PDA

Vis full versjon : Datasprut mot B234F uten turbo... handleliste og tips ønskes!!!



Kodja
28/01/10, 20:40
Har en kompis i England som driver å trimmer en Ford Ka... han er godt inne i Ford miljøet som igjen betyr at det kan være ok å få tak i EDIS tenning som jeg har lest ganske mange bruker når de ikke skal\kan bruke vanlig fordelertenning lenger på motorene sine...

hvordan fungerer denne tenninga? er det mulig å bruke den opp mot LH2.4 nettet? eller må man bruke noe slikt som MS?

Kan noen saklig fortelle meg nøyaktig Hva jeg trenger av f.eks. Megasquirt deler, sensorer o.l. for å få tukta b234F motoren som skal inn i 242n min? :) må jo Vurdere dette alternativet sånn i tilfelle en får alt for mye cash + ikke finner annen bra måte å drive tenninga på motorn med...

Hvem kan mappe og fintjune MS i norge/Trondheim om noen? :)

håper på mye gode å lette forklaringer her da jeg er av typen som har lyst å lære men trenger ".... for Dummies"!!!!!!!!! :) "Learning by doing but with a lot of help" for å si det sånn da :)

Exerqtor
28/01/10, 21:04
Det er ikke noe serlig vits å kjøre med edis på LH 2.4. Vil ikke tjene noe på det.

Trenger vell ikke så mye mer enn gasspjeld føler og MAP måler vist EDIS allerede er bestemt/bestilt som tenning... Trenger jo så klart også MS og ledningsnettet derfra.

Men har hørt mye ris om ms, når det kommer til å stabilitet. På en sugemotor så kan det hende det ikke er noe problem men.

Kodja
28/01/10, 21:09
har ikke bestilt eller bestemt meg for EDIS, men har bare oppfattet at det er eneste "enkle" måten om en skal kalle det så, på å få tenning når man ikke bruker original fordeleren. er heller ikke for å Tjene på det mot tenning og slikt i forbindelse med LH 2.4 at jeg tenkte på EDIS :) bare for å få noe som vil fungere.

men er blank som sagt; så gjerne forklar eller kom med andre forslag som Går ann å bruke mot LH 2.4

mitt poeng er å få start og drift på motoren med enkleste og beste måte, gjerne uten MS også, men i verste fall kjøre på med datasprut om ikke annet fornuftig eller bra løsninger kommer. er jo som kjent ikke plass normalt mot torpedoen på 240 for originalplassert b234f fordelern...

ChrML
28/01/10, 21:12
Men har hørt mye ris om ms, når det kommer til å stabilitet. På en sugemotor så kan det hende det ikke er noe problem men.
Hva legges i ustabilitet?

Megasquirt ser jo veldig fint ut på sia dems, veldig "hacke-vennlig" for oss som liker å modifisere det og lage egne løsninger som virker opp imot det :). Ligger full C kildekode til on-board chippene dems på nettsia dems å greier.

Tveite Performance
28/01/10, 21:32
ms er eit heilt greitt sprut. litt grovt, men du får mykje for penga meiner eg. den dekker jo de meste av utstyr. edis tenning er jo noko som er veldig vanlig å bruke ilag med ms. er jo eit billigt alternativ og folk legger kansje ikkje så mykje penger i teninga når ikkje sprutet er av de dyreste. men sats på ms og edis du ;)

Kodja
28/01/10, 21:52
ja bare man vet hva man skal velge av deler og utstyr samt har penger og kunnskap å lese seg fram til så :)

koster alt rundt EDIS da? :)

fikk svar fra K&P Performance nå med link til en annen tråd på turbobricks.
http://www.pbase.com/turboes/image/50272957.small.jpg
er denne motoren rettstilt altså en B230blokk eller er den skråstilt originalmotor?? litt vanskelig for meg å anslå pga bildevinkelen...
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73736&highlight=distributor+cap+16v&page=2

der driver de med en liten blokkmontert fordeler så derfor misstenker jeg det er en b230 blokk...

Exerqtor
28/01/10, 22:03
Har hørt om mange som har hatt "problemer" med MS. Har aldri vært borti det selv..

Å motoren du la ut bilde av ser ut til å være en B230 blokk, å den er skråstilt ser det ut som med tanke på falsen på torpedo'n..

Vist du vil ha sånn fordeler så selger Josh på det http://www.yoshifab.com/store/

Kodja
28/01/10, 22:09
joda, fordeleren er grei :) takk for link\tipset!

men skråstilt b230 blokk? poenget med det da? :p hehe

saken er jo at jeg ikke har?! slik plass for blokkmontert fordeler på b234f motoren som jeg har lest meg til. så da får jeg ikke brukt en sånn...

Kodja
29/01/10, 00:18
425 for MS1 V3 with two on board ignition drivers for a waste spark coilpack
75 for the harness
199 for Innovate LC1 wideband

Any options like boost control, launch, fan, shift light, will be additional.

I will configure it as close as I can, with the information the two of us can track down on this motor with regards to the trigger wheel, etc.

Shipping will be additional and I'll need all your information to be able to quote that accurately. You will be responsible for duty.

-Paul

svaret fra K&P Performance :) er det ok priser? :)

edit: hva vil launch si?

MS1 V3 er dette siste utgave?

The Sven
29/01/10, 00:28
Poenget med skråstilt 230 blokk er jo blant annet at en får brukt blokkmontert fordeler..

Kodja
29/01/10, 00:38
Poenget med skråstilt 230 blokk er jo blant annet at en får brukt blokkmontert fordeler..

good point!

Kodja
29/01/10, 08:51
MS1 V3 is the latest through hole board with the original processor. I have done a few cars on MS2 but it's a bit harder to get working.

The onboard ignition drivers are to spark coilpacks that don't have an internal driver. The EDIS coilpack would be possible to use if it's available to you. You won't have to use any other EDIS components, however.

LC1 is a wideband, that price doesn't include a gauge. I usually just run the output to the MS for logging and full time wideband control.

The LCD have any sort of computer associated with it? If so, it's possible.

Launch control is used to sit at a set rpm with the motor at full throttle. It's $15 extra for temperature controlled cooling fan output.

I don't sell any EDIS components but I can resell you a stock new, or aftermarket coilpack that'll work.

passer greit å få han britiske kompisen til å få tak i edis i såfall da...

"Basic bore/stroke/compression, any additional information on the trigger wheel is helpful. "
Noen som har mer info rundt dette på b234f motoren? trenger det for å eventuelt kunne mappe motorn greit nok før shipping i såfall :)

TeamBørnOut
29/01/10, 09:07
Er jo en som selger autronic sm2 på forumet her nå ganske billig. etter 2 dager med lesing og telefoner med div firmaer så blir det ikke MS på noe som skal kjøres til hverdags hos meg :P Blir sm2 eller sm4 (sm4 er vell det jeg har bestemt meg for pga mulighetene til å ha "vanos" etc. noe som er fint på nyere volvo motorer med variable kamtider :)

Kodja
29/01/10, 09:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/2265.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/2266.jpg

http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm

har lest litt om EDIS 4, som må brukes på 4 sylindra motor nå... men litt forvirra. trenger en "bare" et 36-1 triggerhjul på veiva og sensoren koblet opp mot EDIS styringa for å få styrt tenninga, eller må det gå mot motorstyringa også?
tenker både om det går med kun 36-1triggerhjul mot EDIS4 mot LH2.4 på noe vis eller om det må til med MS f.eks. i den forbindelse.

går det å bruke svinghjulssensoren som sitter på motoren fra før? er vell 60-2 det kanskje?

VolvoR-Sport
29/01/10, 23:35
du kan ikke bruke org trigger, som er 60-2.
må bruke edis trigger 36-1.
http://www.megamanual.com/ms2/edis4ew.gif

Kodja
29/01/10, 23:51
ok, regna med det ja!

men går det å bruke edis4 direkte mot lh2.4 da?

Kodja
01/02/10, 10:26
ingen som vet ang edis mot LH på noe som helst vis??? :(

har hørt med autocaross as i trondheim, bror til en nabo... han anbefalte ikke MS pga lite justeringsmuligheter? deriver med tuning litt hos han på firmaet. han anbefalte derimot DTA sprutet. og hadde et liggende nytt til 8000,- spurte ikke nærmere pga null kjennskap til det, men må jo sjekke litt erfaringer om noen har?? leste litt på "google"sider jeg fant, men var veldig varierende, noen missfornøyde og noen stilltiende(fornøyde)...

TeamBørnOut
01/02/10, 15:25
http://www.importtech.no/ <--- virket lovende!

Kodja
01/02/10, 16:16
så bra ut den 142n de hadde som prosjekt der ja! :)
men de bor litt langt unna om jeg skal ha hjelp til mapping og slikt :( bor jo i trondheim. er vell det de fleste anbefaler; finn noe bra datasprut i såfall og finn det som noen i nærheten er kjent med og kan mappe og slikt. så koster det ikke så fælt å få hjelp underveis :)
men skal absolutt ta en prat med de der også!

EDIS can be used as a totally separate ignition, but only if you just want 10deg advance at all times! The MS is used to trigger the EDIS such that it emulates the factory Ford ignition control.

"I've only done one install with EDIS. With your current crank trigger, I see no reason to use another trigger wheel and ignition box. It is easier to just let the MS handle everything. I've done numerous VW's with the internal 60-2 trigger and never had an issue with it. "
hva vil dette si da?? :)

ChrML
01/02/10, 16:29
EDIS can be used as a totally separate ignition, but only if you just want 10deg advance at all times! The MS is used to trigger the EDIS such that it emulates the factory Ford ignition control.

"I've only done one install with EDIS. With your current crank trigger, I see no reason to use another trigger wheel and ignition box. It is easier to just let the MS handle everything. I've done numerous VW's with the internal 60-2 trigger and never had an issue with it. "
hva vil dette si da?? :)
At hvis du kjører tenningen separat så kan ikke tenningssystemet vite hvor mye motoren er belastet. Altså den kan ikke regulere fortenning etter lastsignalet som original tenning gjør, noe som gjør at du må justere så du ikke får tenningsbank på høy last og tape effekt/bensinøkonomi på lav last.

Men originale bensinhjernen har et lastsignal som mulighens EDIS kan skjønne hvis de opererer med samme spenningssignaler.

TeamBørnOut
01/02/10, 16:45
så bra ut den 142n de hadde som prosjekt der ja! :)
men de bor litt langt unna om jeg skal ha hjelp til mapping og slikt :( bor jo i trondheim. er vell det de fleste anbefaler; finn noe bra datasprut i såfall og finn det som noen i nærheten er kjent med og kan mappe og slikt. så koster det ikke så fælt å få hjelp underveis :)
men skal absolutt ta en prat med de der også!

EDIS can be used as a totally separate ignition, but only if you just want 10deg advance at all times! The MS is used to trigger the EDIS such that it emulates the factory Ford ignition control.

"I've only done one install with EDIS. With your current crank trigger, I see no reason to use another trigger wheel and ignition box. It is easier to just let the MS handle everything. I've done numerous VW's with the internal 60-2 trigger and never had an issue with it. "
hva vil dette si da?? :)

sprutet har veldig bra "mappe seg selv" funksjon som fungerer til crusing etc. men det er ikke noe man plukker toppeffekt med. så du får jo mappa litt selv på vei til oslo ;)

Kodja
01/02/10, 20:30
ChrML: hvordan finner jeg ut spenningene? eller om noen vet...?

TBO: njaaaa tar for lang tid og er for upraktisk. må gå for noe jeg kan kjøre 30 minutt for å få hjelp til her i byn :)

skal oppå Autocaross AS i morgen å se\høre litt på DTA datasprut... brodern til en nabo som dreiv med...

kimove
02/02/10, 12:34
Har en kompis med en -75 vauxhall viva bruksbil som ble modifisert med MS2 og Edis 4 og selvfølgelig et sammensurium av forskjellige givere fra forskjellige biler :P Han har nå kjørt i 2 feilfrie år med det oppsettet, så det er et fullt mulig å få til et fullt brukende system for pengene med MS og Edis 4 :P

Kodja
02/02/10, 14:10
okei :)

han karen på Autokaross var ikke helt gira på MS og det :p hehe
hadde prøvd autronica, DTA og en del flere, DTA sprute jeg var å hørte på skulle egentlig i en nissan sunny versting, men han va usikker om han skulle bruke det eller Motronic.

Coilpakker hadde han også liggende + masse annet småtteri som alltids skulle hjelpe meg på vei...

prisen han foreslo til meg for det ubrukte DTA sprutet i eske + en sensor tror jeg det var... ble 8-9000 kr... og fordelen er at jeg da får hjelp 30 minutt fra huset... hva er meningene rundt pris og det på DTA som jeg fikk?
så faktisk ganske "pent" ut det der :p greie tegninger på hvordan ting skulle kobles + enkel tilgang til deler gjennom han.

edit: denne var det han hadde! http://www.dtafast.co.uk/S_40_PRO.htm
http://www.dtafast.co.uk/accessories/acc%201+3%20bar%20map%20snsrs.jpg
denne sensoren var det som fulgte med, til høyre...

Kodja
03/02/10, 10:04
"Hei

DTA S40 passer perfekt til 4 sylindret sugemotor, og kan godt brukes sommer
som vinter.
Prisen på S40 er 7500,- inkl connector. S60 har en del ekstra funksjoner,
men ikke noe du har bruk for på en sugemotor. S60 koster 11.500,-. Vi har
begge på lager, og også alt du trenger av sensorer."

svar fra Bjørnstad Bil på orkanger. gode nyheter ang min frykt for at den S40 ikke var egna for helårsbruk med tanke på at det var eneste boksen de førte på DTA som ikke var vanntett.

ChrML
03/02/10, 10:06
"Hei

DTA S40 passer perfekt til 4 sylindret sugemotor, og kan godt brukes sommer
som vinter.
Prisen på S40 er 7500,- inkl connector. S60 har en del ekstra funksjoner,
men ikke noe du har bruk for på en sugemotor. S60 koster 11.500,-. Vi har
begge på lager, og også alt du trenger av sensorer."

svar fra Bjørnstad Bil på orkanger. gode nyheter ang min frykt for at den S40 ikke var egna for helårsbruk med tanke på at det var eneste boksen de førte på DTA som ikke var vanntett.
Du skal vel ha styringsboksen inne i kupeen?

Kodja
03/02/10, 10:16
selvfølgelig!
men tenker da på at vi bor i norge, skiftende varmt\kaldt\kaldt+oppvarming i kupe = kondens og fuktig = defekter i elektronikk. jobber i mobilbransjen og slik småelektronikk er jeg litt skeptisk til i kaldt\varmt om en annen, derfor måtte jeg forsikre meg :)

ChrML
03/02/10, 10:19
selvfølgelig!
men tenker da på at vi bor i norge, skiftende varmt\kaldt\kaldt+oppvarming i kupe = kondens og fuktig = defekter i elektronikk. jobber i mobilbransjen og slik småelektronikk er jeg litt skeptisk til i kaldt\varmt om en annen, derfor måtte jeg forsikre meg :)
Mobiler er jo helt ekstremt følsomme på det der pga størrelsen, pluss belastningene de blir utsatt for (våte lommer, inn og ut av ytterdører flere ganger i døgnet på vinteren, ringing/tasting i regnvær osv...).

Styringsboksen til et datasprut er ikke så fintfølende, det består jo kun av enkle overflatemonterte komponenter og programmerbare IC'er. Så det går nok bra sålenge produsenten har tatt høyde for temperatur på under -20C mtp toleranser og holdbarhet når de valgte komponenter :).

Kodja
03/02/10, 10:22
får da enda håpe det! :)

men ingen som har erfaring rundt DTA sprutet?
ev. vet hvilke sensorer en må ha?

Kodja
03/02/10, 11:15
S40 takler turbo helt greit, men hvis du skal ha men enn 100hk pr. sylinder bør du nok ha S60 eller Electromotive.

Dette pga at S40 ikke har sekvensiell drift av dysene, og derfor er vanskelig å få til å gå fint med dyser større enn 720cc.

Du kan benytte orginalt triggerhjul og vanntempsensor, og hvis motoren er nyere en 92, også tps-sensor.

Det du trenger er map-sensor til 990,- og lufttemp-sensor til 354,- samt en coilenhet til 1300,-

Vil vel også påstå at en slik motor med over 400 hk ikke er noen helårsmotor uansett.

HVA ER TPS-sensor for noe??

Kan jeg bruke original svinghjulssensor til 60-2 hjulet mot S40n? det er jo flott i såfall!.

trenger ingen sensor mot kam\kamhjul?

ser også på DTAfast sine sider at VDO oljetrykksensor er listet. går det da å bruke vanlig VDO oljetrykk\oljetempsensorer mot s40 for måling og i tillegg kjøre disse mot de originale ekstrainstrumentene jeg har montert i bilen?

...map-sensor ja, men du ser ikke uten videre om den er 1, 2 eller 3 bar. Til sugemotor kan du bruke alle, men 1 bar er å foretrekke.

Bruker orginal triggersensor ja, og trenger ikke kamsensor.

VDO oljetrykkssensor kan brukes ja, men kan kreve litt spesiell kobling. Denne sensoren er ikke nødvendig for optimal drit av motoren, men bare for overvåkning.

TeamBørnOut
03/02/10, 12:21
TPS = gasspjell sensor :)

Kodja
03/02/10, 12:38
har B234F motoren dette da?

TeamBørnOut
03/02/10, 12:41
ja, men ikke en veldig bra en. ta fra 850 ellerno.
eldre volvor går bare til et vist sted. så "fullgass"...

gaupe
03/02/10, 13:20
ja, men ikke en veldig bra en. ta fra 850 ellerno.
eldre volvor går bare til et vist sted. så "fullgass"...

TPS-sensoren som står på LH 2.4 har to giverar, tomgang og fullgass. På LH 2.4 for sugemotor så brukar ein begge to, på turbomotor så brukar ein berre ein berre den for tomgang.

På LH 3.1 så kom det potmeter-spjeldsensor, men den vart berre levert i California 92-93.

Kodja
03/02/10, 13:39
okei. noen fordel å bruke dette eller er det bortkasta? var ikke et must, men en option i følge bjørnstad bil om motor hadde dette.

gaupe
03/02/10, 13:41
okei. noen fordel å bruke dette eller er det bortkasta? var ikke et must, men en option i følge bjørnstad bil om motor hadde dette.

Om du skal køyre med MAP-sensor, så vil eg nok tru det er ein veldig stor fordel ja.

Kodja
03/02/10, 14:13
okei. hvor sitter denne sensoren da? :) bilde?

gaupe
03/02/10, 14:15
okei. hvor sitter denne sensoren da? :) bilde?

Ut i frå namnet, så bør du klare å finne den :)

Kodja
03/02/10, 14:29
jojo :p det gjør det jo ut fra navnet, men hadde jo vært kjekt med bilder om noen har uansett. bør jeg da som notert over her sette på\bruke fra 850-> som TBO sier?
hvordan fungerer en slik sensor? er det ut fra gassviren eller.......?

gaupe
03/02/10, 14:34
jojo :p det gjør det jo ut fra navnet, men hadde jo vært kjekt med bilder om noen har uansett. bør jeg da som notert over her sette på\bruke fra 850-> som TBO sier?
hvordan fungerer en slik sensor? er det ut fra gassviren eller.......?

Plukk den av spjeldet, så ser du. Den på LH 2.4 har to mikrobrytarar, den som gir eit analogt signal har gjerne eit analogt signal og ein mikrobrytar for tomgang.