tingen med smallblockmotorene er at innsuget har mange fler funksjoner enn bare å lede luft inn i sylinderne, for eksempel så sitter både fordeleren og termostaten i toppen. om jeg kunne ha kjøpte kun den bunnplata til det plastinnsuget hadde det vært lett :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/761.jpg

Njål Nilssen
13/02/12, 22:56
men tingen med smallblockmotorene er at innsuget har mange fler funksjoner enn bare å lede luft inn i sylinderne, for eksempel så sitter både fordeleren og termostaten i toppen. om jeg kunne ha kjøpte kun den bunnplata til det plastinnsuget hadde det vært lett :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/761.jpg Kna evt. kjøpe det billige Alu-innsuget og kappe bort de bitene du ikkej trenger ;) da har du jo dyseholderne og alt ;)

Sebbe
13/02/12, 23:03
men jeg spør igjen, er det hvirkelig så mye å hente på å ha glassfiber/plast innsug i forhold til alu? :p om jeg taper 10 hk etter jeg har straffa bilen på banen en hel dag så gjør ikke det meg noe :p

men om det virkelig er litt å hente bortsett fra vekt så hadde det vært gøy :) finnes også billigere "forgasser" innsug med dyseholdere, får de vel for under 1000 lappen, som jeg kunne ha kappa i stykker. men dette er en gammel motor som jeg ikke forventer stort av, så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre for å få det til :p

SWR
13/02/12, 23:31
var like store eksosventiler :) hvor mye effekt/liter kan jeg satse på med de ventilene, porta topper, bra, avstemt innsug, kammer med endel løft og ventilmekanisme som tåler det?

Mener jeg har en simulering et sted av en 305 med frisk ventilmekanisme og div annet og den tror jeg det ble 447 hk i... fordi det ble sagt det ikke var mulig.. selv med typisk 4% feilsim så er du jo greit oppe i over 70hk/liter.. :) Skal se om jeg har den enda eller om den døde sammen med siste datakrasj...

Njål Nilssen
14/02/12, 00:11
men jeg spør igjen, er det hvirkelig så mye å hente på å ha glassfiber/plast innsug i forhold til alu? :p om jeg taper 10 hk etter jeg har straffa bilen på banen en hel dag så gjør ikke det meg noe :p

men om det virkelig er litt å hente bortsett fra vekt så hadde det vært gøy :) finnes også billigere "forgasser" innsug med dyseholdere, får de vel for under 1000 lappen, som jeg kunne ha kappa i stykker. men dette er en gammel motor som jeg ikke forventer stort av, så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre for å få det til :p

vel... du kan vel prøve å tenke hvor mye lettere varm luft/bens-blandig banker ift. til en kald... David Vizard testa plast vs. alu... ble det samme som å kjøre suppe med 3 oktantall høyere, skal se om jeg finner noen linker til testen, er ikek sikker på om det er lagt ut kurver der, men du henter ut bra mye ved å kunne øke kompen som om du hadde feks. 101 oktan vs. 98 ;)

Sebbe
14/02/12, 09:28
3 octantall høyere er jo faktisk endel ja, trodde ikke lufta rakk å bli så varm på den lille tida den er i kontakt med innsuget

Ola Moen
14/02/12, 10:26
Rekker jo å bli bra varm igjennom et kompressorhus på en turbo også :) ikke store overflatearealet der i forhold til et innsug :)

Da snakker jeg "Normal" turbo. ikke lastebilsnurre :)

Sebbe
14/02/12, 11:09
Lufta blir varm i turboen fordi den blir komprimert, ikke bare på grunn av varmeoverføring fra kompressorhuset

Lorentz
23/02/12, 10:16
Nettop kjøpt meg ein 940 med b230fb motor. Er enda usikker på om eg skal ha full motor og girkasse bytte fra den til b230fk med m90. Eller om eg skal prøve meg på sugetrim. Blir jo på ein måte meir unikt. Tips til et holdbart opsett som leverer rundt 170-190hk ?
takker for svar

VolvoMan
23/02/12, 16:27
hvilken kam passer på B230 med 2x45 weber.

Har prøvd en H-kam på vanlig b230A motor, den ble lat under 2500 rpm

Njål Nilssen
23/02/12, 16:47
hvilken kam passer på B230 med 2x45 weber.

Har prøvd en H-kam på vanlig b230A motore, den ble lat under 2500 rpm

Med mindre du har en kam som har 200* duarjon ved 1mm eller mindre så vil den så å si altid bli lat på bunnen. Riktig plenumvolum og plenum innløpsrør fikser det...

H-kam er egentlig med sine 280 i setedurasjon ganske lite til 8v å være... Skal fint gå å få ala 180Nm på en sugis 2,3L med en H-kam selv nede ved 2000rpm. Foretrekker du å ligge å dure på under 2000rpm vil jeg anbefale deg en diesel ;)

Seff gir man blaffen i slike tuningfaktorer som innsugssystem og eksos osv gir, så vil nesten en hvilken som helst kam som ikke har ultralav durasjon blir lat på bunn, evt. vil den gå VELDIG dass lengre opp om man vil ha ha bunndrag...

VolvoMan
23/02/12, 17:50
Med mindre du har en kam som har 200* duarjon ved 1mm eller mindre så vil den så å si altid bli lat på bunnen. Riktig plenumvolum og plenum innløpsrør fikser det...

H-kam er egentlig med sine 280 i setedurasjon ganske lite til 8v å være... Skal fint gå å få ala 180Nm på en sugis 2,3L med en H-kam selv nede ved 2000rpm. Foretrekker du å ligge å dure på under 2000rpm vil jeg anbefale deg en diesel ;)

Seff gir man blaffen i slike tuningfaktorer som innsugssystem og eksos osv gir, så vil nesten en hvilken som helst kam som ikke har ultralav durasjon blir lat på bunn, evt. vil den gå VELDIG dass lengre opp om man vil ha ha bunndrag...

Oki, får høre meg litt rundt om kammer, eventulet prøv ut litt forskjellig

H.Ihle
24/02/12, 09:00
hvordan er det å bygge sugis ut av en b234? tenker doble gassere, grenrør og 2,5''.
ser for meg at det er en del mindre arbeid med toppen her kontra 530? billigere å nå ca 200 kjørbare hk?

Ola Moen
24/02/12, 09:30
Vel. Billigere vet jeg nå ikke, men enklere å få et kjørbart register :)

Batland
24/02/12, 12:44
hvordan er det å bygge sugis ut av en b234? tenker doble gassere, grenrør og 2,5''.
ser for meg at det er en del mindre arbeid med toppen her kontra 530? billigere å nå ca 200 kjørbare hk?
Drit i alle hestene. Hvor mye tror du at du vil la turtelleren ligge stabilt på rundt 6500 o/min?
Det er god akselerasjon folk egentlig ønsker (farten turtellerviseren flytter seg med) og denne opplevelsen er det DREIEMOMENTET som gir deg, ikke alle disse jævla hestene. En tur i en bil med turbodiesel vil overbevise deg.
Hvis det gjelder en bruksbil/gatebil så hadde jeg mye heller brukt pengene på å slipe om en gammel veiv og kjøpe nye kortere råder. ;)

Espen Hveding Nordgård
24/02/12, 12:48
Hvordan er det å montere 2,5L veiv i en helt standard B234F?
Kortere råder regner jeg med?

SWR
24/02/12, 13:14
Drit i alle hestene. Hvor mye tror du at du vil la turtelleren ligge stabilt på rundt 6500 o/min?
Det er god akselerasjon folk egentlig ønsker (farten turtellerviseren flytter seg med) og denne opplevelsen er det DREIEMOMENTET som gir deg, ikke alle disse jævla hestene. En tur i en bil med turbodiesel vil overbevise deg.
Hvis det gjelder en bruksbil/gatebil så hadde jeg mye heller brukt pengene på å slipe om en gammel veiv og kjøpe nye kortere råder. ;)

Mye hk = mye dreiemoment pluss en tidsfaktor. Siden å akse tar tid snakker vi primært om utvikling av mye hk på lave turtall, hvilket dieseler som ikke er Knock limited er ypperlige til.. ..mens en bensinmotor akser like bra med halve utvekslinga og doble turtallet. :)

Njål Nilssen
24/02/12, 17:36
Mye hk = mye dreiemoment pluss en tidsfaktor. Siden å akse tar tid snakker vi primært om utvikling av mye hk på lave turtall, hvilket dieseler som ikke er Knock limited er ypperlige til.. ..mens en bensinmotor akser like bra med halve utvekslinga og doble turtallet. :) Exactly :D

Og med mindre man har problemer med å velge gir, eller har fobi mot å passere 3000rpm så er det null stress :)

Njål Nilssen
24/02/12, 18:09
Hvordan er det å montere 2,5L veiv i en helt standard B234F?
Kortere råder regner jeg med? Må ha kortere råder ja, 3mm kortere. Da havner kompen på 11,2. hvilket vil si at en innsugskam på ala 237-240*@ 1mm løft (typ 274-277 i setedur) vil være nødvendig for å få en passelig dynamisk komp. Den med lavest dur. litt retardert ift. den med 240* Bør havne på i duren 9:1 dynamisk da, hvilket bør gå fint på en 16V topp :) Kommer nok til å passere 100% VE med de kammene om ikke resten rundt er helt missmatch da.

Espen Hveding Nordgård
24/02/12, 18:25
Altså, jeg skjønte det her: 3mm kortere råder.
Resten, ke?

Det du sier er at jeg må bytte kammer for å få detta til å synge greit sammen?

Njål Nilssen
24/02/12, 18:36
Altså, jeg skjønte det her: 3mm kortere råder.
Resten, ke?

Det du sier er at jeg må bytte kammer for å få detta til å synge greit sammen? jepp, eller senke kompen... lettere å putte i noen kammer som faktisk får bilen til å gå bedre både på bunn og toppen av registeret samtidig, enn å øke volumet i toppen / dreie stempler og få en motor som går dårligere :)

Espen Hveding Nordgård
24/02/12, 18:58
Nå snakker du mitt språk :D

Så 2,5L veiv og kammer... Køstøm kammer eller er det noe der ute jeg kan bruke?

Njål Nilssen
24/02/12, 19:19
Nå snakker du mitt språk :D

Så 2,5L veiv og kammer... Køstøm kammer eller er det noe der ute jeg kan bruke?

Catcams partnr.: 7900601 vil funke fint :) Men før du hverken bytter kammer, råder eller veiv... skal du benytte original ECU? Hvis så; er det like greit at du ikke forandrer noe som helst! LH2.4 er et 30 år gammelt sprut som ikke liker forandringer overhodet (egen erfaring her gitt), og du blir garrantert missfornøyd med karakteristikken på motoren din med mindre du finner en chip som er laget spesifikt for det nye oppsettet. Selv om du så KUN forandrer volumet til 2,5 og setter kompnivået tilbake til 10,4:1 igjen og bruker std. kammene ved å dreie ut stempla, så blir karakteristikken på motoren og hvordan den originale kammen funker på motoren helst annerledes og det blir en, hva kan vi kalle det? "interessant" oppførsel på motoren... Du har jo forsåvidt alt du trenger på en B234F motor fra før, annet enn potmeter tps. Så du trenger i grunn kun selve ECU og tps fra 850 :) Da blir nødvendigvis ikke det så dyrt med datasprut...

H.Ihle
24/02/12, 20:02
Vel. Billigere vet jeg nå ikke, men enklere å få et kjørbart register :)

billig blir det nok ikke uansett:)
finnes det ferdige innsug for weber til 16v? og holder org kammene/toppen til noe morro?

Ola Moen
24/02/12, 20:06
Billig er det ikke nei.:) Kommer jo på borti 10K bare å få igang en std motor med 16V topp så den starter og går :) Og da er en et stykke på vei med en 8V også :)
Det finnes 16V innsug til doble dellorto eller Weber-forgassere. kommer på ca 2900,-