PDA

Vis full versjon : LMM - hvor sender denne signaler?



marius
04/12/10, 15:33
Sender denne signaler til tenningshjerne også?

Har problem med at maskinen kutter (B230FT) på 4500rpm.
mener det var feilkode på lmm i 6er hølet. er ikke det tenning?

er så lenge siden jeg har giddet å ta i bilen, men tenkte jeg skulle ut og se litt nå i helgen.

Hvis ikke det er dette så kan det eneste jeg kan tenke meg være luftslangen fra turbo til lmm som blir sugd sammen når laddet kommer. Noen som har hatt problemer med det? er originalslange fra 940 som er kuttet litt i for å passe i 240. luftfilter er nytt kn så er vel ikke så mye motstand der..

locked
04/12/10, 15:35
Nei det gjer den nok ikkje direkte, men bensinhjernen berekna vel et belastningssignal som sendast til tenningshjernen. Eller så var det omvendt :)

marius
04/12/10, 15:37
ja, det var vel noe belastningsgreier i den feilkoden. er så lenge siden jeg har skrudd på bilen nå.

kan dette føre til kuttingen? skal prøve å bytte lmm og se om den kommer seg.

ArneR
05/12/10, 00:29
Om den slangen drar seg sammen vil den nok kutte ja, er vel flere som har oppdaget at dette var problemet på volvoene sine.

marius
09/12/10, 22:10
Ja, det var den slangen som laget kvalme. fikk smidd noe rør frem til luftfilterett så kom det seg.

må ha ny clutch nå :(

session
14/12/10, 22:51
låner denna da jeg ikke vil lage ny tråd for så lite, når jeg monterer bredbånd lambda for å se ann åssen det ligger ann, skal motoren fortsatt være koblet opp med den orginale lambda'n? eller skal det kobles om så styreboksen får signal fra bredbånd isteden? for da må jeg lage nytt høl i DP om jeg skal bruke begge og skal den i såfall peke oppover?

ArneR
15/12/10, 00:00
Lambdasonden skal aldri peke nedover, da kondens som kan samle seg kan renne ned på den og ødelegge den.

De fleste bredbåndslamdaer har mulighet for å simulere en smalbåndslambda, så du trenger bare den.

ChrML
15/12/10, 00:04
låner denna da jeg ikke vil lage ny tråd for så lite, når jeg monterer bredbånd lambda for å se ann åssen det ligger ann, skal motoren fortsatt være koblet opp med den orginale lambda'n? eller skal det kobles om så styreboksen får signal fra bredbånd isteden? for da må jeg lage nytt høl i DP om jeg skal bruke begge og skal den i såfall peke oppover?
Hvis du monterer bredbåndslambda med en utgang for simulert smalbåndslambda, så er det bare å koble denne simulerte utgangen inn på pluggen der lambda er plugget originalt. Den beste løsningen her er bare å klippe av pluggen på sonden din og skjøte deg innpå og plugge i den originale.

Så blir bredbåndslambda signalet et eget signal som du kan bruke til A/F meteret, logger osv....

Hvis ikke, må du ha 2 lambda, ja. En original og en bredbånd. Litt dum løsning, fordi lambda er slitedeler og dermed har du dobbelt så mange slitedeler der. Pluss at det bredbåndslambdaen leser er ikke nødvendigvis det original lambda forteller hjernen (fex under feilsøking på noe og lambda er defekt). Men hvis du gjør det sånn, så sett bredbåndslambdaen sist i røret, det er ganske viktig. Skal monteres i øvre halvdel av røret, ja, for å ikke pakkes igjen med vann og drit.



Nei det gjer den nok ikkje direkte, men bensinhjernen berekna vel et belastningssignal som sendast til tenningshjernen. Eller så var det omvendt :)
Bensinhjernen kalkulerer et belastningssignal som den sender til tenningshjernen. Tenningshjernen bruker dette signalet til å øke og senke fortenning etter hvor mye belastning motoren får, noe den ikke ville visst uten dette signalet.

Feil på belastningssignal kommer ofte av at hovedreleet begynner å bli gåent. Sånn at bilen kutter idet bensinhjernen mister spenning et lite øyeblikk, som gjør at tenningshjernen mister belastningssignalet, dermed oppstår det feilkode på belastningssignal (uttak 6).

LMM er kun koblet til bensinhjerne.