PDA

Vis full versjon : Dumpventilspørsmål!



n0gga
03/12/10, 22:21
Heihei!

Kjører idag med en resirkdump fra KL-racing, mener det er en HKS-replica.
Dette er en dump som også kan brukes som åpen dump.

Mitt spørsmål til dere litt mer rutinerte, er om jeg kan bruke åpen dump når jeg har den FØR intercooleren. Er ikke meningen at jeg skal bruke den åpen, vil bare sjekke ut hvilken lyd den egentlig har å by på.
Har den jo nå koblet til luftinnsuget til turboen, men ville bare prøve å kjøre den åpen. Ser bare at alle kobler den etter cooleren.

Takker for svar :)

Martin.S
03/12/10, 22:39
Det går fint det. Bare tett hullet i slangen/røret du har før turboen, hvor den resirkulerte lufta skal inn. Så den ikke suger falsk luft som ikke er registrert av lmm.

Kalsn
03/12/10, 23:16
ikke alle kobler etter ic, har man 3"lmm og trykkrør så vil man slite med å få den til å gå jevt med dump etter ic, grunnet et hull i veggen FØR lmm :)

n0gga
04/12/10, 00:19
Hmm, merket INGEN forskjell med åpen dump. Det må jo bety at dumpen ikke åpner?
Hva kan jeg gjøre med det? :)

Sebbe
04/12/10, 00:28
er det en sånn hybrid ventil eller kobler du bare av slangen som går til innsuget?

Martin.S
04/12/10, 00:31
Sjekk at den har vakum og eventuelt slakk av spennet på fjæra.

Regner med du har vakum til dumpen fra en nippel på innsuget? Disse er det forskjellige hull i, napp av slangen på innsuget og se etter at du ikke har satt den på en nippel med lite hull i. Det vet jeg av erfaring at kan være nok til at den ikke åpner.

n0gga
04/12/10, 00:40
Nja, må vel se litt på det der. En kompis av mer har helt maken dump på sin B230FK, og den bråker som fan når den står åpen.
Fjernet resirkslangen, og satte inn en slik "jetmotor formet" ting rett foran stempelet, og satte på en ny tut, som ser ut som et stort øre, bare at den er rund. Må vel bety at man kan bruke den åpen også? Fulgte med alt det her.
Skal sies at vakuumslangen som går til dumpen er hentet ved hjelp av et t-stykke, kan dette ødelegge for en del? T-stykket er festet mellom to slanger som står på innsuget.

n0gga
04/12/10, 00:41
Ps: slangen som gir vakuum til dumpen er ganske lang, er dette en faktor kanskje?

Martin.S
04/12/10, 00:46
Vil ikke tro det egentlig, hvordan trykk kjører du på? Første du burde prøve er jo å slakke fjæra i den.

Lyd skal den lage uansett, så lenge slangen hvor den resirkulerte luften skal gå er tatt av. Det gjelder alle resirkventiler. Da vil jo lufta bli sluppet ut i fri luft, så noen form for lyd blir det:) Og siden du har fått med deler for å bygge den om, er den helt sikkert laget for det også.

n0gga
04/12/10, 00:53
Ja, er jo enig i det.
Har alltid vært samme lyden, har bare gått ut ifra at det skulle være sånn på resirk :P
Nå er det en slik "flaff-flaff-flaff" lyd fra motorrommet, noe som kan indikere at lufta går i retur til turbo?
Kjører med en t3/t4 turbo på rundt 1bar, så lyd burde det bli :P
Kanskje kappe fjæra litt? Har aldri hatt noen annen lyd enn denne, så den er tydeligvis veldig tight?

n0gga
04/12/10, 01:35
Vel, skruen til fjæra er skrudd helt ut, men fortsatt ingen forskjell.
Syntes dette var veldig merkelig. Kan det være at jeg burde kappe fjæra litt?
Er ikke så nøye om den er åpen er resirk, nå gjelder det bare å få den til å åpne.

Har lagt merke til at turbotrykksnåla har gått litt treigere ned enn når jeg brukte originalturboen m/ originaldumpen.
Kan turboen ta skade av at den får lufta i retur hver gang jeg ladder?
Får se litt mer på det i morgen, skal holde dere informert ;)

jonass
04/12/10, 12:00
Ofte man må kappe fjærene i dumpene litt på disse motorene har jeg merket

Øyvind G
04/12/10, 12:47
skjekk nippelen på insuget (den som du har satt vakumslangen til dumpventilen på)

noen av disse har veldig lite hull og må bores opp.

skru den av og se inni den.

n0gga
04/12/10, 13:05
Byttet til en annen slange fra innsuget, men ble ikke helt fornøyd nå heller.
På 1 bars trykk, kommer det en ørliten kniselyd fra dumpen.
Er det rett og slett fordi det ikke er nok vakuum for å suge opp stempelet i dumpen?
Noen som vet om det finnes ledige uttak på innsuget som jeg kan ha kun dumpen på? Har ikke sett etter.

Øyvind G
04/12/10, 13:17
det finns ledige utak på innsuget ja. står 3 stk uner hverandre pekende inn mot toppen/motoren (på fk/ft mootor)

hvis det er blendeplugger som står der så må en av de byttes ut med en nippel (ta av en fra et annet innsug)

men skjekk også det jeg skreiv over her (jeg trodde du allerede brukte en av de nipplene på innsuget)

ØysteinG
06/12/10, 16:51
Jeg har samme problemet, men jeg har den etter IC. Men jeg har blenda resirkuleringa, men funker ikke. Kommer ingen lyd fra dump på 0,8 bar blir bare lyd fra turbo, så alt går ut der. Har prøvd med fjøra stram og slapp, men skjer ingenting. Jeg har også testa på å flytte litt rundt på vacuum niplene og slangen. Planen var å flytte dump til før IC, men vis N0gga får det til med den før så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Hadde også planer om å flytte LMM til før turbo, men fins det noen enkel måte å få flytta tilkoblingen til lmm uten å kappe og skjøte alle ledninger ?

Mvh Øystein Grønolen :)

Sebbe
06/12/10, 17:34
skal ikke ha noe å si hvor dumpventilen står, den skal åpne uansett