PDA

Vis full versjon : [LØST] ABS lampe lyser. Hvordan få det bort?



BTM
08/12/10, 13:10
Bilen var på verksted før jeg kjøpte den og de fant ut at det var abs pumpa.
Men den koster 14 000 ny.
Er det noen enklere måte enn å ta ut pæra på dash`en?
noen ledninger det går an å klippe eller sikringer?

Bilen har vært på eu godkjenning og fikk 2`er feil for lampa.

BTM
08/12/10, 13:11
Er ikke så farlig med abs for min del, bare så det er sagt.

Nilsebu
08/12/10, 14:37
Tar du sikringen så vil jeg tro at alt sammen går av, og for å finne ledningen så må du sikkert bak dashbordet, og da er det like enkelt å fjerne pæren.

BTM
08/12/10, 15:07
ok, takk for svar.
da prøver jeg det.men da må jeg opp med hele dashbordet?

yearbogen
08/12/10, 16:04
Enten av med toppen på dashbordet ja, eller kansje du har små hender og litt flaks å greier å ta ut pæren nedenifra ved å ta av sparkepanelet?

BTM
08/12/10, 16:22
Det har jeg prøvd men hadde ikke sjangs! Men det er ikke rart med bjørnelabber :P

ASK Racing
08/12/10, 16:23
nå må jeg vel nesten legge til at dersom abs lampa lyser eller like ille ikke lyser på en eu kontroll er det 2er feil har tinget bestemt, husker ikke akkurat når det ble innført, men det har vert sånn i noen år nå.

må få lest ut vilken føler det er å få skftet den, så slukker den :)

edit, så ikke at det var pumpa. :) få tak i en brukt en, er som regel bare styreenheten som ryker, å den kan du skifte uten å skifte hele pupa, koster ca 6000 ny er det vel, men går å få tak i brukt :)

Nilsebu
08/12/10, 16:24
Tror du skal ha ganske små hender for å klare det. Men verdt et forsøk.

Per Turbo
08/12/10, 17:30
Om du har fått feilkode på høyre bak ABS sensor er det 99% sikkert ABS modulen. Denne er dyr, men kan fåes for 2-4000 ny i USA og Sverige. Veldig enkelt å bytte.

Dersom de tar en prøvetur med bilen din vil de fort finne ut at ABS ikke fungerer, så ikke sikkert pæretrikset hjelper.

Nilsebu
08/12/10, 19:49
Har lest mange plasser at å fjerne pæra får bilen igjennom. Er en grei løsning hvis du må ha godkjent bilen og ikke har råd for tiden til å fikse litt større småplukk.

TeamBørnOut
08/12/10, 20:01
det er bare noen loddepunker som du må fikse for å ordne dette. søk på noen svenske forum så ser du hvor du skal dra loddebolten for å rette opp problemet. kjent problem :)

BTM
09/12/10, 11:43
Ja tror det er som TBO sier, at det er dårlige loddinger i den modulen. Men hvor sitter den?

Og ang. dash. Sitter det noe klips på den? Har skrudd ut alle skruer jeg må ha ut tror jeg.

Har vanvittig dårlig råd nå så jeg prøver å få den etterkontrollert. Så får jeg ordne feilen seinere når inntekten kommer seg opp igjen :)

R-M-I
09/12/10, 11:48
Modulen sitter etter det jeg har forstått UNDER luftfilterboksen osv?
Modulen må deretter pilles fra hverandre..og inspiseres for "flekker" og evt. dårlige loddinger.. Litt tinnsuging for å så hive på en god klatt loddetinn på det aktuelle punktet ordner ofte biffen uten særlig kostnad :D Husk for all del å forsegle boksen igjen ved sammensetning (silikon\flex) Om enheten er gåen er det UANSETT verdt et forsøk å reparere den selv :)

Jaggu glad jeg handlet meg en loddebolt for en tid tilbake siden :D Kan spare mye penger med en sånn en i hus :)

Per Turbo
09/12/10, 11:54
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/553.jpg

BTM
09/12/10, 11:59
Se der ja! :)
Hvordan er den festet?

Per Turbo
09/12/10, 12:13
Med 4stk E5 torx.. sitter ikke hardt, når de er løse er det bare å løsne modulen. Skal sitte ganske løst da.

Trenger en slik
http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/9561.jpg

BTM
09/12/10, 12:16
Ok,takk for svar:D

BTM
14/12/10, 23:39
Plukka ut styreenheten i går kveld å lodda den. Skrudde sammen i dag og da var jeg kvitt lampa :)

Total (Volvo) på Oppdal får ikke tak i abs pumpe og Volvo Tynset skulle ha
14 000 for ny:eek:

Da slapp jeg billig unna gitt:D Fikk også etterkontrollert bilen i dag.

Morgis
14/12/10, 23:51
Om du har fått feilkode på høyre bak ABS sensor er det 99% sikkert ABS modulen. Denne er dyr, men kan fåes for 2-4000 ny i USA og Sverige. Veldig enkelt å bytte.

Dersom de tar en prøvetur med bilen din vil de fort finne ut at ABS ikke fungerer, så ikke sikkert pæretrikset hjelper.

fordi en abs sensor aldri svikter? :P
Jeg byttet høyre sensor bak på min pga feilkode (lettere sagt måtte jeg bytte begge sensorene pga AWD ledningsnettet), og feilkode forsvant og abs var oppe å gikk igjen :)

Er jo litt billigere å kjøpe en sensor å håpe det er den før man hogger til å kjøper gullsmykket ;)

Per Turbo
15/12/10, 14:15
Ser man det, godt det løste seg såpass enkelt og billig :)

TeamBørnOut
15/12/10, 16:40
Burde kanskje laget en "how to" eller lignende på ABS greiene der. mange som har kjøpt dyre deler isteden for å bruke litt loddetinn :(

de_icer
15/12/10, 18:19
Burde kanskje laget en "how to" eller lignende på ABS greiene der. mange som har kjøpt dyre deler isteden for å bruke litt loddetinn :(

Den har vi her, jeg har nettopp fått fiksa abs'en på en V70 med tålmodighet og loddetinn :)

http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

BTM
15/12/10, 21:38
Ja var litt usikker på om det gikk fordi feilkoden var pumpa, og de fleste får vell på abs-føler.
Er overlykkelig:D Mange tusen spart så da blir det vell ei fuktig jul (les: fyll)! :)