PDA

Vis full versjon : Soting av 740



gnilrE
01/12/10, 18:20
Lurer på om noen har noen gode tips om soting på en 740 stv. Noen som sier det er best og ta ut rutene, men er rutene vansklig og ta ut? tenkte jeg skulle sote 15% rundt hele (selv om rutene foran ikke er lov og sote). Tips :)

gardern
01/12/10, 18:24
må ikke ta ut rutene går fint å ta av dørpanelene også gjorde det på volvon min blei ganske bra.

JørnM_940
01/12/10, 18:25
Du må hvertfall ta ut rutene i dørene, dvs de som går opp og ned. Resten kan bli brukbart om du er nøye, og bruker blank neglelakk e.l. til å forsegle kantene med. Har ikke erfaring med de store rutene på stv samt bakrute.

gardern
01/12/10, 18:29
du kan fortsatt sote helt opp uten å ta ut rutene :) bare å ta av dørpanelene bak og sveive ned rutene det gjorde jeg.

gnilrE
01/12/10, 18:35
Har sett ett par volvor som er sota så dårlig att når du tar ned ruta så er det 1cm uten sot fordi dem har glemt og legge filmen helt nedi, men har dere noen bra filmer og anbefale? :) Og hvordan tar man ut ruter? :)

gardern
01/12/10, 18:38
jeg kjøpte filmen min på biltema å blei meget fornøyd med den! lett og legge på å blei passe mørkt å man har god sikt ut om kvelden også :) så koster den kun 50 kr per rull.

JørnM_940
01/12/10, 18:40
Har sett ett par volvor som er sota så dårlig att når du tar ned ruta så er det 1cm uten sot fordi dem har glemt og legge filmen helt nedi, men har dere noen bra filmer og anbefale? :) Og hvordan tar man ut ruter? :)
For å ta av rutene må du av me dørtrekka, så må du ta av de sorte listene på utsiden.. Resten ser du. Kan være litt pjunglete første gangen, men går fint når du først har fått ut ei.

Her skal det være bra solfilm: http://www.solfilmhalvpris.dk/

gnilrE
01/12/10, 18:44
For å ta av rutene må du av me dørtrekka, så må du ta av de sorte listene på utsiden.. Resten ser du. Kan være litt pjunglete første gangen, men går fint når du først har fått ut ei.

Her skal det være bra solfilm: http://www.solfilmhalvpris.dk/

vet du om vist jeg skal ha vareprøve så kommer det gratis til norge? eller blir det masse frakt og tull da? :) hadde vert morro og se hva slags film jeg vil ha.

Daruu
01/12/10, 18:46
Du får ferdig kutta film på ebay blant annet.

gnilrE
01/12/10, 18:46
jeg kjøpte filmen min på biltema å blei meget fornøyd med den! lett og legge på å blei passe mørkt å man har god sikt ut om kvelden også :) så koster den kun 50 kr per rull.

Hvordan farge er det på den etter 1år? syntes ofte "billig" filmer blir lilla etter vert, hvordan er denne? :)

gnilrE
01/12/10, 18:47
Du får ferdig kutta film på ebay blant annet.

Hm, ikke dumt. Vet du hvem pris vi snakker om? :)

JørnM_940
01/12/10, 18:54
vet du om vist jeg skal ha vareprøve så kommer det gratis til norge? eller blir det masse frakt og tull da? :) hadde vert morro og se hva slags film jeg vil ha.
Det er jeg usikker på.. Har ikke bestilt derfra selv, var en kompis. Skal få i der selv når det blir litt varmere ute, rive av biltema-filmen jeg har på bakdørene og sote på nytt med denne. Blir proffsotet bakrute på meg nå så greit at resten også ser fint ut:)

gnilrE
01/12/10, 19:00
Det er jeg usikker på.. Har ikke bestilt derfra selv, var en kompis. Skal få i der selv når det blir litt varmere ute, rive av biltema-filmen jeg har på bakdørene og sote på nytt med denne. Blir proffsotet bakrute på meg nå så greit at resten også ser fint ut:)

Ja proff sote er jo egentlig best, en i familien jobba hos ett skilt maker firma og alle fikk kurs i soting så han kan sin greie, men han hadde ikke tid. Så da må jeg gjøre det selv :). Men hvordan så den biltema filmen ut? lilla?

JørnM_940
01/12/10, 19:03
Ja proff sote er jo egentlig best, en i familien jobba hos ett skilt maker firma og alle fikk kurs i soting så han kan sin greie, men han hadde ikke tid. Så da må jeg gjøre det selv :). Men hvordan så den biltema filmen ut? lilla?
De har flere (kjøpte feil engang - skulle ha svart og fikk bronse). Så jeg har svart type, den er ganske så mørk, veldig vanskelig å se inn utenfra.

gnilrE
01/12/10, 19:05
De har flere (kjøpte feil engang - skulle ha svart og fikk bronse). Så jeg har svart type, den er ganske så mørk, veldig vanskelig å se inn utenfra.

Bronse ja da snakker vi :D, den holder seg svart eller?

JørnM_940
01/12/10, 19:29
Bronse ja da snakker vi :D, den holder seg svart eller?
Ja har ikke merket noen fargeforskjell enda:) Hatt den på sia i vår..

gnilrE
01/12/10, 19:35
Ja har ikke merket noen fargeforskjell enda:) Hatt den på sia i vår..

Aha, skal leite litt rundt og se hva jeg finner :)

Frydenberg
06/12/10, 01:28
Har sota rutene med biltema film og den er helt grei å legge, den jeg snakker om er den som koster 130-140,- rullen. Den som koster 50,- er så kjukk og udreglig å legge, akkorat som å prøve å legge reinfrakk på ruta. Hvis du skal ha sikkelig god film er det 3M som gjelder.

Volvo-Power
06/12/10, 01:38
jeg har prøvd en del innen sotfilm, og har kommet fram til at filmen fra cd-cardic er den beste.
bruker også å sote med 43% lysgjennomtregning.. den blir ikke for mørk, og ikke for lys, nermere bestemt perfekt.


leste litt lengre oppe at du fikk beskjed om å plukke av noen sorte lister på utsiden. dette trenger du ikke.. iallefall har jeg aldri gjort det, og jeg har sotet en god del volvoer. kanskje Jørn kan forklare meg hvilke, og hvorfor? skjønnte ikke hvilkne, og heller ikke hvorfor:confused:

gnilrE
06/12/10, 08:30
jeg har prøvd en del innen sotfilm, og har kommet fram til at filmen fra cd-cardic er den beste.
bruker også å sote med 43% lysgjennomtregning.. den blir ikke for mørk, og ikke for lys, nermere bestemt perfekt.


leste litt lengre oppe at du fikk beskjed om å plukke av noen sorte lister på utsiden. dette trenger du ikke.. iallefall har jeg aldri gjort det, og jeg har sotet en god del volvoer. kanskje Jørn kan forklare meg hvilke, og hvorfor? skjønnte ikke hvilkne, og heller ikke hvorfor:confused:

Hvordan blir "fargen" da? Blir det svart eller blir den så man kan se gjennom :)

JørnM_940
06/12/10, 09:25
jeg har prøvd en del innen sotfilm, og har kommet fram til at filmen fra cd-cardic er den beste.
bruker også å sote med 43% lysgjennomtregning.. den blir ikke for mørk, og ikke for lys, nermere bestemt perfekt.


leste litt lengre oppe at du fikk beskjed om å plukke av noen sorte lister på utsiden. dette trenger du ikke.. iallefall har jeg aldri gjort det, og jeg har sotet en god del volvoer. kanskje Jørn kan forklare meg hvilke, og hvorfor? skjønnte ikke hvilkne, og heller ikke hvorfor:confused:
Den sorte listen som går på utsia av hver dør, som er med å "styre" ruta. Jeg tar den av når jeg tar ut rutene:) Sitter ikke i noen skruer, er bare å dra den av.

r_style
06/12/10, 14:05
Når dere først skal legge solfilm, så kjøp nå heller en solfilm som er litt mer ripebestandig og ren i fargen enn biltema/cdcardic/torshov osv... Er snakk om minimal prisforskjell på dette.. Får f.eks kjøpt 50cm bredde solfilm pr løpemeter for ca 110-120,- hos solfilmhalvpris.no / solfilmhalvpris.dk

Får også kjøpt av flere Norske forhandlere også, som lever Sunguard, Solarguard osv! Dette får dere igjen for etter litt bruk av vinduene...

Volvo-Power
06/12/10, 14:47
Hvordan blir "fargen" da? Blir det svart eller blir den så man kan se gjennom :)

fargen blir vek "røkgrå". temmelig fin. kan se om jeg finner et bilde av en jeg har hatt det på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/419.jpg
nb, dette er en av mine første 16v under bygging. ikke tenk på bilens utseende, men sotingen.

Volvo-Power
06/12/10, 14:48
Den sorte listen som går på utsia av hver dør, som er med å "styre" ruta. Jeg tar den av når jeg tar ut rutene:) Sitter ikke i noen skruer, er bare å dra den av.

da skjønner jeg^^ har selv aldri tatt den av, men mulig det blir enklere enn enkelt å ta ut ruta da^^

gnilrE
06/12/10, 17:51
da skjønner jeg^^ har selv aldri tatt den av, men mulig det blir enklere enn enkelt å ta ut ruta da^^

Den fagren var akk. passe :D har du noe link eller noe til den filmen?
Og tar du ut ruta? Vist noen har gjørt det, kan noen bare skrive hvordan det gjøres uten att man slepper og ødlegge noe :)

Volvo-Power
06/12/10, 17:58
Den fagren var akk. passe :D har du noe link eller noe til den filmen?
Og tar du ut ruta? Vist noen har gjørt det, kan noen bare skrive hvordan det gjøres uten att man slepper og ødlegge noe :)

synes dette selv..
filmen er kjøpt på cd-cardic. vet ikke om de har nettside.

om du kan å ta av dørtrekk, er resten enkelt. 3 klips på feste til vindusheisen om jeg husker rett. 2 foran og et bak? lenge siden jeg har skrudd volvo nå. senk heisen delvis ned, så kommer du til alle. senk så runta helt ned, tipp den forover, å løft opp på utsiden av bilen om du skjønner.


øv deg inn og ut en del ganger, så du kjenner teknikken før du soter. dermed misker du risikoen for å ripe opp sotinga ved montering..

r_style
06/12/10, 18:50
Bare for å legge til noen bilder/info av kvalitetssolfilm som ikke koster stort mer en det som er å få kjøpt på "alle" bilvarehus...

Har sotet så og si alle bilene mine med 35% styrke på alle sideruter (der 0% er mørkest og 100% helt lyst) i fargen "smoke-tint", og bakrute i 4% eller 14%...

Slik blir det seende ut;
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/431.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2154.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/1992.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/432.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/2132.jpg

Som sagt, du kommer ikke til angre hvis du først skal legge film og bruke litt tid på det, er stor forskjell på kvaliteten, og som sagt, prisen er ikke svimlende stor heller...

gardern
06/12/10, 20:07
detta er vel mer toning enn soting ;)

gnilrE
06/12/10, 22:11
Tøft var det, fyyy :D, men er på utkikk etter litt svarter, men hadde funka det der gitt.. :)

gardern
06/12/10, 22:38
får slenge ut et bilde av min også da. denna er sota med film fra biltema :)

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs044.snc4/34539_452962971351_635236351_6594564_2056352_n.jpg

cossykiller
06/12/10, 22:57
følte den ble lilla jeg kan godt være det er lyssettingen som gjør det, husk og fil litt rundt kantene på vinduet når du har fått det på, så sitter det bedre, eventuelt ha ei lita tynn stripe med elektrikertape helt på toppen, tynnere enn lista slik at den ikke vises når vinduet er helt oppe...

gardern
06/12/10, 23:00
den er ikke lilla!

r_style
07/12/10, 08:36
Tøft var det, fyyy :D, men er på utkikk etter litt svarter, men hadde funka det der gitt.. :)

Får jo selvsagt kjøpt denne i mørkere styrke, til ala samme pris som den styrken som er vist på bildene over... Fås i 20%, 14%, 4% også...

gnilrE
07/12/10, 10:44
Får jo selvsagt kjøpt denne i mørkere styrke, til ala samme pris som den styrken som er vist på bildene over... Fås i 20%, 14%, 4% også...

20% foran og 14 de andre side rutene hadde vert gull, men hvor kjøper du dette? :)

cossykiller
07/12/10, 14:09
den er ikke lilla!
ser på en annen skjerm nå, og så mye mindre lilla ut ja, var nok gamle skjermen som lurte meg :P

r_style
07/12/10, 15:24
20% foran og 14 de andre side rutene hadde vert gull, men hvor kjøper du dette? :)


F.eks www.solfilmhalvpris.no eller www.solfilmsgruppen.no

gnilrE
07/12/10, 17:39
Fikk ikke åpner solfilmhalvpris sin nettbutikk? hva er det for noe tull :P

elraj85
11/12/10, 03:13
Ta av dørtrekket og sveiv ruta litt ned. så du ser armene som ruta henger i. på baksiden av armene sitter det to små skiver/splinter som du må ta av. du kjenner åssen de er når du kjenner bak der. når du har tatt av de og dratt armene ut av skinna i ruta så kan du sveive armene ned og vri ruta ut av sporet sitt og ta den ut. er en enkel operasjon. bruker ca 10 min på hele operasjonen. per rute.

gnilrE
11/12/10, 11:16
Hørtes ikke så veldig vansklig ut det :) skal se om jeg får gjort det bare jeg får godkjent bilen min..

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=15421 noen tips?

R-israelsen
13/12/10, 20:50
Prøvde meg på biltema soting på min her om dagen, var ikke så ille som jeg trodde, bare pass på og bruke godt med vann : P