PDA

Vis full versjon : Kjøp av V70II 2.4 Summum 2008 - noen spørsmål



Cane
03/12/10, 22:54
Hei folkens!
Siden jeg nå er i ferd med å bli Volvo-eier igjen har jeg noen spørsmål jeg håper å få svar på.

For å nevne litt om bilen først, så er det en strøken V70II 2.4 Summum manuell fra 2008 som har gått cirka 37.000 km. Bilen er tatt ut i Norge sent i desember 2008 og er damekjørt. Jeg har ikke overtatt den ennå, men vi er blitt enige om pris og veien videre.

Så til mine spørsmål:

1. Jeg skal ta en NAF-Kjøpstest på mandag. Kan jeg forvente noen anmerkninger? (Jeg vet at NAF er flinke på å finne småfeil).
2. Eieren har slurvet bort serviceboken, og sier hun skal be forhandleren om å få dokumentasjon på tatt service (les: er jo bare 30.000 km). Dette likte jeg ikke. Jeg MÅ ha original servicebok!
Har Volvo-forhandleren anledning å utlevere en ny servicebok? Jeg vil jo tro det med tanke på at samme forhandler har stått for både nysalget og service.
3. Hva kan jeg forvente at denne bilen drar på milen?

På forhånd takk! :)

angerman
05/12/10, 15:20
får nok utlevert nytt service hefte. bilen bruker nok 0,45-0,6 liter på mila i snitt.ved normal kjøring(jeg kjører på 0,44 med cruise controll på langkjøring.) naf er veldig flink til og klage på batteri og lading uansett bil. sjekk at parkeringsvarmer fungerer normalt.og sjekk remspenner til dynamo. skiftes på 40 000km. da dette har ført til mange motor havarier...

Cane
05/12/10, 17:16
får nok utlevert nytt service hefte. bilen bruker nok 0,45-0,6 liter på mila i snitt.ved normal kjøring(jeg kjører på 0,44 med cruise controll på langkjøring.) naf er veldig flink til og klage på batteri og lading uansett bil. sjekk at parkeringsvarmer fungerer normalt.og sjekk remspenner til dynamo. skiftes på 40 000km. da dette har ført til mange motor havarier...
Takk for svar angerman! Da satser jeg på at dette går bra. :)

Cane
09/12/10, 00:01
Et par andre spørsmål før jeg får bilen:

1. Bilen har telefoniløsning over bluetooth, og jeg ser at det finnes tasteknapper 0-9 under cd-spilleren. Betyr det at jeg kan ha mobilen min liggende og heller ringe/svare samtaler via disse knapper?

2. Hva kan det koste å etterinstallere den telefoniløsningen som tar SIM-kort?

3. Kan jeg med fordel bruke AUX-inngangen til min iPhone og få opp playlister i bilens display (slik som med USB-grensesnitt)? Er det bra lyd? Andre erfaringer?

På forhånd takk!

ASK Racing
09/12/10, 16:48
Et par andre spørsmål før jeg får bilen:

1. Bilen har telefoniløsning over bluetooth, og jeg ser at det finnes tasteknapper 0-9 under cd-spilleren. Betyr det at jeg kan ha mobilen min liggende og heller ringe/svare samtaler via disse knapper?

2. Hva kan det koste å etterinstallere den telefoniløsningen som tar SIM-kort?

3. Kan jeg med fordel bruke AUX-inngangen til min iPhone og få opp playlister i bilens display (slik som med USB-grensesnitt)? Er det bra lyd? Andre erfaringer?

På forhånd takk!

hva du kan gjøre vi abt kommer egentlig bare ann på telefonen din, bilen er klargjort for det meste, men kan bare benytte den dataen som telefonen sender ut liste over tlf å hva de kan fins her http://www.volvocars.com/no/sales-services/sales/bluetooth/pages/bluetooth1.aspx

ville ikke brydd meg med å montert fast telefon, koster nok mer en det smaker, har sett 1 som har det, å han angret på at han ikke hadde kjøpt bt, det var så lite forskjell på antenneforholdet uanset, han hadde også iphone.

mener du skal kunne få ut det meste fra iphonen ja :) men kun ved å koble den til usb porten i midtkonsollen, dersom bilen har det. on du bare bruker en lydkabel får du bare lyd :)
lyden kommer helt ann på hva slags stereo som er monteri i bilen, performance, high performace, eller premium sound. spiller greit uansett hvem, men er jo klart fordel å ha en av de 2 siste :)

Cane
09/12/10, 21:12
hva du kan gjøre vi abt kommer egentlig bare ann på telefonen din, bilen er klargjort for det meste, men kan bare benytte den dataen som telefonen sender ut liste over tlf å hva de kan fins her http://www.volvocars.com/no/sales-services/sales/bluetooth/pages/bluetooth1.aspx

ville ikke brydd meg med å montert fast telefon, koster nok mer en det smaker, har sett 1 som har det, å han angret på at han ikke hadde kjøpt bt, det var så lite forskjell på antenneforholdet uanset, han hadde også iphone.

mener du skal kunne få ut det meste fra iphonen ja :) men kun ved å koble den til usb porten i midtkonsollen, dersom bilen har det. on du bare bruker en lydkabel får du bare lyd :)
lyden kommer helt ann på hva slags stereo som er monteri i bilen, performance, high performace, eller premium sound. spiller greit uansett hvem, men er jo klart fordel å ha en av de 2 siste :)

Jeg tror du har rett i det - integrert SIM-kort koster nok mer enn det smaker! I følge linken ser det uansett ut som iPhone støtter det meste.

I denne bilen er det kun standard lydutstyr. Av det jeg hørt hittil funker dette for min bruk - men jeg skulle gjerne hatt USB-port da jeg tenker det er denne som støtter visning av spillelister. Noen som har ettermontert USB?

Stig-Arne
09/12/10, 21:55
Er ingen problem å ettermontere USB inngangen.. Er ikke mye arbeid.
Men er vel gjerne AUX inngang, har sel funne ut at jeg ikke trenger noe USB port, da telefonen fungerer helt genialt som musikk avspiller med Spotify, i tillegg er den koblet opp mot bilen med Blåtann.. og det fungerer knirkefritt
Hadde integrert telefon i gammelbilen, V50, og det fungerte også bra med tvillingkort, men blåtann er absolutt å foretrekke.

ASK Racing
09/12/10, 22:25
standard funker greit det, det du savner der er equaliser, så får du finstilt lyden, men kommer jo helt ann på hva en er vant til, hva du skal bruke det til, å ikke minst hva du forventer :)

Cane
10/12/10, 15:12
Stig-Arne: sant, jeg trenger jo ikke USB når bluetooth og en rekke mobiltelefoner støtter visning av spillelister i bilens display. :)

ASK Racing: jeg får begynne med standard og se om jeg kan leve med det i lengden. :) Tror og håper det skal gå helt fint.

Harald
10/12/10, 18:36
Angående forbruk.
Har en 09 V70 2,4d og den er mange hakk tørstere enn det bilen til angerman (ser ut som han kjører en V70N, og det er en helt annen bil).
Alle oppgir hvor lite drivstoff bilen har gått på en gang (med medvind, sommerluft og kjøttkake til middag) -
Det er mye mere av interesse hvor mye bilen bruker til daglig - med småkjøring, tomgangskjøring, dieselvarmer og kaldstarter.
V70II (før drive og D3 modeller) er relativt tørste, men de med manuell slipper litt billigere unna enn oss som kjører automat.

Ellers tror jeg du får en sikker og ikke minst veldig komfortabel bil.
Sportslighet kan du se langt etter.... - men det er vel ingen som vil ha en sportslig bil som kjøper en V70.

angerman
10/12/10, 20:28
finnes software som hjelper på forbruk på automatene også. besøk oss på bilia og vi hjelper deg gjerne med det. ja kjører v70 n 08 modell.ikke mye som skal utgjøre noe stort sprik i drivstofforbruk der egentlig. de har omtrent eksakt samme motor,hvis en ser bort fra effektuttaket.og selvfølgelig kan jeg få min bil til å drikke masse diesel. ja. men jeg har blitt veldig økonomisk bevist. er pokker så dyrt og leve,at en plass må en spare inn... så kjører som jeg skulle hatt ett egg mellom gasspedal og fot. alt kommer an på kjørestil.men hadde aldri lurt på dette på en dieselbil. personlig er jeg mest glad i bensin, men på grunn av pris og grusomt forbruk på volvos bensin 5ere. vant fornuften og jeg kjøpte dieselbil. resultater er få turer innom statoil,annet enn etter kaffe :) lykke til med en knall og ikke minst sikker bil.

Cane
10/12/10, 20:52
Takk for det! Ja, jeg tror jeg kommer å bli veldig fornøyd med denne V70-en. For folk flest er den kanskje ikke å se på som sporty, men for meg er det et stort sprang å gå fra 83 bensinhester opp til 163 dieselhester (som jeg også vurderer å øke). :)

Jeg har ikke et veldig stort behov for mer HK, men hvis optimalisering også gjør motoren mindre tørst så ser jeg bare på det som en fordel.
Noen her som har erfaring med å optimalisere V70II? (Jeg kjører ofte til Göteborg, så jeg tar gjerne imot tips på svenske selskap som tilbyr dette).

ASK Racing
10/12/10, 20:59
finnes software som hjelper på forbruk på automatene også. besøk oss på bilia og vi hjelper deg gjerne med det. ja kjører v70 n 08 modell.ikke mye som skal utgjøre noe stort sprik i drivstofforbruk der egentlig. de har omtrent eksakt samme motor,hvis en ser bort fra effektuttaket.og selvfølgelig kan jeg få min bil til å drikke masse diesel. ja. men jeg har blitt veldig økonomisk bevist. er pokker så dyrt og leve,at en plass må en spare inn... så kjører som jeg skulle hatt ett egg mellom gasspedal og fot. alt kommer an på kjørestil.men hadde aldri lurt på dette på en dieselbil. personlig er jeg mest glad i bensin, men på grunn av pris og grusomt forbruk på volvos bensin 5ere. vant fornuften og jeg kjøpte dieselbil. resultater er få turer innom statoil,annet enn etter kaffe :) lykke til med en knall og ikke minst sikker bil.

hvilken SW er det du tenker på da?? har tydligvis ikke holdt på med vida lenge nokk :)

angerman
10/12/10, 21:03
sier bare tie;) finner mye fint der

ASK Racing
10/12/10, 21:04
så sant så sant :) fikk endelig egen bruker her om dagen, :) har MYE å lese for å komme igjennom :)

Cane
10/12/10, 21:21
Ok - ute fra et lite søk på Google skjønner jeg at dere snakker om "Vehicle Information Diagnostics for Aftersales". :)

Dette er vel neppe noe jeg får tatt i bruk med mindre jeg jobber i Bilia?
Jeg antar at det ikke er nok med eventuell SW som ligger ute på nett - her trenger man vel i tillegg riktig utstyr som kun er ment for forhandler?

angerman
10/12/10, 21:30
stemmer det ja. vi har mulighetene:)

ASK Racing
10/12/10, 21:34
stemmer det ja. vi har mulighetene:)

det er vel ikke polestar sw du tenker på?? har sitti å lest litt på tie nå, men polestar er jo ikke tiljengelig i norge fikk jeg beskjed om da jeg spurte

tj 21188

angerman
10/12/10, 21:38
nei ikke de. må nok bo i noen andre land da ja... ;)

Cane
10/12/10, 21:40
stemmer det ja. vi har mulighetene:)

Spennende. :) Betyr det i teorien at hvis bestekamraten min jobbet i Bilia (og hadde egen bruker i VIDA) så kunne han lagt inn Volvos originale D5-software og vipps så hadde jeg fått en motoreffekt på omtrent lik linje som den som sitter i D5!?

ASK Racing
10/12/10, 21:41
nei ikke de. må nok bo i noen andre land da ja... ;)

er så teit, der har staten virkelig klart å ødlegge for oss :( men men,

angerman
10/12/10, 21:42
Spennende. :) Betyr det i teorien at hvis bestekamraten min jobbet i Bilia (og hadde egen bruker i VIDA) så kunne han lagt inn Volvos originale D5-software og vipps så hadde jeg fått en motoreffekt på omtrent lik linje som den som sitter i D5!?

nei,det går ikke desverre.

ASK Racing
10/12/10, 21:43
Spennende. :) Betyr det i teorien at hvis bestekamraten min jobbet i Bilia (og hadde egen bruker i VIDA) så kunne han lagt inn Volvos originale D5-software og vipps så hadde jeg fått en motoreffekt på omtrent lik linje som den som sitter i D5!?

nei, ikke akkurat, da jeg ikke er helt klar på hvilke efektoptimeringer han snakker om, så er det du tenker på ikke mulig (så langt jeg vet) det vil kreve en endring av bilprofilen i pie (volvos bil register) noe som er så si umulig.

Cane
10/12/10, 23:00
nei, ikke akkurat, da jeg ikke er helt klar på hvilke efektoptimeringer han snakker om, så er det du tenker på ikke mulig (så langt jeg vet) det vil kreve en endring av bilprofilen i pie (volvos bil register) noe som er så si umulig.
Ok, skjønner. Da er vel eneste alternativet å kjøpe "homebrews" laget av andre selskap. Eller? Hva jeg har hørt og lest skal da 2.4l kunne justeres til omtrent samme effekt som D5.

ASK Racing
10/12/10, 23:06
etter hva jeg forstår, så er de stort sett identiske, så det skal ikke være noe problem å hente ut mer efekt, men vær obs på at dersom du gjør dette, så kan det skape problemer, vet det er en haug med xc60 er trimet av bsr som gikk tom for strøm pga trimen, en annen ting er dersom du har bilen på service å ikke sier fra, vil trimen bli fjernet, eller om du er rktig uheldig, kan ECMen låse seg, å må skiftes.

det kommer av at vi nå oppgraderer alle styreenhetene i bilen ved service, slik at du skal ha siste sw til en vær tid, å dette overskriver trimen til de forskjellige, men dersom trimern har skrivebeskyttet trim programmet da han la det inn, kan hele skiten låse seg, å det kan fort bli dyrt :)

Cane
11/12/10, 10:09
etter hva jeg forstår, så er de stort sett identiske, så det skal ikke være noe problem å hente ut mer efekt, men vær obs på at dersom du gjør dette, så kan det skape problemer, vet det er en haug med xc60 er trimet av bsr som gikk tom for strøm pga trimen, en annen ting er dersom du har bilen på service å ikke sier fra, vil trimen bli fjernet, eller om du er rktig uheldig, kan ECMen låse seg, å må skiftes.

det kommer av at vi nå oppgraderer alle styreenhetene i bilen ved service, slik at du skal ha siste sw til en vær tid, å dette overskriver trimen til de forskjellige, men dersom trimern har skrivebeskyttet trim programmet da han la det inn, kan hele skiten låse seg, å det kan fort bli dyrt :)
Bra tips! Det skal jeg ha i bakhodet - hvis/når jeg har behov for litt mer trøkk i motoren! :)

SanD
20/11/11, 09:48
får nok utlevert nytt service hefte. bilen bruker nok 0,45-0,6 liter på mila i snitt.ved normal kjøring(jeg kjører på 0,44 med cruise controll på langkjøring.) naf er veldig flink til og klage på batteri og lading uansett bil. sjekk at parkeringsvarmer fungerer normalt.og sjekk remspenner til dynamo. skiftes på 40 000km. da dette har ført til mange motor havarier...

044l/mil i snitt??? Dette høres bare rart ut , da må du isåfall kjøre i nedoverbakke. 2.4D bruker IKKE så lite som 0.44, så det er bare å glemme. Du er heldig og da mener jeg heldig hvis du får den ned i 0.60-0.65l/mil ved langkjøring!