PDA

Vis full versjon : Motor kveles i eksos? [Løst!] (Motorhavari)



Svirre
28/11/10, 19:45
Jeg har endelig fått i gang bilen. Det jeg lurer på nå er om bilen kveles i sin egen eksos, eller om den dauer pga luft mangel. Når jeg starter opp bilen så går den normalt. Den går normalt i ca 15 sek før den begynner å dabbe av. Jeg gir mer gass og motoren blir tyngre å holde oppe på turtall. Til slutt har jeg bånn gass og til slutt dauer den etter ca 30 sek.

Det jeg undres over er om at eksosventilene lukker seg litt for tidlig slik at eksosen blir liggende igjen og motoren dauer.


Når jeg kinner på starteren i ca 10 sek starter den og jeg er på gang igjen. Har også vært inne på tanken om at dieselpumpa kan tette seg?

Sebbe
28/11/10, 19:48
jeg tror heller jeg hadde skjekka dieseltilførselen først

Svirre
28/11/10, 19:59
jeg tror heller jeg hadde skjekka dieseltilførselen først

Hvis det hadde vært kondens på tanken så hadde jeg vel merka det før. Kjørte bilen 1 mil i går. Men fikk den ikke opp i mer enn 60km/t på 4. giret på flatmark med bånn gass. Hadde bra med lading på turbo.

Første tanken min var at stemplene kommer litt før ventilen. Altså at ventilene lokker seg litt for seint. Da vil den litt om litt ant. dra inn litt eksos.

EDIT: Når motoren mister turtall så begynner den å jage alt fra 200rpm til ca 1200. Også kveles den.

kermitt
28/11/10, 20:01
du har registeret rett ikke sant? og du har sjekka att diesel pumpa står rett? og du har fått ut all luft? og dieselfilteret er nytt? målt mengden som kommer ut av retur?

Svirre
28/11/10, 20:05
du har registeret rett ikke sant? og du har sjekka att diesel pumpa står rett? og du har fått ut all luft? og dieselfilteret er nytt? målt mengden som kommer ut av retur?

Har nytt dieselfilter. Dieselpumpa begynner jeg å bli beskymra over siden jeg kan vri og vri den uten at det blir noe bedre. Prøvde å vri den en halv runde og bilen fyra like herlig i går.

Det har seg sånn at jeg markerte feil på kammen når jeg skulle ta den av, så når jeg skulle montere sammen igjen så lå kammen 180grader feil. Fikk vridd den tilbake og nå står den riktig tror jeg. Prøver å vri på kammen nå litt om litt for å se, og har merka forskjell. Skal ut snart å gjøre noen nye forsøk siden jeg har merka forskjell. Kan bare ikke vri så mye av gangen...

kermitt
28/11/10, 20:07
da tror jeg bare du kan prøve å finne tilbake merkene. ta av toppen og sette den 100% rett også putte det på igjen. finnes ikke klaring for feil register på diesel motorer.

Svirre
28/11/10, 20:20
da tror jeg bare du kan prøve å finne tilbake merkene. ta av toppen og sette den 100% rett også putte det på igjen. finnes ikke klaring for feil register på diesel motorer.

Heller motorbytte enn å ta av toppen igjen. Er møkklei det! :p

Men ska sette ting på punktene og se på kammen. Er klar over at dieselmotoren er sær på det med timing, men jeg er stri nok til å kaste ut den motor'n hvis jeg ikke får den til å gå :p

kermitt
28/11/10, 20:25
litt bortkasta å hive en motor fordi du ikke gidder å løfte litt på toppen for å få registeret rett.

Svirre
28/11/10, 20:44
litt bortkasta å hive en motor fordi du ikke gidder å løfte litt på toppen for å få registeret rett.

Slipper tanken på å løfte av. Reg.reima røyk nå, og stooor sjans for at flere ventiler som er ødelagt...

kermitt
28/11/10, 20:47
ok, da ble det jo plutselig enkelt :p