PDA

Vis full versjon : Tips til å få bort lakkrester på chromlist og glass?



Kodja
03/12/10, 17:09
har fått noe lakkrester etter sprayboks på chromlista på sideruta på 242n samt litt oppover glasset av svevestøv etter spraybokslakkering av rustflekker... noen som har gode tips for å få bort dette eller er det for sent å få det bort fra godbilen? :(

Mr. Crepsley
03/12/10, 17:19
Glasset er rimelig enkelt iallefall, da kan du bruke vanlig vindusskrape, som du bruker på vinduer etter du har vært uforsiktig når du malte huset.. fåes så og si i alle byggevare/male butikker.

Chromelista kan du jo prøve med lakkfjerner, er et veldig sterkt løsemiddel. Spørs bare om du ikke tar chromen og.

Kodja
03/12/10, 17:38
ok. får være forsiktig å prøve. chromlista var jo sinnsykt bra så synd om den tar skade :( for det langs døra og sideruta var omtrent eneste chromen jeg tenkte skulle bryte opp litt i fargen når den blir lakkert opp... :( flere tips så bare kom med det. skal prøve det som kommer. mest skånsomme ting først og litt hardere etterpå om det kommer slike tips :)

JørnM_940
03/12/10, 17:43
Aceton?

lasse940
03/12/10, 18:01
prøv med sitrus først du, har en fantastisk bra sitrus rens som jeg bruker på olje flekker og tagging på jobben har også fått bort endel lakk søl/rester med den, egentlig utviklet til å rense pelsen hos hunder/katter så kommer i bokser med tørkehådkler.
Litt dyr i pris ca 300,- for 100 ark 5"x7"og fåes hos de fleste dyrebutikker/vetrinærer
den heter DermaPet MalAcetic og inneholder 2% Acetisk syre og 2% borisk syre. sikkert div andre sitrus produkter som er skånsomme også som kan brukes :)

volvoRsport
03/12/10, 18:03
Industribarberblad på vinduene, og muligens clay på listene. Det vil nok gjøre susen ;)

Martin.S
03/12/10, 18:41
Gjør som volvoRsport sier, gå på med clay. Fåes i forskjellige hardheter og vil helt sikkert ta det.

Kodja
03/12/10, 19:26
takker for tips! skal virkelig prøves. tror nabon er detailing mainiac på et normalt nivå... står i allefall flere ganger i uka å vasker bil. skal se om han får hjulpe meg og testet noen rensemidler.

Vitamin Beta
04/12/10, 20:23
På jobben har vi noe vaskemiddel som heter plasticprep. Brukes til å vaske før plastreparasjoner. Dette bruker på å ta spraylakk men ikke 2 komponent lakk. Finnes i spray, 150 ml og 1 liters flasker. Bør kunne brukes her.

gardern
04/12/10, 20:37
går nok av med bensin også.

2r-e-rik
05/12/10, 01:31
ikke brukt noe veldig stekt.. rødspirit funker bra.. bruk litt tid å gnikk forsiktig..
alternativ kan du polere det bort...

r_style
06/12/10, 14:07
Clay i riktig hardhet tar lakkstøv/lakkrester med glans... Bruker alltid clay når det skal fjernes lakkstøv osv på biler som skal poleres...

Ragnar
06/12/10, 21:42
"M3 sitrusspray" fås kjøpt på alle malerforetninger, og en litt røff fille det brukte jeg på min chrom. den ble som ny etterpå:)

Tonytic
09/12/10, 20:41
hvis ikke kan du våtslipe med ca 2000 korning for så å polere chromen. men claying er ganske effektivt. husk også å bruke claylube :)

zipno
10/12/10, 11:39
dra på et lakk verksted og spør etter litt tynner . det tar sån ;) jobber som lakkerer bruker det støtt og stadig :)