PDA

Vis full versjon : B200K til B21ET hva trengs?



myrvang
01/12/10, 18:23
som tittelen sier så har jeg tenkt til å bytte motor i min 240 og lurer på hva som trengs av deler for å få det i gang.

myrvang
07/12/10, 18:38
holder det med bensinpumpe til ET motor eller trenger jeg mer ledningsnett/hjerne??

jan_m
14/12/10, 01:17
hmmm vil tro du må bytte sprut hjerner etc vis du skal sette i et er vel metronic og din 200f er vel l.h 2.2 eller no sånt?

myrvang
14/12/10, 17:13
er 200K jeg har og såvidt jeg har forstått så har vel ikke den noen hjerner i det heletatt?

R.G
14/12/10, 17:14
200k har ingenting nei, så ja da må alt byttes. ledningsnett og alt for den nye motoren osv. men b21et er ikke elektronisk styrt med hjerner mener jeg, mekanisk sprut vel? så da er det ikke så mye som må legges opp, er ihvertfall bensinpumpe pluss div ledninger for små komponenter om jeg ikke husker gæli:)

myrvang
14/12/10, 21:05
var det jeg mente også, at det var mekanisk sprut på den. er klar over bensinpumper, har vært borti b23e før.

Ola Moen
30/05/11, 02:46
Går ut ifra at du har komplett motor som er klar til å monteres inn.


-Oljekjøler
-Eksosanlegg
-Tankarmatur m/forpumpe
-Hovedpumpe m/brakett og trykkacutator. NB. K-jetronic har andre pumper enn f.eks LH2.4
-Bensinslanger/Rør som rekker helt ut i høyre hjørne av motorrommet.
-Bensinfilter. Bruk f.eks Biltema filter til BMW 3 serie med 8mm stusser.
De er triveligere enn volvofilter.
-Pumperele. (Grønn type) avhengig av årsmodell på bilen,
så pleier kontakta å sitte oppunder dashbordet på
venstre side. sitter der på min 87 mod som hadde B230K_ongemotor orginalt,
og på de fleste andre ned til 81' mod. har også sett den kontakta på 88 mog med F motor,
hvor den var i bruk til LH2.2. (Med skjøtekabel over til høyresiden)
-Sluttrinn til tenning.
-Brakett og spylevæsketank til Turbomodell. (sitter på venstre side)
eller få satt spylertanken i bagasjerommet:)

Utover dette, skal det bare være å få montert det riktig, så er det bare å kose seg:) Kan være det er noen småting jeg har glemt.

Daruu
30/05/11, 03:34
Om jeg ikke tar feil så styres tomgangen av en egen hjerne(ihvertfall på enkelte modeller)
Denne må du da isåfall ha også.

Ola Moen
30/05/11, 05:42
Om jeg ikke tar feil så styres tomgangen av en egen hjerne(ihvertfall på enkelte modeller)
Denne må du da isåfall ha også.

Ikke på B21ET.
Men på B21FT, B23ET og noen B230ET opp til et sted i 86'.
De hadde en egen tomgangstyring.

Daruu
30/05/11, 12:53
Jeg fant inntrykk at det også gjaldt enkelte B21ET'r, men dette var diskutert blant amerikanere, så er mulig motorene er annerledes der også. Det ser man vel fort om man ser på motoren uansett :)

Mr. Crepsley
30/05/11, 13:10
B21ET har dem vel ikke i USA, dem har vel bare B21FT. eller tar jeg mye feil?

Ola Moen
30/05/11, 17:55
Sikkert noen vanlige Europa ell Canada varianter som sneik seg dit bort også.. samme som vi får US modeller.
Amerikanerene er veldig glade i std A-kammer til turbotrim ihvertfall.:) De er ikke levert i USA. De må få de fra Europa eller Canada:)

Alt i alt finns det ingen endelig fasit på mye av det som diskuteres om sånne forskjeller:)

volvo2før
30/05/11, 18:56
B21ET har dem vel ikke i USA, dem har vel bare B21FT. eller tar jeg mye feil?

Stemmer det. om du sammenligner f.eks en ledningsmatte fra motorrommet på en europeisk turbo og en USA turbo vil du raskt se at det sitter 3 flere stikkere på US'n og en stor kontakt i tillegg til den ved torpedoveggen. FT'n har vel bankesensor og en slags lambdasonde om jeg ikke tar helt feil. Men om det utgjør noe særlig på blannt annet forbruk eller hester er jeg ikke sikker på :)