PDA

Vis full versjon : Spørsmål ang. turteller til 240



Vegardb92
01/12/10, 22:23
Driver å knoter med å få på turteller på 240'n, ('93 mod med LH 2.4)

Folk sier at det er en rød og hvit ledning som går på turtelleren, fant en løs ledning med en kabelsko på som fargen stemte med i en bunt bak speedometeret. På bildet ser dere koblingen på turtelleren. koblet den røde på +58 og +30 og -31 var ifølge koblingskjema allerede strøm på via de små kontatene man trer nedpå som er i selve turtelleren, ingen ledninger altså.... men ja. Når jeg skulle starte bilen for å se om turtelleren virket startet ikke bilen, nappet den ut igjen, så startet den... kan hende jeg har koblet feil for alt jeg vet...

http://i238.photobucket.com/albums/ff91/shelby_gt500_67/DSC00577.jpg

http://i238.photobucket.com/albums/ff91/shelby_gt500_67/DSC00579.jpg
Den lille røde ledningen jeg brukte, regner med at det er denne


Så hvordan koblet dere turtellerene deres?

VolvoGLE
01/12/10, 22:31
De 3 stikkene øverst er til liten klokke, er egen ledningsnett til den som bare koble på der.

den stikka det står '1' på skal ledningen fra coilen inn på.

Er riktig ledning du har funnet, har vært borti samme problemet du har med og ikke få start.

var riktig nok på en 86 mod, med B230A. men på den var det no med ledninga som gjorde at det ble *kortslutning* når jeg kobla til turtelleren. La opp en ny ledning så var det problemet løst. :)

Dan Bay-Johansen
01/12/10, 22:32
Driver å knoter med å få på turteller på 240'n, ('93 mod med LH 2.4)

Folk sier at det er en rød og hvit ledning som går på turtelleren, fant en løs ledning med en kabelsko på som fargen stemte med i en bunt bak speedometeret. På bildet ser dere koblingen på turtelleren. koblet den røde på +58 og +30 og -31 var ifølge koblingskjema allerede strøm på via de små kontatene man trer nedpå som er i selve turtelleren, ingen ledninger altså.... men ja. Når jeg skulle starte bilen for å se om turtelleren virket startet ikke bilen, nappet den ut igjen, så startet den... kan hende jeg har koblet feil for alt jeg vet...

http://i238.photobucket.com/albums/ff91/shelby_gt500_67/DSC00577.jpg

http://i238.photobucket.com/albums/ff91/shelby_gt500_67/DSC00579.jpg
Den lille røde ledningen jeg brukte, regner med at det er denne


Så hvordan koblet dere turtellerene deres?

Den røde\hvite kabelen skal inn på den pinnen som er merket med "1", nederst der. - Ikke gjettning :D

Om du har koblet på noen av de andre kan du ha sent strøm inn på coilen, noe som kan ha gjort at den ikke funker som den skal akkurat da... Dette er ren gjetning, så ikke skyt meg om jeg tar feil =)

Men syntes det så ut som du hadde en rød\hvit leding til bak der ?

EDIT: Litt for treg der gitt ;)

marius
01/12/10, 22:33
Skal bare være å skru turtelleren fast i huset og koble den hvite og rød fra coilen på en av de pinnene nede. Men i ene bilen min måtte jeg legge opp strøm til de øverste pinnene, der man skal koble den lille klokken på. Vet ikke om det er en gammel turteller eller hva det er.

Men at den ikke starter med den koblet til har jeg ikke peiling på.

Vegardb92
01/12/10, 22:58
De 3 stikkene øverst er til liten klokke, er egen ledningsnett til den som bare koble på der.

den stikka det står '1' på skal ledningen fra coilen inn på.

Er riktig ledning du har funnet, har vært borti samme problemet du har med og ikke få start.

var riktig nok på en 86 mod, med B230A. men på den var det no med ledninga som gjorde at det ble *kortslutning* når jeg kobla til turtelleren. La opp en ny ledning så var det problemet løst. :)


Har liten klokke liggende, kabelen som skal gå fra turtelleren til klokka har jeg ikke, er det bare å skaffe på volvo?

christoffera
01/12/10, 23:27
Har liten klokke liggende, kabelen som skal gå fra turtelleren til klokka har jeg ikke, er det bare å skaffe på volvo?

hmm... tviler på at du får tak i den på volvo, men du kan jo høre med!

Jeg har og en liten klokke men den virker ikke. er lys i den men tiden står stille.
Har aldri orket å åpne og ta en titt i den :P

VolvoGLE
01/12/10, 23:37
Har liten klokke liggende, kabelen som skal gå fra turtelleren til klokka har jeg ikke, er det bare å skaffe på volvo?

Går jo ann og høre på Volvo, ikke så er det jo ikke store jobben og lage *ledningsnette* til klokka, bare 3 ledninger.

+58 til lyspæra
+30 spenning
-31 jording

:)

ArneR
02/12/10, 02:57
Den rosa bak der skal ikke inn på noe annet enn instrumentet. :)

Vegardb92
02/12/10, 16:47
hmm, dette var rart... koblet den til der den skal, men nå fungerer den bare "halvveis" liksom, hvis jeg ruser den opp opp i 3-4k så kommer turtelleren kun på 1k rpm....

Kan hende jeg har fått feil turteller, den går bare til 6k rpm mens alle andre jeg har sett går til 7k rpm.. Dessuten er den mye blankere enn resten av instrumentene i bilen :S

Vegardb92
02/12/10, 18:47
Kan noen egentlig fortelle meg om dette faktisk er en original turteller? står ikke volvo på den ette eneste sted :P

VolvoGLE
02/12/10, 19:08
Er ikke turteller til 6 syl du har da? står det no delenr på den?

Vegardb92
02/12/10, 19:38
230 128 3 Står det på baksiden.... står VDO på baksiden, er vel ikke original volvo det? ser ut som en kopi eller noe sånt....

Synes nesten selgeren skulle ha opplyst om dette jeg men.... for turtelleren er ivertfall ikke brukbar

VolvoGLE
02/12/10, 19:50
230 128 3 Står det på baksiden.... står VDO på baksiden, er vel ikke original volvo det? ser ut som en kopi eller noe sånt....

Synes nesten selgeren skulle ha opplyst om dette jeg men.... for turtelleren er ivertfall ikke brukbar

Ble vel aldri lagd kopi turteller til Volvo som passer i instrumetet.

Har en turteller her som det er en liten hvit klistrelapp bakpå med nr 230/128/1 og at det er til 4syl. VDO og er orginal Volvo, er fra en 83' GLT

Vegardb92
02/12/10, 19:55
hmm... ja det som står på min, jeg linket et bilde av baksiden på turtelleren i første post.

Hva kan være feil da tror du? den viser liksom 10 ganger så lite som det egentlig er :P

EDIT: Nei min har 3 og ikke 1 som siste tall

VolvoGLE
02/12/10, 20:10
Så på bilde ja ,er i hvertfall org. Volvo turteller.

jeg tror det kan være turteller for 6syl motor, 264 osv.
ikke så er turtelleren defekt.

Du kunne jo prøve turtelleren i en annen 240, vis du har mulighet?

Vegardb92
02/12/10, 20:29
Har ikke muligheten til det... Venter igrunn på svar fra selgeren om hva han egentlig har solgt meg :P