PDA

Vis full versjon : kasse bytte fra automat til manuell?



thune
28/11/10, 20:10
kor mykje må ein bytte på bilen viss ein skal bytte frå automat til manuell?

visløff
28/11/10, 20:50
girkasse,pedaler,mellomaksel,sving hjul+kløtsj.sikkert noe jeg har glemt også:)

metrakit
28/11/10, 20:55
girkasse..svinghjul,clutch og pedal,mellomaksel er ting eg kommer på .
du bør og kansje bytte bakaksel om om du ikkje vill ha så høgt turtal i 80km/ eg meiner på det var 500rpm iforskjell

edit : du var først:P

thune
28/11/10, 22:04
okay. automaten blir litt for dyr i drift med så liten motor

gull pilen
29/11/10, 10:03
er ikke sikkert utvesklingen i bakaksel er så ille... står lapp på røret som er på førersiden av bakakselen... der står utveksling og hvilken type aksel det er...

metrakit
29/11/10, 13:24
stemmer men som oftest blir utvekslinga litt feil men spørs jo vilken kasse du bruker og:P

Svirre
29/11/10, 17:13
stemmer men som oftest blir utvekslinga litt feil men spørs jo vilken kasse du bruker og:P

Nja. Stort sett alle kasse har nesten den samme utvekslinga på 4 og evt 5 giret (OD på enkelte). Det er nok bakre utvekslinga som bestemmer hastigheta.

thune
29/11/10, 18:06
kunne tenkt meg m90 kasse.men kosta jo litt. nesten like enkelt og selje bilen og så kjøpe ein med manuell

tarb3rg
17/12/10, 02:01
på min 940 ble det byttet fra automat til m90 å da låg jeg på 2700-2800 i 80km/t så byttet jeg til 1041 fra manuell å nå ligger jeg på 2000-2100 i 80km/t så utvekslingen er vesentlig å bytte under denne type ombygging.

Svirre
17/12/10, 08:42
på min 940 ble det byttet fra automat til m90 å da låg jeg på 2700-2800 i 80km/t så byttet jeg til 1041 fra manuell å nå ligger jeg på 2000-2100 i 80km/t så utvekslingen er vesentlig å bytte under denne type ombygging.

Er kardagen bak som bestemmer utvekslinga på hjula, ja. Og det blir merkbart både på støy og i lommeboka over tid :)

tarb3rg
18/12/10, 20:13
Er kardagen bak som bestemmer utvekslinga på hjula, ja. Og det blir merkbart både på støy og i lommeboka over tid :)

Stemmer det!:D

johmolan
27/12/10, 23:47
må man her benytte hydraulisk clutch etc eller kan man sette inn M46OD med vaierclutch som på f.eks 240?

kermitt
28/12/10, 00:44
du kan for all del bruke wire. men å bygge mer gammeldags enn en gammel volvo er ser jeg virkelig ikke meningen med. plukk delene fra en delebil så får du med alt av småtterier og det blir som originalt.

Espen Hveding Nordgård
28/12/10, 02:56
Låner tråden litt, ettersom det er samme spm...

Er det mye jobb å bytte om detta?
Helgejobb?
Blir muligens bil med automat nå, å da har jeg lyst til å bygge om til M47'n som sitter i 745en jeg har nå, med wire clutch.

Skjønner at utvekslinga på diffen kan bli irriterende, men er det mulig å bytte over selve diffklumpen uten større problem? Er sperre på automaten jeg vurderer, og det hadde jo vært litt morro!

Hvilke ledninger fra autokassa til hjernen skal kobles sammen/fra hverandre for å få hjernen til å tro at den står i park, så man får starta?

s4nd3r
28/12/10, 08:30
eg sku gjort det på runt 4 timer..... men om det er første gangen du gjør det, trur eg du skall sette av ei helg på det.. :)

gaupe
28/12/10, 11:54
Er kardagen bak som bestemmer utvekslinga på hjula, ja. Og det blir merkbart både på støy og i lommeboka over tid :)

Nei! Kardang, betyr mellomaksling!

tarb3rg
28/12/10, 13:56
du forsto hva han mente gaupe! men for å vere helt nøyakti er det kronhjul og pinjong;) men er bare å utligne med 10" felger med lavprofil :D

gaupe
28/12/10, 13:59
du forsto hva han mente gaupe! men for å vere helt nøyakti er det kronhjul og pinjong;) men er bare å utligne med 10" felger med lavprofil :D

Du meinar at det er heilt greitt at folk snakkar om girkassa, når dei meinar motor?

Svirre
28/12/10, 14:03
Nei! Kardang, betyr mellomaksling!

Da syns jeg skoleboka mi ikke er brukbar lenger :p Der står det beskrevet hva kardang er, og det er klokka med utvekslinga. Altså kromhjulet, pinjongene, planet og solhjulet (alt som er innmaten til utvekslinga). Av det jeg veit så er jo mellomaksling mellomaksling. Men er ordet du tenker på kardangdrev? ;)

tarb3rg
28/12/10, 17:00
jaja, folk har forsjellig oppfattning av ord men min mening er at kardangen er vesentli pga at både pinjong, kronhjul og diff sitter i kardangen mens mellomakselen er festa med flens mot kardangen...

Espen Hveding Nordgård
28/12/10, 22:01
Har planer om å kjøpe en B234F med automat i morra, vil M47 kassa fra min B230F passe rett over da?
Det jeg trenger er;
- Kasse
- Clutch
- Pedalsett
- Clutchwire
- Spakstell
- Svinghjul
- Mellomaksel
- Girkassefeste? (braketten på undersia)
- Og kanskje bakaksel, avhengig av utveksling?

Noe jeg har glemt?
Er dette en forholdsvis grei jobb?

Og.. hva må kobles om av det elektriske i girvelgeren til autokassa for å få bilen til å starte?
Er det forresten samme ryggelysbryter og kobling?

gaupe
28/12/10, 22:44
Har planer om å kjøpe en B234F med automat i morra, vil M47 kassa fra min B230F passe rett over da?
Det jeg trenger er;
- Kasse
- Clutch
- Pedalsett
- Clutchwire
- Spakstell
- Svinghjul
- Mellomaksel
- Girkassefeste? (braketten på undersia)
- Og kanskje bakaksel, avhengig av utveksling?

Noe jeg har glemt?
Er dette en forholdsvis grei jobb?

Og.. hva må kobles om av det elektriske i girvelgeren til autokassa for å få bilen til å starte?
Er det forresten samme ryggelysbryter og kobling?

Om du skal ha det inn i ein bil som har hatt 8v-motor frå før, må du også ha motortraversen, eller sveise inn nye motorfester.

s4nd3r
28/12/10, 22:57
Nei! Kardang, betyr mellomaksling!

FnbPXZ4PSeY

johmolan
28/12/10, 23:29
hvilken girkasse passer da inn i en 94 modell 945 med tanke på fester etc, om man hadde valgt denne bilen med manuell kasse i 94 ville man da fått M47 eller M90?

gaupe
28/12/10, 23:30
hvilken girkasse passer da inn i en 94 modell 945 med tanke på fester etc, om man hadde valgt denne bilen med manuell kasse i 94 ville man da fått M47 eller M90?

Dei slutta å levere den i 93, og då var den med M46 som manuell og AW72 som automat.

johmolan
28/12/10, 23:40
Ok er uansett en M46 med OD jeg kunne tenke meg, vet mange mener at jeg burde satset på en M90 osv men tror jeg vil gå for en M46 med OD da både pris er en vesentlig faktor her.

Espen Hveding Nordgård
29/12/10, 01:46
Skal ha M47 kasse fra en 8v 230F til en 16v 234F, passer dette rett over?

gaupe
29/12/10, 11:31
Skal ha M47 kasse fra en 8v 230F til en 16v 234F, passer dette rett over?

Ja, clutchuset er likt.

Espen Hveding Nordgård
29/12/10, 19:43
GOOD! =D
Har nå handla 745 GLT med B234F motor og autolat og har store planer om å bytte til M47 Kassa! Finnes det noen how-to på detta?

Har ikke skrudd så mye kasse før...
Hørte at svinghjulet må sitte 100% riktig for å få fyrt bilen?

Svirre
29/12/10, 23:04
jaja, folk har forsjellig oppfattning av ord men min mening er at kardangen er vesentli pga at både pinjong, kronhjul og diff sitter i kardangen mens mellomakselen er festa med flens mot kardangen...

Var egentlig det jeg tenkte på selv. Men tror vi alle skjønner hva som menes her :)

kermitt
29/12/10, 23:58
GOOD! =D
Har nå handla 745 GLT med B234F motor og autolat og har store planer om å bytte til M47 Kassa! Finnes det noen how-to på detta?

Har ikke skrudd så mye kasse før...
Hørte at svinghjulet må sitte 100% riktig for å få fyrt bilen?

stemmer at svinghjulet må sitte 100% riktig for at bilen skal starte. men det er ikke noe værre enn å sette motoren i ØD og putte mellomrommet på hullene 45grader før svinghjulsgiveren på toppen av clutchhuset. hadde jeg vært deg så hadde jeg bare demontert å lagt meg i merke hvordan ting sitter sammen. ha litt system på ting og spør etterhvert som du får problemer. en haynes bok hjelper deg nok med ledningene. veldig realt prosjekt det der egentlig.

Espen Hveding Nordgård
30/12/10, 00:48
Takk Kermitt! =D

Så det er egentlig bare å ta svinghjulet av bilen med autokasse, og setta svinghjulet fra bilen med manuell på nøyaktig samme sted som der det andre satt?
Hørtes egentlig letvint ut! :)

Hvordan får jeg motoren i ØD egentlig?

Kjøpte Haynes boka i dag, og er utdanna innen elektronikk, så den biten skal nok gå bra =P

Håper på å få bytta kasse iløpet av Januar, men må handle clutch, utløserlager og foringer til spakstellet først... Og Olje da =P

Noen som har lyst til å lage ei "handleliste" til meg? Skjønner ikke bæret på BCB.. eventuellt med Volvo-delenr. Er ei m47 kasse (standard 5 trins med wire clutch) som har sitti på en b230f som skal over på b234f...

Grattis med ny Volvo, forresten ;)

Svirre
30/12/10, 00:50
Takk Kermitt! =D

Så det er egentlig bare å ta svinghjulet av bilen med autokasse, og setta svinghjulet fra bilen med manuell på nøyaktig samme sted som der det andre satt?
Hørtes egentlig letvint ut! :)

Hvordan får jeg motoren i ØD egentlig?

Kjøpte Haynes boka i dag, og er utdanna innen elektronikk, så den biten skal nok gå bra =P

Håper på å få bytta kasse iløpet av Januar, men må handle clutch, utløserlager og foringer til spakstellet først... Og Olje da =P

Noen som har lyst til å lage ei "handleliste" til meg? Skjønner ikke bæret på BCB.. eventuellt med Volvo-delenr. Er ei m47 kasse (standard 5 trins med wire clutch) som har sitti på en b230f som skal over på b234f...

Grattis med ny Volvo, forresten ;)

Har bra kasse (M46) med ny clutch og utløser :rolleyes:

Espen Hveding Nordgård
30/12/10, 01:04
Er ikke M46 den med overdrive-5.giret? =P
Om du kommer hit med den og finner noe interessant på den vraka 745'n min kan vi bytte =P

Thobbus
30/12/10, 01:07
Dei slutta å levere den i 93, og då var den med M46 som manuell og AW72 som automat.

Vår 940 fra 92' har M47 Kasse originalt. Trodde M46 Var en 4 trinns med OD ?

kermitt
30/12/10, 01:48
Takk Kermitt! =D

Så det er egentlig bare å ta svinghjulet av bilen med autokasse, og setta svinghjulet fra bilen med manuell på nøyaktig samme sted som der det andre satt?
Hørtes egentlig letvint ut! :)

Hvordan får jeg motoren i ØD egentlig?

Kjøpte Haynes boka i dag, og er utdanna innen elektronikk, så den biten skal nok gå bra =P

Håper på å få bytta kasse iløpet av Januar, men må handle clutch, utløserlager og foringer til spakstellet først... Og Olje da =P

Noen som har lyst til å lage ei "handleliste" til meg? Skjønner ikke bæret på BCB.. eventuellt med Volvo-delenr. Er ei m47 kasse (standard 5 trins med wire clutch) som har sitti på en b230f som skal over på b234f...

Grattis med ny Volvo, forresten ;)

det står hvordan du setter motoren i ØD under bytte av reg reim i den haynes boka ;)

angående handleliste så anbefaler jeg deg å sende BCB en mail om hva du ønsker og hva du skal til med så er jeg sikker på at de rasker sammen alt du trenger.

Espen Hveding Nordgård
02/01/11, 15:26
Aha =P
Har sendt de en mail, men de har vel juleferie =P
Håper på å få bytta iløpet av et par uker, møkk lei autolat!

Thobbus
02/01/11, 15:33
Er det ikke forskjell på Stasjonsvogn og sedan, med tanke på utveksling?

Espen Hveding Nordgård
02/01/11, 15:44
Er det? Det hørtes veldig rart ut men...