PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av 940 LT



DanSteffen
29/01/10, 12:43
Heisann

Jeg vurderer å bytte min 850 mot en 1995 mod Volvo 940lt stv.
Med penger i mellom til meg!

Meen,

Hva bør jeg være obs på når det gjelder denne bilen!?
Rust,motor,drivverk,girkasse etc?

Hvordan er bensin forbruket på en orginal 940?

Hadde vært kjekkt med svar og råd fra dere gutta:)

-Dan

The Sven
29/01/10, 12:50
Dette er mer eller mindre idiotsikre biler, er igrunn ingen spesielle svakheter på de. Det skal ikke behøve å være rust på en godt holdt bil. Sjekk generelle ting som lekkasjer, se etter tegn på tidligere skader (er det rust på merkelige plasser er det som regel fra skade) og allmenn slitasje.

Bra utstyrte biler med tidløse farger er det dessverre langt mellom og disse ligger naturlig nok en del høyere i pris. Dessuten må du være kjapp om du finner en pen og godt holdt bil til riktig pris, den blir sannsynligvis solgt iløpet av 2 dager.

Janus
29/01/10, 12:56
Sjekk rust i hjulbuer og om det er lekkasje på gulvet fram ved pedalene. Ellers er det ikke mye mer å si egentlig :p

DanSteffen
29/01/10, 12:58
Dette er mer eller mindre idiotsikre biler, er igrunn ingen spesielle svakheter på de. Det skal ikke behøve å være rust på en godt holdt bil. Sjekk generelle ting som lekkasjer, se etter tegn på tidligere skader (er det rust på merkelige plasser er det som regel fra skade) og allmenn slitasje.

Bra utstyrte biler med tidløse farger er det dessverre langt mellom og disse ligger naturlig nok en del høyere i pris. Dessuten må du være kjapp om du finner en pen og godt holdt bil til riktig pris, den blir sannsynligvis solgt iløpet av 2 dager.

Akkurat ja!
Han sa det ikke var rust osv på den! Den var ny lakkerti 09. (Kan være litt bemerkelsesverdig?)

Den hadde gått 180 tusen. Noe jeg synes var veldig lite!?:rolleyes:
Ligger på Autodb kode: 1044096

Hva tror dere?

The Sven
29/01/10, 13:04
Dørnåndtak på bakdører er sveiset igjen.

Smart?:confused:

Er ofte best å kjøpe en bil som er helt original egentlig. Dette er forøvrig ingen LT, men en 165hk turbo om det er en 94 modell.

Du spør om bensinforbruk forresten, det er vel omtrent det samme som på 850n din.


EDIT: ser nå at det er en 95 modell reg i 94 og da er det nok en LT 135hk ja.

The Sven
29/01/10, 13:07
Mitt beste råd er: se på bilen i godt dagslys, vær kritisk til finishen på omlakkerte biler. Originallakk holder også i de fleste fall seg mye bedre, omlakkerte biler ruster etter 1 år eller 2 om ikke grunnarbeidet og lakkjobben er bra.

DanSteffen
29/01/10, 13:09
Smart?:confused:

Er ofte best å kjøpe en bil som er helt original egentlig. Dette er forøvrig ingen LT, men en 165hk turbo om det er en 94 modell.

Du spør om bensinforbruk forresten, det er vel omtrent det samme som på 850n din.


EDIT: ser nå at det er en 95 modell reg i 94 og da er det nok en LT 135hk ja.
Smart nei!!:P

Men kommer til å kjøpe to nye dører da! Så jeg får dørhåndtak bak igjen isåfall:)

Men ellers så synes jeg denna såg helt grei ut!

Ja, blir vel ikke mye forskjell i bensinforbruket:P

DanSteffen
29/01/10, 13:11
Mitt beste råd er: se på bilen i godt dagslys, vær kritisk til finishen på omlakkerte biler. Originallakk holder også i de fleste fall seg mye bedre, omlakkerte biler ruster etter 1 år eller 2 om ikke grunnarbeidet og lakkjobben er bra.

Ja. Det er det beste å gjøre såklart. Men skal få han til og sende høyoppløselige bilder til meg på mail. Så jeg får sett litt der. Ettersom det er godt stykke opp dit:P

Og ja, det er sant det med lakken som du sier. Men da må man jo egentlig bare pusse ned igjen å lakke igjen da:)

The Sven
29/01/10, 13:22
Da kan du jo regne på hvor mye det vil koste deg å lakkere om begge sidene på bilen (10 000) også kan du se på hva en bra originalbil vil koste i forhold. Det står også at den er lakkert svart, om det er betalinga eller fargen han mener vet jeg ikke, men er bilen originalt svart? Er motorrommet også lakkert, dørkarmer etc?? Og hvorfor er bilen omlakkert? Får ikke helt inntrykk utifra den annonsen at det er en bil en skal betale mer enn hva disse bilene ligger på ellers iallfall.

Er også lister nederst på bakskjermene som kom først på 97 modell på denne.

The Sven
29/01/10, 13:36
Tok en liten kikk på autodb og finn.no for å finne ut hvorfor du bet deg merke i akkurat denne, og fant ut årsaken. Det var jaggu lite interessante 940 ute nå gitt. Bare slitne ungdomsbiler til for mye penger syns jeg. Men det er vel fordi de bra "gubbebilene" blir solgt samme dagen de blir lagt ut.

volvoRsport
29/01/10, 14:19
Er også lister nederst på bakskjermene som kom først på 97 modell på denne.

Norske biler har hatt disse listene siden 95.

Lasse B
29/01/10, 15:24
Fikk sinnsykt mye respons på min ETTER den ble solgt..... ;)

Er populære biler disse bilene.

Anders-
29/01/10, 15:29
Norske biler har hatt disse listene siden 95.

Det er en sannhet med modifikasjoner, har en kompis med 96 modell som ikke har de.. Ikke importert.

Noddiii
29/01/10, 15:52
bare pass på at M90 kassa om det er det ikke har blitt knulla i svakheten 3dje gir, synkringen.. det merker du om du girer ned til tredje og det kommer en merkelig lyd

Testdriver
29/01/10, 19:05
Tok en liten kikk på autodb og finn.no for å finne ut hvorfor du bet deg merke i akkurat denne, og fant ut årsaken. Det var jaggu lite interessante 940 ute nå gitt. Bare slitne ungdomsbiler til for mye penger syns jeg. Men det er vel fordi de bra "gubbebilene" blir solgt samme dagen de blir lagt ut.
Ja det stemmer, de fleste bra "gubbebilene" som du sier blir solgt med en gang. Jeg har fulgt med en god stund og har lagt merke til dette!

Faktisk nå i ettermiddag har det kommet ut en bra 940, hvis man liker hvit da:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20588942

The Sven
29/01/10, 21:40
Den der ser ut som et mye bedre kjøp enn den svarte i trøndelag spør du meg :) Hvit bil er ikke så værst når den er ren og velholdt !

Kenneth R
30/01/10, 11:49
Den hvite ser ut som en bra bil ja. Lav km, nesten alle servicer holdt, manglet vel siste. Fint interiør. Litt senk, takvinge, hvite blinkere, addon og noen fine felger på den så blir den skikkelig flott.

Lasse B
30/01/10, 12:09
Enig, hvit 940 med litt extra e kjempeflott å se til :)

DanSteffen
30/01/10, 14:29
Da kan du jo regne på hvor mye det vil koste deg å lakkere om begge sidene på bilen (10 000) også kan du se på hva en bra originalbil vil koste i forhold. Det står også at den er lakkert svart, om det er betalinga eller fargen han mener vet jeg ikke, men er bilen originalt svart? Er motorrommet også lakkert, dørkarmer etc?? Og hvorfor er bilen omlakkert? Får ikke helt inntrykk utifra den annonsen at det er en bil en skal betale mer enn hva disse bilene ligger på ellers iallfall.

Er også lister nederst på bakskjermene som kom først på 97 modell på denne.
Kjenner opp til flere lakkerere. Så det blir uansett billigere. Men jeg er helt enigmed deg i det du sier der!

Og om det er bilen eller fargen som er lakka svart vet ikke jeg heller:P hehe

Aner ikke om den er svart orginal heller. Men skal høre litt med han, (Om han svarer)
Få han til og sende meg flere bilder på mail!

Men den hvite 940'in såg jo rimelig pen ut da:) Men, den står til forhandler. Så da er jeg nødt til og selge bilen min først. SÅ kjøpe den:P Og med den svarte så får jeg 20k imellom.. på min bil!

Ble jo litt i tvil såklart:S:S

Nicklas
09/05/10, 00:23
Vurderer også eit kjøp av ein 940, dette objekt har no passert 263500, er det noe spesiellt eg burde se etter i girkasse og motor ? Noen foringar som burde kjekkes før kjøp ? Evt andre tips og råd ? :)

The Sven
09/05/10, 00:31
940 er en bil jeg mener en kan følge hjertet på... Se etter vanlige ting, sånn som rust, skavanker og at servicer er noenlunde fulgt:) "Alt" teknisk er enkelt og rimelig å fikse.

Nicklas
09/05/10, 00:34
tacker for svar :) da blir det sikkert en til med i 940 klubben

Testdriver
09/05/10, 13:24
tacker for svar :) da blir det sikkert en til med i 940 klubben
Og muligens enda en til ;)

Noddiii
09/05/10, 19:34
er det M90 kasse sjekk 3'a gir om det skraper som jeg har sagt tidligere ;)

jonass
09/05/10, 19:39
Sjekk tredje giret om det er ekkelt og sette i fra 4.
Må man dobbel clutche for at den skal gå lett i tredje, så er det hvertfall slitt.

Men hadde jeg personlig skulle kjøpt en ny 940 så hadde jeg driti om det er m90, møkka kasse uansett

turb00le
09/05/10, 20:16
Det jeg ser etter er om bilen er omlakkert/lakkskjøter. Oppretta biler kan det være mye rart med. Ellers så skal det være rimelig heavy før det er noe som ikke lettvint lar seg reparere på disse.

ChrML
09/05/10, 20:18
Mye rust, skader på karrosseri og skjulte skader etter tidligere kræsjer (rammeskev bil) er jo igrunn det mest heavy på de bilene som man bør se etter. Lakkering er jo ikke så billig. Andre småfeil, nesten uansett hva det er, lar seg jo enkelt fikse for en mer eller mindre billig penge.

Eksempel: Skulle det bli rådebank i motoren så stikker du bare til Sverige å henter en ny blokk for et par tusen svenske og bytter :p.

Anders-
09/05/10, 22:11
Mye rust, skader på karrosseri og skjulte skader etter tidligere kræsjer (rammeskev bil) er jo igrunn det mest heavy på de bilene som man bør se etter. Lakkering er jo ikke så billig. Andre småfeil, nesten uansett hva det er, lar seg jo enkelt fikse for en mer eller mindre billig penge.

Eksempel: Skulle det bli rådebank i motoren så stikker du bare til Sverige å henter en ny blokk for et par tusen svenske og bytter :p.

Satans mye unødvendig arbeid da.

ChrML
09/05/10, 22:13
Satans mye unødvendig arbeid da.
Hva da? Snakker ikke om å kjøpe en 940 med masse defekter for å bruke unødvendig tid på å fikse de, men om det skulle oppstå noe en ikke har sett så er ikke det krise.

The Sven
09/05/10, 22:14
Helt klart men det er jo ikke en sannsynlig problemstilling heller på disse bilene om de ikke er vanskjøtt og mishandlet.

ChrML
09/05/10, 22:15
Helt klart men det er jo ikke en sannsynlig problemstilling heller på disse bilene om de ikke er vanskjøtt og mishandlet.
Helt klart. Er ikke mye som skjer med disse bilene, og det meste som skjer er helt kurant.