PDA

Vis full versjon : Lambdalys etter bytte av lambda



n0gga
29/11/10, 15:13
Hei!

Plagdes litt med at lambdalyset kom på etter nybygd downpipe til turboneticsen, så fant ut at jeg skulle kjøpe ny sonde. Etter montering nullstilte jeg hjernen, og ting fungerte relativt bra. På lørdag var jeg ute å kjørte i byen, holdt vel på i 2-3 timer, og ting fungerte veldig bra. Men etter å ha stått litt på tomgang utfor huset på søndagen, (motoren var varm) så kom lambdalyset på igjen.

Har hørt med en kompis av meg som har relativt god peil på dette, og sier at det kan være fordi jeg ikke har fått slettet feilkodene. Når jeg nullstiller hjernen, er det bare "kortidsminnet" som blir sletta, stemmer dette? Syntes det var rart at lambdalyset skulle komme på etter nylig bytta sonde...

Skal nevnes at jeg har merka at bilen bruker usansynlig mye suppe i det siste,og den ryker godt.

Kan det kanskje være at det er en "dårlig" lambda?

n0gga
30/11/10, 12:28
Lurer litt på nå om noe kan være galt, for den ryker ganske fælt på tomgang, svart røyk. Og ennå mer ved rusing av motor. Går også litt ujevnt på tomgang, tror den går veldig feit, eller tar jeg feil?

Kan jo ha sammenheng med høyt bensinforbruk?

gull pilen
30/11/10, 12:42
kan jo måle sonden å finne ut om den har rett motstand....

n0gga
30/11/10, 13:22
Kan det være at det blir bedre om jeg bytter om på de hvite ledningene på sonden?
Eller er de helt like?
Syntes det er rart, for den har gått ordentlig før på helt likt oppsett, bare at sonden er ny. Hvilke målinger skal jeg finne på sonden da?

gull pilen
30/11/10, 15:34
dette er en annen kar innpå forumet her som har skrevet....
forvarmingen ohmet jeg til 2,5 kald og 5 varm.. skal være 3 kald og 13 varm

n0gga
30/11/10, 22:17
Tror jeg har fikset det nå!
Kjøpte meg en ny sonde, og bilen oppfører seg bedre på tomgang. Håpe dette reduserer forbruket litt, for det har vært enormt i det siste :P

Så kanskje ikke så lurt å kjøpe billigdritt fra eBay!