PDA

Vis full versjon : Parkeringsvarmer.....



sega
03/12/10, 20:42
Hei,

har lest gjennom det meste jeg fant her på forumet og virker som om det ikke bare er meg som har problemer med orginal dieselvarmer i bilen.

Jeg har en 05 XC90 D5, hatt den ca 8 mnd nå og er fornøyd med det meste utenom at diesel varmeren ikke fungerer. Da jeg kjøpte bilen i mai testet jeg den ett par ganger og den fungerte som den skulle.

Tidligere i høst når det begynnte å bli kaldt ute fungerte den selvsagt ikke lengre. Var på verksted og fikk beskjed om at det var en feilkode som viste at det var "for lav spenning" eller no i den retningen. Løsningen var bare å bytte batteri fikk jeg beskjed om. Der og da slettet de feilkoden og den funket fint utenfor verkstedet når vi testet den der.
Dagen etter så funket den selvsagt ikke lengre...

Kjøpte nytt batteri, dette ble installert og feilkodene slettet.
Varmeren fungerte fint utenfor verkstedet de to gangene vi prøvde.
Og det ble for en gangs skyld brukbar varme inne i kupen på veien hjem.

Prøvde starte den idag igjen med direktestart men helt død igjen.

Inn på kjørecomputeren så lyser det "på" i ett par sekunder, ingenting skjer så går den til "av"!!

What to do?


stian

angerman
03/12/10, 20:59
ville sjekket hva vanntemp på brenner sier. må leses ut med vida. disse har jeg skiftet tonnevis av. ellers er det brennerenheten. men disse er restet fra volvo om dagen, har jo eksplodert salget av disse,bombe... overhetningtermostaten er også en gjenganger, mindre sjelden er vannpumpa. men mye av grunnen for at varmeren går ,er bruken. du dreper varmeren med og kjøre 2-3km på butikken. vi har flere kunder som har kjørt 5-6 år med urørt varmer. for de er flinke til og brenne den helt ren.og ikke bruke den på små kjøring. er en grunn til at nye v70II har denne muligheten fra diplay og sette den på auto av eller på. dette må programeres på de eldre. anbefaler og fjerne denne auto start og bruke varmeren manuelt.

sega
03/12/10, 22:10
Akkurat, så det er noe volvo må gjøre? finnes det egene feilkoder på dette eller er de mer generelle?

Nå vet jeg ikke hvordan bilen er blitt brukt før jeg kjøpte den, men som sagt så fungerte den bra når jeg kjøpte den...
Bruker kun bilen til lengre turer 50km+ (har annen bil som blir brukt til i byen og lokal kjøring)

Når feilkodene blir slettet funker det som det skal helt til bilen skal brukes nestegang...

Er det webasto eller noe annet i denne bilen?

angerman
03/12/10, 22:20
får veldig god indikasjon på hva som er feil med utlesning på volvo ja. og en kan teste hver enkelt komponent.

runepv50
03/12/10, 23:26
er en grunn til at nye v70II har denne muligheten fra diplay og sette den på auto av eller på. dette må programeres på de eldre. anbefaler og fjerne denne auto start og bruke varmeren manuelt.

Men hvor lett er det å få fjernet denne auto starten? Hva heter den nye programvaren i såfall? Vare nummer?

Kaare64
03/12/10, 23:30
ville sjekket hva vanntemp på brenner sier. må leses ut med vida. disse har jeg skiftet tonnevis av. ellers er det brennerenheten. men disse er restet fra volvo om dagen, har jo eksplodert salget av disse,bombe... overhetningtermostaten er også en gjenganger, mindre sjelden er vannpumpa. men mye av grunnen for at varmeren går ,er bruken. du dreper varmeren med og kjøre 2-3km på butikken. vi har flere kunder som har kjørt 5-6 år med urørt varmer. for de er flinke til og brenne den helt ren.og ikke bruke den på små kjøring. er en grunn til at nye v70II har denne muligheten fra diplay og sette den på auto av eller på. dette må programeres på de eldre. anbefaler og fjerne denne auto start og bruke varmeren manuelt.

Hvem kan programmere "auto av" på dieselvarmeren? Har en 05 V70 D5

Mvh
Kåre Ingebrigtsen

mister j
03/12/10, 23:33
Hvem kan programmere "auto av" på dieselvarmeren? Har en 05 V70 D5

Mvh
Kåre Ingebrigtsen

Din volvoforhandler...

Kaare64
03/12/10, 23:41
Jeg spurte om akkurat det hos min forhandler i Narvik (Sommerseth). Iflg. fyren i kundemottaket var det umulig!!

mister j
03/12/10, 23:44
Da kan de ringe til bilforum sør, for de kan....
Vil titte at din forhandler har samme tilgang, men for dårlig kompetanse....

Kaare64
03/12/10, 23:50
Hva skjer om man tar ut sikringen til varmeren? Eller rett og slett monterer en av/på-bryter i serie med sikringen.. Vil det da genereres feilkoder?

mister j
04/12/10, 00:05
Mulig det vil generere feilkoder, men ingen som gjør at du ikke får startet den igjen...
Men skal du styre den slik, så bør du bruke et relè, da glødingen tar mye strøm...

locked
05/12/10, 02:11
TIE rapport 3540, Dieselvarmer, auto off. SW i seg sjølv kosta ca 160kr.

Lasse B
05/12/10, 02:26
Så det kom det 90000 i arbpenger? hehe

MadAss
05/12/10, 02:36
TIE rapport 3540, Dieselvarmer, auto off. SW i seg sjølv kosta ca 160kr.

Snodig at volvoforhandlerene ikke vet om denne TIE journalen. Fått noe mer beskjed i fra volvo i bartebyen da Jens?

locked
05/12/10, 04:43
Snodig at volvoforhandlerene ikke vet om denne TIE journalen. Fått noe mer beskjed i fra volvo i bartebyen da Jens?
Ja, dei seie dei har fått det til no. Skal la dei prøve når eg skal opp igjen ;)

Morgis
05/12/10, 10:35
http://forum.vccn.no/images/icons/icon4.gifForumreglene: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5
Posting
§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om.

iceD5
06/12/10, 11:03
Din volvoforhandler...

Hei

Har du testet dette sammen med timer funksjonen ?

Mitt verksted sier at jeg vil miste dette ved og legge inn TIE 3540

sega
06/12/10, 11:31
4 ukers venting på å få lest av feilkoder på bilia økern(-:

Noen som vet om noen gode alternativer som kan gjøre dette?
Evt. noen som kan gjøre rep på dette?

Er kaldt uten dieselvarmer for tiden...

locked
06/12/10, 16:11
Hei

Har du testet dette sammen med timer funksjonen ?

Mitt verksted sier at jeg vil miste dette ved og legge inn TIE 3540
Hæ?

Seie dei at bila med bensinvarmar ikkje har timerinnstilling? Dei må jo ha drukke en del alkohol.

iceD5
07/12/10, 07:57
Hæ?

Seie dei at bila med bensinvarmar ikkje har timerinnstilling? Dei må jo ha drukke en del alkohol.

Jeg har i dag dieselvarmer med timer instilling, det jeg ønsket og fjerne er den automatiske oppstarten ved lavere temp. enn 5 grader.

Dett kan gjøres ved og legge inn programmet TIE 3540 i følge angerman.

Det verksteds mesteren sier er at da forsvinner timer innstillings funksjonen og det ønsker jeg ikke.

Så mitt spørsmål var om det er noen som har fått lagt inn TIE 3540 og fått beholdt timerinstillingene.

locked
07/12/10, 16:02
Jeg har i dag dieselvarmer med timer instilling, det jeg ønsket og fjerne er den automatiske oppstarten ved lavere temp. enn 5 grader.

Dett kan gjøres ved og legge inn programmet TIE 3540 i følge angerman.

Det verksteds mesteren sier er at da forsvinner timer innstillings funksjonen og det ønsker jeg ikke.

Så mitt spørsmål var om det er noen som har fått lagt inn TIE 3540 og fått beholdt timerinstillingene.
Vi er i samme båt..

Skal gjere dette neste veke så då får vi jo sjå kva som skjer :)

HansM
07/12/10, 17:14
4 ukers venting på å få lest av feilkoder på bilia økern(-:

Noen som vet om noen gode alternativer som kan gjøre dette?
Evt. noen som kan gjøre rep på dette?

Er kaldt uten dieselvarmer for tiden...

Jeg fikk lest av mine feilkoder når jeg stakk innom en ettermiddag. Dem har drop-in. Gjorde dette hos Bilia Økern når kontakta til passasjer-setet hadde falt ut og airbag-lampa lyste.

sega
07/12/10, 17:26
Takker for tipset! fikk beskjed om at det var ett par dagers ventetid på "drop in" Ikke helt min ide av dropin men....

Lasse B
07/12/10, 18:19
Er det mange nok som dropper innom, så blir det vell litt vent på drop-in's.....:D

HansM
07/12/10, 18:57
Takker for tipset! fikk beskjed om at det var ett par dagers ventetid på "drop in" Ikke helt min ide av dropin men....

Letteste er jo å sette igjen bilen hos dem. Men kan nok være en del som sliter i kulda nå og da blir det jo ventetid på dropin som Lasse sier. Og kulda har jo holdt seg i Oslo og ser ut til å vare en stund til.

Kaare64
07/12/10, 21:08
Da kan de ringe til bilforum sør, for de kan....
Vil titte at din forhandler har samme tilgang, men for dårlig kompetanse....

Denne fikk jeg fra Bilforum Sør idag...

Hei



Vi kjenner ikke til noen softwear som gjør at du kan skru av dieselvarmer.



Med vennlig Hilsen

Tor Magne Bryggeså

Verksmester

Bilforum Sør AS

Tel: 38049000

iceD5
08/12/10, 13:13
Vi er i samme båt..

Skal gjere dette neste veke så då får vi jo sjå kva som skjer :)

Hei

Poster du resultater her da ?

Dette er interesant.

angerman
08/12/10, 15:20
howhow

ASK Racing
09/12/10, 16:37
vet du om det er noe tilsvarende til P1 bilene også??

locked
15/12/10, 16:16
Då har bilen min fått nevnte software, timerfunksjonen og restvarme har eg i alle fall enda. Så får vi sjå i kveld om varmaren har sagt opp som tilleggsvarmar/køyrevarmar...

TeamBørnOut
15/12/10, 16:57
De jeg har snakket med på volvo sa at den burde brukes så ofte som mulig. De som ofte hadde problemer med denne var folk som sjelden brukte den.
Jeg bruker min ørten ganger om dagen fordi jeg mest driver med små kjøring. Men når det var 25blå så merka jeg at det gammle batteriet hadde fått en del juling og lite lading. så kjøpe nytt 100a start batteri for å slippe dette på noen år.
Den er jo et must å ha nå i kulden ihvertfall :D

locked
15/12/10, 19:37
Software fungerer slik den er tenkt i alle fall :D


De jeg har snakket med på volvo sa at den burde brukes så ofte som mulig. De som ofte hadde problemer med denne var folk som sjelden brukte den.
Jeg bruker min ørten ganger om dagen fordi jeg mest driver med små kjøring. Men når det var 25blå så merka jeg at det gammle batteriet hadde fått en del juling og lite lading. så kjøpe nytt 100a start batteri for å slippe dette på noen år.
Den er jo et must å ha nå i kulden ihvertfall :D
Ja, er klar over at den må brukast. Men no blir den brukt når eg veit eg treng den, og viss eg skal køyre lenger enn 500m, viss eg skal flytte bilen er det heilt meiningslaust å starte varmaren berre for å sote den ned. Den blir uansett brukt en time eller tre om dagen når den er i mitt eige så :D

Kor kjøpte du batteriet ditt? Såg det i en tråd en plass og har lurt på å skifte ut mitt sia det har vel gjort sitt snart. Ikkje hatt problem i det heile tatt endå, men batteriproblemer kjem plutselig og uventa. Pris?

TeamBørnOut
15/12/10, 19:39
Er en batteributikk ved alnabru i oslo som solgte meg dette. husker ikke helt prisen nå. men dette er en del kraftigere (gir mer start strøm en det originalet) så koster kanskje en hundre lapp mer ellerno. men uansett mye billigere der en hva volvo skal ha for et tilsvarende :D

Volund
04/01/11, 14:25
Parkeringsvarmeren på min 2007 xc90 sluttet å fungere sist helg, i minus 18 grader. Volvoverkstedet sier at den må overhales, og jeg har fått time i morgen.

Når jeg bruker den manuelt pleier jeg å skru den av igjen før jeg starter bilen, etter å ha varmet 10-20 min. Er det dette som knekker den? Bør den stå på også etter at jeg starter motoren?

locked
04/01/11, 14:37
Parkeringsvarmeren på min 2007 xc90 sluttet å fungere sist helg, i minus 18 grader. Volvoverkstedet sier at den må overhales, og jeg har fått time i morgen.

Når jeg bruker den manuelt pleier jeg å skru den av igjen før jeg starter bilen, etter å ha varmet 10-20 min. Er det dette som knekker den? Bør den stå på også etter at jeg starter motoren?
Den bør gå til den stoppar av seg sjølv (oppnådd driftstemperatur) helst kvar gang!

Men automatikken vil nok starte den på nytt når det er kaldt sjølv om du skrur den av.

TeamBørnOut
04/01/11, 14:44
er som lock sier. Den starter av seg selv når det er kaldt ute og du bruker bilen.
Men du bør også la den gå ca en time til 45min før du skal starte bilen(hvis du bruker timeren så starter den så bilen er varm til du skal ut å kjøre. den starter ca 1 time før til 20min. spørs på kulda).
Er heller ikke nødvendig å skru den av før du starter bilen. det blir nok bare unødvendig mye stop&go for den.

TeamBørnOut
04/01/11, 15:06
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=19712&start=15 hvordan rense :)

hobby610
04/01/11, 21:18
er som lock sier. Den starter av seg selv når det er kaldt ute og du bruker bilen.
Men du bør også la den gå ca en time til 45min før du skal starte bilen(hvis du bruker timeren så starter den så bilen er varm til du skal ut å kjøre. den starter ca 1 time før til 20min. spørs på kulda).
Er heller ikke nødvendig å skru den av før du starter bilen. det blir nok bare unødvendig mye stop&go for den.

Hiver meg på her.....
Om bilen ikke har driftstemp... men skal brukes.. og en da ønsker å slippe å se gul varseltrekant (som jeg) så venter jeg med å slå av direktestart (eller timer som har tid igjen) til jeg har startet bilen, så slår jeg av aktiveringen på displayet. Da vil jo varmeren fortsette å gå uten stopp til rett temp er nådd. ute temp er da selfølgelig mindre en +5.

TeamBørnOut
04/01/11, 21:28
Yes :)

Volund
05/01/11, 11:25
Glimrende! Takk for god informasjon, og for link til bildeserien. Nå står den allerede på verkstedet, men neste gang fikser jeg den selv. :-)

Setjar
19/01/11, 14:06
Har også for noen dager siden fått problemer med min dieselvarmer. Har XC90 D5 2004 modell. Gjorde full service på varmeren for 3 år siden, 60.000 km siden.

Samme indikasjon som flere her. Blinker "på" et par ganger og går tilbake til "av". Jeg har ikke byttet batteri, og antar det ikke er gjort av tidligere eier heller.

Hadde bilen på 160k stor-service rett før jul. Er varmeren noe de da skal sjekke, slik at jeg kan hevde at de ikke har gjort jobben sin?

Hvordan kan jeg vite om det er dårlig batteri som gjør at varmeren ikke starter og ikke den er nedsotet? Må jeg til Volvo for avlesing av feilkode? Sjekker de tilstanden på batteriet på service?

Lager jeg noen problemer om jeg kobler fra batteriet for å "restarte" bilen, og se om det evnt. hjelper i.f.t. oppstart av varmeren?

Mange spørsmål, men takker stort for svar:-)

Sjakalen
19/01/11, 14:36
Byttet til 100 amp Varta Silver Dynamic selv og det er godsaker for varmeren. :)

Prisen står i 1769,- på Torshov bilrekvisita nå.
http://www.torshovbil.no/sider/kategori/kategori/204

Setjar
19/01/11, 14:53
Takker for tips Sjakalen.
Hadde du da samme problem at varmeren ikke startet? Og med nytt batteri så kom den igang igjen?
Forundrer meg ikke om batteriet begynner å bli litt slitent. Mye småkjøring i tillegg til lengre turer, og har brukt tidsinnstillingen på varmeren aktivt når det er kaldt.

Sjakalen
19/01/11, 14:56
Takker for tips Sjakalen.
Hadde du da samme problem at varmeren ikke startet? Og med nytt batteri så kom den igang igjen?
Forundrer meg ikke om batteriet begynner å bli litt slitent. Mye småkjøring i tillegg til lengre turer, og har brukt tidsinnstillingen på varmeren aktivt når det er kaldt.

Jeg har hatt så mye problemer med varmeren at jeg har ikke oversikt en gang, men ja det var ett av de. :)

4x4
19/01/11, 19:59
Noen som kan hjelpe meg med diagnose på varmeren min? Den starter greit, men stopper når kjølevannet bobler opp (og ut) av ekspansjonstanken. Dette gjør den noen ganger før den blinker "PÅ" og går til "AV".
2006 XC70 D5. Jeg tipper på noe tull med pumpe til kjølevann...eller??

4x4
19/01/11, 20:15
Fant vel egentlig svar når jeg kikket litt rundt i forumet..... Tyder på pumpa ja....

mister j
19/01/11, 22:56
Fant vel egentlig svar når jeg kikket litt rundt i forumet..... Tyder på pumpa ja....

Tyder vel heller på spekk i varmeveksleren i varmeren
Da vil du få trykk på kjølevannet når varmeren skal starte.

Friksen
26/10/11, 20:38
Hei! kanskje litt rart spørsmål, men når jeg setter timer`n på så starter den ikke, men når jeg velger direkte start så fungerer den.. er det ikke kaldt nok ute? er det derfor?? for jeg syns det er kaldt nok vertfall :(

Sjakalen
27/10/11, 07:25
Hei! kanskje litt rart spørsmål, men når jeg setter timer`n på så starter den ikke, men når jeg velger direkte start så fungerer den.. er det ikke kaldt nok ute? er det derfor?? for jeg syns det er kaldt nok vertfall :(

Mener du da direkte start uten at bilen er i gang? Hvis den kun starter når bilen er i gang og ikke på timer så kan det være sirkulasjonspumpa.

Volvo Car Club Norway
02/01/16, 03:15
Kraftig rök avges från tillsatsvärmaren på grund av kort
körtid. Eftersom tillsatsvärmaren startar automatiskt finns
vanligen inget sätt att reglera på/av-läget. Om kunden önskar styra denna
funktion manuellt är det möjligt att ladda ner en servicemjukvara. Denna servicemjukvara
omvandlar funktionen till bensinversionen där RESET-knappen (blinkersomkopplaren)
kan användas till att starta och stoppa värmaren manuellt.

Ladda ner servicemjukvara art.nr 8697050.

Obs! Om denna mjukvara laddas ner till bilar ÅM06-> kommer 2
felkoder att sättas i ECM men de kommer inte att synas i DIM eller
ha någon inverkan på någon funktion. Följande felkoder visas: ECM580F & ECM586F

NB. Timerfunksjonen blir IKKE borte. Den eneste forskjeller er at varmeren ikke går på automatisk.

Svirre
02/01/16, 11:08
Har innstallert denne applikasjonen som i utgangspunktet er for bensinvarmeren. Derfor disse to feilkodene vil komme opp. Gå til din Volvoforhandler og referer til TIE-rapport nr. 3540. Der står alt som mekanikeren trenger å vite, samt riktig applikasjon til bil :) I dag starter jeg varmeren kun manuelt og den har ikke fått muligheten til å kokse igjen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

aarnes
02/01/16, 11:30
Har innstallert denne applikasjonen som i utgangspunktet er for bensinvarmeren. Derfor disse to feilkodene vil komme opp. Gå til din Volvoforhandler og referer til TIE-rapport nr. 3540. Der står alt som mekanikeren trenger å vite, samt riktig applikasjon til bil :) I dag starter jeg varmeren kun manuelt og den har ikke fått muligheten til å kokse igjen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Delenummer for software står i posten fra Volvo Car Club Norway - det er enklere å oppgi enn TIE rapport. i mange tilfeller gidder de ikke å leite ^^

Svirre
02/01/16, 11:31
Det er pga. at det er forskjellige delenr. til enkelte biler.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

aarnes
02/01/16, 11:36
Det er pga. at det er forskjellige delenr. til enkelte biler.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

Nei, det er samme til S60/V70/S80 ifg. TIE rapporten.
Man finner heller ikke denne SW ved å søke på fritekst i VIDA, må ha delenummer.
Men til de som måtte lure, det beste er å henvise til TIE-nummeret. Hvis verkstedet ikke gidder/klarer å finne den, da finner man seg et annet verksted :D

locked
03/01/16, 08:11
Hei! kanskje litt rart spørsmål, men når jeg setter timer`n på så starter den ikke, men når jeg velger direkte start så fungerer den.. er det ikke kaldt nok ute? er det derfor?? for jeg syns det er kaldt nok vertfall :(
Du skal stille inn avreisetid, ikkje starttid for varmaren. Korti den skal starte finne den ut sjølv berre du fortel kva tid du skal køyre.

bimbim
07/01/16, 22:58
Hiver meg på denne om det er lov. Har riktignokk en bensinbrenner. Som starter og går. Så brenner den i 2min..så stopper den. Skulle likt og vite hvorfor. Har en v70 01 2.4.

holter
07/01/16, 23:17
Ja si det du .... har egentlig aldri vært borti brennere på bensinbiler , men regner jo med at når du bruker den er det på kald motor og når det er kaldere en 5 pluss . Greieste er og få testet den med vida -da bør det komme opp noe som forteller hvorfor den stopper -slår seg av når vann temp er høy nok , men da ikke på kald motor på denne årstiden .

Svirre
07/01/16, 23:22
Hiver meg på denne om det er lov. Har riktignokk en bensinbrenner. Som starter og går. Så brenner den i 2min..så stopper den. Skulle likt og vite hvorfor. Har en v70 01 2.4.
Ville anbefalt deg å starte en egen tråd om dette, siden det er to helt forakjellige brennere og saker :)

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

holter
07/01/16, 23:27
Kan si meg helt enig i den - for bensinvarmere går mer under luksus og dieselvarmer er mer en nødvendighet :)

aarnes
12/01/16, 20:40
NB!
Denne funksjonen/programvaren er tilsynelatende IKKE tilgjengelig i VIDA2015. Så om noen har planer om å laste den bør de gjøre det asap.
Gustavsson & Sønner i Oslo har foreløpig en maskin med VIDA2014 og derfor mulighet til å laste den.

Runis
12/01/16, 20:46
Snakket med bilia Lillehammer igår,om denne softwaren ,å ingen problem med å få innstalert denn der hverfall.

aarnes
12/01/16, 20:52
Snakket med bilia Lillehammer igår,om denne softwaren ,å ingen problem med å få innstalert denn der hverfall.

Hadde du bilen fysisk inne? Ellers kan hvem som helst si at det ikke er noe problem helt til man faktisk prøver. De får opp delenr i TACDIS.
Vi så det ikke før VIDA & Dice ble tilkoblet og delenummeret tastet inn.
Da kom den ikke opp..

Runis
12/01/16, 21:30
Nei,men han hadde hatt inne en bil på fredag som han hadde gjort dette på.Sa ingenting om vilken vida versjon han brukte.

otello
13/01/16, 19:26
Da har jeg bestilt den nevnte softwaren hos Gustavsson & Sønner.
Får den på Fredag.
Det er en must have oppgradering.