PDA

Vis full versjon : 2001 S40 T4 - Noen spørsmål



retard69
05/12/10, 21:42
Hei!

Har nettop kjøpt meg en 2001 Volvo S40 T4.
188.000km
Bilen er chippet, 3" JT-Superflow fra turbo, BSR sportsfilter med varmeskjold og
dumpventil.
Bilen skal i følge dette ha 260 hk!

Men bilen går ikke spesielt bra, og en 850 2.0 T5 (med chip) drar i fra denne...

Jeg har feilkode nå, og mener at det var Ladetrykksgiver og LMM som kommer opp på diagnose. Men LMM er nettop byttet, og LTG skal være i orden. Men kan alt dette være pga dumpventil? Og kan motor være i en slags "nødmodus" :eek:

jonass
05/12/10, 22:55
Kan være pga dumpen ja, Vet ikke så mye om disse bilene, men på lh2.4 sprutet så kan man få alle slags feilkoder når man har åpen dump

retard69
05/12/10, 23:08
Kan være pga dumpen ja, Vet ikke så mye om disse bilene, men på lh2.4 sprutet så kan man få alle slags feilkoder når man har åpen dump

Hmm, finnes det noe jeg kan gjøre da lr?

Og tror du at den går dårlig pga det?
Aldri i livet om den lader over 1 bar nå...

ASK Racing
06/12/10, 19:11
ta bort dumpen så går den nok bedre, det er resirk ventil på turboen, så om du monterer dump blir det dobbelt opp, å da skjønner ikke lmm ladetrykk reg noe, blir som om du får falsk luft.

er det lokk å få kjøpt til den integrerte resirk ventilen om du skal ha extern dump, men husker ikke hvor jeg fant det sist.

men sånn spøk til allvor, en atmosferisk dumpventil er ikke noe stort + for ytesen uansett, da slipper du ut al lufta ut av motoren, istede for å sende den tilbake inn igjen, noe som kan gi redusert respons.

jeg lurte lenge på om jeg skulle montere på min, men foruten lyden, fant jeg ingen fornuftig grunn til å gjøre det. med mindre du skal extrem trimme den er det bortkastet.

håper det hjelper :)

MrX
06/12/10, 19:21
Hvordan chip er det på denne?
At en chippet 850 T-5 drar ifra deg er da ikke noe og stusse over, er jo en potent maskin det.

ASK Racing
06/12/10, 19:45
Hvordan chip er det på denne?
At en chippet 850 T-5 drar ifra deg er da ikke noe og stusse over, er jo en potent maskin det.

det sto at det var en 2.0 T, det er jo egentlg ikke en t5, t5 er 2.3l. 2.0t heter "T2" om du skal være pirkete :) men det er jo en 5er med turbo, er nok det han tenker på :) 2.0t har forøvrig kun 180h originalt, mens T4 har 200, i tilleg til at 850 veier noen kg mer :)

men klart, 2.0t er en potent maskin det å :)

hgnubel
06/12/10, 19:56
det sto at det var en 2.0 T, det er jo egentlg ikke en t5, t5 er 2.3l. 2.0t heter "T2" om du skal være pirkete :) men det er jo en 5er med turbo, er nok det han tenker på :) 2.0t har forøvrig kun 180h originalt, mens T4 har 200, i tilleg til at 850 veier noen kg mer :)

men klart, 2.0t er en potent maskin det å :)

Nå glemmer du italienske T-5 motoren med 2.0l og 211hk. Til og med T-5R og R-bilene hadde denne motoren i Italia, og "potentmessig" er den vel omtrent midt i mellom 2.0t og resten av verdens T-5'er.

ASK Racing
06/12/10, 20:59
Nå glemmer du italienske T-5 motoren med 2.0l og 211hk. Til og med T-5R og R-bilene hadde denne motoren i Italia, og "potentmessig" er den vel omtrent midt i mellom 2.0t og resten av verdens T-5'er.

:) hehe, joda. kanskje sant det :)

men tror du virkelig det er en slik det er snakk om :)

MrX
06/12/10, 21:27
:) hehe, joda. kanskje sant det :)

men tror du virkelig det er en slik det er snakk om :)

Selvsagt er det en slik en, det står jo i første innlegget. 2.0 T-5, det er ikke en spesielt skjelden motor.

ASK Racing
06/12/10, 22:23
vel, en så lenge så burde jo 260 hk gå bra om ikke bedre en 211, men det er jo uklart hvor mye det er hentet ut av den siden den har chip da :)

retard69
07/12/10, 03:26
vel, en så lenge så burde jo 260 hk gå bra om ikke bedre en 211, men det er jo uklart hvor mye det er hentet ut av den siden den har chip da :)

Hei hei! Bra å se at det er liv i tråden :D

Det stemmer ja, italienst utgave. 211hk/155Kw originalt hvis jeg ikke husker helt feil fra vognkort. T-5`en er min forrige bil så burde vite det iallefall...:P

Men ang. dump først og fremst: Resirk er stengt av med lokk som fulgte med kitet. Og alt var til "S40 T4"

Lyden er ikke noe sånn "wow" egentlig. Veldig snill i forhold til biler med ordentlig turbo. Men som sagt, min T-5 var chippet, men det var gjort før jeg kjøpte den. Men det som er så rart, skal ikke begge bilene ha høytrykksturbo? T-5 var daff i begynnelsen og "klikket" etter 3500 rpm. Og den var KUN chippet...Og litt småsliten i tillegg..

T-4`n kommer tidlig men finnes ikke noe "klikk" som virkelig drar deg bak i setet...Så virker som at noe er feil...Trodde at bare chippinga ville gi den ett kick! Så det er ikke i nærheten av 260 hk...Hvis man sammenligner T-5`n med 240....

retard69
07/12/10, 04:51
Èn ting til:

Det er 14T turbo i T4 ja? Kan jeg bytte til 15G eller 16T uten for mye arbeid?
Trenger jo ikke å kjøre mere trykk. Tenker kanskje at 14T blir for smått for 1,1-1,2?

Er det plug&play og bytte til en "litt" større turbo?

ASK Racing
07/12/10, 21:41
fikk et svar på dette en gang, men det forsvant i en forum krasj, så jeg husker ikke helt, men mit spørsmål var om å bruke turbo fra 2.5T v70 å det skulle gå fint, måtte bare ha en adapter fordi vridningen på den var forskjellig fra min, men skulle ellers gå bra :)

jeg ser min ligger på rundt 1.1 1.2 ved vanlg på drag, men om jeg presser den fra bunn på 4 går den opp i 1.4 1.5 å detter så ned til 1.1 1.2 igjen når den har fått opp farta :)

ønsker en større turbo selv, det er jo i grunn ikke trykket som er avgjørende, men mengden luft den leverer :) jeg tror 250 260 er max av hva den klarer å levere luft til (rett meg om jeg tar feil)

ASK Racing
07/12/10, 21:54
Hei hei! Bra å se at det er liv i tråden :D

Det stemmer ja, italienst utgave. 211hk/155Kw originalt hvis jeg ikke husker helt feil fra vognkort. T-5`en er min forrige bil så burde vite det iallefall...:P

Men ang. dump først og fremst: Resirk er stengt av med lokk som fulgte med kitet. Og alt var til "S40 T4"

Lyden er ikke noe sånn "wow" egentlig. Veldig snill i forhold til biler med ordentlig turbo. Men som sagt, min T-5 var chippet, men det var gjort før jeg kjøpte den. Men det som er så rart, skal ikke begge bilene ha høytrykksturbo? T-5 var daff i begynnelsen og "klikket" etter 3500 rpm. Og den var KUN chippet...Og litt småsliten i tillegg..

T-4`n kommer tidlig men finnes ikke noe "klikk" som virkelig drar deg bak i setet...Så virker som at noe er feil...Trodde at bare chippinga ville gi den ett kick! Så det er ikke i nærheten av 260 hk...Hvis man sammenligner T-5`n med 240....

sånn er egentlig min å, jeg merker at hvis jeg kjører igang forsiktig på 1, og over i 2 for så å gi på så får jeg et godt "spark" men dersom jeg drar helt fra 1 å ut er det ikke noe kjempe efekt hopp når turbon kommer, min fpr fult ladetrykk ved ca 3700,

nå er jeg desverre ikke så godt kjent med den type t5 motor, jeg har en 850 2.0T selv, men det er en 180 hk så kan ike samenlignes (automat er den å)

kan være så enkelt at 5ern ret og slett har mer moment, å at den derfor drar bedre en T4en, du har den nye 2.0 T4en siden det er en 2001 model, jeg har den gamle 1.9 er ikke så kjempe kjent med den for jeg har kun prøvd 2.0T 160hk, det gikk ikke så overaskende bra, men du skal jo ha 100 hk mer, burde gå temelig bra det egentlig.

ligger det noen andre feilmeldinger inne??

det jeg har gjort for å få mer respons er ret og slett å blede vakum slangen til wastegate actuatoren, var merkbar forskjell selv om trykket bare økte med 0.1 0.2 bar.

vet at det har vert problem med at fjæra i aktuatoren har blitt litt slapp, å sliper opp trykket for tidlig. har du trykk måler på foresten??

med lokk på resirk ventilen skulle det jo egentlig gå bra, gikk den bedre før dette ble montert?? kanskje prøve å bytte tilbake, se om det blir bedre.

retard69
08/12/10, 04:20
sånn er egentlig min å, jeg merker at hvis jeg kjører igang forsiktig på 1, og over i 2 for så å gi på så får jeg et godt "spark" men dersom jeg drar helt fra 1 å ut er det ikke noe kjempe efekt hopp når turbon kommer, min fpr fult ladetrykk ved ca 3700,

nå er jeg desverre ikke så godt kjent med den type t5 motor, jeg har en 850 2.0T selv, men det er en 180 hk så kan ike samenlignes (automat er den å)

kan være så enkelt at 5ern ret og slett har mer moment, å at den derfor drar bedre en T4en, du har den nye 2.0 T4en siden det er en 2001 model, jeg har den gamle 1.9 er ikke så kjempe kjent med den for jeg har kun prøvd 2.0T 160hk, det gikk ikke så overaskende bra, men du skal jo ha 100 hk mer, burde gå temelig bra det egentlig.

ligger det noen andre feilmeldinger inne??

det jeg har gjort for å få mer respons er ret og slett å blede vakum slangen til wastegate actuatoren, var merkbar forskjell selv om trykket bare økte med 0.1 0.2 bar.

vet at det har vert problem med at fjæra i aktuatoren har blitt litt slapp, å sliper opp trykket for tidlig. har du trykk måler på foresten??

med lokk på resirk ventilen skulle det jo egentlig gå bra, gikk den bedre før dette ble montert?? kanskje prøve å bytte tilbake, se om det blir bedre.

Hei, og takker for svar! :)

Jeg mener at 260Hk/420Nm ska kjennes likt ut, uansett om det er på 4 lr 5 sylindre? Hester og newton er jo hester og newton. Så det er noe rart her ja...Denne operasjon fjær/aktuator/wastegate-saken...Er ikke så dreven på skruing, så kan du forklare/tegne hvordan man gjør det? :P

Ligger feilmld på ladetrykksgiver og LMM. Og LMM er byttet for 2000 siden ca!

Kan evt. prøve å koble til resirk igjen, og se om det utgjør noen forskjell.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T4-TURBO-CHARGER-VOLVO-240-244-S60-S80-T5-T6-V70-C70-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f04bffd45QQitemZ27066 2630725QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries#ht_3191wt_960

Noen som har tru på noe slikt som i linken?

retard69
08/12/10, 04:21
Og forresten, har ikke trykkmåler i bilen enda. Burde fått fiksa det...

ASK Racing
08/12/10, 16:11
ser ut som en "kina turbo" ville heller prøvd å få tak i en "original" turbo i stede, mye billig å få i sverige om en leiter litt :)

om du klemmer slangen fra trykk regulatorn å inn på actuatoren til wastegaten burde du merke forskjell dersom det er noe galt med den, å eller actuatoren. det er i grunn ikke noe enkel fiks å reparere fjære, men løsningen er å skifte actuator. koster en formue originalt, men er uorginale alternativer å få tak i, kan være en ide å kjøpe en som har inngang på vær side av membranen, da kan du lettere styre turbotrykket :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate ikke helt på tema, men den "klokka" du ser på det nederste bilde på høyre side er actuatoren.

har du prøvd å slå av DSAen?? den virker ved at den begrenser momentet motoren generer, om denne har hengt seg op, eller slår inn i utide vil motoren kunne virke svak.
har du lest feilkoder på merkeverksted eller med en uoriginal tester?? disse kan nemelig lure deg noen ganger ved at de ikke henter alle feilmeldingene som ligger inne :)

retard69
08/12/10, 20:59
ser ut som en "kina turbo" ville heller prøvd å få tak i en "original" turbo i stede, mye billig å få i sverige om en leiter litt :)

om du klemmer slangen fra trykk regulatorn å inn på actuatoren til wastegaten burde du merke forskjell dersom det er noe galt med den, å eller actuatoren. det er i grunn ikke noe enkel fiks å reparere fjære, men løsningen er å skifte actuator. koster en formue originalt, men er uorginale alternativer å få tak i, kan være en ide å kjøpe en som har inngang på vær side av membranen, da kan du lettere styre turbotrykket :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Wastegate ikke helt på tema, men den "klokka" du ser på det nederste bilde på høyre side er actuatoren.

har du prøvd å slå av DSAen?? den virker ved at den begrenser momentet motoren generer, om denne har hengt seg op, eller slår inn i utide vil motoren kunne virke svak.
har du lest feilkoder på merkeverksted eller med en uoriginal tester?? disse kan nemelig lure deg noen ganger ved at de ikke henter alle feilmeldingene som ligger inne :)

Tenker du på at det kan være noe feil med wastegaten?
Ja, har prøvd uten DSA men fortsatt uten hell...
Og feilkodene var lest ut på Volvo/Bil i Nord. Fikk opp feilmld. på Ladetrykksgiver og LMM...

ASK Racing
08/12/10, 21:24
ikke selve waste gaten, men den som styrer den :) å da tenker jeg ikke på ladetrykksregulatoren, men actuatoren som ladetrykkregulatoren styrer, som igjen opner å lukker wastegaten :)

retard69
09/12/10, 01:02
ikke selve waste gaten, men den som styrer den :) å da tenker jeg ikke på ladetrykksregulatoren, men actuatoren som ladetrykkregulatoren styrer, som igjen opner å lukker wastegaten :)

Åkei! Så hvis jeg klemmer eller blinder av? Den slangen, så skal bilen gå bedre hvis feilen ligger der?

Og nå har jeg lest om S40 T4 på nett...Og hvorfor er S40 Fase 2 T4 oppgitt til 216hk?
http://scstylingno.jetshop.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=4170

Trodde det bare var 200?

Og det er oppgitt 259Hk/383Nm med Chip og 2,5" eksos!

Hvor mange hester har min da, med chip og spesiallagd program til min bil?
Jeg har jo 3" eksos helt fra turbo, med 3" downpipe. Pluss filteret til BSR.

Ble mange spørsmål på en gang nå :P

ASK Racing
09/12/10, 16:04
Åkei! Så hvis jeg klemmer eller blinder av? Den slangen, så skal bilen gå bedre hvis feilen ligger der?

Og nå har jeg lest om S40 T4 på nett...Og hvorfor er S40 Fase 2 T4 oppgitt til 216hk?
http://scstylingno.jetshop.se/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=4170

Trodde det bare var 200?

Og det er oppgitt 259Hk/383Nm med Chip og 2,5" eksos!

Hvor mange hester har min da, med chip og spesiallagd program til min bil?
Jeg har jo 3" eksos helt fra turbo, med 3" downpipe. Pluss filteret til BSR.

Ble mange spørsmål på en gang nå :P

teoretisk sett ja :) for da blir ikke turboen "forstyrret" da gjør den bare jobben sin :)

hvis du har custom map til ECUen din så er det ikke godt å si hvor mye du henter ut, men den er nok satt opp i samenheng med en dyno, så om du har fått en utskrft på at det er 259 hk 383 Nm så stemmer nok det, kan variere litt henhold til utetemp og luftfuktighet:)

er litt uklar på nøyaktig hk for fas 2, men mente også at det var 200 som var oppgit, har ikke sett eller hørt noe annet.

ASK Racing
09/12/10, 17:07
et spørsmål, hva slags bensin fyller du?? min står det skal kun ha 98, jeg fyller 95, å det går det, men går bedre på 98, kanhende at dersom den ble mappet med 98, kan ytelsene variere dersom du fyller 95. bare en tanke :)

retard69
12/12/10, 16:24
et spørsmål, hva slags bensin fyller du?? min står det skal kun ha 98, jeg fyller 95, å det går det, men går bedre på 98, kanhende at dersom den ble mappet med 98, kan ytelsene variere dersom du fyller 95. bare en tanke :)

Ja, fyller KUN 98! Har hørt at man kan få tenningsfeil med 95, så blir dyreste bensin her i gården.

Skal prøve å få blinda av den slange, for å se om det blir noe forskjell. Men akkurat nå er det så mye snø og drit så vansklig å få testa hestene.

MEN! Er det normalt med mye ettertenning med 3" eksos fra turbo? Hvis jeg ruser bilen litt på tomgang eller gir på når jeg kjører så smeller det bra i potta, og opptil flere ganger...

ASK Racing
12/12/10, 21:27
er ikke godt å få feste nå nei :( er en slemm årstid vi er inne i.
dersom bilen går som den skal, så skal den vel egentlig ikke ettertenne i det hele tatt :) har du fjerna katen?? i såfal kan det nok ettertenne litt, men etterrtenning betyr jo egentlig bare at for mye uforbrent bensin flyr igjennon systemet.

retard69
13/12/10, 08:58
er ikke godt å få feste nå nei :( er en slemm årstid vi er inne i.
dersom bilen går som den skal, så skal den vel egentlig ikke ettertenne i det hele tatt :) har du fjerna katen?? i såfal kan det nok ettertenne litt, men etterrtenning betyr jo egentlig bare at for mye uforbrent bensin flyr igjennon systemet.

Ja, å ikke er det normal frost heller. Er mildt og frost om hverandre, så hjulbuer og bilen er iser jo som F! Ble usikker nå om det var med kat, men det er iallefall komplettanlegg fra JT-tuning. Men ang. bensin så er han VELDIG snill på forbruk. Målte 0,69 på mila her om dagen, og det er jo bra?

retard69
13/12/10, 16:16
Ang. større turbo:

1. V70 2,5T, hvilken turbo er det som står i den? Og hvilken årsmodell V70?
2. Den adaptertingen, er det noe man får kjøpt til T4?
3. Må man bytte ut noe, eller forsterke noe for å bytte til den?
4. Hvordan blir det med chippen, som er "stillt" inn etter originalturbo?

retard69
16/12/10, 14:46
bump!

ASK Racing
16/12/10, 16:07
vet hva du vl ha, men er ikke kar om å huske svaret :( er sikkert noen her som vet,

retard69
16/12/10, 20:19
vet hva du vl ha, men er ikke kar om å huske svaret :( er sikkert noen her som vet,

Hmm, er jo ingen andre som svarer på denne tråden :/

Fant forresten ut hvorfor T5`n gikk bedre enn S40`n.
Det er bytta turbo på den, står en 16T i den...Det så jeg ikke før han som kjøpte bilen hadde ute turboen. Er jo 15G originalt på disse.

Men håper at NOEN kan hjelpe meg å finne en større turbo til S40`n, kanskje en 16T? :D

ASK Racing
17/12/10, 18:25
vi får satse på at noen vet det :)

retard69
17/12/10, 18:30
vi får satse på at noen vet det :)

Jepp!

Her er en liten videosnutt fra 2.Gir! DSA slår inn, så er vel enda litt kvassere enn det på videoen. Må spare på vinterdekka :P

http://www.youtube.com/watch?v=BWpHItjoWUk

ASK Racing
17/12/10, 18:37
stilig det der:)

dette er litt dårlig filma av de som har filma, men kan se min flere ganger rundt breisladden på rudskogen :)

http://www.youtube.com/watch?v=BTo5zRzOg_E

rød v40 kommer ikke med en gang, men kommer 3 eller 4 ganger :) bare synd at det regna.

retard69
17/12/10, 18:52
stilig det der:)

dette er litt dårlig filma av de som har filma, men kan se min flere ganger rundt breisladden på rudskogen :)

http://www.youtube.com/watch?v=BTo5zRzOg_E

rød v40 kommer ikke med en gang, men kommer 3 eller 4 ganger :) bare synd at det regna.

Så fett ut!! :D
Hører dumpen ganske tydelig også!

ASK Racing
17/12/10, 19:00
har ikke dump på min, må være en av de andre, men var kjempe morro, nå har jeg parkert den, må bruke S70n litt, har ikke rå til å ha 3 biler registrert til neste år, får holdemed 2 :) så må jeg få lakka den opp, så den blir strøken:) såer det mulig jeg selger den, får se hva tiden viser :)

retard69
22/12/10, 02:34
Noen som vet om det er konet 3-bolt utgang til eksos på S40 T4?

Har fått henvendelse ang. 16T turbo, og de mente på at hvis det var det så ville den mest sannsynelig passe bolt-on.

ASK Racing
24/12/10, 13:07
det mener jeg det skal være :)