PDA

Vis full versjon : EU kontroll på bilen, frist til etterkontroll



Daniel V
06/12/10, 22:17
Heisann!

Bilen min skal være EU-godkjent innen utgangen av februar. Tenkte jeg skulle sende den inn nå i starten av jan, for å se hvilke evnt. feil som må utbedres. Grunnen til at jeg tenkte å sende den inn så tidlig var det at jeg tenkte at da får jeg litt større tidsrom å spre den evnt. regningen på. Mitt spørsmål lyder derfor som følger:

Jeg vet at feilene skal utbedres innen 1 mnd etter kontrollen er utført hvis den er når bilen MÅ inn (i mitt tilfelle 28 feb). Jeg lurte derfor på om hvis jeg har den til kontroll f. eks nå i desember, og de finner noen feil som må utbedres, må bilen på etterkontroll innen 1 mnd, eller er bare kravet at den må inn til etterkontroll/være godkjent før 28.02?

Takker for svar!

cossykiller
06/12/10, 22:21
av erfaring, så vil du får ett brev 3 mnd etter den skulle vært på eu, så det vil si at du har 5 måneder på deg før du vil få ett brev om at den er begjært avskiltet, med mindre du har noen 3er feiler..

Sebbe
06/12/10, 22:35
er ikke noe problem det, du kan ta etterkontrollen i februar

Mr. Crepsley
06/12/10, 22:38
Får brevet mye lengre før det Cossie, jeg fikk det etter en mnd, at bilen måtte være godkjent ut måneden.

Dan Bay-Johansen
06/12/10, 22:56
Uansett, om bilen skal være godkjent innen utgangen av februar har du hele mars på deg før noe skjer (det heter seg vel egentlig at du skal søke om det, men det er vel gått en viss automatikk i det).

Når du tar PKK`en spiller ingen rolle...

Daniel V
06/12/10, 23:21
Okei. Så jeg kan ta PKK nå i starten av jan, og forbedre feilene innen 28. feb, så kommer det ingen brev? :D

kermitt
07/12/10, 00:12
du kan ta kontrollen max 4 måneder i forveien. bare bilen er godkjent til 28. feb er alt greit.

Austin Van Man
07/12/10, 13:57
Eg har fått 2 brev frå biltilsynet om at skulle levere inn skiltene. I da siste sto da at dei ville kontakte politiet om eg ikkje leverte dei inn.

Bilen min skulle vere på godkjenning i vår, men forrige eigar gadd ikkje ( sikkert fordi den ikkje hadde komme gjennom). Og etter at eg kjøpte den for ca. 2 mnd sidan so har eg altso fått 2 brev.

Eg har levert inn skiltene til oppbevaring i 6mnd no, og det er vel å rekna som levert inn?
Bilen er snart ferdig, og skal på godkjenning før eg får lappen i februar.

Christian
07/12/10, 14:32
Heisann!

Bilen min skal være EU-godkjent innen utgangen av februar. Tenkte jeg skulle sende den inn nå i starten av jan, for å se hvilke evnt. feil som må utbedres. Grunnen til at jeg tenkte å sende den inn så tidlig var det at jeg tenkte at da får jeg litt større tidsrom å spre den evnt. regningen på. Mitt spørsmål lyder derfor som følger:

Jeg vet at feilene skal utbedres innen 1 mnd etter kontrollen er utført hvis den er når bilen MÅ inn (i mitt tilfelle 28 feb). Jeg lurte derfor på om hvis jeg har den til kontroll f. eks nå i desember, og de finner noen feil som må utbedres, må bilen på etterkontroll innen 1 mnd, eller er bare kravet at den må inn til etterkontroll/være godkjent før 28.02?

Takker for svar!

Bilen din skal være eugodkjent innen utgangen av februar.
Det spiller ingen rolle når du tar eukontroll. (maks 4mnd i forveien)

Normalt sett tar det ca. 1mnd før du får begjæring på bilen din, altså utgangen av mars.


Eg har fått 2 brev frå biltilsynet om at skulle levere inn skiltene. I da siste sto da at dei ville kontakte politiet om eg ikkje leverte dei inn.

Bilen min skulle vere på godkjenning i vår, men forrige eigar gadd ikkje ( sikkert fordi den ikkje hadde komme gjennom). Og etter at eg kjøpte den for ca. 2 mnd sidan so har eg altso fått 2 brev.

Eg har levert inn skiltene til oppbevaring i 6mnd no, og det er vel å rekna som levert inn?
Bilen er snart ferdig, og skal på godkjenning før eg får lappen i februar.

Er skiltene levert inn vil du ikke få noe mer tull. Men den må da eugodkjennes før du får skiltene ut igjen.

Daniel V
07/12/10, 14:48
Hehe. Takker for svar. Er ikke noe problem for meg å få den godkjent innen feb. Har uansett 2 mnd på meg i januar. Har nok penger til å godkjenne den. Får vel ikke så mange mangler :)

Olav'en
08/12/10, 18:15
Du kan godkjenne bilen 4mnd i forvegen før bilen skal inn, da vill bilen vere godkjent i 2 år fremmover.
Ein mangelapp ligger i systemet i 6mnd før den går ut av systemet. Går det lenger tid må du inn og få ny mangelapp.