PDA

Vis full versjon : Mulig å fikse KM-telleren selv?



jacobsen
01/12/10, 21:59
Morn, bilen min er full av småfeil :o blant annet at km-telleren/tripptelleren står. Funker av og til, og noen ganger ikke. Kan gå lenge før den stopper, og det kan gå lenge før den begynner på igjen. Å nullstille hjelper ikke(noen ganger stopper den).

norskspeedometerservice skulle ha 'kun' 1400 + MOMS for å fikse den og gi den en liten service. Uaktuelt med andre ord :o
får jeg til dette selv? Hva er evt galt? :)

takker for svar ;)

s4nd3r
01/12/10, 22:28
hva med og finne ett brukt? :) bytte det... ringe til forsikrings selskapet etterpå og fortelle att du har bytta det. og satans uvesen... :)

eab
01/12/10, 22:29
Hvis du har vdo-speedo med 4pins kontakt bak speedometeret har jeg et til overs. Vil du ha 359' km, eller 399' km?

jonass
01/12/10, 22:35
også berømt at loddingene kan være problem, tror det skal være en fin guide ang dette på forumet:D

Dette minner meg på at jeg må til med dette selv også, da det mangler lys i temp måler og turtellern er litt rar

jacobsen
01/12/10, 22:56
Lodding? så dere tror ikke det er noe mekanisk som feiler? Har lite peiling på hva som er bak der, men det er ikke so slags telleverk med tannhjul og sånn?
Alt annet funker (sett bort fra tankmåleren som bugger litt når jeg fyller til randen :) )

Vet ikke om det er VDO, men det kan sees om den har hvilepinner til viserne ikke sant? Skal se first thing tomorrow :)

Skal uansett åpne og se etter- hvis det ikke ordner seg, tar jeg sikkert kontakt eab :)
hvorfor skal statens vv. varsler forresten? :o

takker for svar folkens :) utrolig realt!

PVT
02/12/10, 00:26
gå over kabler kan fort korodere bak i akslingen der. loddinger er som oftest syndern på disse bilene. etter som at det har gått en del år
har fiksa mye av det elektriske ved bare å lodde istedet for å skifte ut.
var samme greia med tank målern bare lodde og gå over kabler og alt funka igjen.

flarssen
02/12/10, 06:59
Så lenge speedometeret virker er det neppe kontaktfeil bak på selve huset.

Men det kan være verdt å sjekke printet på selve meteret med lupe. Høres mer ut som elektronisk feil siden den fungerer i perioder.
Her er feilen som gjorde at speedometeret mitt ramlet ut i perioder og telleren gikk med 5x hastighet.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/32.jpg

Voolvoo
02/12/10, 12:30
Min og har blitt rar på speedometeret, når jeg ligger i 40 og trykker inn gassen står det 80 med en gang :s

nitrouz
02/12/10, 17:18
Lodde speedometeret. Jeg gjorde det på min Yazaki speedometer alt fungerte som det skulle

jacobsen
23/12/10, 18:42
Greit, driver å plukker det ut nå :)satser på at alle koblingene blir rett når det skal inn igjen :p takk for svar

eab
23/12/10, 22:04
Det er klin umulig å koble feil. Eneste man kan bomme på er kabelskoa til turtelleren og kabelskoa som skal bakpå selve speedometeret.

jacobsen
24/12/10, 01:17
Ja, tok litt bilder før jeg demonterte så det skal gå bra. Men jeg kom til en blå gjennomsiktig folie på ene siden, og instrumentskivene på andre siden. Tviler på at folien skal av, så hva gjør jeg da? :p

flarssen
24/12/10, 09:25
Ja, tok litt bilder før jeg demonterte så det skal gå bra. Men jeg kom til en blå gjennomsiktig folie på ene siden, og instrumentskivene på andre siden. Tviler på at folien skal av, så hva gjør jeg da? :p
Det er festet en flat kontakt på folien. Husker desverre ikke helt hvordan, men den kan trekkes ut av speedoen.