PDA

Vis full versjon : Rister i rattet ved nedbremsing



Nilsebu
28/11/10, 14:50
Når jeg bremser fra hastigheter over 40 km/t så rister det i rattet.

Bil hypokonder som jeg er så tenker jeg indre drivledd med en gang, men mansjetten ser fin ut og ingen gris på utsiden.

Så jeg får vel begynne med å sjekke bremseskiver, men hvordan er det lettest å sjekke om de er skeive? Jekke opp, av med dekk og trill rundt og rundt?

Er det noen andre ting jeg burde sjekket som kan foresake dette?

Takker for hjelpen :)

henrik940
28/11/10, 15:29
Garantert skivene dine! Fått seg litt kast :p

Saltech
28/11/10, 20:11
Slakk i endeledd kan også forårsake risting, sjekk om det finnest slakk i forstilling, om alt er tight og fint, så er det mest sannsynlig bremseskivene ja. :)

Nilsebu
28/11/10, 21:51
Hadde bilen på 4hjulskontroll for en måned siden. De ville vel merket slakk da, men er vel bare til å riste løs :)

Nilsebu
29/11/10, 22:33
Hvordan er det enklest å sjekke om skivene er skeive ?

Robert
29/11/10, 22:36
Hvordan er det enklest å sjekke om skivene er skeive ?

kjør i 80 å brems kraftig ;)
Da vil det riste i rattet.

Nilsebu
29/11/10, 23:17
Det vet jeg jo. Men det utelukker ikke andre ting som kan gjøre det. Er feilsøkingen som skal begynne nå snart.

Saltech
29/11/10, 23:25
du skal kjenne det i bremsepedalen også om dem er skeive.. det pulserer i pedalen.

Daniel V
29/11/10, 23:29
Det jeg gjorde for å sjekke om mine skiver var skjeve, var at jeg la skivene på glassbordet ute på terrassen, så sjekket jeg om det gikk an å rugge på dem, eller ikke :)

Nilsebu
29/11/10, 23:46
okok..

Merket for en liten stund siden at det kom en liten pipelyd fra venstre framhjul når jeg passerte en viss fart. Den sluttet med en gang jeg bremset.

Lyden er vekke nå, men er vel mest sannsynlig i sammenheng med skeive bremseskiver da? Så har pipelyden gått vekk etter at jeg har bremset en del og klossene har minsket.

Daniel V
30/11/10, 00:39
okok..

Merket for en liten stund siden at det kom en liten pipelyd fra venstre framhjul når jeg passerte en viss fart. Den sluttet med en gang jeg bremset.

Lyden er vekke nå, men er vel mest sannsynlig i sammenheng med skeive bremseskiver da? Så har pipelyden gått vekk etter at jeg har bremset en del og klossene har minsket.

Er nok riktig det du sier :) Så lenge lyden ikke kommer fra hjullageret :)

Alt du sier peker i samme retning, så det er vel på tide å handle seg noen nye skiver? :)

ola normann
30/11/10, 00:41
Skal man måle kast i skivene skal dette gjøres da de sitter fast på bilen (det jeg gjorde var å legge mellom m12 nylon mutter med nylon låsingen mot konen på hjulboltene og skrudde til) maks kast foran 0,04mm og bak 0,08mm, dette skal måles langt ute på skiven.

Nilsebu
30/11/10, 01:02
Er nok riktig det du sier :) Så lenge lyden ikke kommer fra hjullageret :)

Alt du sier peker i samme retning, så det er vel på tide å handle seg noen nye skiver? :)

Må da få lønn først :P

Nilsebu
30/11/10, 01:03
Skal man måle kast i skivene skal dette gjøres da de sitter fast på bilen (det jeg gjorde var å legge mellom m12 nylon mutter med nylon låsingen mot konen på hjulboltene og skrudde til) maks kast foran 0,04mm og bak 0,08mm, dette skal måles langt ute på skiven.

Takker for dette :) Skal få sjekket det så fort eksamen er over.

Morgis
30/11/10, 01:23
Slakk i styrekule
Hjullager
slakk i bærearmer
kast i skive. :)

Er noe av dette biltema deler, så er nok det problemet :D

Nilsebu
30/11/10, 07:37
Slakk i styrekule
Hjullager
slakk i bærearmer
kast i skive. :)

Er noe av dette biltema deler, så er nok det problemet :D

Ettersom jeg vet så er ikke noe av dette feiltema.

Robert H.
30/11/10, 08:06
Regner med du hadde god varme i skivene dine nedover Bømlafjordtunnelen med slep...
Kjenner du ikke pulsering i pedalen i tillegg til risting i rattet?

Nilsebu
30/11/10, 15:10
Regner med du hadde god varme i skivene dine nedover Bømlafjordtunnelen med slep...
Kjenner du ikke pulsering i pedalen i tillegg til risting i rattet?

hehe.. låst 2. giret og 60 km/t nedover. Så ble ikke så mye bremsing.. verre for de 2 semitrailerene som skulle forbi :P

Har ikke lagt merke til noen pulsering, men får vel bare kjenne etter neste gang jeg bruker bilen.

Har jo kjørt bremsene varme en del ganger.

Nilsebu
01/12/10, 15:24
Merker at bremsepedalen slår bitte litt fram og tilabake samtidig som jeg bremser.

Robert H.
01/12/10, 19:34
Merker at bremsepedalen slår bitte litt fram og tilabake samtidig som jeg bremser.

=Kast i bremseskive.

Roffy
04/12/10, 17:12
du kan jo få noen til å dreie skivene dine hvis det er nok gods igjen å ta av... har gjort det selv på alle 4 mine....

Nilsebu
04/12/10, 17:14
du kan jo få noen til å dreie skivene dine hvis det er nok gods igjen å ta av... har gjort det selv på alle 4 mine....

Bytter de bare... så er både klosser og skiver byttet i år.

Burde jeg går for volvo original eller er det noen "bedre" ute å går?

Saltech
04/12/10, 17:23
Mekonomen har vel Brembo sine orginalskiver til bilen. funker like godt som Volvo OEM.

Nilsebu
04/12/10, 17:24
Mekonomen har vel Brembo sine orginalskiver til bilen. funker like godt som Volvo OEM.

Er nå billigere hos Volvo for meg.. men hva er forskjellen på vanlige skiver, slissede, og ventilerte?

locked
04/12/10, 17:28
kjøp orginalt eller biltema

eg har biltema på min, fordi på volvo sa dei at skivene deira var mjuke. så skive fra biltema og klossa fra volvo :)

Nilsebu
04/12/10, 18:39
eg har biltema på min

Locked... skjems du ikke? :P

Så det du sier er at feiltema sin skiver er bedre enn Volvo original?

Går det an å få ventilerte skiver til disse bilene?

Tore
04/12/10, 20:25
Så det du sier er at feiltema sin skiver er bedre enn Volvo original?

Prboblemet med biltema er at de legger innkjøpene ut på anbud, hvilket betyr at ett parti skiver kan være brembo, mens neste parti kan være ølKJHøiyh#¤%kjhf med dertil kvalitet... Man vet aldri...



Går det an å få ventilerte skiver til disse bilene?
Finnes det noe annet? (Les; jeg har ventilerte skiver...)

Nilsebu
05/12/10, 12:50
Prboblemet med biltema er at de legger innkjøpene ut på anbud, hvilket betyr at ett parti skiver kan være brembo, mens neste parti kan være ølKJHøiyh#¤%kjhf med dertil kvalitet... Man vet aldri...


Finnes det noe annet? (Les; jeg har ventilerte skiver...)

Var derfor jeg dobbelt sjekket det med biltema.. styrer som regel unna de.

Men hvor har du kjøpt ventilerte skiver?

Robert H.
05/12/10, 13:32
Det er vel originalt med ventilerte skiver foran??
Er det på min iallefall.
I Vadis er det det på din også....

locked
05/12/10, 13:41
Du får berre kjøpe ventilerte skive framme til en volvo etter 1984 ellernoko i den dur.

Nilsebu
05/12/10, 17:09
Når jeg sier ventilerte så mener jeg med hull i. Får jo vekk varmen raskere. Kikket bittelitt på mine idag, og det er ingen hull der såvidt som øyet ser.. mens jeg ser på merca til moren min så er det bra med hull rundt hele skiva.. og de har jeg aldri kjørt varme.

Morgis
05/12/10, 17:13
Ventilerte er jo "dobble" skiver med slisser i mellom som leder ut varmen ved rotasjon.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/374.jpg
Dette har du foran, men kanskje ikke bak.

Man får skiver som er slissede og borrede som leder ut varme enda bedre. Er nok disse som kanskje sitter på merca til di mor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1.png

Nilsebu
05/12/10, 17:15
Kan kanskje stemme dette. Har du noen anbefalninger Morgis? Bare gå for original Volvo eller noen andre?

Morgis
05/12/10, 17:19
ettersom jeg har 302mm bremser foran, og da ikke så mange alternativer har jeg vært nødt til å bruke originalskiver.. Har fungert fint de så.
Biltema har slissede skiver. Har montert slike på bmwen, og de har forsåvidt fungert fint de også i 2år nå. Blir litt lyd når man bremser hardt, og vil tro dem spiser litt mer bremseklosser, men sålangt ingen problem.

Saltech
05/12/10, 18:08
Disse kjøpte jeg forrige uke, kan velge mellom 280 eller 302mm skiver. billig og sikkert dugende til vanlig bruk.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300369909848&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

TeamBørnOut
08/12/10, 20:19
Bremser fra biltema eller ferrari. Rister det i rattet så er det fordi det er møkk noen steder på skiva og ikke "overalt". skjeve skiver merkes i pedalen. ikke i rattet.
kommer ofte når damer bremser ned sakte men sikkert 400meter før krysset etc..
hvis det ikke er satt seg godt inn i skiva så kan du prøve å ta mange harde nedbremsninger.
viktig å ikke stoppe helt opp med bremsen inne (da blir det brent fast mer der klossene står...).
Det er ofte man ser mønster etter klossene på skivene til folk. De har som regel vibrasjoner / risting i rattet :D
HAr du tilgang på dreibenk så drei over skiva litt så du får fjerna det øverste laget. puss ned litt på bremseklossene sammtidig.
Skjeve skiver har ikke volvo hatt på mange år (140n er vell sist de hadde uventilerte :))
Uansett hvor skjev en skive er . så vil det ikke føre til risting i rattet. det har kun med at skiva / skivene bremser ugjevnt og drar i hjulene.
Men folk vet ikke bedre å kaller det "skjeve skiver". selv om skiva kaster bittelitt så har det ikke en dritt å si i rattet :)

Nilsebu
09/12/10, 22:49
Som det står lengre oppi tråden så er det en fin liten pulsering i bremsepedalen ved nedbremsing. Nye skiver er allerede kjøpt inn.

Kan også tilføye at jeg ikke har tellingen på hvor mange ganger bremsene har vært varme så er fort gjort at jeg har kjørt i en putt eller noe og de har fått seg litt kast.

TeamBørnOut
10/12/10, 09:08
da er pulsinga "skjev" skive. ristinga i rattet har som sagt ikke noe med dette å gjøre.
Den kan komme tilbake etter 2km ;)
hadde dette veldig i min xc70 når jeg kjøpte den. men merkelig nok så er det borte nå :D

Nilsebu
10/12/10, 10:43
da er pulsinga "skjev" skive. ristinga i rattet har som sagt ikke noe med dette å gjøre.
Den kan komme tilbake etter 2km ;)
hadde dette veldig i min xc70 når jeg kjøpte den. men merkelig nok så er det borte nå :D

Skal prøve det med hard bremsing etter skiveskift.

TeamBørnOut
10/12/10, 10:45
Husk å puss vekk litt på klossene dine også (hvis de ikke er nye) . sitter mye dritt i dem også som du ikke vil ha i skiva.
Automat biler har disse problemene oftere en manuel bilene fordi man bruker bremser mye mer. men jeg prøver å dra i brekket uten å "stå på pedalen" i kryssa etc nå. tung bil og dagens bremsebelegg er dessverre utsatt for dette :/