PDA

Vis full versjon : Vannskada dørtrekk 240



NilsenTurbo
02/12/10, 20:55
Hei, lurer på hvordan man kan fikse et vannskada dørtrekk?

Modalen
02/12/10, 21:57
Jeg brukte glassfiber.

Slik så 242-trekkene mine ut:
http://slimbox.net/~modalen/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1448&g2_serialNumber=2

Støpte en plate i glassfiber, ca 2mm tykk.
Det vil si, jeg la glassfiber på en aluminiumsplate som jeg vokset først.

Filet opp nøkkelhull til klipsene med luftsliper og skar til plata.

http://slimbox.net/~modalen/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1457&g2_serialNumber=2

Plata skjøter du rett på trekk-pappen... Bruker polyester som "lim". Holder helt flott, bare man får mettet pappen nok med polyester.
Ikke dumt å mette de nøkkelhullene til klipsa som fortsatt er på pappen. Disse tåler ikke allverdens, men med litt polyester blir dem fort holdbare.

Dette var ikke en morsom jobb i mitt tilfelle. Hele dørtrekket hadde krympet i alle retninger pga. fukten, og klipshullene passet ikke overens med døra.
Glassfiberplata derimot, treffer alle hullene perfekt.

Skal se om jeg finner bilder av trekkene etter prosessen, men dem ble seende helt nye ut. Ga dem en runde med sort vinyllakk. :)
Husk å legge plast som fuktsperre mellom dør og trekk, til slutt... :)

Vitamin Beta
02/12/10, 22:32
På jobben bruker vi stort sett plater ala huntonittplater (trefiber). Kjøper de som er beregnet for underlag til takplater. Disse tåler mye fuktighet og er heller ikke så dyre. Problemet er ofte å finne riktig tykkelse. Må stort sett bestilles, men kan skaffes de fleste steder. Enkelt å jobbe med og lite søl.

Modalen
02/12/10, 22:41
På jobben bruker vi stort sett plater ala huntonittplater (trefiber). Kjøper de som er beregnet for underlag til takplater. Disse tåler mye fuktighet og er heller ikke så dyre. Problemet er ofte å finne riktig tykkelse. Må stort sett bestilles, men kan skaffes de fleste steder. Enkelt å jobbe med og lite søl.

Var i grunn det jeg vurderte først. Fant ut at det var like lett å lage en plate av glassfiber... Resultatet ble knallsolid i alle fall. :)
Holder mye bedre også, spesielt i klipshullene.

Huntonitt funker sikkert fint det også.

NilsenTurbo
02/12/10, 23:01
Hei, Modalen:) Synes du skal lage en howto tråd på dette! hadde hjuplet mangen volvo entusiast:D takk for svaret forestn;)

Vitamin Beta
03/12/10, 08:00
Var i grunn det jeg vurderte først. Fant ut at det var like lett å lage en plate av glassfiber... Resultatet ble knallsolid i alle fall. :)
Holder mye bedre også, spesielt i klipshullene.

Huntonitt funker sikkert fint det også.

Glassfiberarmert polyester er nok sikkert det beste, og da kan man støpe hele trekket med alle profiler slik at hele "ramma" nyttes ut. Vil man kun skifte nedre del kan man kjøpe ferdige plastplater, også i glassfiber, og dermed kun trenge å kappe og lage hull. Hjemmelaget plate blir nok ofte nesten like bra og kanskje rimeligere om man ikke regner arbeidstiden.