PDA

Vis full versjon : Tilsette 2takt-olje i dieselen???



kevhans
01/12/10, 17:22
Fikk et tips av en på et lastebilverksted om og tilsette litt 2takts olje i dieseltanken på lastebilen (Volvo FH16 580) når jeg tanker. Dette på grunn av at vinterdieselen er tilsatt så mye parafin for at den ikke skal fryse så lett vinterstid. Han mente videre at oljen jeg skulle tilsette dieselen, gjorde at motoren skulle få en roligere gange.
Har prøvd dette nå i 2 ukers tid, men kan ikke si at jeg merker eller hører noe forsjell på motoren.

Tenkte jeg skulle prøve dette på XC70`n, og høre om det er noe virkning der. Derfor lufter jeg denne saken for og høre om det er noen på forumet som har gjort dette før, og med hvilket resultat.

kermitt
01/12/10, 17:55
gjør det samme på traktoren, hiluxen og hogstmaskina, jeg merker ikke noe forskjell. men jeg innbiller meg at det gjør godt. skal man finne ut om det utgjør noen forskjell må man nesten gjøre det på en GM 6.5 eller en annen motor der pumpene bruker å gå. har ikke noe problem med å forstå hvordan det gjør godt med tanken på de fine klaringene i innsprøytnings anlegget på en diesel motor.

kevhans
01/12/10, 18:17
hvor mye olje tilsetter du da?
Jeg ble anbefalt 2 dl på full tank, 420 Liter.

kermitt
01/12/10, 18:21
bruker "en skvett" :p kanskje 2-3 dl på 150 liter på traktoren. men fyller ikke på olje hver gang jeg tanker.

konso
01/12/10, 21:58
På nyere motorer så er ikke dette så nødvendig men kan være bedre for eldre motorer, oljen smører opp gamle pakninger og gjør at de holder seg myke.

Sagen
06/12/10, 14:15
Har hørt om flere som har i en skvett 2-taktsolje i dieselen. Blandingsforholdet har variert noe. Selv bruker jeg ca 1/2 liter pr. tank(ca 70 l). Merker ikke så stor forskjell på gangen, men uansett så smører det jo hele systemet litt bedre, og det er ikke dumt med 20 blå på gradestokken.