PDA

Vis full versjon : Brun servoveske ?



B200T
05/12/10, 14:42
Skjekket beholderen på min 90 mod 740 igår, da var servoveska brun.
Hva kan være galt ? tenkte mest på servopumpa som begynner og bli sliten.
kanskje det er tannstaget som begynner og få det også ? fylte på veske i sommer, og det hadde ikke minket med veske den hadde blitt brun bare.
noen tips ?

jensen
05/12/10, 15:11
det kan ikke være dritt eller slitasje som kan til det da? rust eller noe?

det kan også være at væsken blir brun etter hvert da?

boman
05/12/10, 15:17
Tror ikke det nødvendigvis betyr at det er noe feil.
Men den skal jo være lys/blank rød.
Hadde det vært meg hadde jeg bytta servo olja og sett etterhvert.

Men forsåvidt skal jo ikke en bil bruke servo olje, så det betyr kanskje at det ligger en liten feil der siden du i sommer måtte fylle på. Men igjen, på en bil som er 20 år gammel er det jo ikke uvanlig å fylle på litt av diverse væsker ;)

Hvordan er rattet å rattet? Er det tungt, går det javnt?

B200T
05/12/10, 15:25
Når jeg ratter så går det helt fin, helt jevnt også. tenkte jeg skulle tømme olja og vaske beholderen og fylle på helt ny olje. det hvar rød olje fra før, så kjøpte jeg olje som var grønn. kanskje det har noe og si ?

boman
05/12/10, 15:29
Ja, det er ikke rart. Da hadde jeg tappa det ut ved første mulighet egentlig.
Og helt på ny rød olje og kjørt med det en stund før du tapper det ut igjen for å igjen helle på ny rød olje (for å å rensa det litt).
Usikker med servoolje, men kjølevæske i forskjellige farger skal over hodet ikke blandes ihvertfall (kan bli tjukk grøt)..

s4nd3r
05/12/10, 17:13
grønn olje?? citroeng demper olje du har kjøpt??

atf olje er rød. har ståandes 20l eg kjøpte feil til bilen min... på girkassa...

jan_m
05/12/10, 19:55
hehe lhm olje skal da ikke bruke nei ned på den lokale sjappa med deg og handle ny... kan vel bruke dx3 olje også så ekke no problem med olje

C.Erstad
05/12/10, 20:27
grønn olje?? citroeng demper olje du har kjøpt??

atf olje er rød. har ståandes 20l eg kjøpte feil til bilen min... på girkassa...

Volvo servoolja er grønn i disse dager ;)

s4nd3r
05/12/10, 20:35
jaja. lærer noe nytt kvar dag... :P

JørnM_940
05/12/10, 20:38
Monter en liten magnet på peilstikka i beholderen, så får den samlet opp hvis det er noe metall-dritt:)

GeTReibeAktienGesellschaf
05/12/10, 22:26
I automat kasser så pleier brun atf bety brent atf, at den er godt brukt og har vært oppi i høy temp en stund.

Fargen ellers er en tilsettning og er der for at den skal lettere kan identifiseres. Som på kjølevæska noen kan blandes andre ikke.

CHF=Central Hydraulic Fluid
Somregel er grønn er mer tilpassa bl.a servosystemer men er
sikkert i utgangspunktet en lys å klar olje akkurat som rød atf olje er det.

ATF som alle vet automatic transmission fluid
DCTF Doubble clutch transmission fluid
LHM Liquide Hydraulique Minéral citroen PSA tok seg brydderiet med å lage noe for formålet i hvertfall.

Rundt 1996 beggynte volvo å bruke chf/grønn olje i servoene på de skall man helst ikke putte i rød olje (instruksjons boka).
P
å min 97mod var det rød har fyllt på grønn og den blei ikke dårligere (Ikke foreløbig i hvertfall).

I volvo katalog har jeg også sett den grønne blitt kalt vinter servo olje.

jan_m
05/12/10, 23:05
hmmm da lerte man no nytt i dag oxo:)

Wahl
06/12/10, 11:30
Det er ikke farlig, ser vell ut som sjokomelk? fyll opp mer veske, den er mest trolig under veskenivået skal være, da blir den slik

gaupe
06/12/10, 11:37
Rundt 1996 beggynte volvo å bruke chf/grønn olje i servoene på de skall man helst ikke putte i rød olje (instruksjons boka).
P
å min 97mod var det rød har fyllt på grønn og den blei ikke dårligere (Ikke foreløbig i hvertfall).

I volvo katalog har jeg også sett den grønne blitt kalt vinter servo olje.

Årsskiftet skal vere på 99-modellen meinar eg, så var det vanleg ATF før den tid.