PDA

Vis full versjon : rengjøring av veivhusventilasjon



Erlend
03/12/10, 19:11
Jeg har nå bestemt meg for å rengjøre veivhusventilasjonen min og hørt litt rundt om dette. jeg har kikket på volvoforum.no sin "how-to" guide og bestilt meg den slangen som er avbildet der med dele nr 947-0330 men når jeg fikk delen nå i går så var den ikke lik den som er avbildet der..
den jeg fikk har metall i seg og 1 banjokobling i hver ende :S det kommer ikke frem på bildet der..

jeg har kikket i vadis og der skjønner jeg ikke hvilken slange jeg trenger:S

kan noen hjelpe meg?
bilen er en 855 2.5 10v (144hk b5252s) 1996 mod..

blir veldig glad for hjelp :D
har jeg fått feil del fra volvo? selv om dele.nr er identisk til den på guiden til volvoforum?

på forhånd takk

Tore
03/12/10, 19:29
Er ikke sikkert slangen behøver byttes heller. Tenkte å gjøre samme jobben selv, alt jeg har kjøpt inn er manifoil-pakningen, så får jeg heller avslutte å ta jobben siden dersom det viser seg at det må byttes noen deler. venter i grunnen bare på litt mildere være; selv med gulvvarme i garasjen frister det lite å gå ut å skru bil når det nærmer seg 20 minus...

ola normann
03/12/10, 19:47
Vanskelig å si hva du trenger, men last ned katalogen til skandix. På side 129 begynner veivhusdelene, hver del har to nummere det nederste er volvo sine egne nummere så ved hjelp av bildene bør du kunne se hva du trenger.

http://www.skandix.de/en/download/catalogs/volvo-850/864/


Dette er det jeg byttet på min 98 v70 2,5 10v:

1271652 - oljefelle - 237,60 kr (10% rab.)
1271771 - slange - 47,25 kr - (10% rab.)
8653339 - slange - 58,05 kr (10% rab.)
9125598 - rør - 559,50 kr

Jeg valgte å kjøpe slangeklemmer et annet sted.

9146262 - pakning - 152,60 kr

Erlend
04/12/10, 09:29
Skal få lagt ut bilde av den slangen jeg fikk. 1200kr( med maks rabatt hos volvo :/ )

Vil heller stå der med slangen og lkle trenge den enn omvendt:) hehe.

Skal kikke litt mer på vadis og snakke med volvo igjen på mandag.. Pakninga er kjøpt inn.
Men jeg hadde helt glemt slangeklemmer:P jeg kan bruke vanlige?:)
Tusen takk btw.

Erlend
04/12/10, 15:05
Faen, nå er den potte tett:( åpna peilepinnen for jeg syns det var så merkelig lyd i den. Sto en sky med damp opp av den. Og bilen gikk på 3 eller 4 sylindre( hørtes ut som en gammal boble) så jeg fikk kjørt den hjem( med peilepinnen litt dratt opp) og plutselig gikk den som den skulle igjen:)
Så jeg må få rengjort oljefella nå!

ola normann
04/12/10, 18:18
Pass på at rørene som går innover i blokka bak oljefellen ikke er tette, jeg tok en slange som passet og sugde for å sjekke at de ikke var tette (ikke stak dritten lengere inn med noe verktøy)

Men det høres ut som du bør få gjort dette ganske kjapt...

Kuleberg
04/12/10, 18:31
http://www.pettsson.com/reng-vevhusventilation-t5.html

ikke samme motor men

Erlend
06/12/10, 10:26
da har jeg nok en gang sjekket med volvo, og jeg hadde fått feil del tydeligvis..
det dele.nr som er på volvoforum sin side er tydeligvis til en turbomotor( mtp. banjokoblingene)
så nå bestiller de opp nye slanger til meg :) trengs det ny oljefelle? jeg har spurt volvo om det og han skulle sjekke om det var nødvendig med ny.
kommer med oppdatering etterhvert :) så skal jeg se om jeg får tatt bilder og laget en veileder til dette når jeg begynner med arbeidet(kan være greit for de som har samme motor som meg med samme problemet) (hvis dette er noe trengs da selvfølgelig :) )

ola normann
06/12/10, 10:47
Det bør være mulig å rengjøre oljefellen (kommer sikkert an på hvor tett den er). Du får ikke åpnet den så du må fylle inn div rengjørings middel og riste og lignende.

Erlend
06/12/10, 16:29
bestilt alt sammen nå og det kom bare på rundt 800 kr. da får jeg alle slangene og ny oljefelle + slangeklemmer :)

får det sannsynligvis i morgen

HAS
06/12/10, 20:38
På mange volvoverksteder bytter de bare selve fella og spyler slangene med quick-clean eller lignende produkt. Funker bra det.

Erlend
08/12/10, 15:24
Pass på at rørene som går innover i blokka bak oljefellen ikke er tette, jeg tok en slange som passet og sugde for å sjekke at de ikke var tette (ikke stak dritten lengere inn med noe verktøy)

Men det høres ut som du bør få gjort dette ganske kjapt...

støvsuger? går det ann å bruke det? :P hehe

Erlend
10/12/10, 19:07
nå står jeg og holder på.. har nesten fått av innsuget, men prøver å få av den som holder peilepinnen før jeg får av hele innsuget.. får f**** ikke løsna den ...

noen som veit hvordan jeg skal få løsnet den? ring meg gjerne på 45633986 og forklar :) !!

Tore
10/12/10, 20:21
Jeg brukte en liten skaralle (1/4") og 12 mm pipe og lurte hånda ned mellom radiatoren og innsuget. Hadde tatt av gassviremekanikken, tomgangsregulatoren og "vaakuumjuletreet" først så det var minst mulig tjafs i veien...

bullxo
10/12/10, 20:50
skikkelig *ukete å komme til på de 2 under innsuget... jeg brukte en kort "sperre"nøkkel... (fastnøkkel m/ skrallefunksjon) litt tjon med det... men skal gå!!

Erlend
10/12/10, 23:08
Da har jeg endelig fått det til:) bilen sviver og går som en klokke:) fikk løsna de 2 under med en satans lang forlenger og hjelp av en mekaniker kompis:). Skal aldri gjøre dette igjen... Møkkajobb...
Btw. Oljefella var potte tett og veide 10x mer enn den nye fella. + at slangen inn på enden av innsuget, ved reimene var jo slitt hull på:P

Tore
10/12/10, 23:21
Om du har gjort det skikkelig nå, og passer på å bytte olje i rett tid i fremtiden vil du vel mest sannsynlig slippe å repetere dette :) Det er alltid godt å vite at slikt er i orden :)

Erlend
11/12/10, 16:39
Om du har gjort det skikkelig nå, og passer på å bytte olje i rett tid i fremtiden vil du vel mest sannsynlig slippe å repetere dette :) Det er alltid godt å vite at slikt er i orden :)

Det har jeg:) har alltid vært flink med å overholde intervallene, skifter alltid for tidlig:) men det har ikke forrige eieren vært. Bilen har bare vært i mitt eie noen måneder:)