PDA

Vis full versjon : Flytting av LMM



lasse940
30/01/10, 12:17
Lurte på om ledninene til LMM er lange nok til å montere LMM til trykksiden??
Hadde tenkt til å kjøpe meg en resirk dump men når jeg nå allerede har en åpen dump vill det bli billigere å bare flytte LMM.. Sliter det mer på LMM å ha den på trykksiden??
Hva er best flytte LMM eller kjøpe resirk dump???
Driter i lyden, er ute etter billigste løsning!!!

ChrML
30/01/10, 12:23
Skal du ha den på trykksiden uten å skjøte ledningen så kan det hende det går å sette den mellom turbo og intercooler, men usikker på om det er noe lurt mtp måling. Da må du isåfall også ha dumpen før LMM-en, dvs rett ut fra turboen omtrent, så det blir nok en dårlig løsning.

Det de fleste gjør er å skjøte ledningen med en skjermet kabel (Ølfleks for eksempel) og slenger pluggen på andre siden ved trykkrøret mellom intercooler og innsug. LMM må sitte før der tomgangsregulatoren henter lufta si og dumpen må selvfølgelig sitte før LMM. Bruk skjøtehylser beregnet på riktig dimensjon som du kjøper fra en elgrossist (så du ikke får noe jalla, nok av jallahylser der ute) og krympestrømpe med lim rundt for å tette for vann.

LMM-en skal visst holde på trykksiden, men det er en viss fare for at trykket blåser ut imellom LMM røret og elektronikken da det bare sitter en dårlig pakning der som ikke er beregnet på trykk. Ta Epoxylim og klin det godt inn rundt alle "skjøter" såfall.

Da skal det nok holde.

TeamBørnOut
30/01/10, 12:24
forlenge kablene og flytte LMM til ETTER intercooleren (gjerne 10cm fra). Men før tomgangs regulatoren.
Så kan du kjøre med resirk. åpen. lukket. herpa eller hva du vil :)

lasse940
30/01/10, 12:33
Ok takker fror svar. Virker som det blir en del jobb uansett dette da er nødt for å kutte trykkrøret mellom tomgangsregulator og dump da disse sitter ganske tett og da skjøte dette med silikon slange på begge sider av LMM og så kline på epoxy på begge skjøtene på LMM røret!
Hmmmm!!

lasse940
30/01/10, 12:34
forlenge kablene og flytte LMM til ETTER intercooleren (gjerne 10cm fra). Men før tomgangs regulatoren.
Så kan du kjøre med resirk. åpen. lukket. herpa eller hva du vil :)
Så dumpen trenger ikke sitte forran LMM???

ChrML
30/01/10, 12:37
Ok takker fror svar. Virker som det blir en del jobb uansett dette da er nødt for å kutte trykkrøret mellom tomgangsregulator og dump da disse sitter ganske tett og da skjøte dette med silikon slange på begge sider av LMM og så kline på epoxy på begge skjøtene på LMM røret!
Hmmmm!!
Det er ikke så mye jobb. Gjør klar alt du trenger først så tar du det på 1.5 time :). Kapp trykkrøret med baufil bare der det passer best.

Hele poenget med å flytte LMM-en er jo at dumpen ikke skal lekke inn falskluft eller poffe ut luft som LMM-en allerede har målt, så dumpen må jo før LMM-en.

lasse940
30/01/10, 12:44
Det er ikke så mye jobb. Gjør klar alt du trenger først så tar du det på 1.5 time :). Kapp trykkrøret med baufil bare der det passer best.

Hele poenget med å flytte LMM-en er jo at dumpen ikke skal lekke inn falskluft eller poffe ut luft som LMM-en allerede har målt, så dumpen må jo før LMM-en.
Ja selvføgelig he he he ;) stusset bare på hva TBO skrev!!
Lønner seg vell å bruke epoxy på trykkrøret i skjøten til silikonslangen også da. Noen som veit om de har silikon slanger på mekonomen???

TeamBørnOut
30/01/10, 12:45
Dumpen kan ikke sitte ETTER lmm..
Det er ikke mye jobb nei. Det er egentlig noe som er like viktig som å fylle bensin!
Når du flytter LMM til etter IC så får motoren MER info om hvordan luft motoren får i seg. Den vet da luft tempratur etc etc.. Det vet den ikke når den sitter på orginal plassen sin.
Ta litt epoxy/tokomponent på lokket på LMM. Da er du sikkerpå at det ikke flyr opp (noen har meldt om det...)

lasse940
30/01/10, 12:47
Dumpen kan ikke sitte ETTER lmm..
Det er ikke mye jobb nei. Det er egentlig noe som er like viktig som å fylle bensin!
Når du flytter LMM til etter IC så får motoren MER info om hvordan luft motoren får i seg. Den vet da luft tempratur etc etc.. Det vet den ikke når den sitter på orginal plassen sin.
Ta litt epoxy/tokomponent på lokket på LMM. Da er du sikkerpå at det ikke flyr opp (noen har meldt om det...)
litt nermere å kjøre til mekonomen enn f.eks biltema, torsov o.s.v. Så dere mener det er bedre å ha LMM på trykksiden??

TeamBørnOut
30/01/10, 12:51
Det er ikke noe alternativ ;)

lasse940
30/01/10, 12:52
Det er ikke noe alternativ ;)
HE he he da blir LMM garrantert flyttet ;)

volvoRsport
30/01/10, 13:02
Hvordan funker det å putte måleenheten rett i trykkrøret?

TeamBørnOut
30/01/10, 14:20
Ingen problem det. bare størrelsen stemmer. Mange som gjør det for å få det penere.
Men husk å lim nøye rundt da.

lasse940
30/01/10, 14:22
Hvordan gjør man med ledningene og koblinga til LMM da??

TeamBørnOut
30/01/10, 14:23
forlenger de bare. men bruk skjerma kabler, eller noen som er godt isolerte

ChrML
30/01/10, 14:32
forlenger de bare. men bruk skjerma kabler, eller noen som er godt isolerte
Godt isolerte kabler gjør ikke samme nytten som skjerma kabler. Bruk Ølfleks ;). Skjermet og får den med alle mulige antall ledere og tverrsnitt.

Bare stikk en tur bort til elektrikern å kjøp noen meter med Ølfleks med antall ledere du ønsker, kjøp med skjøtehylser i samme slengen. Så bare klipper du av pluggen med en passe lengde, skjøter på Ølfleksen (husk å tre på krympestrømpene på lederne først :p), tre en stor krympestrømpe over alt igjen så blir det skikkelig kvalitet ;).

lasse940
30/01/10, 14:37
Hvordan funker det å putte måleenheten rett i trykkrøret?
Tenkte på hva han sier her jeg.Tolker det som han tenker på å montere LMM inni trykk røret??
Hvordan da gjøre det med kablene og pluggen til LMM???
eller missforstod jeg inlegget??

lasse940
30/01/10, 14:44
Tenkte på hva han sier her jeg.Tolker det som han tenker på å montere LMM inni trykk røret??
Hvordan da gjøre det med kablene og pluggen til LMM???
eller missforstod jeg inlegget??
Var vell kanskje helt dumt tolket av meg ;)

ChrML
30/01/10, 14:46
Nei, kappe trykkrøret på et lurt sted og sette på silikonoverganger og montere LMM og dump midt på der et sted.

Råder deg til å ikke åpne LMM ;). Stor sjanse for at det går til helvete og du står uten LMM.

lasse940
30/01/10, 14:51
Nei, kappe trykkrøret på et lurt sted og sette på silikonoverganger og montere LMM og dump midt på der et sted.

Råder deg til å ikke åpne LMM ;). Stor sjanse for at det går til helvete og du står uten LMM.
Ja blir til å kappe trykkrøret mellom dump og tomgangreg.
og montere LMM mellom de med silikon overgang i begge ender :)

henrik940
30/01/10, 15:33
Blir akkurat sånn jeg har gjort det :) Funker meget bra. Har ikke noe problem med at den er montert på trykksiden..

Testdriver
31/01/10, 14:43
Synes noen her inne skulle ta på seg jobben med å lage en "how to" på dette :)

Kalsn
31/01/10, 19:49
Synes noen her inne skulle ta på seg jobben med å lage en "how to" på dette :)
ja sant, angret på at jeg ikke tok noen bilder når jeg gjorde det, for jobben er egentlig en smal sak! :)

lasse940
31/01/10, 21:52
skal se om jeg får tatt noen bilder mens jeg skal gjøre dette da :)

slevjus
01/02/10, 13:50
Er det holdbart å ha LMM på trykksiden? klarer trådene inni LMM å brenne bort all olje som kommer på de?

Testdriver
01/02/10, 15:05
henrik940 har kjørt med lmm lenge på trykksiden og det går vist bare bra det

TeamBørnOut
01/02/10, 15:09
Er det holdbart å ha LMM på trykksiden? klarer trådene inni LMM å brenne bort all olje som kommer på de?

Hvilken olje ;)

Det er holdbart. kjørt sånn i mange år før det ble kjent.

slevjus
01/02/10, 19:12
fra en litt sliten turbo kansje :) har bare hørt at det kunne ødelegge lmm..

TeamBørnOut
01/02/10, 19:45
jeg har vell kjørt underkant av 100liter olje gjennom en lmm jeg har ( feil peilepinne....... haha :D ) fungerer den dag i dag :) (det ble så mye olje at den dro opp gjennom veivhusventilasjonen + + + )

henrik940
02/02/10, 06:45
Jeg har hatt det sånn siden tidlig i fjor sommer. Ikke noe problem ennå gitt!