PDA

Vis full versjon : Startvansker + bensinforbruk 850 GLE 1993 mod



Joaeng
06/12/10, 21:51
hei! :)
har hatt en problem med vannskelig å få start på bilen min, den tenner liksom ikke, etter å ha skiftet tennplugger og fordelerlokk, mener noen at det kan være feil blanding, at den har for feit blanding osv. noen som kjenner til problemet?
har også merket at den bruker mye mer en vanlig nå i vinter, hvordan kan det ha seg? noe med blandingen å gjøre? :)

har også sitt på en 850 2,5 20v med ca 200 hk som delebil, min er en 10v. er det mulig å få gjort min om til 20v?

Nilsebu
06/12/10, 22:32
hei! :)
har hatt en problem med vannskelig å få start på bilen min, den tenner liksom ikke, etter å ha skiftet tennplugger og fordelerlokk, mener noen at det kan være feil blanding, at den har for feit blanding osv. noen som kjenner til problemet?
har også merket at den bruker mye mer en vanlig nå i vinter, hvordan kan det ha seg? noe med blandingen å gjøre? :)

har også sitt på en 850 2,5 20v med ca 200 hk som delebil, min er en 10v. er det mulig å få gjort min om til 20v?

Har du sjekket coil, tennledningene osv?

Skal du ha 20V så må motor byttes, og den må ha samme ledningsnett som den du allerede har.

mrstfu
06/12/10, 22:48
Nilsebu er tidlig ute som alltid:D

Som han sier, coil, tennledninger, hele tennsystemet er fint der, om du ikke har skikkelig forbrenning, kan den godt bruke mer. Det jeg har blitt fortalt (ikke noe jeg er helt sikker på) er at hvis termostat og/eller tempgiver er sliten eller defekt, blir motoren varm, uten at hjernen registrerer det, og får feil verdier, og følgelig pøser på med bensin, og endrer blandingsforholdet. utover det er ikke jeg noen blandingsforholdekspert, men er jo verdt å tenke på.

og som han sier, 20V må du bytte motor, ledningsmatte og hjerne for å få, har tenkt tanken selv:D

Joaeng
07/12/10, 13:25
coilen er visst nettopp skiftet, tenkte jeg skulle levere den inn for feilsøking, kan de finne det du har nevt kan være gale ved en feilsøking?

Espen69
07/12/10, 15:36
I streng kulde går alt så meget tregt rundt. Det er treget i alt fra hjullager til motor og gir. Samtidig fordamper ikke bensinen så godt i kulde noe som gjør at noe av drivstoffet kondenserer på flatene/topp/manifold rundt omkring dysene. Forbrenningstemperaturen er lav. Derfor får motoren en del fetere bensinblanding når den er kald. Motorstyreenhetens tempføler registrerer tempen på kjølevannet og blandingsforholdet kalkuleres (også normalt sett avhengig av luftmassesignal, innsug.temp, turtall, lambdaspenning, gasspjeldstilling etc). I tillegg bruker man vinterstid mye mere strøm enn om sommeren. Generatoren må virkelig jobbe og det er heller ikke gratis. Mere kø er det ofte også... Alt dette gjør sitt til at drivstofforbruket stiger. Men så lenge vi har den gromme 5-erlåta, ja så driter vi vel i litt forbruk.. ;) En kjører ikke økonomiløp med en bensin-volvo uansett...

Joaeng
07/12/10, 19:19
sant nok ;) men den tungstarten er noe dritt! pluss at den klikker litt, hoster litt, skraper litt når jeg gir gass på høyt gir. kan det være luftfilteret?
er det verdt å sende den inn på feilsøking? elle kan jeg få fikset det selv? :) sier takk til hjelp! da jeg ikke er noe voldsom på det som har med motor å gjøre :)

Joaeng
07/12/10, 20:52
går det ann å montere dumpventil selv om du ikke har turbo? eller var dette bare et veldig teit spørsmål? :P

Espen69
07/12/10, 21:02
Du kan jo stike innom et Volvoverksted og få en dreven mekaniker til å prøve den en tur. Trenger ikke å koste noe..

Dumpventil kan du slippe å kjøpe, Joaeng! Kun for biler med overlading!

Joaeng
07/12/10, 21:08
hehe, okei :)
ja kan jo det, ikke dumt ;)

mrstfu
07/12/10, 21:29
du skal ha for at du stilte spørsmålet, og ga inntrykk av at du genuint ikke visste om dump på din motor er mulig eller ikke. var en kar for noen måneder sida som hardnakket påsto at det var fullt mulig med dumpventil på motoren hans, selv han selv påviste at det ikke var en turbomotor.:D

Espen69
07/12/10, 22:39
Hehe, dump lar seg jo montere, men den vil jo ikke ha noen som helst funksjon.
Et spørsmål blir aldri for dumt! Jeg omgås daglig ungdom som tror vannet koker på 40 grader, så jeg har sluttet med å være "oppgitt" over ymse problemstillinger.. ;)

Joaeng
07/12/10, 23:33
hehe, godt å hørre ;)

men er jo noe av grunnen til at jeg er med på forum, for å lære nye ting :) merker det hjelper! så takk for all hjelp forresten! setter pris på at dere gidde svare meg :)
men tror jeg dropper dumpventil da ;)

men forresten? noen som vet om noen billige fangere til en 95 mod eller nyere? skulle hatt en litt nyere look på min 93 mod, + lykter framme og bak då :)

mrstfu
08/12/10, 01:45
helt enig med deg, forumet er et fantastisk sted å lære ting på, bare man er litt ydmyk, sånn som du er. når jeg kjøpte bilen min, var jeg så grønn som man kan få blitt, dvs jeg kunne etterfylle olje, bensin, bytte lyspærer, og skifte blinklysolje:D man lærer mye her, bare følg med.

ang fangere, bare så jeg forstår deg rett, du er ute etter facelift på bilen din? altså lykter, lister, og fangere? finn.no er din venn, i tillegg til å følge med her inne på kjøp og salg delen.

av litt barskere fangere, finnes det flere å få kjøpt, er det originallook du er ute etter? i mine, og de fleste andres øyne er original Rfanger det peneste, da må du ha overdel til fanger fra en 95mod eller nyere. det finnes og en original Addon til biler før facelift, vanskelig å få tak i andre steder enn volvo.

av uoriginalt finnes det noen valg der og, Realcar har et sett som er til facelift (95 og nyere), men dette er veldig smak og behag, jeg synes det blir litt for mye fast&furious over det. er du heldig og kommer over en erebunifanger, er den og stilig som et uvær, men fremdeles en del MER enn originalfanger.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/488.jpg
bilde lånt fra prosjektloggen til Volvojenta86.

jeg liker den allikevel, tar en sånn hvis jeg finner den, for å si det sånnD:

hva du gjør med bilen din er smak og behag, ikke alle kommer til å si seg enig i alt, men det er deres problem. uansett, gjør du noe mer enn å henge opp wunderbaum, plikter du å lage prosjektlogg:D