PDA

Vis full versjon : YAZAKI vs VDO i 240n?



Kodja
30/11/10, 21:56
har nå testet å koble opp VDO instrumentet jeg satte på custom skiver i 242n... der stod det Yazaki fra før... er det slik på disse også at det ikke går å bruke overens? hvordan får man eventuelt kodet om eller skiftet det som må for å få VDO til å fungere i Yazakibil? eller da få tak i Yazaki instrument fra 89+???

Kodja
03/12/10, 16:56
bump.... ingen som vet noe om dette med vdo kontra yazaki instrumenter i 200 serien?

Terje1
03/12/10, 17:33
går nå iallefall overens på tidligere modeller.

Mener å aldrig ha sett noe annet enn vdo på de nyere 240 jeg men?

Kodja
03/12/10, 17:36
tidligere modeller vil si?

82 mod 242n min med Yazaki går ikke med 88+ VDO i alle fall :(

det som er så merkelig er jo at alle kabler er jo likt koblet på stikkene bak på hovedinstrumente på 82ern og 93ern... men det må være noe i givere\instrumenter eller noe som koder om signalet eller at det er ulike givere\merker på giverne eventuelt som står montert på bremsekrets, ladekrets, lyskrets m.m. som da ikke vil virke med nytypen instrument...

jacobsen
03/12/10, 22:07
Kan jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor Volvo hadde både vdo og Yazaki i 240? :)

Terje1
03/12/10, 22:12
Har du koblet opp speedometret?

TurboNoob
04/12/10, 01:37
Kan jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor Volvo hadde både vdo og Yazaki i 240? :)

Sikkert samme grunn som at de brukte både ATE og Girling bremser.

Joakim-G_R
04/12/10, 03:14
Sikkert samme grunn som at de brukte både ATE og Girling bremser.

Og CAM og ZF servotannstenger.

Terje1
04/12/10, 10:00
iallefall bare så det er nevnt:

Da 240 kom med elektronisk speedometer var det tydeligvis noen produsenter som hadde lite å finne på.

De med elektronisk speedometer ble laget med samme tilkoblinger,men de laget det også slik at så godt som ingenting i instrumenthuset virker uten at ledningene bakpå selve speedometret er tilkoblet.

En skulle kanskje tro at de 3 ledningene på speedometerkontakten kun er til selve speedometret,men slik er det altså ikke.

vet ikke om det er pluss/minus eller begge deler resten av instrumentet "bruker" ifra den kontakten..men slik er det nå iallefall.

Kodja
04/12/10, 11:10
ok. fankern da. må jeg sannelig ut med instrumentet en gang til å sjekke. merkelig det der men... skal teste. har ikke brydd meg om å koble til den speedokontakten i og med at resten ikke gav noe utslag. men skal teste i ledig stund nå!

Daniel V
04/12/10, 18:41
ok. fankern da. må jeg sannelig ut med instrumentet en gang til å sjekke. merkelig det der men... skal teste. har ikke brydd meg om å koble til den speedokontakten i og med at resten ikke gav noe utslag. men skal teste i ledig stund nå!

Tror nok du får orden på speedometeret ditt da, ja mr Kodja. Gjorde akkurat samme feilen i sommer da jeg byttet speedo på min. Tok ut gamleboksen, satte i den nye og koblet til alt bortsett fra speedokontakten. Vred om tenningen til "II" og det eneste som lyste var ladelampen.. Jeg flyttet alle instrumentene over på det gamle kretskortet, og prøvde igjen, uten å koble til speedo, og det samme skjedde.. Etter 4 bytter mellom de to kretskortene tenkte jeg at jeg skulle prøve å koble til speedoledningen for å se, og da ble det lys i alle varsellamper og alt! Kan fortelle deg at gleden var stor!

Rart at alt går via ledningen til speedometeret egentlig..

Kodja
05/12/10, 15:34
hehehehe deeet tror jeg nok på ja! må gjøre Ett forsøk til her nå og se om det funker med å koble på speedokabelen. får se når jeg rekker å gjøre det. får prøve i morgen kanskje.