PDA

Vis full versjon : [LØST] Tungstartet Volvo V70 2.5T



Hovin
08/12/10, 13:14
Jeg sliter med min Volvo V70 med B5254T. I det siste har den blitt mer og mer tungstartet og nå vil den nesten ikke starte i det hele tatt. Jeg kan dra starteren i 30sekunder, så hikker den seg såvidt igang. Men på tomgang høres det ut som om den går på 3-4 sylindere. Hvis jeg tramper forsiktig på gasspedalen øker den i turtall, men om jeg tramper den rett i bunn, kveles motoren. Et annet problem som jeg også har hatt i den siste tiden er at kjøleviften går selv om motoren er kald og i tillegg kan gå 3-4minutter etter jeg har stoppa bilen! (selv om motoren er kald)

Jeg har vært og tatt diagnose på den, men INGEN feil kommer!
Etter nullstilling av feilkoder, kommer lambdalampen opp igjen etter 5minutters kjøring.

Det jeg har prøvd er:
Byttet fremre lambdasonde
Byttet LMM
Byttet plugger
Bensinpumpe går fint
Skiftet termostat
Sjekket fordelerlokk for sprekk/slitasje

Alt av forslag taes imot med stor takk.
Jeg holder til i Trondheim og jobber på Tiller, så hvis noen føler for å hjelpe meg, si ifra :)

julen
08/12/10, 15:38
høres ut som noe samme feil som jeg har. min får ikke gnist før jeg har fila en stund, med engang det blinker i kontrollampa jeg har hektapå starter den. starter umiddelbart med trillstart.

Hovin
08/12/10, 15:46
Er ikke noe problem med gnisten til meg. Den har gnist hele tiden. Trillstart blir vanskelig, da jeg har automat. :) Jeg ringte Kverneland bil nå isted, og de sa at det kunne være temperatursensoren for kjølevann under termostaten som forårsaket alt det her. De sa at hvis føleren er ødelagt og gir signal til hjernen om at det er -64c ut, så vil hjernen automatisk øke bensinblandingen. Samtidig kan det være denne giveren som gjør at radiatorvifte konstant går. Bestilte en slik føler her isted, så får den om et par dager.. Håper det gjør susen :)

KvarminJ
08/12/10, 22:48
Er ikke noe problem med gnisten til meg. Den har gnist hele tiden. Trillstart blir vanskelig, da jeg har automat. :) Jeg ringte Kverneland bil nå isted, og de sa at det kunne være temperatursensoren for kjølevann under termostaten som forårsaket alt det her. De sa at hvis føleren er ødelagt og gir signal til hjernen om at det er -64c ut, så vil hjernen automatisk øke bensinblandingen. Samtidig kan det være denne giveren som gjør at radiatorvifte konstant går. Bestilte en slik føler her isted, så får den om et par dager.. Håper det gjør susen :)
Denne var det isåfall til meg på samme motor. Så det er en billig sak og skifte :)

Hovin
10/12/10, 15:44
Da har jeg byttet vanntemperatur-sensor og gjett hva; Bilen starter og maler som en kattepus! Endelig! Håper den begynner å bruke litt mindre drivstoff nå, for 1,5-1,6 er litt vel på småkjøringen min, hehe.

Nilsebu
10/12/10, 18:36
Da har jeg byttet vanntemperatur-sensor og gjett hva; Bilen starter og maler som en kattepus! Endelig! Håper den begynner å bruke litt mindre drivstoff nå, for 1,5-1,6 er litt vel på småkjøringen min, hehe.

Ikke mye arbeidet som skal til for å klare 1,5 - 1,6 :)

KvarminJ
10/12/10, 21:15
Bra det gikk i orden da :)

Tore
10/12/10, 21:29
Håper den begynner å bruke litt mindre drivstoff nå, for 1,5-1,6 er litt vel på småkjøringen min, hehe.

Det er vel ganske normalt forbruk :) Iallefall det jeg ligger på også...

Per Turbo
10/12/10, 21:57
Giveren på motoren eller kjølevæsketanken?
Bra det ordnet seg og at den går som den skal :)

Lå i 110km/t fra Drammen til Strømmen i dag, snittforbruk på 0,82 på det meste... hva er det dere driver med a?

Tore
10/12/10, 22:54
Lå i 110km/t fra Drammen til Strømmen i dag, snittforbruk på 0,82 på det meste... hva er det dere driver med a?

110 km/T fra Drammen til Strømmen er ikke småkjøring Per... Jeg kjører 1-2 km mellom start og stopp og da skal jeg inn og ut fra E6 og opp og ned i fart med kald motor før jeg stopper... det er stor forskjell på det; På langkjøring kommer jeg ned på 0.8 jeg også.

Per Turbo
10/12/10, 22:58
På langkjøring var jeg nede i 0,72 med Svarten.. ;) Pendelkjøring på E18 er jo marsjfart, brems for venstrefeltsløvere, gass igjen og hente nestemann.. hehe

Nilsebu
11/12/10, 01:57
Ligger vel på rundt 0,8 på fin langkjøring. 0,9 ved effektiv kjøring.

I byn er det fortsatt ca 1,5 med MYE start og stopp. Kjører jeg fra motor er kald, blåser gjennom rundtkjøringer og holder grei snittfart klarer jeg 1,2-1,3 i byn.

Hovin
11/12/10, 10:46
Er vel ikke så langt ifra normalt forbruket mitt nei. Bor ca 4-5km fra jobben, så det blir veldig mye småkjøring. Bruker med drivstoff på tomgang enn på kjøring vett. Kjørte tur/retur oslo på akkurat to tanker, men da fikk bilen testet seg bra og, hehe. Blir vel rundt 1,1-1,2 det. Ikke rart når det var -28c på kvikne og gåen termostat i bilen, men motortemperatur var aldri under 50c.

Per Turbo: Giveren som sitter under termostaten :) 380,- uten rabatt hos mekonomen. Ble til slutt en billig løsning på et stort problem.

Langedal
07/01/11, 08:53
Kan legge til at jeg har vært plaget med identiske symptomer som trådstarter. Har skiftet den samme temperaturgiveren, og problemet løste seg for meg også.

Edit: Kjøpte min giver på Volvo, der koster den ca 600kr.

Tore
07/01/11, 09:25
På langkjøring var jeg nede i 0,72 med Svarten.. ;) Pendelkjøring på E18 er jo marsjfart, brems for venstrefeltsløvere, gass igjen og hente nestemann.. hehe

Dama har brukt volvoen til/fra jobb mellom Stjørdal og Trondheim denne uka og da kom den ned i 0.98 :-) Men det er mye opp og ned på den veien; ett felt i hver retning i nedoverbakkene og to i oppoverbakkene, så det blir å bremse i nedoverbakkene og akselerere og kjøre forbi i oppoverbakkene - ikek akkurat "sparedesign" på veiutformingen. Men uansett viser det at forbruket ikke er så ille når bilen kjøres varm før den stoppes...

Og BMW 320DAT'en hennes har jeg kjørt på drøye litern på mila til fra jobb, så det betyr vel bare at uansett hva jeg kjører så vil det gå "mer enn normalt" siden jeg har så kort vei til jobb og må ut og inn fra E6 2 ganger pga levering av unger på skole..