PDA

Vis full versjon : Aut. Gir oljekjøler



Sebbe
03/12/10, 23:56
Jeg driver å bytter til en V8 med automatkasse i 240en min, også lurer jeg litt på det med oljekjølinga til automatkassa, jeg har ikke noe ekstern oljekjøler til denne. men jeg har forstått det sånn at det er noen rør til olje som går gjennom radiatoren på biler med automatkasse? jeg har ikke det på min 240 da jeg har hatt manuell, men kom 240er med slike radiatorer? og er det lett å få tak i brukt?

og trenger jeg egentlig noe serlig kjøling til girkassa? jeg skal ikke kjøre veldig lenge med den kassa da jeg skal bytte til manuell etterhvert, så jeg har ikke så lyst å gjøre så veldig mye ut av det. holder det å for eksempel ta et slikt rør som går fram og tilbake i fronten på bilen og koble til på slangene? jeg har sett det på andre biler med automat, men da med mindre motorer.

og hvor mye trykk er det i de slangene? kan jeg bruke vanlige oljeslanger fra tess og slike slangeklemmer for bensin?

gaupe
04/12/10, 00:56
Om du ser på denne bilen, så er det oljekjølar til automaten i radiatoren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/1075.jpg

Det er også ekstern kjøler som er kobla inn før radiatoren.

Sebbe
04/12/10, 01:28
er det orginalt med ekstern oljekjøler? og hvor lett/vanskelig er det å få tak i disse radiatorene? er det noe de fleste bilopphuggeri har liggende? er en fyr som driver bilopphøggeri som samler på mye deler til bilcross type biler :p får høre med han.

gaupe
04/12/10, 10:14
er det orginalt med ekstern oljekjøler? og hvor lett/vanskelig er det å få tak i disse radiatorene? er det noe de fleste bilopphuggeri har liggende? er en fyr som driver bilopphøggeri som samler på mye deler til bilcross type biler :p får høre med han.

Er sikkert ikkje veldig uvanleg for dei som har trekt campingvogn, og anna tung last.

mamolv
04/12/10, 10:35
har en slik radiator liggende.den er ikke brukt lenge på bilen jeg tok den fra.funket utmerket.send pm om du er intr.blir 150 kr i porto på den så du vet det.

Sebbe
04/12/10, 10:41
hvor mye kunne du tenkt deg for den? og det er kun radiator? ikke ekstern oljekjøler?

R.G
04/12/10, 10:55
er nok med org oljekjøling i nradiator, men med ekstern også, ( seriekoblet) er enda bedre, jo kaldere olja får være på automaten, jo sundere liv for automaten. bare å bruke slanger med vanlige klemmer, er ikke trykk i det, går bare å sirkulerer forsiktig rundt.

Sebbe
04/12/10, 10:58
det hørtes jo flott ut, takk for svar :)

marius
04/12/10, 11:03
Er det vits i å bruke den originale som er i radiatoren? vil ikke den fungere mer som en varmeveksler, eller må oljen ha litt temperatur? Ser de som har gjort det har koblet seg inn før den originale kjøleren.

R.G
04/12/10, 11:08
er egentlig ett fett, men er så klart bedre med to eksterne fks. eller bare en hvis det er bare normalkjøring. men er det mye herjing og dra mye tungt så lønner det seg å ha god kjøling, så olja blir kald som mulig, og det hindrer sluring så lameller brenner seg. men jo kaldere olja er og da vil giringa bli litt hardere, pga mindre sluring mellom gira, og større sjans for å ikke rive kasse (slurre) under på drag hvis man har en sprek motor.

mamolv
04/12/10, 11:18
hvor mye kunne du tenkt deg for den? og det er kun radiator? ikke ekstern oljekjøler?

600kr inkl frakt da?er radiator med oljekjøler på siden ja slik som gaupe la ut bilde av.

gaupe
04/12/10, 12:41
Er det vits i å bruke den originale som er i radiatoren? vil ikke den fungere mer som en varmeveksler, eller må oljen ha litt temperatur? Ser de som har gjort det har koblet seg inn før den originale kjøleren.

Ein radiator er jo uansett ein varmevekslar, du vil jo ha fort driftstemperatur om vinteren.

Sebbe
04/12/10, 12:47
kjøpte radiator av mamolv nå, så da er det bare å stikke på tess og handle seg slanger og diverse:)

locked
04/12/10, 14:38
Det at kaldare olje gir bedre liv for girkassen er berre tull. Det er en grunn til at det er termostat på skikkelige automatkasser, og oljekjøling i radiatoren gjer ikkje overdreven kjøleeffekt.

Det som er viktig er driftstemperatur og unngå overoppheting.