PDA

Vis full versjon : K-jetronic starter ikke(ci innspr)



1979245GLE
08/12/10, 15:52
Har en 79 245 GLE m 199000km på telleren. En eiers bil, som dem tidligere har hatt problemer med at den fusket når tanken ble under halv. Sønnen har demontert innspr, men den har jeg montert og har startet bilen. Den ville ikke gå på tomgang. Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm.
Tips noen?

Volvo-turbo
08/12/10, 17:32
Sjekk fødepumpe som sitter i bensintanken. Har vært borti at bilen ikke vil gå reint fordi den ikke får nok bensintrykk fremmover i systemet når denne pumpa har vært deffekt.

1979245GLE
08/12/10, 18:33
Sjekk fødepumpe som sitter i bensintanken. Har vært borti at bilen ikke vil gå reint fordi den ikke får nok bensintrykk fremmover i systemet når denne pumpa har vært deffekt.

Pumpa 0,5 liter bensin på 1 sekund den nye. Men fikk nytt filter i dag. Forskjellen på det gamle og det nye var vel omtrent som Glomma kontra en norsk fjell bekk når det gjelder gjennomstrømmning. Skal bytte det i kveld

Bella6
10/12/10, 16:38
Vill den gå no da??

Friksen
11/12/10, 13:38
Høres ut som tank pumpe ja..om ikke bensinrele(grønt) ..

1979245GLE
15/12/10, 22:02
Har bytta filter i motor rom, kommer likevel ikke en dråpe bensin frem fra dysene. Skal begynne å sjekke trykk nå. Starter fra bensinfiltret. Er det ikke det korrekte trykket der er det nok hovedpumpa. Time wil show

Volvo-turbo
15/12/10, 22:17
Høres ut som tank pumpe ja..om ikke bensinrele(grønt) ..

Da kan du sette nøkkelen i posisjon 2 i tendingslåsen, hører du det summer (ca 2sek.slik at det opparbeider seg trykk) under bilen så er releet og pumpa under bilen iorden. Hører du ikke noe summing så enten har du allerede godt nok bensin trykk eller så er det feil søking på rele/pumpe. For å sjekke pumpa under bilen kan du ta en ledning helst med sikring direkte fra + på batteriet og koble til + på bensinpumpa, da blir denne tvangskjørt hvis den er iorden. Fungerer pumpa nå så er det det grønne releet dit som svikter. Lykke til. :)

Mr. Crepsley
16/12/10, 23:00
Trenger vel igrunn ikke sikring om det bare er for å teste og evt utelukke pumpen som feilkilde.

1979245GLE
16/12/10, 23:14
Joda, mange gode råd. Men som jeg skriver "Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm"

Skal sjekke trykket etter bensinfiltret i mellom jula, dere skal få tilbakemelding. Jeg tipper at styretrykksregulatoren er gåen, men håper at hovedpumpa ikke leverer nok trykk etter å ha vært uten forpumpe i mange år..

Volvo-turbo
17/12/10, 07:26
Trenger vel igrunn ikke sikring om det bare er for å teste og evt utelukke pumpen som feilkilde.

Neida trenger ikke sikring, men det har noe med følelsen av sikkerhet hvis det skulle være rein kortsluttning der.

Volvo-turbo
17/12/10, 07:27
Joda, mange gode råd. Men som jeg skriver "Forpumpa i tanken var gåen(byttet), har tvangskjørt hovedpumpa,virker. Likevel så starter ikke bilen nå. Tenner kun og går i 2 sek så er det stopp. Harker på startgass. Kan det være bensinfilteret i motor rommet? Skal det være noe "motstand" i dette filtret? Har blåst det rent, men det er tungt å blåse gjennom det med munnen. Kan også nevne at jeg har byttet alt av tenningsdeler. Sjekket slanger for lekkasje. Har også sjekket og byttet hovedpumperele og at det får strøm"

Skal sjekke trykket etter bensinfiltret i mellom jula, dere skal få tilbakemelding. Jeg tipper at styretrykksregulatoren er gåen, men håper at hovedpumpa ikke leverer nok trykk etter å ha vært uten forpumpe i mange år..

Hørtes lurt ut å sjekke regulatoren som sitter ved siden av hovedpumpa.

Filtvedt Racing
17/12/10, 21:52
Heisan.
Er nok ikke pumpe i tank som har med dette og gjøre. Har kjørt uten pumpe i tank på biler i ungdomstiden uten noen spesielle problemer enn småfjusk ved lite bensin i tank.
I og med at den den går i 2 sek er det elektriske i orden. At den går kunn i 2 sek tipper jeg er at den går på bensina fra kaldstart dysa(el styrt dyse oppe på innsug). Føler at det er noe med mengdemålern din. Er denne vært ifra hverandre? Denne er svært følsom mot unøyaktig montering. Kan også hende at spjeldet som vakummet løfter opp satt seg fast. Dette er da samme spjeldet som regulerer bensin mengden til dysene.

Må også nevne at mange forveksler og setter på nyere bensinpumpe. Dette går da ikke pga nyere F motorer går på ca 3kg mens gamle E motorer går på ca 4,5-5kg trykk.

Lykke til.

1979245GLE
19/12/10, 15:09
Riftig som du sier. Forrige eiere påpekte at bilen begynte å harke på halv tank. Og joda, pumpa i tanken var gåen, den er bytta. Hovedpumpa går, men jeg skal måle trykket.Den har jo sørget for at trykket er ok alene i ca 10 år. Det skal være 4,5 kg etter filtret i motorommet? Mengde måleren har ikke vært demontert, spjeldet er løst. Kaldstart dyse er sjekket. OK.Så det er nok den lille mengden den går på. Har også sjekket alt av givere får strøm. Har ikke sjekket om bi metalet i dem virker. Tar det eventuellt etter at jeg har sjekket trykket rundt omkring. Har montert insp selv, og kjørt bilen 5km dit den står nå. Bilen gikk som en kule, men kranglet på tomgangen når den ble varm. Temp måleren virket ikke. Når jeg skulle flytte den i garsjen gikk den i 10 minutter, stoppet, og har siden nektet å gå.

Takker for gode tilbakemeldinger!

Gazoline
19/12/10, 23:24
om sprutet har vært demontert ville jeg sjekket at slangr\rør er montert riktig igjen på bensinmengdefordeleren, fort gjort å forveksle dette. Finner bilder på google, har så dårlig nett her så har får ikke opp bilder. Sjekk også om det er vakumlekasje, sprutet er veldig følsomt på dette. ;)

1979245GLE
13/01/11, 11:01
PROBLEMET LØST
Var luftfølerplaten som har satt seg fast. Sjekka likevel matningstrykk, styretrykk,systemtrykk og returtrykk. Alt var innenfor spesifikasjonene til Bosh. Bra etter 30 år det. Takker alle som har gitt meg tips. Nå blir det bytting av dørstokker så er det vel bare å kjøre....

Gazoline
20/01/11, 19:33
Ja stemmer, det problemet hadde jeg en gang og faktisk! K-jetronic er fine greier egentlig, helt til det blir pella for mye på ;P

1979245GLE
21/01/11, 14:00
Der har du kjernen i problemet. Dem som begynte å skru på bilen hadde ikke peiling. Man starter ikke med å plukke på ett insp system man ikke kjenner. Problemet det startet med var jo at den fusket ved halv tank eller mindere. Normalt å starte i tanken. Og det var der problemet lå.

Ekren
21/01/11, 18:13
Må legge ut bilder av bilen da.
Er jo ikke hverdagskost disse bilene.

1979245GLE
23/01/11, 22:42
Ja. Kan prøve å få til det. Skal ta en "overfladisk" puss først. Skifte dørstokker. Og Lakke litt. Blir ikke hellakkering før om noen år. Gir beskjed her når jeg har lagt ut bilder.

1979245GLE
31/01/11, 10:03
Prøvde å legge ut bilder, men det virker som om det kun kan hentes bilder fra nettet...

Øyvind G
31/01/11, 10:07
Prøvde å legge ut bilder, men det virker som om det kun kan hentes bilder fra nettet...

legg bildene dine inn på www.photobucket.com

også kopierer du IMG koden/linken som står under bildene du har lastet opp. også limer du linken inn her :)

1979245GLE
31/01/11, 10:35
Takkar!!

1979245GLE
31/01/11, 11:25
Da er det lagt ut noen mobilbilder