PDA

Vis full versjon : Airbag lampe lyser. Hvor feilsøker jeg?



Hassel
03/12/10, 22:45
Lurer på hvor man feilsøker angående airbag'n.. Har airbaglampe som lyser konstant selvom det ikke finnes feilkoder på bilen :O

Det kom etter at jeg hadde speedo'n ute før jeg satte den inn igjen, så veit at pæra funka før også!
Noen forslag? :D

larsverm
04/12/10, 15:41
Du har trolig et uttak for det på et av de tilsynelatende ledige feltene i knapperaden på midtkonsollen, mellom knappene for oppvarming av bakrute og sidespeil.

Hassel
04/12/10, 17:02
Du har trolig et uttak for det på et av de tilsynelatende ledige feltene i knapperaden på midtkonsollen, mellom knappene for oppvarming av bakrute og sidespeil.

Aha! Det skal jeg prøve :) Hva er det jeg skal bruke til feilsøking da? Med tanke på at resten av søkegreiene sitter oppe ved dempertårnet i motorrommet, får jo ikke akkuratt tatt med meg den inn :P

larsverm
04/12/10, 19:12
Jeg hadde tilsvarende problem og fikk ordnet det på et bilelektrisk-verksted for et par år siden og har dermed ikke gjort noe med det selv. Men jeg fikk en oppskrift på feilsøking for det tilfelle at det skulle dukke opp igjen, noe det ikke har gjort - kvalitetsreparasjon.

Jeg kan skrive av hva det står, så får du se om du får noe fornuftig ut av det:


SRS-kontrollmodulen har en innebygd selvtestfunksjon.
SRS-kontrollampen lyser når bestemte feil registreres.

Slå PÅ tenningen.
Vent i ca 15 sekunder.
Ta av dekselet på SRS-diagnosekontakten.
Koble SRS-diagnosekontakten til jord i 2-5 sekunder.
Fjern brokoblingsledningen.
SRS-kontrollampen blinker én gang som bekreftelse.

MERK: Dette er ikke en feilkode.

Tell antallet blink fra SRS-kontrollampen.
Noter feilkoder.
Sammenligne med feilkodetabellen.
SRS-kontrollampen lyser konstant etter den siste feilkoden.

MERK: Etter at man har fått tilgang til feilkodene, må man IKKE slå av tenningen før feilkodene er slettet.

Noter den siste feilkoden.
Slå ikke AV tenningen.
Koble SRS-diagnosekontakten til jord tre ganger i løpet av 1,5-5,0 sekunder.
SRS-kontrollampen slokner i 4 sekunder og lyser deretter i 3 sekunder for å bekrefte at minnet er tilbakestilt.
SRS-kontrollampen slokner.
Slå AV tenningen.

Feilkode/Feilkilde/Sannsynlig årsak
1/SRS-kontrollmodul/Skift kontrollmodulen
2/SRS-kontrollmodulens kondensator/Kondensator eller ledninger
3/SRS-kontrollampe, prøveklemme/Ledninger kortsluttet
4/Kollisjonspute på førersiden/For lav motstand
5/Kollisjonspute på førersiden/For høy motstand
8/Kollisjonspute på førersiden/Kollisjonspute eller ledninger kortsluttet til pluss
9/Kollisjonspute på førersiden/Kollisjonspute eller ledninger kortsluttet til jord
10/SRS-kontrollmodul/Intern feil eller kortsluttede ledninger

Hassel
05/12/10, 00:13
Tuuuusen takk :D :D

larsverm
05/12/10, 12:09
Lykke til. :) Jeg har som sagt ikke måttet gjøre dette selv, men tror det skulle være en noenlunde grei oppskrift. Der hvor det står at en skal koble til jord, kunne en bare finne seg en hvilken som helst passelig ledning, tror jeg bilelektrikeren sa. (Men når jeg ser på det, lurer jeg litt på "Fjern brokoblingsledningen" - er dette bare den samme ledningen, eller er det noe annet som sitter innenfor dekselet...?)

Hassel
05/12/10, 14:16
Det finner jeg nok ut :) Prater med nabo'n så får jeg låne en servicehåndbok for 240 92 mod :)
Kjempeknall det her! Poster deg når jeg har fått sjekket det, tar nok litt etter som at bilen er fryst fast da :/

Hassel
05/03/11, 16:24
Takk for det, da er alt i orden igjen :)

larsverm
05/03/11, 17:27
Flott. :)

Hassel
05/03/11, 18:13
Tok litt tid men :P Av og til tar det tid å fingern ut!

larsverm
06/03/11, 01:13
Ja, de fleste kan vel ha litt erfaring med akkurat det... :cool:

Fklofoten8300
02/01/16, 08:56
Airbag lampa mi lyser på v70 2009 uten att det fremkommer del kode,er det noen sikringer til dette noen plass
Håper på,svar, samt om noen av dere har en LNK til og demontere trekket der ryggelyset er plassert i lokket til bagarsjerommet

Hassel
04/01/16, 11:55
Airbag lampa mi lyser på v70 2009 uten att det fremkommer del kode,er det noen sikringer til dette noen plass
Håper på,svar, samt om noen av dere har en LNK til og demontere trekket der ryggelyset er plassert i lokket til bagarsjerommet

Hei du.
I den tråden her finner du nok lite svar da den handler om 200 serien.
Vil anbefale deg å skrive en ny tråd i kategorien som gjelder din bil :)

Eller så kan det nevnes av på en så nye bil du har så hjelper det ikke å ta noen sikring til airbagfunksjoner, ikke at det er noen sikringer til dette her uansett. Her er nok tingen å dra på verkstedet og få en time for feilsøk :)