PDA

Vis full versjon : Ettermontere tracks



Nilsebu
06/12/10, 23:00
Er flere tråder om dette, men kjører på.

Det som trengs er jo abs modulen med tracks, bryteren, ledning til bryter, sokkel og pære for dashbord.

Er det en egen ledning som går ut fra modulen, eller ligger den gjemt en annen plass?

For å få ledningen gjennom torpedoveggen så er det vel bare til å føre den gjennom gjennomføringsrøret under rattstammen?

Kunne godt tenkt meg tracks om vinteren + sommeren for å heve grepet og spare dekk :)

MrX
07/12/10, 20:52
Tror faktisk at du kun trenger ny modul. Du vil da ikke kunne skru den av og på, men det er noe man meget skjelden gjør.

tofsrud
07/12/10, 22:52
Jeg har også kikket litt på tidligere tråder om dette emnet, uten å få noe godt svar. Hadde vært greit å fått avklart hva som trengs.

Trådstarter, har du kikket på de ledige bryterplassene i dashbordet ditt?
I min bil fant jeg en ledning med en kontakt helt identisk med TRACS kontakter jeg har sett bilder av.

mrstfu
07/12/10, 23:59
så vidt jeg har fått inntrykk avv, sitter tracs i ABS modulen. ettersom tracsen bremser drivhjula ved hjulspinn (har jeg fått inntrykk av), er det ingen annen funksjon i denne enn det som er i modulen, og da burde vel bryteren kun gå til modulen?

vet du må ha ny modul, Morgis sa til meg i en annen tråd om det samme, at ny modul og bryter var alt man trengte.

Nilsebu
08/12/10, 11:23
Tror faktisk at du kun trenger ny modul. Du vil da ikke kunne skru den av og på, men det er noe man meget skjelden gjør.

Skal jeg ha det så vil jeg ha muligheten til å skru den av :)


Jeg har også kikket litt på tidligere tråder om dette emnet, uten å få noe godt svar. Hadde vært greit å fått avklart hva som trengs.

Trådstarter, har du kikket på de ledige bryterplassene i dashbordet ditt?
I min bil fant jeg en ledning med en kontakt helt identisk med TRACS kontakter jeg har sett bilder av.

Har ikke sett på så mange, men ser at de dødlokkene har ledninger og kontakter på seg.


så vidt jeg har fått inntrykk avv, sitter tracs i ABS modulen. ettersom tracsen bremser drivhjula ved hjulspinn (har jeg fått inntrykk av), er det ingen annen funksjon i denne enn det som er i modulen, og da burde vel bryteren kun gå til modulen?

vet du må ha ny modul, Morgis sa til meg i en annen tråd om det samme, at ny modul og bryter var alt man trengte.

Stemmer dette, men tror du trenger pæresokkel og pære for dashbordet også.


Noen som vet hvordan ledningen fra modul til knapp går ?

julen
08/12/10, 15:40
trenger kun moduln og kanppen. lednigen til knappen ligger klar bak ett av blendedeksla på hs av rattet. trenger ikke pære(jeg gjorde hværtfal ikke det).

Nilsebu
09/12/10, 02:37
Høres bra ut :) Driver å sjekker opp brukte moduler nå.. angrer bittert på at jeg ikke kjøpte en med tracks ifjord når jeg kjøpte splitter ny modul.

mrstfu
09/12/10, 23:45
sier det igjen jeg...

antispinn sitter i høyrefoten.

Nilsebu
09/12/10, 23:47
Er fullt klar over det!! :) Men lysten til å fylle opp bilen med flere knapper som er originalt ekstrautstyr bryr seg ikke om sånt.

+ jeg kan spare myyyye dekk på dette :) :P

mrstfu
09/12/10, 23:57
dekkslitasje er en konsekvens av at du kjører som en 18 åring som akkurat har overlevd sin første vinter og derfor tror han er verdens absolutt råeste sjåfør.:D

og knapper er da ikke noe problem? bare å kjøpe på Volvo, det.

Nilsebu
10/12/10, 00:03
dekkslitasje er en konsekvens av at du kjører som en 18 åring som akkurat har overlevd sin første vinter og derfor tror han er verdens absolutt råeste sjåfør.:D

og knapper er da ikke noe problem? bare å kjøpe på Volvo, det.

19 åring takk! Og etter 2 snø vinterer på 2 hjuling, 1 med bil og den andre påbegynte vinteren med bil så ER jeg verdens absolutt råeste sjåfør :)

Knappene skal jo ha en funksjon :)

mrstfu
10/12/10, 01:57
19 åring takk! Og etter 2 snø vinterer på 2 hjuling, 1 med bil og den andre påbegynte vinteren med bil så ER jeg verdens absolutt råeste sjåfør :)
19år, helt riktig. Og kjører fremdeles som en 18åring på LSD.


Knappene skal jo ha en funksjon :)De kan trykkes på. Funksjon nok.

5tegn.

Morgis
10/12/10, 08:26
sier det igjen jeg...

antispinn sitter i høyrefoten.

nei nei nei. antispinn sitter i quaife diffen mellom hjula ;)

Nilsebu
10/12/10, 10:44
quaife hadde vært knask ja, men på auto?? venter heller på manuell da.

Har vel ikke en modul til salgs Morgis?

Morgis
10/12/10, 12:27
desverre :) de forsvinner som hakka møkk de obdII modulene

Nilsebu
10/12/10, 13:34
desverre :) de forsvinner som hakka møkk de obdII modulene

hehe..

Kilroy har til salgs. Men er det bolt on til obd2 eller er det noen nummer som må stemme ?

Nero
10/12/10, 17:41
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25851528

Nilsebu
10/12/10, 18:23
Sender melding i skrivende stund :)

Edit: var reservert til tirsdag :/

GMV
10/12/10, 18:40
Jahn på SC styling har til 1500,-

Nilsebu
10/12/10, 18:45
kilroy har til 1000 sek. Så venter heller på han da. Men takk for tipset :)

GMV
10/12/10, 18:48
Tenkte bare at du MÅTTE ha den nå med en gang.:rolleyes:

Nilsebu
11/12/10, 23:39
Er det bolt on på OBD2 eller må enkelte nummre osv stemme?

Nilsebu
20/12/10, 17:59
Da var modul med tracks montert. Og lyset som indikerer tracks kom på under oppstart. Dette har aldri lyst før.

Jeg har ikke bryter enda, men det var ikke noen antydning til antispinn.

MÅ bilen ha bryter? For jeg prøvde å laske litt på kontaktene og da fikk jeg opp lyset som sier at den er av, men det var det eneste jeg fikk til.

mrstfu
20/12/10, 19:29
psst!



høyrefoten:D

Nilsebu
20/12/10, 20:37
psst!



høyrefoten:D

Sakelige svar takk!! :P

Spør folket igjen:

Da var modul med tracks montert. Og lyset som indikerer tracks kom på under oppstart. Dette har aldri lyst før.

Jeg har ikke bryter enda, men det var ikke noen antydning til antispinn.

MÅ bilen ha bryter? For jeg prøvde å laske litt på kontaktene og da fikk jeg opp lyset som sier at den er av, men det var det eneste jeg fikk til.

TeamBørnOut
20/12/10, 20:47
lyser ei lampe som sier at den er AV så er den sikkert av :)
Den vil nok ha en bryter, som andre saker i en bil :)

Nilsebu
20/12/10, 21:23
lyser ei lampe som sier at den er AV så er den sikkert av :)
Den vil nok ha en bryter, som andre saker i en bil :)

Når den lyser så er den av ja. Men dette var hvis jeg lasket koblingene i iso-kontakten. Uten dette så lyser ikke tracks lampen utenom når du starter bilen.

Men ingen tracks.

hgnubel
20/12/10, 21:29
Da var modul med tracks montert. Og lyset som indikerer tracks kom på under oppstart. Dette har aldri lyst før.

Jeg har ikke bryter enda, men det var ikke noen antydning til antispinn.

MÅ bilen ha bryter? For jeg prøvde å laske litt på kontaktene og da fikk jeg opp lyset som sier at den er av, men det var det eneste jeg fikk til.

Litt nysgjerrig bare, hvordan sjekket du om det var antydning til antispinn? Hvis jeg har forstått tracks riktig så skal den jo ikke reagere om du spinner omtrent like mye på begge hjulene. Er vel ikke ofte den skal slå inn ved vanlig kjøring (under 30-40 eller hva det var)?

Nilsebu
20/12/10, 21:32
Litt nysgjerrig bare, hvordan sjekket du om det var antydning til antispinn? Hvis jeg har forstått tracks riktig så skal den jo ikke reagere om du spinner omtrent like mye på begge hjulene. Er vel ikke ofte den skal slå inn ved vanlig kjøring (under 30-40 eller hva det var)?

Enkelt. Sto stille på snø / is og bånn pedal. + jeg prøvde meg forsiktig i glatte bakker.

Når piggene griner etter en lite periode så tviler jeg på at noe antispinn hjelper til. Denne typen antispinn fungerer bare opp til 40 km/t.

Lite spørsmål til dere som har tracks. Blinker lampen når den arbeider?

MrX
20/12/10, 22:07
Nei den blinker ikke.

Robert H.
20/12/10, 22:07
Enkelt. Sto stille på snø / is og bånn pedal. + jeg prøvde meg forsiktig i glatte bakker.

Når piggene griner etter en lite periode så tviler jeg på at noe antispinn hjelper til. Denne typen antispinn fungerer bare opp til 40 km/t.

Lite spørsmål til dere som har tracks. Blinker lampen når den arbeider?

Den blinker når den arbeider ja.
Iallefall på min 2001 C70.

Nilsebu
20/12/10, 22:08
Nei den blinker ikke.


Den blinker når den arbeider ja.
Iallefall på min 2001 C70.

Flere som kan bekrefte? Er dette likt på c70 fra 01 og første v70?

MrX: Hører du absen når den arbeider?

MrX
20/12/10, 22:10
Man hører hvertfall TRACS når den jobber. Har ikke lagt merke til noen lyd når ABS jobber. Men regner med at den lager lyd den også. Man kjenner det hverfall godt i foten.

degocostly
20/12/10, 22:29
Min blinker ikke. Jeg hører at den jobber, men kjenner som regel ingen effekt.. :p

Nilsebu
20/12/10, 23:30
Min blinker ikke. Jeg hører at den jobber, men kjenner som regel ingen effekt.. :p

Men merker du at bilen bremser ned det ene hjulet og drar over på det andre? aka det resulterer i bedre fremkommelighet ?

mrstfu
21/12/10, 00:00
Sakelige svar takk!! :P

Spør folket igjen:

alright da... bare en liten input:

såvidt jeg husker fra den ene bilen jeg har kjørt og prøvd tracs, er vel tracsbryteren en impulsbryter? slik at den ikke blir stående inne, men gir en impuls som forteller modulen om tracs er av eller på? mulig jeg tar feil her, men et konstant signal, istedenfor impuls vil kanskje slå av tracs?

Nilsebu
21/12/10, 00:07
alright da... bare en liten input:

såvidt jeg husker fra den ene bilen jeg har kjørt og prøvd tracs, er vel tracsbryteren en impulsbryter? slik at den ikke blir stående inne, men gir en impuls som forteller modulen om tracs er av eller på? mulig jeg tar feil her, men et konstant signal, istedenfor impuls vil kanskje slå av tracs?

Kanskje, beveger meg litt utenfor min kjennskap her.

På tracks iso-kontakten er det tre ledninger som går inn. En svart (som er minus) en svak rosa ledning og to grønne som går inn i samme kontakt.

Vil ikke dette være på -og av / pluss og minus samt en / to signalkabler?

Det eneste er vel bare å vente til jeg får på en bryter.

degocostly
21/12/10, 21:50
Men merker du at bilen bremser ned det ene hjulet og drar over på det andre? aka det resulterer i bedre fremkommelighet ?

Nei, egentlig ikke. Merker ingenting i gasspedal, bare lyd, og tramper jeg ned, så fortsetter den å spinne. Mulig den bremser ned det ene hjulet litt, men det er ivertfall lite. Må vel være svært forsiktig på gassen for å få det til å funke skikkelig. Men på min så syns jeg ikke det er noe til hjelp

Robert H.
21/12/10, 22:08
Helt klart merkbart på min.
Hører at den bruker ABS til å bremse ned hjulet som spinner, i tillegg tar den ned effekten på motoren.

degocostly
21/12/10, 22:17
Da funker den sikkert ikke på min :p
Men hører godt at den prøver å jobbe ivertfall

Robert H.
21/12/10, 23:05
Da funker den sikkert ikke på min :p
Men hører godt at den prøver å jobbe ivertfall

Sikkert forskjell i software på din 98 modell og min 2001.
Står ikke Tracs på knappen heller men STC.

MrX
22/12/10, 09:25
TRACS struper ikke motorkraften i det hele tatt. Men funker helt greit, hører at der rumler når den spinner så begynner den og spinne på begge hjulene. Trikset er og holde en jevn gass når tracs begynner og jobbe så bruker den og jobbe bilen framover. Men man ha huske at TRACS ikke er ett spesielt avansert system og det er mange mye nyere antispinn som funker mye bedre. Men jeg liker TRACS av den enkle grunn av at den ikke struper motoren.

Robert H.
22/12/10, 09:45
Det største problemet med STC er når man skal akselerere ut fra f.eks et kryss.
Spinner det, så retarderes effekten fra 193 hk til 19,3 og det er interessant nok det.....
Dritten er at dersom man kobler STC ut så lyser det et varsel i dashbordet noe som er ganske irriterende:rolleyes:

Ola Hagen
22/12/10, 10:46
Er det normalt at det skal dukke opp ca sju- åtte feil koder rett etter montering av modul med tracs? Jeg kjøpte en fra en bruker her og monterte den og da lyste abs lampa, og under prøvekjøring så funket ikke abs bremsene, og antakelig ikke tracksen..

Hva kan være feil her? eller må man kjøre en stund med tracks modulen så systemet får kjørt seg inn?

Nilsebu
22/12/10, 12:49
Etter at du har skiftet modul med tracks. Så vil tracks og abs lyset lyse helt til du passerer noe over 20 km/t. Da tar det en selvtest og hvis alt er OK så skrur det seg av.

Hvis det lyser hos deg enda, så kan det være noe gale med modulen. Ville da åpnet modulen og sjekket loddepunktene.

Ola Hagen
22/12/10, 14:42
Etter at du har skiftet modul med tracks. Så vil tracks og abs lyset lyse helt til du passerer noe over 20 km/t. Da tar det en selvtest og hvis alt er OK så skrur det seg av.

Hvis det lyser hos deg enda, så kan det være noe gale med modulen. Ville da åpnet modulen og sjekket loddepunktene.

jaså? det må prøves ja.. Kjørte litt rundt utafor verkstedet, men er usikker på om jeg passerte 20km/t.

Nilsebu
22/12/10, 23:32
Da er både modul og knapp montert. Men jeg kjenner ingen forskjell. Hører heller ingenting jobbe under hjulspinn.

Noen som har noen tips?

Tracks går sammen med abs lyset under oppstart, og tracks off kommer når jeg trykker inn bryteren.

MrX
23/12/10, 00:14
merkelig. Spinner du bare på ett hjul?

Morgis
23/12/10, 00:20
Må nok få deg noe ordentlig noe.. en quaife diff istedet ;)

Nilsebu
23/12/10, 00:31
merkelig. Spinner du bare på ett hjul?

Føles sånn. Hvis jeg står i en bratt bakke og spinner så spinner det ene hjulet, så kutter det litt, så fortsetter det. Er ganske likt hvis jeg trykker inn tracks knappen.


Må nok få deg noe ordentlig noe.. en quaife diff istedet ;)

På autolat?? :P Så er vel quaife lagt for kasser som drar litt mer gamp enn vogna mi.

hgnubel
23/12/10, 12:17
På autolat?? :P Så er vel quaife lagt for kasser som drar litt mer gamp enn vogna mi.

Quaife hjelper nok uansett om du har 170 eller 500 Nm... Så da er det vel bare å begynne å samle deler til å bygge om til manuell ;)

Når det er sagt så ble jeg nok en gang overrasket over hvor bra 850en min uten verken tracs eller diff-brems/sperre klarte seg på "såpeglatte veier" i bergenstrafikken i formiddag. FWD eller ikke, i dag var det gøy å seile litt kontrollert rundt :)

Ola Hagen
24/12/10, 10:25
Etter at du har skiftet modul med tracks. Så vil tracks og abs lyset lyse helt til du passerer noe over 20 km/t. Da tar det en selvtest og hvis alt er OK så skrur det seg av.

Hvis det lyser hos deg enda, så kan det være noe gale med modulen. Ville da åpnet modulen og sjekket loddepunktene.

Da har jeg prøvd å kjøre en tur med langt over 90km/t og alle feilkoder forsvant, utenom en... 4-2-3 :( bruten krets eller kortslutning i tracks systemet ifølge haynes.

Men burde ikke abs'n funket sjøl om tracksen indikerer feil? abs'n funket med den gamle modulen, men ikke med den nye. Har til og med åpna nye modulen og sett på loddepunkta uten å finne feil..

Hva kan være feil her?

er dette riktig nummer på modulen med tracks som skal passe til min bil:9128844?
Det som satt i bilen uten tracks het: 9401541.

Bilen er for øvrig 1995modell, 855 2.0 10v...... italia import

Nilsebu
24/12/10, 12:10
Har ikke kunnskapen som trengs for å bygge om til manuell. Så det blir ikke nødvendig før autolaten ryker.

Bilene har utrolig god framkommelighet uten tracks ja.

Mye snø her nå, så driver å sjekker om bilen oppfører seg likt når tracks er på og av.

Greenshadow: Hvis både abs og tracks lyset lyser, så kan det godt hende at det er noe gale med modulen. Trenger ikke å være loddepunktene.

Ola Hagen
24/12/10, 14:09
Har ikke kunnskapen som trengs for å bygge om til manuell. Så det blir ikke nødvendig før autolaten ryker.

Bilene har utrolig god framkommelighet uten tracks ja.

Mye snø her nå, så driver å sjekker om bilen oppfører seg likt når tracks er på og av.

Greenshadow: Hvis både abs og tracks lyset lyser, så kan det godt hende at det er noe gale med modulen. Trenger ikke å være loddepunktene.

er det egen lampe på tracksen? hos meg så er det kun ABS lampa som lyser..

Nilsebu
24/12/10, 15:23
Er vertfall det på V70, tror det er ganske likt på 850. Kan hende du mangler pære i instrumenthuset?

Fra stillestående i krappe bakker så begynner det ene hjulet og spinne, så kan det kutte litt og gå over til litt spinn ifra det andre, og sånn fortsetter der.

Så kanskje det er en liten mulighet for at det er tracks på bilen, men ettersom teknologien er så gammel så er det ikke SÅ mye hjelp i det?

Ola Hagen
24/12/10, 16:00
Er vertfall det på V70, tror det er ganske likt på 850. Kan hende du mangler pære i instrumenthuset?

Fra stillestående i krappe bakker så begynner det ene hjulet og spinne, så kan det kutte litt og gå over til litt spinn ifra det andre, og sånn fortsetter der.

Så kanskje det er en liten mulighet for at det er tracks på bilen, men ettersom teknologien er så gammel så er det ikke SÅ mye hjelp i det?

faan.. så det er mulighet for at 850'n ikke er levert med tracks? bilen er jo italia import og der er det vel kanskje ikke så jævli glatt kanskje..

Nilsebu
24/12/10, 16:04
faan.. så det er mulighet for at 850'n ikke er levert med tracks? bilen er jo italia import og der er det vel kanskje ikke så jævli glatt kanskje..

De er nå det. T5R etc har det vertfall.

Sikker på at det sto tracks bakpå modulen din? Og har du bryter?

Ola Hagen
24/12/10, 16:41
De er nå det. T5R etc har det vertfall.

Sikker på at det sto tracks bakpå modulen din? Og har du bryter?

Njaa, mener det står noe med tracks i ja. Selgeren sa det var det i allefall, trur den stammer fra en svensk T5 egentlig..

Jeg har ikke bryter nei, leste ett sted her at hvis du ikke hadde bryter så ville tracksen være innkoblet hele tiden... trur jeg da..

Eneste ledningen jeg fant bak blinddeksla er til grøftelysa visst.

MrX
24/12/10, 23:13
Njaa, mener det står noe med tracks i ja. Selgeren sa det var det i allefall, trur den stammer fra en svensk T5 egentlig..

Jeg har ikke bryter nei, leste ett sted her at hvis du ikke hadde bryter så ville tracksen være innkoblet hele tiden... trur jeg da..

Eneste ledningen jeg fant bak blinddeksla er til grøftelysa visst.

Du har kansje OBDI på bilen og en OBDII modul?

Nilsebu
25/12/10, 00:27
Du har kansje OBDI på bilen og en OBDII modul?

Det kan hende. Ettersom obd2 først kom i 96.

Edit: Min modul med tracks har nummer: 9162675. Dette er for OBD2

Ola Hagen
25/12/10, 13:22
Det kan hende. Ettersom obd2 først kom i 96.

Edit: Min modul med tracks har nummer: 9162675. Dette er for OBD2

Jaså?

jeg har i allefall den diagnos avleseren i motorrommet ved høyre front lykt, det er vel obd 1 vel?

hvor kan man få sjekket om modulen jeg har er obd 1 eller 2?

jeg har ikke vadis i allefall, så jeg veit inte.
men kanskje noen kunne sjekket det her?
modulen som jeg har fått tak i er: 9128844.

Morgis
25/12/10, 14:19
du ser det på den med en gang... OBD1 er stor sølvfarget:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1666.jpg

OBD2 er mindre og sort.
http://www.ecutesting.com/ecu-testing/assets/images/ABS_Volvo_2.gif

julen
25/12/10, 15:35
Jaså?

jeg har i allefall den diagnos avleseren i motorrommet ved høyre front lykt, det er vel obd 1 vel?

hvor kan man få sjekket om modulen jeg har er obd 1 eller 2?

jeg har ikke vadis i allefall, så jeg veit inte.
men kanskje noen kunne sjekket det her?
modulen som jeg har fått tak i er: 9128844.

abs/tracks modul med dele nr 9128844 og 9401542 til 850 ned obd1 har tracks i følge vadis.

Ola Hagen
25/12/10, 23:43
ok, da er det vel noe skikkelig feil med bilen da.. Eller kan det være sjanse for at bilen mangler tracks systemet egentlig?

Noen forslag til feilsøking av dette?

F86
26/12/10, 10:14
Må du ikke ha bryter for å få aktivisert tracksen da ?
På min `95 850 må i allefall bryteren vere på.

MrX
26/12/10, 10:22
Kan godt hende at man må ha bryter på bilene med obdI

Ola Hagen
26/12/10, 11:06
Kan godt hende at man må ha bryter på bilene med obdI

okei.. men jeg syntes det er så rart at abs systemet ikke funker i det hele tatt, sjøl feilkoden indikerer at feilen er i tracksen..

skal det være slikt?

Morgis
26/12/10, 18:11
på obd 1 må man ha bryter. Obd2 har bare en pulsbryter som slår av tracs. Bilen slår på tracs automatisk hver gang bilen startes

V70T5
29/12/10, 14:03
Du merker godt når tracs jobber om systemet er som det skal. Å til krypekjøring opp en bakke om det er glatt funker det supert. Spinner det ene, bremses det, spinner det andre bremses det.. men gir du MER gass når det spinner ja da er det null funksjon... så er veldig enkelt å overstyre det... prøv med lite gass du opp en bakke.. så merker du det fort.. om det virker eller ikke..

Eller som eg hadde problem med tidligere, tracs aktiverte bremsene når bilen kjørte på torr vei å du gidde mye gass.. ingen feilkoder, men det kom på å ti og utider.. byttet modul å feilen er borte.. nå er det kun til hjelp om det er glatt..

Nilsebu
29/12/10, 14:53
Du merker godt når tracs jobber om systemet er som det skal. Å til krypekjøring opp en bakke om det er glatt funker det supert. Spinner det ene, bremses det, spinner det andre bremses det.. men gir du MER gass når det spinner ja da er det null funksjon... så er veldig enkelt å overstyre det... prøv med lite gass du opp en bakke.. så merker du det fort.. om det virker eller ikke..

Eller som eg hadde problem med tidligere, tracs aktiverte bremsene når bilen kjørte på torr vei å du gidde mye gass.. ingen feilkoder, men det kom på å ti og utider.. byttet modul å feilen er borte.. nå er det kun til hjelp om det er glatt..

Takker for det.

Du hører jo abs`en når tracks jobber. Hvis du bremser og absen starter så hører du 2 lyder. En ganske høy lyd, og en litt mindre høy som kan minne om et sykkelhjul (hvis jeg klarer å forklare meg skikkelig) som snurrer rundt på en sykkel som står opp ned.

Den minste lyden der hører jeg til tider når jeg spinner.

Nilsebu
04/01/11, 23:28
Etter en del is på veien.. er absolutt ingen forskjell om jeg har tracks på eller av.

Men Kilroy snakte om at det kan være noe med abs aggregatet? Kan dette stemme? Har jo et aggregat hvor tracks modulen sto på liggende.

JEPS
05/01/11, 02:34
okei.. men jeg syntes det er så rart at abs systemet ikke funker i det hele tatt, sjøl feilkoden indikerer at feilen er i tracksen..

skal det være slikt?

har du vurdert om feilen kan ligge i selve boksen, er det ikke problemer med loddingene på noen av de, hadde det på en v70 jeg hadde, å der funka det ikke i det hele tatt.

sto en fix selv tråd på volvoforumet en eller annen plass.

ellers så kjennes det godt når tracs funker, er nesten samme følelse/lyd som når man tramper bremsen inn å ABSen jobber.

Morgis
05/01/11, 10:14
Prøv steikeovntrikset
http://www.itavisen.no/854851/stekt-skjermkort-ble-som-nytt

eller lodde over for hånd
http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

R-M-I
05/01/11, 10:37
Hmm...
Sorry om dette er trådstjeling, men jeg ville ikke opprette enda en tråd om akkurat det samme :)

På biler FØR 96..altså de med ODB1.. Er det da bare å bytte den vanlige ABS modulen, med en ABS\TRACS.. Og montere en bryter i kupè'en? (er det i så fall trukket kabler osv. så alt er klart? eller må det trekkes kabler bak dash, til styreboks e.l?).

Hadde vert kjekt med Tracks :) Er jo alltid kos å pille litt på bilen.. Og disse tingene her er vel ting man fint kan ordne selv?

850GLTsilver
10/01/11, 22:19
Mener å huske.....

Er ikke hovedsylinderen også forskjellig på modeller med og uten tracs?

Rapidspeed
11/01/11, 22:20
ble så nysgjerrig på dette at jeg måtte ut og sjekke awd'en min(-00 mod)..
har tracs lampe som lyser frem til motoren går, men ingen bryter.. leste så i instruksjonsboka...(er vel typisk ektefødt nordmann å lese den ETTER..;))
der stod det tydelig..

"OBS! TRACS kan inte kopplas ur på bilar med 4-hjulsdrift.! :eek:

så da hadde jeg joggu TRACS, men ingen bryter..;)

volvoRsport
11/01/11, 22:31
"OBS! TRACS kan inte kopplas ur på bilar med 4-hjulsdrift.! :eek:


Kan ihvertfall koble den ut på broren min sin '00 AWD.

Rapidspeed
11/01/11, 23:03
Kan ihvertfall koble den ut på broren min sin '00 AWD.
er ikke ettermontert av på bryter da? eller har han STC isteden kanskje som kan slås av på awd?;)

MrX
12/01/11, 20:03
Man kan ettermontere bryter. Ligger ledning klar.

Morgis
12/01/11, 22:20
kan utkobles på 97-99modellene.00mod fikk nok stc. Kunne få bryter på det også har jeg sett. Mindre kjent med det systemet

Nilsebu
14/01/11, 15:26
Fått bekreftet at det finnes 2 forskjellige ABS aggregater nå. En med tracks, og en uten. Noe som Kilroy påstod i begynnelsen :P

Så i mitt tilfelle blir det å bytte dette når det blir litt varmere ute / i garasjen :)

gekve
29/10/11, 12:23
Hadde det vert mulig å lage en samle-tråd/post med oppsummerte FAKTA på kva som trengs & må gjerast for å ettermontere TRACS i en V70 97-00? (gjerne også for andre modellar). Blir litt forvirra av alle påstander som kjem opp etter kvart; Treng en knapp? ledninger? lys i dash? ABS aggregat? noke meir?

Fikk du til ombygginga Nilsebu? Var det masse jobb?

tofsrud
29/10/11, 22:16
Helt enig.
En ryddig tråd med nødvendig fakta, hadde vært gull!

850GLTsilver
29/10/11, 22:48
Hadde det vert mulig å lage en samle-tråd/post med oppsummerte FAKTA på kva som trengs & må gjerast for å ettermontere TRACS i en V70 97-00? (gjerne også for andre modellar). Blir litt forvirra av alle påstander som kjem opp etter kvart; Treng en knapp? ledninger? lys i dash? ABS aggregat? noke meir?

Fikk du til ombygginga Nilsebu? Var det masse jobb?

Bytte ABS-modul til en med tracs: 8602266
Montere bryter i dashbord: 9162953 Plugg i kabelen som ligger klar bak blindlokkene på høyre side av rattet.

FERDIG
Alt vil virke, inkludert lys i bryteren

Gjelder alle 850 og x70 -00

DETTE ER FEIL. Man må bytte hydraulenheten også.

yearbogen
31/10/11, 12:16
Bytte ABS-modul til en med tracs: 8602266
Montere bryter i dashbord: 9162953 Plugg i kabelen som ligger klar bak blindlokkene på høyre side av rattet.

FERDIG
Alt vil virke, inkludert lys i bryteren

Gjelder alle 850 og x70 -00

Er det ikke forskjell på aggregatet?
Skal ikke si dette sikkert, men da jeg måtte bytte agregat på min 94modell (gamle typen hjerne) var det forskjell på om det var med 3 eller 4 bremserør, kom da fram til at jeg skulle ha med 3 siden jeg ikke har tracs.

850GLTsilver
31/10/11, 22:08
Er det ikke forskjell på aggregatet?
Skal ikke si dette sikkert, men da jeg måtte bytte agregat på min 94modell (gamle typen hjerne) var det forskjell på om det var med 3 eller 4 bremserør, kom da fram til at jeg skulle ha med 3 siden jeg ikke har tracs.

Dersom du skal montere nytypen hjerne så må aggregatet være nytypen, det er riktig.
Men med gammeltypen aggregat, så bruker du aggregatet som er der når du bytter til TRACS.

Den forskjellen med 3 eller 4 bremserør? ....
Er vel ett til hver av forhjulene uansett, og ett til bakhjulene.
Mere enn nok til at TRACS skal fungere sømløst.

Og i følge VADIS, så er det ingen forskjell på aggregatene hva jeg kan se.


DETTE ER FEIL Man må bytte aggregatet også.
(Altså tracs/ikke tracs)

yearbogen
01/11/11, 10:38
Dersom du skal montere nytypen hjerne så må aggregatet være nytypen, det er riktig.
Men med gammeltypen aggregat, så bruker du aggregatet som er der når du bytter til TRACS.

Den forskjellen med 3 eller 4 bremserør? ....
Er vel ett til hver av forhjulene uansett, og ett til bakhjulene.
Mere enn nok til at TRACS skal fungere sømløst.

Og i følge VADIS, så er det ingen forskjell på aggregatene hva jeg kan se.
(Altså tracs/ikke tracs)

Ser på bil1din.no at det finnes med 3 og 4 rør, kan tyde på at dette følger hjernen, at det muligens er 3 for gamletypen og 4 for den sorte. Men dette vet jeg ingenting om.

Uansett, hvis antallet rør ikke er av betydning for tracs så har det ingenting å si i dette tilfellet.

Nilsebu
01/11/11, 13:43
Det er forskjell på aggregatene, vertfall på 97 modellene.

Sjekket dette hos Volvo

lyngen
01/11/11, 15:23
jeg monterte bare en traks knapp, så slår jeg av å på traks lampen.
men trenger jeg å gjøre noe mere?
er en 99mod. awd v70xc

850GLTsilver
01/11/11, 16:43
jeg monterte bare en traks knapp, så slår jeg av å på traks lampen.
men trenger jeg å gjøre noe mere?
er en 99mod. awd v70xc

Elektronikken må byttes.
Der fremme i motorrommet.

NB: LEGGER MEG FLAT JEG.

Det ER forskjellige aggregater med og uten TRACS.
Jeg beklager alt dette må ha ført til uleiligheter for noen som helst her inne.

Så jeg beklager mine tidligere innlegg.

lyngen
01/11/11, 18:10
Elektronikken må byttes.
Der fremme i motorrommet. .

er det sant?
tror det funker lell på min.

Nilsebu
01/11/11, 22:46
jeg har satt på plass modulen og knappen, og kan trykke det av og på så mye jeg vil, men tracksen fungerer ikke før jeg får montert aggregatet som ligger på verktøyskapet :)

MrX
02/11/11, 07:10
er det sant?
tror det funker lell på min.

Det er siden din bil har TRACS fra fabrikken. Eneste den manglet var en knapp for å skru den av.

lyngen
02/11/11, 17:48
hmm, nå er jeg enda mer usikker :o enten fårstår jeg ikke hva dere skriver, eller så skriver dere 2 forskjellige ting :o :D

MrX
02/11/11, 18:39
Er jo ikke noe å være usikker på. Alle biler med AWD hadde TRACS fra fabrikk. Men av en eller annen grunn monterte de ikke knappen så det var umulig å slå det av . Men om du ettermonterer knappen vil du kunne slå av funksjonen.

lyngen
02/11/11, 21:51
Er jo ikke noe å være usikker på. Alle biler med AWD hadde TRACS fra fabrikk. Men av en eller annen grunn monterte de ikke knappen så det var umulig å slå det av . Men om du ettermonterer knappen vil du kunne slå av funksjonen.

oki, takk. ja da fungerer traks bryteren min :D lampen slår seg av å på når jeg bruker knappen :D

takk får svar, må ha det inn med te-sje :P