Logg inn

Vis full versjon : Olje lampa lyser under 1000 omd.

gnilrE
07/12/10, 20:23
Som i topic, hva er dette for noe? Det er bra med olje på motoren. Dårlig olje pumpe?

:(

PVT
07/12/10, 20:25
kan være indikasjon på det ja har motoren gått langt?

kan være at kablen er skadet pleier å råttne den kablen der og da slår den ut

knaben
07/12/10, 21:11
er sånn hos meg å, men jeg tipper det er pumpa hvertfall hos meg da.

gnilrE
07/12/10, 22:24
Er en FK motor som har gått 330 tusen, kjørt av sogne-prest... Men det har jo ikke noe og si på olje pumpa det da, men ja kan godt være den er på tur til og ta kvelden. Vet noen om high-flow pumpe på nette til volvo? :) Og vist det er denne kabelen, hvem er det da?

R.G
07/12/10, 22:33
var sånn en 940 jeg hadde i to år også. kjørte med den sånn i ett år jeg, skjedde ingenting. oljetrykket på tomgang lå på 0,7bar (850omdr ved varm motor tror jeg og så det glødet i lampa.1000omdr litt over 1bar ble det borte. var bra trykk på turtall, så da ga jeg f.. med å fikse det.

VolvoR-Sport
07/12/10, 22:37
Parner selger høy flow pumpe, men denne skal visst ikke fløde mer enn en FK pumpe?

Mr. Crepsley
07/12/10, 22:43
Før du investerer i ny pumpe er det nå greit å måle oljetrykket. Veldig enkelt på den der motoren.

gnilrE
08/12/10, 07:57
var sånn en 940 jeg hadde i to år også. kjørte med den sånn i ett år jeg, skjedde ingenting. oljetrykket på tomgang lå på 0,7bar (850omdr ved varm motor tror jeg og så det glødet i lampa.1000omdr litt over 1bar ble det borte. var bra trykk på turtall, så da ga jeg f.. med å fikse det.

Ja min gløder først på 1000, og når den detter ned til en 700 så lyser den konstant, men kan jo bare se hva olje trykket er ja, før jeg gjør noe som helst. Er bare litt irriterendes med en lampe som blinker og lyser opp. Er FK pumpa bra den da eller?:) eller er high flow bedere? Skal sjekke trykket etterpå idag jeg

Lite
08/12/10, 08:32
Litt nyskjerrig, og låner tråden litt.
Hvor lang tid regner dere på å bytte oljepumpe for en som ikke har skrudd for mye motor? er det noe man bør følge ekstra godt med?

Hva koster en slik high flow pumpe?

gnilrE
08/12/10, 08:35
Litt nyskjerrig, og låner tråden litt.
Hvor lang tid regner dere på å bytte oljepumpe for en som ikke har skrudd for mye motor? er det noe man bør følge ekstra godt med?

Hva koster en slik high flow pumpe?

Det går bra, er nyskjerrig selv. Har leita litt men jeg finner ikke noe!..

Morgis
08/12/10, 08:37
sjekka silen i bunnpannen? prøv også å hiv på noe omega ved neste oljeskift. kanskje det hjelper. har hvertfall god erfaring med omega på alle bilene jeg har brukt det på

gnilrE
08/12/10, 08:39
sjekka silen i bunnpannen? prøv også å hiv på noe omega ved neste oljeskift. kanskje det hjelper. har hvertfall god erfaring med omega på alle bilene jeg har brukt det på

Aha, hva gjør omega? :)

Morgis
08/12/10, 08:40
renser hele oljesystemet. imponernede effektivt om man følger bruksanvisningen nøye

gnilrE
08/12/10, 08:43
renser hele oljesystemet. imponernede effektivt om man følger bruksanvisningen nøye

Aha, det hørtes ikke dumt ut, kjøper man dette på nett eller på butikk?

Morgis
08/12/10, 09:14
jeg kjøpte på Meca. Bilxtra, Thorshov og mekonomen har dette også

Mr. Crepsley
08/12/10, 11:19
Bør ikke bruke dette på biler som har gått mye Morgis. Om det aldri har vært på en motor, som f.eks. har gått 350k, så slipper ikke all dritten med engang, men vil gjøre underveis når du kjører. Kan fort blokkere alt.

Luigi
08/12/10, 11:32
har også samme problem på min b230f i en 1990 740, den er borte på kald motor, men på ca halv varm motor kommer den på ved lavt turtall, og ved varm motor under 1500rpm lyser den konstant.

noen sier det er olje givern som tuller,dårlig kontakt til givern, slitne råder, skit i sila, dårlig oljepumpe, pakninga som oljepumpa står fast i er dårlig.

gnilrE
08/12/10, 12:44
Hm, skal sjekke litt men motoren er ny overhalt med alle nye pakninger. Og jeg har ikke dårlig råder.. så skal se meg litt rundt, og se påledningene ned dit. :)

Adrian
08/12/10, 12:52
Vi hadde samme problem på en gammel mercedes en gang, den hadde stått nesten et år. Da fikk vi et tips om å bytte oljefilter og det virket. ville kanskje prøvd det først, viss det begynner å bli en stund siden.

gnilrE
08/12/10, 12:55
Ble byttet faktisk for 5-uker siden og bilen har gått 20mil på det filteret, men kan jo hende det er dårlig filter (champion) :). Men skal få på noe Agip olje så fort motoren blir tett så da bytter jeg nok.

Morgis
08/12/10, 13:44
Bør ikke bruke dette på biler som har gått mye Morgis. Om det aldri har vært på en motor, som f.eks. har gått 350k, så slipper ikke all dritten med engang, men vil gjøre underveis når du kjører. Kan fort blokkere alt.

Som jeg sa, følg instruksene nøye.
Omegaen krever at man har varm motor ved påfylling.
Så skal den svive på tomgang i 15min. så skal all olje tappes grundig ut.
Altså, viktig at motoren står i vater.

Skifte oljefilter og på med ny frisk olje.

Brukte denne på en S70 jeg hadde en liten service på.
Den hadde gått 380000 og tikket litt i ventilene.
All ventiltikking ved kaldstart forsvant, selv når det er så kaldt i luften som nå (-20).
Mest sannsynlig renset omegaen kanalene i de hydrauliske ventilløfterene.

At du frykter noe vil løsne i ettertid er jo en ting.
Bør helst havne i oljefilteret.
Men om dette ikke løsner, så bygger det seg bare enda mer.
og når det blir tett.. da takker motoren for seg fort :)

gnilrE
08/12/10, 14:27
Som jeg sa, følg instruksene nøye.
Omegaen krever at man har varm motor ved påfylling.
Så skal den svive på tomgang i 15min. så skal all olje tappes grundig ut.
Altså, viktig at motoren står i vater.

Skifte oljefilter og på med ny frisk olje.

Brukte denne på en S70 jeg hadde en liten service på.
Den hadde gått 380000 og tikket litt i ventilene.
All ventiltikking ved kaldstart forsvant, selv når det er så kaldt i luften som nå (-20).
Mest sannsynlig renset omegaen kanalene i de hydrauliske ventilløfterene.

At du frykter noe vil løsne i ettertid er jo en ting.
Bør helst havne i oljefilteret.
Men om dette ikke løsner, så bygger det seg bare enda mer.
og når det blir tett.. da takker motoren for seg fort :)

Dette skal jeg testes så fort som mulig, høres ut som vidundermiddel, eneste er att jeg har over halt motoren med alle lagre og pakkninger, og honet motor og etter dette har den gått ca. 60 mil. Så det vil jo egentlig ikke ligge noe i motoren da? men kan teste uansett. :)

TeamBørnOut
08/12/10, 14:36
Oljelampe som lyser på tomgang / lave turtall er i 99% av tilfellene pakkningen mellom oljepumpa og blokka som har "poppet ut" /"sprekt". Det skjer hvis olja er tykk og man har gitt litt gass. spesielt om vintern når olja er tykk.
Det er bare å ta ned punnpanna (går hvis man løsner et motorfeste og hjelper til med jekken) og sjekke / bytte denne. Jeg har "aldri" åpnet en volvo rødblokk hvor dette ikke har skjedd. Som oftest har aldri oljelampa mi lyst. men jeg har merka det når olja har fått skikkelig juling.
monterer alltid med sikaflex når jeg monterer nye. da får de aldri flydd ut :)

gnilrE
08/12/10, 14:45
Oljelampe som lyser på tomgang / lave turtall er i 99% av tilfellene pakkningen mellom oljepumpa og blokka som har "poppet ut" /"sprekt". Det skjer hvis olja er tykk og man har gitt litt gass. spesielt om vintern når olja er tykk.
Det er bare å ta ned punnpanna (går hvis man løsner et motorfeste og hjelper til med jekken) og sjekke / bytte denne. Jeg har "aldri" åpnet en volvo rødblokk hvor dette ikke har skjedd. Som oftest har aldri oljelampa mi lyst. men jeg har merka det når olja har fått skikkelig juling.
monterer alltid med sikaflex når jeg monterer nye. da får de aldri flydd ut :)

Har ett lite problem når bilen startes, så har man ikke gass så starter heller ikke bilen, så kan godt hende det har skjedd nå da siden det er kaldt. Skal se på lørdag, men er de pakningene så dårlige? bytta min for 2 mnd. siden da motoren ble overhalt.. menmen skal sjekke litt :) Takker for tipset!

TeamBørnOut
08/12/10, 19:09
hvis den er nyoverhalt så kan jeg nesten garantere deg det er de pakningene. er en grunn til at jeg bruker sikaflex som sagt :)
Hvis du må ha litt gass når du starter bilen så kan det tyde på at du har vakum lekasje eller lignende. Men kan være spjellsensoren din også som må stilles (har du gjort om noe på ledningsnettet kan det være noe forstyrrelser der også. aner ikke hvorfor men noen biler er sensetive på dette :D)

gnilrE
08/12/10, 21:23
hvis den er nyoverhalt så kan jeg nesten garantere deg det er de pakningene. er en grunn til at jeg bruker sikaflex som sagt :)
Hvis du må ha litt gass når du starter bilen så kan det tyde på at du har vakum lekasje eller lignende. Men kan være spjellsensoren din også som må stilles (har du gjort om noe på ledningsnettet kan det være noe forstyrrelser der også. aner ikke hvorfor men noen biler er sensetive på dette :D)

Aha, du er den første som har ett vettu svar på dette. Litt off topic men siden du er inne på det så spør jeg, når bilen min er kald og jeg skal starte banker den og går noe jævl... 90% av alle gangene jeg skal starte soter den igjen og blir bare ståendes og kinne. Det er FK motor som er satt i en 740 90mod. med orginalt F motor, men er jo LH 2.4, og kobla inn formotstand til dysene. Det er som jeg får ei 10L bøtte i stempla med bensin ved start. Har du noe peiling på dette? :)

TeamBørnOut
08/12/10, 21:29
Da er du nok heldig å har noen forstyrrelser i ledningsnettet ja. opplevd dette flere ganger selv. det du bør gjøre først å fremst er å bytte ut olja di :D
Den er nok så bensinfull at det kan være dette som gjør at lampa di lyser også. får håpe lagrene i motoren ikke har tatt skade. Hvorfor noen får problemer med at motoren drukner sånn pga forstyrrelser aner jeg ikke. Jeg fikk det samme. flyttet kablene og motoren gikk fint. men når jeg rusa bilen så kom vindusviskrene på :D
Det jeg gjorde var å bytte til skjerma kabler fra hjernen og til dysene (til og fra motstandene også). LMM gjorde jeg det samme med.
Volvo har plassert releet til dysene på forskjellige sider av bilen på sugemotorene og turbomotorene. dette er pga forstyrrelser (tipper det er lmm som utgjør dette).
Prøv å bytt ut kablene å se om det hjelper. det hjalp på mine biler og biler jeg har vært borti det samme problemet på.
(det hendte at dysene mine åpnet 100% etc... det er ikke bra for dyser eller hjernen... eller resten av motoren egentlig :D)

gnilrE
08/12/10, 21:36
Da er du nok heldig å har noen forstyrrelser i ledningsnettet ja. opplevd dette flere ganger selv. det du bør gjøre først å fremst er å bytte ut olja di :D
Den er nok så bensinfull at det kan være dette som gjør at lampa di lyser også. får håpe lagrene i motoren ikke har tatt skade. Hvorfor noen får problemer med at motoren drukner sånn pga forstyrrelser aner jeg ikke. Jeg fikk det samme. flyttet kablene og motoren gikk fint. men når jeg rusa bilen så kom vindusviskrene på :D
Det jeg gjorde var å bytte til skjerma kabler fra hjernen og til dysene (til og fra motstandene også). LMM gjorde jeg det samme med.
Volvo har plassert releet til dysene på forskjellige sider av bilen på sugemotorene og turbomotorene. dette er pga forstyrrelser (tipper det er lmm som utgjør dette).
Prøv å bytt ut kablene å se om det hjelper. det hjalp på mine biler og biler jeg har vært borti det samme problemet på.
(det hendte at dysene mine åpnet 100% etc... det er ikke bra for dyser eller hjernen... eller resten av motoren egentlig :D)

Endelig fikk jeg ett vettu svar på dette, dette har jeg venta lenge på!! :D
Skal gjøre alt du sier er så lei av og pusse plugger. Skal gjøres fortest mulig for er umulig og kjøre med når den har stått litt.. Tusen Takk :D

TeamBørnOut
08/12/10, 21:47
får håpe det hjelper :) men en gåen tempsensor kan ødelegge tomgangen litt den også. hvis den kjører på litt formye suppe. men det å gå over å bruke skikkelige skjærma kabler er uansett veldig viktig! feiltenninger å pluttselige "kutt" kan fort bli borte :D

gnilrE
08/12/10, 21:50
får håpe det hjelper :) men en gåen tempsensor kan ødelegge tomgangen litt den også. hvis den kjører på litt formye suppe. men det å gå over å bruke skikkelige skjærma kabler er uansett veldig viktig! feiltenninger å pluttselige "kutt" kan fort bli borte :D

Høres i mine ører som og gå fra A til Å der Å er Ålreit :D, Tempsensoren er bytta siden jeg trodde det var derfor den brukte så mye bensin og det hjalp mye, fylte 25L og kjørte 5,38mil så var den tom... Så viste seg att det hvertfall var riktig :)

gnilrE
11/12/10, 11:15
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15421 Noen tips?

TeamBørnOut
11/12/10, 11:47
avbestil timen å fiks bilen før du drar bort. de ser kjapt hvis en bil bruker mer suppe en den skal. ryker litt svartere en vanlig

gnilrE
11/12/10, 12:19
avbestil timen å fiks bilen før du drar bort. de ser kjapt hvis en bil bruker mer suppe en den skal. ryker litt svartere en vanlig

Den ryker ikke i det hele tatt, men lokter ordentlig gammal mustang!!...