PDA

Vis full versjon : Tips for å få oljereturen til turboen tett på B230FK midlertidig?



ChrML
29/01/10, 20:05
Skal ha på større turbo og skikkelig nippel der til våren, men trenger en løsning på en lekkasje der nå fordi det renner olje opp fra turboreturen der Volvo har sin geniale patent! (røret som bare er trøkt nedi)

Renner ganske mye der, nok til at bilen bruker noen desiliter om dagen med olje, og er ikke interessert i å kjøre sånn til våren. Noen som veit om noe jeg kan kline på rundt der som vil holde tett til da? :) Evt om det hjelper å bytte pakningen, men kan jo også være røret som ikke gir nok press på den?

jonass
29/01/10, 20:13
Jeg fant en o ring som passer rundt røret men som må stappes nedi og det er tett

ChrML
29/01/10, 20:20
Går det an å ta av oljeretur røret uten å ta av turboen? Minnes at det var et helvete sist.

jonass
29/01/10, 20:37
tror ikke det går, blir isåfall jævlig.
men er jo kjapt gjort og ta ut snurra da.

The Sven
29/01/10, 22:18
Jeg har tatt den av flere ganger uten å ta av turboen, det er litt kinkig men det er raskere enn å løsne turbo eller manifold.

ChrML
30/01/10, 00:59
Oki, får ta en titt på det på Mandag :). Kan ihvertfall ikke kjøre mye sånn som det er nå, men får ihvertfall oljebehandla bilen under da :p, drypper olje av hele multilinken bak og mellomakselopphenget :D.

Noen som har trua på å bare vaske godt rundt med rødsprit, kline det inn med tec7 og vente 1 dag mens det tørker da? :) Bare for å holde det tett midlertidig fram til våren.

A.Finstad
30/01/10, 02:56
det funker nokk det ja! bare å kline på litt ekstra godt med tec-7 så blir det nokk bra.

TeamBørnOut
30/01/10, 03:07
Funker som fjell!

Olav'en
30/01/10, 04:46
Pleier å bruke vanlig bygg silikon (függer), funker fint det og :)

Shaiko
30/01/10, 10:54
pleier og kappe returen og fjerne noen cm og erstatte med slangestump jeg, da går det ann og ta av returen utom turboen senere også.

jonass
30/01/10, 10:56
jeg har også kappa den og satt slange på den, holder tett til meg hvertfall, enda den bare er lagt nedi blokka, sikkert fordi den oringen jeg bruker gjør det trangt

ChrML
30/01/10, 10:58
Men skal det egentlig være nok trøkk der oljereturen går nedi til at det kan renne opp?

jonass
30/01/10, 11:04
gjør ikke det til meg hvertfall, kan ikke være veivhusventen din som er tett da? blåser det ut peilepinnen din da?

ChrML
30/01/10, 11:10
Rensa den i høst når jeg hadde av toppen, så tviler. Dette har holdt på ca en ukes tid nå.

Soulair
30/01/10, 11:26
Sjekk veivhusventilasjonen, uansett. Jeg rensa min i fjor sommer, og den var nesten gjengrodd rundt årsskifte igjen! Fatter ikke hva som gjør det, men mistenker biltemaoljen:rolleyes:

Bjørnstad
30/01/10, 11:35
Jeg har alltid brukt 2 stk o ring pakninger og da blir det tett.
Funker bra, har prøvd bare en også men da er det lett for at det blir lekasje der igjen.
Så jeg mener at di o ring pakningene som sitter der sku vært breiere en den er.
Så med 2 stk blir det bra

jonass
30/01/10, 11:40
når vi allikevel snakker om retur, hvor stort er hullet i blokka?

940pearl
30/01/10, 13:18
25,05 minnes jeg...

ChrML
31/01/10, 22:06
Dvs 1" gjengenipler passer? Hva er returrørets ytter/inner dim forresten, noen som veit?

jonass
31/01/10, 22:13
da vil vel en 3/4 nippel passe greit vil jeg tro. kan jeg gjenge opp til dette uten og av med bunnpanna? kombinere med et olje skift, kanskje også flushe nedgjennom returen også?

ChrML
31/01/10, 22:34
da vil vel en 3/4 nippel passe greit vil jeg tro. kan jeg gjenge opp til dette uten og av med bunnpanna? kombinere med et olje skift, kanskje også flushe nedgjennom returen også?
Jeg og Eldste Haugerud tenkte egentlig å slaglodde en nippel der istedet. Så slipper man spon i bånnpanna og det blir en permanent nippel direkte mot ønsket slange til turboen.

Men det blir når jeg skal ha ny turbo.

TeamBørnOut
01/02/10, 06:19
sleng opp bilen på 2 bukker forran. løsne skruen til en av motorfestene. jekk motorn opp litt på den ene siden å skru av oljepanna. gjeng opp og aldri ha problemer igjen :P

slevjus
01/02/10, 13:39
pleier og kappe returen og fjerne noen cm og erstatte med slangestump jeg, da går det ann og ta av returen utom turboen senere også.

Holder den seg nedi der da når du bruker slange? må vell kansje bruke o-ring som er litt trangere enn orginalt?

ChrML
01/02/10, 16:11
Holder den seg nedi der da når du bruker slange? må vell kansje bruke o-ring som er litt trangere enn orginalt?
Han har laget en brakett som holder den nede regner jeg med. Sett andre som har gjordt det.

Men syns det er en mye bedre løsning å få loddet på riktig nippel til en stålomspunnet slange. Da kan det ikke skje noe der seinere :). Den originale patenten er dårlig syns jeg :p.

slevjus
01/02/10, 16:38
Han har laget en brakett som holder den nede regner jeg med. Sett andre som har gjordt det.

Men syns det er en mye bedre løsning å få loddet på riktig nippel til en stålomspunnet slange. Da kan det ikke skje noe der seinere :). Den originale patenten er dårlig syns jeg :p.

ok.. har du bilder av det? ja den orginale er ikke den beste løsningen syns jeg :P

Ola Hagen
01/02/10, 19:57
på den motoren som satt i når jeg kjøpte 945se'n så satt det cosworth turbo og der hadde den forrige eieren kappa av en bit midt mellom turbo og munnstykket ned i blokka, av returrøret, også erstattet den stykket ved å sette på en stiv gummislange og den hold seg på plass hele tia mens jeg hadde den.

ChrML
02/02/10, 20:30
Da var problemet ordnet :).

Kjøpte to stk gummiringer og den pakninga som sitter under turboen og fiksa det. Var kurant jobb egentlig når bilen står på løftebukk. Måtte bare ta av wastegate- aktuatoren så var den lett å ta av. En del værre å få på igjen med pakningen på riktig plass i toppen, men det gikk.

Genialt triks med to gummiringer egentlig, ble mye tightere og det begynner nok ikke å lekke der igjen på en stund nå :).

Problemet var forresten at gamle gummiringen som satt der på en eller annen måte hadde revna og delt seg i to :).