PDA

Vis full versjon : Ny vinkelveksel/fordelingskasse 2001 V70 Awd



Nesten37
04/12/10, 17:42
Hei

Jeg har en 2001 V70 2.4 Awd og mistet 4 hjulstrekken idag, mistenker splines hylsa inne i vinkelvekselen eller selve vekselen. Lurer i denne forbindelse på om disse kassene er like på XC70 og V70 samt om det er forskjell på om de sitter på automat eller manuell girkasse? Driver og ser etter brukt kasse på nettet.
Jeg har manuell kasse på bilen min.

angerman
05/12/10, 15:10
pleier og være splines i hylsa. har også vært borte i at splines på vinkelkassen har blitt dårlig. men da har vi limt disse med splineslim.har fungert i flere år etter det. er mange forskjellige tykkelser og lengder på disse hylsene,så misstenker at det er litt forskjellige typer ute og går. har ikke helt oversikten over de forskjellige.men er en meget rask jobb og demontere vinkelkasse på disse.så ville gått for bare og bytte hylsa.

Nesten37
08/12/10, 08:56
Ok, takker for svar. Har du noen formening om hvorfor denne hylsa ryker? Er det for dårlig materiale i hylsa slik at det blir slitasje og dermed slakk mellom splines hylse/splines aksel?

Da blir det vel en liten skruejobb etterhvert:)Antar at det greier seg å ta av høyre drivaksel, mellomaksel og vinkelveksel?

gaupe
08/12/10, 09:26
Sjekk denne, han meinar i det minste at det er mangel på smørning:
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14242

Nesten37
09/12/10, 09:37
Hei igjen

Det ser ut som at vinkelvekselen må byttes grunnet stor slitasje på splines akselen på vinkelvekselen.

Er det noen som vet hvor man kan finne info om hvilke vinkelveksler som passer på denne bilen? Er det f.eks likt fra eldre V70/ XC70, automat/manuell osv

gaupe
09/12/10, 10:03
Hei igjen

Det ser ut som at vinkelvekselen må byttes grunnet stor slitasje på splines akselen på vinkelvekselen.

Er det noen som vet hvor man kan finne info om hvilke vinkelveksler som passer på denne bilen? Er det f.eks likt fra eldre V70/ XC70, automat/manuell osv

Du har sikkert drn som kom i 2000, og var med med til og med 2005. Men det aller beste er å ta kontakt med ein volvoforhandlar, så får du rett. Er ikkje så grusomt dyre desse.